Το Ίδρυμα Ωνάση εντάσσει κάθε χρόνο στις πολυσυλλεκτικές δράσεις του μια σειρά σημαντικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων που εκτυλίσσονται κατά τη διάρκεια όλης της σεζόν και απευθύνονται σε όλη την οικογένεια ή εστιάζουν περισσότερο σε παιδιά και εφήβους όλων των ηλικιακών ομάδων.


Το Ίδρυμα Ωνάση αντιμετωπίζει την εκπαίδευση ως μια μη στατική έννοια που δεν έχει ηλικιακούς φραγμούς, σωματικούς περιορισμούς και σύνορα. Γι' αυτό σχεδιάζει και προτείνει προγράμματα εκπαίδευσης που υποστηρίζουν ενεργά τη φιλοσοφία της βιωματικής μάθησης, δίνοντας ανάσες δημιουργικότητας, έκφρασης, φαντασίας, κίνησης και αυτενέργειας και δημιουργώντας παράλληλα κοινωνική συνοχή.

 

Από εργαστήρια συναισθημάτων για όλη την οικογένεια μέχρι την «τέχνη» της selfie και το έργο του Καβάφη, τα εκπαιδευτικά προγράμματα θα καλύψουν και φέτος ένα ευρύ φάσμα θεματικών και ενδιαφερόντων, υπηρετώντας διαχρονικές αξίες του Ιδρύματος Ωνάση, όπως η ανοιχτή κοινωνία, η ίση πρόσβαση στην παιδεία, η διαρκής και συλλογική περιέργεια.


Από εργαστήρια συναισθημάτων για όλη την οικογένεια μέχρι την «τέχνη» της selfie και το έργο του Καβάφη, τα εκπαιδευτικά προγράμματα θα καλύψουν και φέτος ένα ευρύ φάσμα θεματικών και ενδιαφερόντων, υπηρετώντας διαχρονικές αξίες του Ιδρύματος Ωνάση, όπως η ανοιχτή κοινωνία, η ίση πρόσβαση στην παιδεία, η διαρκής και συλλογική περιέργεια.


Στην πρώτη κατηγορία εργαστηρίων που απευθύνονται σε όλη την οικογένεια συναντάμε το «Εργαστήριο Συναισθημάτων», ένα κινησιολογικό εργαστήριο για γονείς και βρέφη από 12 μηνών έως 2 ετών που θα πραγματοποιηθεί και φέτος σε πέντε κύκλους, με αντίστοιχες θεματικές την ομαδικότητα, τον χώρο, τις αισθήσεις, τη φύση και τα συναισθήματα, στους οποίους οι γονείς μαζί με τα βρέφη τους θα ανακαλύψουν και θα μοιραστούν νέες προκλήσεις και νέα δημιουργικά μονοπάτια.


Στο επίκεντρο του προγράμματος «Η μουσική αγαπάει τον αυτισμό», που πραγματοποιείται για 7η συνεχή χρονιά στην Αθήνα και 5η στην περιφέρεια και απευθύνεται σε παιδιά 5-7 και 8-11 ετών, με ή χωρίς διαταραχή αυτιστικού φάσματος, και στους γονείς τους, βρίσκεται η μη λεκτική επικοινωνία. Οι ήχοι και τα μουσικά όργανα βοηθούν τα παιδιά να απελευθερώσουν τα συναισθήματά τους και να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος διεξάγονται και αυτοτελή βιωματικά εργαστήρια για εκπαιδευτικούς.

 

Μέσα από μια σειρά αυτοσχεδιασμών, ασκήσεων και προβών που θα γίνονται κάθε εβδομάδα, εκτός των ωρών του σχολικού προγράμματος, σε γυμνάσια και λύκεια της Αθήνας, οι μαθητές θα έχουν τη μοναδική ευκαιρία να παρουσιάσουν το απόσταγμα των προσπαθειών τους στο κοινό της Στέγης. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Μέσα από μια σειρά αυτοσχεδιασμών, ασκήσεων και προβών που θα γίνονται κάθε εβδομάδα, εκτός των ωρών του σχολικού προγράμματος, σε γυμνάσια και λύκεια της Αθήνας, οι μαθητές θα έχουν τη μοναδική ευκαιρία να παρουσιάσουν το απόσταγμα των προσπαθειών τους στο κοινό της Στέγης. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου


Ταυτόχρονα, στο εργαστήριο «Έλα κι εσύ, ζωγραφίζω μουσική» παιδιά 5-7 και 8-11 ετών με νοητική υστέρηση, μαζί με τους γονείς τους, γίνονται μια παρέα για τέταρτη χρονιά και φτιάχνουν μελωδίες. Με την καθοδήγηση εξειδικευμένων παιδαγωγών και έμπειρων μουσικών τα παιδιά γνωρίζουν διαφορετικά μουσικά όργανα, ακούνε γνωστά παιδικά τραγούδια αλλά και πρωτότυπες μελωδίες τις οποίες μεταμορφώνουν σε ζωγραφική κι έτσι αναπτύσσουν τις γλωσσικές, ακουστικές και κινητικές τους ικανότητες και βελτιώνουν την προσωπική τους οργάνωση σε ένα περιβάλλον σχεδιασμένο πάνω στις ανάγκες τους, κατανοώντας παράλληλα βασικές έννοιες της μουσικής.

 

Ένα πρόγραμμα για εφήβους 13-17 ετών που σίγουρα θα ενθουσιάσει τους συμμετέχοντες ονομάζεται «Από το αυτοπορτρέτο στη selfie». Με αφορμή την πιο δημοφιλή συνήθεια που κάνει θραύση την εποχή των social media, οι νέοι θα ανακαλύψουν τον εαυτό τους και θα πειραματιστούν με την εικόνα τους με τρόπο απόλυτα σύγχρονο και ψηφιακό, αλλά ανάλογο με αυτόν που έχουν ακολουθήσει σπουδαίοι ζωγράφοι στην Ιστορία της Τέχνης. Μέσα από αυτήν τη δημιουργική διαδικασία θα καταλήξουν στην τέλεια anti-selfie, εξερευνώντας παράλληλα με τρόπο μοναδικό την ποπ κουλτούρα, τη δύναμη και τους κινδύνους των social media.


Τα εργαστήρια που απευθύνονται σε σχολεία, από την άλλη, παρουσιάζουν ξεχωριστό ομαδικό ενδιαφέρον και χαρίζουν νέα πνοή στη μαθησιακή διαδικασία. Στο πλαίσιο του διεθνούς, διαθεματικού προγράμματος «Interfaces» βρίσκουμε το πρόγραμμα «DIY Φτιάχνουμε τα δικά μας μουσικά όργανα» που απευθύνεται σε μαθητές Δ', Ε' και ΣΤ' Δημοτικού. Χρησιμοποιώντας ό,τι μπορεί να γεννήσει μουσική, όλη η τάξη γίνεται μια μπάντα σε δημιουργικό οίστρο και φτιάχνει τα δικά της μουσικά όργανα, χακάροντας αντικείμενα και συσκευές, χρησιμοποιώντας φυσικά τη δύναμη της ψηφιακής τεχνολογίας. Το πρόγραμμα κορυφώνεται με μια συναυλία για όλους τους φίλους των παιδιών, με πρωταγωνιστές αυτά τα πρωτότυπα χειροποίητα όργανα.

 

Το εργαστήριο κίνησης για άτομα με και χωρίς κινητικές αναπηρίες. Φωτο: Σταύρος Πετρόπουλος.
Το εργαστήριο κίνησης για άτομα με και χωρίς κινητικές αναπηρίες. Φωτο: Σταύρος Πετρόπουλος.


Αξίζει να αναφερθεί όμως και ένα εργαστήριο μουσικής για DIY ηλεκτρονικά κυκλώματα που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και διοργανώνεται μέσα Οκτωβρίου.


Κάπου εδώ συναντάμε και τη ναυαρχίδα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων το Ιδρύματος Ωνάση, το Onassis Youth Festival, που τρέχει όλη τη σεζόν και κορυφώνεται σε ένα τριήμερο παραστάσεων στη Στέγη τον Απρίλιο. Στη φετινή διοργάνωση, τρεις πόλεις με σπουδαία πολιτισμική κληρονομιά, η Αλεξάνδρεια, η Βηρυτός και η Αθήνα, θα δώσουν ερεθίσματα και έμπνευση στους μαθητές για να δημιουργήσουν, με την καθοδήγηση σημαντικών Ελλήνων σκηνοθετών, χορογράφων και κινηματογραφιστών, τη δική τους παράσταση. Μέσα από μια σειρά αυτοσχεδιασμών, ασκήσεων και προβών που θα γίνονται κάθε εβδομάδα, εκτός των ωρών του σχολικού προγράμματος, σε γυμνάσια και λύκεια της Αθήνας, οι μαθητές θα έχουν τη μοναδική ευκαιρία να παρουσιάσουν το απόσταγμα των προσπαθειών τους στο κοινό της Στέγης.


Σε μαθητές γυμνασίου και λυκείου απευθύνεται και το πρόγραμμα «Ο Καβάφης πάει σχολείο», που επιχειρεί να προσεγγίσει το έργο του σπουδαίου Αλεξανδρινού ποιητή, μακριά από τον ακαδημαϊκό τρόπο, επιστρατεύοντας την κίνηση, την τεχνολογία, τη μουσική και τη ζωγραφική. Υπό την καθοδήγηση καλλιτεχνών, τα παιδιά βάζουν δυνατά μουσική και φαντάζονται την «Ιθάκη» ως χορογραφία, σκιτσάρουν τους Λαιστρυγόνες και τους Κύκλωπες, φτιάχνουν διαδραστικούς χάρτες και ανακαλύπτουν την υπεροχή της ποίησης μέσω μιας διαδικασίας ελεύθερης και απόλυτα συσχετισμένης με τις άλλες τέχνες.

 

Ιnfo:

Πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής στο sgt.gr