Simon Steen-Andersen, Σκηνοθετημένη νύχτα (Staged Night)

Simon Steen-Andersen, Σκηνοθετημένη νύχτα (Staged Night) Facebook Twitter
Φωτογραφία: Christian Vium
0

Τα έργα του παρελθόντος ανεβαίνουν συχνά στο θέατρο με σκηνοθεσίες που αλλάζουν τον τόπο και το χρόνο της δράσης ή, ακόμη, που παρεμβαίνουν στο ίδιο το κείμενο. Στη μουσική εκτέλεση, όμως, είμαστε προσανατολισμένοι σε ιστορικά ενημερωμένες ερμηνείες, που προσπαθούν να διατηρήσουν τα στοιχεία του παιξίματος της κάθε εποχής.

Πώς άραγε θα ακουγόταν μια αναθεωρημένη εκδοχή έργων του παρελθόντος, προσαρμοσμένη στην αντίληψη των σημερινών ακροατών; Πώς αυτά θα μπορούσαν να είναι εξίσου απειλητικά, ονειρικά ή θλιμμένα όπως την εποχή που πρωτοπαρουσιάστηκαν; 
 

Υπερβάλλοντας την κατιούσα κίνηση και το αργό τέμπο μιας άριας του Bach, ενορχηστρώνοντας με αιθέριους ήχους την Ονειροπόληση του Schumann, μεταφέροντας την άρια της Βασίλισσας της Νύχτας σε ένα πάρτυ techno και δημιουργώντας ένα σασπένς που θυμίζει θρίλερ στο Scarbo του Ravel, ο Δανός συνθέτης Σίμον Στην-Άντερσεν επαναπροσδιορίζει το περιεχόμενο ιστορικών έργων προσδίδοντάς τους φρεσκάδα και νέο νόημα.

Τον ενδιαφέρει η αλλαγή της αντίληψης που συμβαίνει κατά τη διάρκεια της νύχτας, το οποίο αποτελεί κοινό παρονομαστή όλων των επιλεγμένων έργων. Η σκηνοθεσία εντείνει αυτή την αβεβαιότητα: αφύσικα ενισχυμένα τριξίματα, αλλαγή σκηνικών σε απόλυτο σκοτάδι, εκτελεστές που κινούνται προς τις θέσεις τους στα τυφλά. Η ακοή –και η ακρόαση– οξύνονται, καθώς η όραση απενεργοποιείται.

H δουλειά του Σίμον Στην-Άντερσεν επικεντρώνεται τα τελευταία χρόνια στις σωματικές και χορογραφικές όψεις της οργανικής εκτέλεσης. Έχει τιμηθεί με πολύ σημαντικά βραβεία: Nordic Council Music Prize, SWR Orchestra Prize, Carl Nielsen Prize, Βραβείο Τεχνών της Ακαδημίας Τεχνών του Βερολίνου, καλλιτεχνική υποτροφία DAAD, International Rostrum of Composers κ.ά.

Το σύνολο ascolta ιδρύθηκε το 2003, με έδρα του τη Στουτγάρδη. Έχουν γραφτεί ειδικά γι’ αυτό περίπου 200 έργα, ενώ έχει εμφανιστεί σε μερικά από τα σημαντικότερα φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής. Επικεντρώνεται στη σχέση του βωβού και του σύγχρονου κινηματογράφου με τη μουσική. 

Ο Αlfred Zimmerlin έγραψε για το Staged Night στη Neue Zürcher Zeitung: «Οι ακριβείς και εκλεπτυσμένες μεταγραφές […] ήταν λιτά σκηνοθετημένες από τον συνθέτη και το σύνολο, αλλά με μεγάλη αποτελεσματικότητα, ενώ τα οπτικά εφέ συνεισέφεραν στη διαδικασία της μεταμόρφωσης».

«Έργα νυχτερινής μουσικής από το ευρωπαϊκό παρελθόν παραβλήθηκαν με σημερινούς τρόπους αντίληψης για να ξανακερδίσουν την αρχική τους ένταση. […] Η άρια «Μια κολασμένη οργή βράζει μες στην καρδιά μου» από το Μαγεμένο Αυλό του Mozart είχε μεταφερθεί ακουστικά στην πίσω αίθουσα ενός κλαμπ techno μουσικής και είχε ανατεθεί σε έναν άντρα περφόρμερ, ακολουθώντας την κατεύθυνση της γκέι επανερμηνείας της Βασίλισσας της Νύχτας από τον Klaus Nomi. Το αποκορύφωμα της παράστασης ήταν ένα είδος “Rocky Horror Sound Show” που συνόδευε το πιανιστικό Scarbo του Maurice Ravel.» - Jan Brachmann, Frankfurter Allgemeine Zeitun

Πρόγραμμα
Jοhann Sebastian Bach: Schlummert ein, ihr matten Augen (από την καντάτα Ich habe genug, BWV 82)

Robert Schumann: Träumerei (από τις Kinderszenen έργο 15)

Wοlfgang Amadeus Mozart: άρια Der Hölle Rache (από την όπερα Die Zauberflöte)

Maurice Ravel: Scarbo (από τον Gaspard de la nuit)

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT