Zero Dark Thirty

Zero Dark Thirty Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Κάθριν Μπίγκελοου

Πρωταγωνιστούν: Τζέσικα Τσάστεϊν, Τζόελ Έγκερτον

Βαθμολογία: 3/5

Η ταινία που κέρδισε τα βραβεία παραγωγής και σκηνοθεσίας από τους κριτικούς της Νέας Υόρκης και προτάθηκε για αρκετά μεγάλα Όσκαρ, αν και όχι για τη σκηνοθεσία της Κάθριν Μπίγκελοου, είναι η δραματοποίηση της προσπάθειας εντοπισμού του Οσάμα Μπιν Λάντεν, με αποκορύφωμα την εκτέλεση από τις μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ. Η προσήλωση στις λεπτομέρειες, η αφηγηματική μαεστρία και η κεντρική ερμηνεία της Τζέσικα Τσάστεϊν είναι υψηλής ποιότητας, καθιστώντας καθηλωτική την εμπειρία, σε ένα σενάριο που άλλαξε άρδην στο παρά πέντε, καθώς τα γεγονότα πρόλαβαν την Μπίγκελοου και τον συνεργάτη της Μαρκ Μπόουλ, αναγκάζοντάς τους να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα, δηλαδή στη δεδομένη πλέον δολοφονία του Μπιν Λάντεν. Το προηγούμενο φιλμ της Μπίγκελοου, το Hurtlocker, ήταν ένα ξεχωριστό, πολεμικό-υπαρξιακό δράμα, με πρωταγωνιστή έναν στρατιώτη που εκτελεί τις εντολές του σε ένα αναμενόμενα αφιλόξενο περιβάλλον, αλλά απεικονισμένο με τη συγκεχυμένη ματιά του ξένου κατακτητή που αδυνατεί να ξεχωρίσει τα πρόσωπα, την ίδια στιγμή που αγκομαχά να προσδιορίσει τον ρόλο και τον σκοπό του. Το Zero Dark Thirty είναι μια πιο στεγνή και στυγνή υπόθεση. Τακτοποιεί τις πάμπολλες πληροφορίες, παρακολουθεί τις μεθοδεύσεις και τις ανατροπές στο ανθρωποκυνηγητό και εστιάζει στη Μάγια, που βασίζεται σε υπαρκτό πρόσωπο. Δεν θα μπω στη συζήτηση περί προπαγάνδας, γιατί κάθε κινηματογραφιστής ερμηνεύει τα ιστορικά γεγονότα από τη θέση της κουλτούρας και των βιωμάτων του και αρνούμαι να μπω στη συνωμοσιολογία του καφενείου, σύμφωνα με την οποία οι Αμερικανοί προπαγανδίζουν a priori την ένδοξη καταστολή των τρομοκρατών από τις ένοπλες ή μυστικές δυνάμεις του. Ακόμα και με αυτήν εδώ την ταινία, που είναι τελείως συγκεκριμένη, η Μπίγκελοου δεν φανερώνει τέτοιο κίνητρο, καθώς αποσκοπεί σε ένα φιλμ-ρεπορτάζ, πολύ κοντά, χρονικά, στο αντικείμενο και στα συμβάντα. Ακριβώς επειδή δεν έχει μεσολαβήσει το απαραίτητο διάστημα, η ταινία πάσχει από κριτική ματιά, ουσιαστικά καταγράφοντας αντί να ερμηνεύσει. Εκφράζει μια νεοϋορκέζικη ανάγκη για λυτρωτική και όσο γίνεται αντικειμενική αποτύπωση της θλίψης και της οργής γύρω από τον άνθρωπο που κατάφερε το ντροπιαστικό πλήγμα σε μια περήφανη και δυνατή πόλη. Η δύναμή της βρίσκεται στον ρυθμό και στην αληθοφάνεια, και αν αξίζει ένα Όσκαρ, αυτό είναι του μοντάζ - μολονότι στην κατηγορία αυτή το φαβορί είναι το Argo, που έχει το αβαντάζ της πιο ανάλαφρης και χολιγουντιανής ιστορίας πίσω από το πολιτικό κάλυμμα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ