Γιώργος Μπαλατσινός: «Η μουσική με κάνει καλύτερο άνθρωπο»

Μια συζήτηση με τον ακμαίο αρχιμουσικό, λίγο πριν διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στις 11 Φεβρουαρίου.

The LiFO team, 4.2.2022 | 17:13

Πολλοί τον έχουν χαρακτηρίσει ως έναν από τους πλέον υποσχόμενους μαέστρους της νέας γενιάς. Ο Γεώργιος Μπαλατσινός, που πρόσφατα ανέλαβε καθήκοντα αρχιμουσικού στη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Αστραχάν, επιστρέφει στην Ελλάδα για να διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών σε έργα των Μανώλη Καλομοίρη, Έντβαρντ Γκρηγκ και Αντονίν Ντβόρζακ. Με αφορμή τη συναυλία Με Πάθος στις 11 Φεβρουαρίου, ο διεθνώς καταξιωμένος καλλιτέχνης  μιλάει για τις απαιτήσεις της μουσικής τέχνης, αλλά και το όνειρό του να διευθύνει κάποτε τις όπερες του Σπύρου Σαμάρα.

 

Γιώργος Μπαλατσινός: «Η μουσική με κάνει καλύτερο άνθρωπο»

 

— Πρόσφατα, βραβευτήκατε στον διεθνή διαγωνισμό Bruno Maderna για τη σύνθεσή σας, Subito, που είναι γραμμένη για κουαρτέτο εγχόρδων και πιάνο. Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σας με τη σύνθεση;

Ασχολήθηκα με τη σύνθεση πολύ πριν ασχοληθώ με τη μουσική διεύθυνση. Σε ηλικία 16 ετών είχα πάρει το πρώτο βραβείο στους πανελλήνιους μαθητικούς αγώνες σύνθεσης του Υπουργείου Παιδείας. Επίσης, έχω σπουδάσει σύνθεση στη Γερμανία και την Ελβετία. Πρόκειται για κάτι που πάντα είναι παρόν για μένα, αλλά δεν αποτελεί την πρωταρχική μου ενασχόληση.

 

— Θα λέγατε ότι η μουσική διεύθυνση αποτελεί την προτεραιότητά σας;

Η προτεραιότητά μου είναι η μουσική. Η μουσική διεύθυνση είναι η βασική μου ενασχόληση τα τελευταία 15 χρόνια. Κατά τη γνώμη μου, πρόκειται για ανάγκη, φυσική συνέχεια ενός μουσικού, δεν αποτελεί στόχο. Το ένα συμπληρώνει το άλλο.

 

Γιώργος Μπαλατσινός: «Η μουσική με κάνει καλύτερο άνθρωπο»

 

— Πρόκειται να διευθύνετε ένα επί χρόνια ξεχασμένο έργο του Μανώλη Καλομοίρη, τη Συμφωνική Φαντασία από την όπερα «Ο Πρωτομάστορας». Ποιες είναι οι προκλήσεις της μουσικής διεύθυνσης ενός έργου που παραμένει μέχρι σήμερα άγνωστο σε πολλούς;

Σίγουρα η δουλειά του μουσικού σε αυτές τις περιπτώσεις είναι να παρουσιάσει το έργο με – όσο είναι δυνατόν – αρτιότερο τρόπο έτσι ώστε οι μουσικοί, αλλά και το κοινό να καθορίσουν εν τέλει τη συνέχεια του. Να πείσουμε για την αξία του, ώστε να παίζεται και στο μέλλον.

 

— Τι περιλαμβάνει η προετοιμασία σας για μια συναυλία;

Μελέτη, μελέτη, μελέτη. Κλείσιμο στο γραφείο και πολλές ώρες δουλειάς.

 

Γιώργος Μπαλατσινός: «Η μουσική με κάνει καλύτερο άνθρωπο»

 

— Ποια στοιχεία, κατά τη γνώμη σας, θα πρέπει να διαθέτει στην προσωπικότητά του ένας νέος μαέστρος προκειμένου να αντέξει στις απαιτήσεις του επαγγέλματος;

Αρχικά, δεν το θεωρώ επάγγελμα. Για μένα η μουσική είναι λειτούργημα. Όχι μόνο ως προς το κοινό, τους συνανθρώπους μας, αλλά και για εμένα τον ίδιο που την υπηρετώ. Με κάνει καλύτερο άνθρωπο. Μέσω της μουσικής ανακαλύπτει κανείς τον κόσμο διαφορετικά. Πιστεύω ότι ένας μαέστρος πρέπει βασικά να αγαπάει όχι την μπαγκέτα, αλλά να τρέφει αγάπη και βαθιά κατανόηση για την τέχνη που υπηρετεί. Χρειάζεται να γνωρίζει σε βάθος τα κείμενα, τα όργανα της ορχήστρας – και όχι μόνο - , αλλά και του τρόπου δημιουργίας της σύνθεσης. Ο μαέστρος είναι ένας αναδημιουργός. Ο δημιουργός-συνθέτης έχει δώσει τις οδηγίες, τις οποίες ο μαέστρος χρειάζεται να μελετήσει με ειδική ματιά για να αναδημιουργήσει το αποτέλεσμα. Πρόκειται για μια σπουδή που είναι μακροπρόθεσμη.

 

— Πόσο εύκολο είναι για κάποιον νέο άνθρωπο στην Ελλάδα, ο οποίος δεν προέρχεται από σχετικό περιβάλλον, να ασχοληθεί με τη μουσική;

Πιστεύω ότι σήμερα έχουν αλλάξει τα δεδομένα. Δεν είναι όπως πριν κάποιες δεκαετίες. Υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες. Εάν κάποιος έχει το ενδιαφέρον, του δίνεται η ευκαιρία για να ασχοληθεί με τη μουσική. Υπάρχουν αξιόλογες μουσικές σχολές και αξιόλογοι καθηγητές. Γίνεται καλή δουλειά, η οποία βέβαια πάντα θα μπορούσε να βελτιωθεί.

 

Γιώργος Μπαλατσινός: «Η μουσική με κάνει καλύτερο άνθρωπο»

 

— Έχοντας πλέον την εμπειρία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της ορχήστρας δωματίου Kammerphilarmonie Berneroberland στην Ελβετία, ποιες θα λέγατε ότι είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζει κανείς αναλαμβάνοντας μια τέτοια θέση;

Σαν άνθρωπος, έχω διαπαιδαγωγηθεί μέσω του χρόνου, να μην κοιτάω τις δυσκολίες. Πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχει θέληση και αγάπη για το αντικείμενο. Μόνο τότε υπάρχει εξέλιξη, αλλά και αρμονία. Το αν υπάρχουν ή λείπουν αυτά, φαίνεται στη δουλειά του Καλλιτεχνικού Διευθυντή.

 

— Υπάρχει κάποιο έργο που θα θέλατε πολύ να διευθύνετε αλλά δεν σας έχει δοθεί η ευκαιρία μέχρι τώρα;

Ναι. Θα ήθελα πολύ να διευθύνω τις όπερες του Σπύρου Σαμάρα. Ο Σαμάρας είναι πάρα πολύ σημαντικός συνθέτης για την ελληνική μουσική, αλλά δυστυχώς είναι χαμένος. Στην εποχή του, ήταν ένας από τους διαπρεπέστερους συνθέτες της κεντρικής Ευρώπης και ήταν ιδιαίτερα γνωστός σε χώρες όπως η Γαλλία και η Ιταλία. Γίνονται, βέβαια, προσπάθειες από το Ελληνικό Κέντρο Μουσικής για να εκδοθούν τα έργα του, αλλά μέχρι στιγμής είναι πολύ λίγα αυτά για τα οποία υπάρχουν παρτιτούρες.

 

 

— Ιδανικά, πώς θα θέλατε να αποχωρήσει το κοινό από τη συναυλία;

Νομίζω πως το πιο ιδανικό για έναν μουσικό είναι το κοινό να αποχωρεί από τη συναυλία θέλοντας να ακούσει ξανά τα έργα που άκουσε. Αυτό είναι και το σημείο που κρίνει την επιτυχία των καλλιτεχνών, είτε πρόκειται για τον συνθέτη, την ορχήστρα ή τον αρχιμουσικό.

 

— Ποια οδηγία θα δώσετε στους μουσικούς λίγο πριν ανεβείτε στο πόντιουμ;

Τις τελευταίες ώρες πριν τη συναυλία, υπάρχει πάντα η ευχή να ευοδωθούν όλες οι προσπάθειες που έγιναν στις πρόβες. Ωστόσο, αυτό δεν λέγεται με λόγια, είναι περισσότερο σαν ενέργεια που εκπέμπει ο μαέστρος προς τους μουσικούς.

INFO:

Παρασκευή, 11 Φεβρουαρίου 2022, 20:30

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Τιμές εισιτηρίων: 25€, 20€, 15€ και 8€ (εκπτωτικό)

Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Online αγορά εδώ

Οδηγός Μουσικής