Nebraska

Nebraska Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Πέιν

Πρωταγωνιστούν: Μπρους Ντερν, Στέισι Κέιτς, Τζουν Σκουίμπ

Βαθμολογία: 4/5

Ο Γούντι πιστεύει ότι κέρδισε ένα εκατομμύριο δολάρια. Η γυναίκα του δεν ήξερε καν ότι ήθελε να γίνει πλούσιος. Ο γιος του δεν μπορεί να τον πείσει ότι εξαπατήθηκε. Μαζί θα ξεκινήσουν ένα ταξίδι για να διεκδικήσουν τα κέρδη. Σε ασπρόμαυρο φόντο, θα περάσουν μαζί από τέσσερις πολιτείες, σε μια ιστορία για την οικογενειακή ζωή στην καρδιά της Αμερικής.

Με την 6η ταινία του σε 16 χρόνια, ο Αλεξάντερ Πέιν, ήρεμα, σταθερά και προσεκτικά γίνεται ένας από τους κορυφαίους Αμερικανούς δημιουργούς του σύγχρονου σινεμά, ένας διορατικός χειροτέχνης των δρόμων της ζωής, ένας ευαίσθητος καλλιτέχνης που ενδιαφέρεται για τα σταυροδρόμια εκείνα όπου η μνήμη γίνεται συνείδηση και ελευθερώνεται από τα βαρίδια. Ανάμεσα στο Μπίλινγκς της Μοντάνα και το Λίνκολν της Νεμπράσκα, η άσφαλτος των επίπεδων μεσοδυτικών πολιτειών, ομοιόμορφη, βαρετή, απρόσωπη, όπως και το ημιαστικό περιβάλλον, απειλεί να καταπιεί τον ήρωα Γούντι Γκραντ, έναν ηλικιωμένο που νομίζει πως κέρδισε ένα εκατομμύριο δολάρια στο λαχείο και αγγαρεύει τον πρόσφατα χωρισμένο μικρότερο γιο του να τον συνοδεύσει – αλλιώς κινδυνεύει να χαθεί, λόγω της ήπιας άνοιας που τον μπερδεύει. Ο Μπρους Ντερν είναι τρομερός στον ρόλο: τη μία κοιτάζει απελπισμένος, χαμένος στο κενό, τραγικός στην απέλπιδα προσπάθειά του να πιάσει την καλή, και την άλλη κάνει σαν άτακτο μικρό παιδί, προσβάλλει τον κόσμο όπως έκαναν οι παλιές καραβάνες, έχει πλάκα με τον τρόπο του και κανείς δεν μπορεί να είναι απόλυτα σίγουρος αν ελέγχει την κατάσταση και το παρατραβάει, ή αυταπατάται, λόγω ηλικίας και κατάστασης. Δεν μιλάει για τον εαυτό, του αλλά μαθαίνουμε έμμεσα πως πολέμησε στην Κορέα, είναι αλκοολικός και βέβαια βλέπουμε τι σχέση έχει με την πατρική του οικογένεια, αφού περνάμε από το «χωριό» του και βλέπουμε πώς αντιδρούν οι συγγενείς στα χαρμόσυνα νέα του ξαφνικού πλουτισμού του – το ταμπλό βιβάν με τα αδέλφια του στον καναπέ είναι χάρμα ιδέσθαι, ενώ αντίθετα, η κωμική παρένθεση με τους ανόητους δίδυμους ανιψιούς φαντάζει υπερβολική, σε μια ταινία με πολλά χιουμοριστικά ιντερλούδια, αλλά πάντοτε με ανυπέρβλητη κομψότητα, χάρη στην ασπρόμαυρη φωτογραφία του Φαίδωνα Παπαμιχαήλ του νεότερου.

Εκεί όπου πετυχαίνει απόλυτα η ταινία είναι στο κέντρο, στην καρδιά της, στη συνάντηση όλων των συνιστωσών της οικογένειας του Γούντι στη γενέτειρα, το Χόθορν της Νεμπράσκα. Η σαρδόνια σύζυγός του (καταπληκτική η Τζουν Σκουίμπ, η σύζυγος και του Τζακ Νίκολσον στο Σχετικά με τον Σμιτ) βάζει τους αγενείς στη θέση τους, ο Γούντι εκδηλώνει συνεχόμενες τάσεις φυγής και τα αγόρια τους (έχει έλθει και ο πετυχημένος από τους γιους) δείχνουν τον πραγματικό χαρακτήρα τους, ενώ οι συγγενείς, καθώς και μια παλιά ερωμένη, αποδεικνύουν ποιος έχει καρδιά και ποιος άξιζε να παραμείνει ανεπρόκοπος. Οι σκηνές θυμίζουν ιδιότυπο γουέστερν στην εγκαταλελειμμένη πολίχνη. Η ελληνικότητα του Πέιν, ο οποίος έχει μεγαλώσει την Ομάχα και ξέρει τις πεδιάδες και τη νοοτροπία των κατοίκων, έχει αποδειχθεί στον τρόπο που τόσα χρόνια χειρίζεται την πολυπλοκότητα της οικογένειας, με τις ευθύνες, την ένταση, την ξεχειλωμένη αγάπη και τη σχιζοφρένεια. Εδώ προσθέτει την αγένεια και τη βλαχιά. Ευτυχώς, η ποιότητα της ταινίας, που είναι υποψήφια για 6 Όσκαρ, είναι αμερικανικό σινεμά στα καλύτερά του.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ