Nebraska

Nebraska Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Πέιν

Πρωταγωνιστούν: Μπρους Ντερν, Στέισι Κέιτς, Τζουν Σκουίμπ

Βαθμολογία: 4/5

Ο Γούντι πιστεύει ότι κέρδισε ένα εκατομμύριο δολάρια. Η γυναίκα του δεν ήξερε καν ότι ήθελε να γίνει πλούσιος. Ο γιος του δεν μπορεί να τον πείσει ότι εξαπατήθηκε. Μαζί θα ξεκινήσουν ένα ταξίδι για να διεκδικήσουν τα κέρδη. Σε ασπρόμαυρο φόντο, θα περάσουν μαζί από τέσσερις πολιτείες, σε μια ιστορία για την οικογενειακή ζωή στην καρδιά της Αμερικής.

Με την 6η ταινία του σε 16 χρόνια, ο Αλεξάντερ Πέιν, ήρεμα, σταθερά και προσεκτικά γίνεται ένας από τους κορυφαίους Αμερικανούς δημιουργούς του σύγχρονου σινεμά, ένας διορατικός χειροτέχνης των δρόμων της ζωής, ένας ευαίσθητος καλλιτέχνης που ενδιαφέρεται για τα σταυροδρόμια εκείνα όπου η μνήμη γίνεται συνείδηση και ελευθερώνεται από τα βαρίδια. Ανάμεσα στο Μπίλινγκς της Μοντάνα και το Λίνκολν της Νεμπράσκα, η άσφαλτος των επίπεδων μεσοδυτικών πολιτειών, ομοιόμορφη, βαρετή, απρόσωπη, όπως και το ημιαστικό περιβάλλον, απειλεί να καταπιεί τον ήρωα Γούντι Γκραντ, έναν ηλικιωμένο που νομίζει πως κέρδισε ένα εκατομμύριο δολάρια στο λαχείο και αγγαρεύει τον πρόσφατα χωρισμένο μικρότερο γιο του να τον συνοδεύσει – αλλιώς κινδυνεύει να χαθεί, λόγω της ήπιας άνοιας που τον μπερδεύει. Ο Μπρους Ντερν είναι τρομερός στον ρόλο: τη μία κοιτάζει απελπισμένος, χαμένος στο κενό, τραγικός στην απέλπιδα προσπάθειά του να πιάσει την καλή, και την άλλη κάνει σαν άτακτο μικρό παιδί, προσβάλλει τον κόσμο όπως έκαναν οι παλιές καραβάνες, έχει πλάκα με τον τρόπο του και κανείς δεν μπορεί να είναι απόλυτα σίγουρος αν ελέγχει την κατάσταση και το παρατραβάει, ή αυταπατάται, λόγω ηλικίας και κατάστασης. Δεν μιλάει για τον εαυτό, του αλλά μαθαίνουμε έμμεσα πως πολέμησε στην Κορέα, είναι αλκοολικός και βέβαια βλέπουμε τι σχέση έχει με την πατρική του οικογένεια, αφού περνάμε από το «χωριό» του και βλέπουμε πώς αντιδρούν οι συγγενείς στα χαρμόσυνα νέα του ξαφνικού πλουτισμού του – το ταμπλό βιβάν με τα αδέλφια του στον καναπέ είναι χάρμα ιδέσθαι, ενώ αντίθετα, η κωμική παρένθεση με τους ανόητους δίδυμους ανιψιούς φαντάζει υπερβολική, σε μια ταινία με πολλά χιουμοριστικά ιντερλούδια, αλλά πάντοτε με ανυπέρβλητη κομψότητα, χάρη στην ασπρόμαυρη φωτογραφία του Φαίδωνα Παπαμιχαήλ του νεότερου.

Εκεί όπου πετυχαίνει απόλυτα η ταινία είναι στο κέντρο, στην καρδιά της, στη συνάντηση όλων των συνιστωσών της οικογένειας του Γούντι στη γενέτειρα, το Χόθορν της Νεμπράσκα. Η σαρδόνια σύζυγός του (καταπληκτική η Τζουν Σκουίμπ, η σύζυγος και του Τζακ Νίκολσον στο Σχετικά με τον Σμιτ) βάζει τους αγενείς στη θέση τους, ο Γούντι εκδηλώνει συνεχόμενες τάσεις φυγής και τα αγόρια τους (έχει έλθει και ο πετυχημένος από τους γιους) δείχνουν τον πραγματικό χαρακτήρα τους, ενώ οι συγγενείς, καθώς και μια παλιά ερωμένη, αποδεικνύουν ποιος έχει καρδιά και ποιος άξιζε να παραμείνει ανεπρόκοπος. Οι σκηνές θυμίζουν ιδιότυπο γουέστερν στην εγκαταλελειμμένη πολίχνη. Η ελληνικότητα του Πέιν, ο οποίος έχει μεγαλώσει την Ομάχα και ξέρει τις πεδιάδες και τη νοοτροπία των κατοίκων, έχει αποδειχθεί στον τρόπο που τόσα χρόνια χειρίζεται την πολυπλοκότητα της οικογένειας, με τις ευθύνες, την ένταση, την ξεχειλωμένη αγάπη και τη σχιζοφρένεια. Εδώ προσθέτει την αγένεια και τη βλαχιά. Ευτυχώς, η ποιότητα της ταινίας, που είναι υποψήφια για 6 Όσκαρ, είναι αμερικανικό σινεμά στα καλύτερά του.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ