Το MOMus σάς καλωσορίζει στη Thessaloniki PhotoBiennale 2021

Η κεντρική έκθεση The Real and the Record παίρνει ως αφετηρία την έννοια του Πραγματικού στο σημερινό κοινωνικοπολιτικό κλίμα.

The LiFO team, 5.10.2021 | 13:17

Η Thessaloniki PhotoBiennale επιστρέφει το 2021 παρουσιάζοντας στο κοινό 19 εκθέσεις ελληνικής και διεθνούς φωτογραφίας, ατομικές και ομαδικές, διαφόρων θεματολογιών και φωτογραφικών προσεγγίσεων, με τη συμμετοχή 94 καλλιτεχνών από 18 χώρες.

 

Στη φετινή διοργάνωση, την κεντρική έκθεση και πρωτότυπη παραγωγή με τίτλο The Real and the Record επιμελούνται ο Γιώργος Πρίνος και η Κατερίνα Σταθοπούλου. Διαρθρωμένη σε δύο μεγάλες ενότητες που φιλοξενούνται στους χώρους του MOMus - Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και του MOMus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών, η έκθεση διερευνά την έννοια του πραγματικού.

 

Μπορείτε να κατεβάσετε εδώ  όλο το πρόγραμμα

 

Το MOMus σάς καλωσορίζει στη Thessaloniki PhotoBiennale 2021
Teresa Margolles (Mexico, b.1963) Carretilleras sobre el Puente Internacional Simón Bolívar (μεταφορείς στη διεθνή γέφυρα Simon Bolivar), 2017 Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της γκαλερί Peter Kilchmann, Ζυρίχη

 

Η κεντρική έκθεση The Real and the Record παίρνει ως αφετηρία την έννοια του Πραγματικού στο σημερινό κοινωνικοπολιτικό κλίμα. Στην τρέχουσα εποχή της μετα- αλήθειας, των ψεύτικων ειδήσεων και των πολωτικών 24ωρων μέσων, που ορίζονται από την υπερφόρτωση πληροφοριών, πώς μπορεί κανείς να διακρίνει τι είναι πραγματικό και τι όχι;

 

Ο τίτλος της έκθεσης είναι εμπνευσμένοςαπό το διήγημα “The Reality and the Record” του Ιρακινού σκηνοθέτη και συγγραφέα Hassan Blasim, στο οποίο ένας Ιρακινός που αιτείται άσυλο στη Σουηδία αφηγείται τις τραυματικές του εμπειρίες από τον πόλεμο σε έναν αξιωματικό μετανάστευσης. Όπως υποδηλώνει ο τίτλος, η αλληγορική αυτή ιστορία εξετάζει τον ειρμό ανάμεσα στις βιωμένες εμπειρίες και τους τρόπους με τους οποίους αναφέρονται, ερμηνεύονται και τελικά καταγράφονται κατά τη διαδικασία μετατροπής τους σε επίσημα αφηγήματα. Χρησιμοποιώντας τις έννοιες του «Πραγματικού» και της «Καταγραφής» ως ακρογωνιαίους λίθους η έκθεση υπογραμμίζει το ευρύ φάσμα και τη ρευστότητα ανάμεσα σ’ αυτούς τους δύο πυλώνες. Σε μια σειρά από διαφορετικές προσεγγίσεις, το Πραγματικό εξετάζεται μέσα από ερευνητικές εικόνες, αρχειακό υλικό και έγγραφα· επίσημες αφηγήσεις και αντι-αφηγήσεις· προκατειλημμένο λόγο, προπαγάνδα και ουδέτερες δηλώσεις· προσομοίωση, μίμηση και ψηφιακές τεχνολογίες· και μέσα από την εγκυρότητα και την επιτελεστικότητα της φωτογραφίας.

 

Τέσσερα γενικά θέματα χρησιμεύουν ως κατευθυντήριες γραμμές για να καταδείξουν την πολυπλοκότητα του Πραγματικού καθώς και τη μεταλλασσόμενη φύση του: Το Πραγματικό ως Αλήθεια, η αναζήτηση της συμφωνίας με το γεγονός ή την πραγματικότητα. Το Πραγματικό ως Ορατό / Αόρατο, η απεικόνιση θεμάτων που συνήθως υποεκπροσωπούνται ή απουσιάζουν εντελώς ως μια πράξη που καθιστά ορατές τις αόρατες ιστορίες. Μεταξύ Γεγονότος και Μυθοπλασίας η κατασκευή μιας πραγματικότητας που δεν είναι προσβάσιμη μόνο μέσω αρχείων, εγγράφων και στατιστικών, αλλά εξίσου μέσω εμπειρίας, ανάμνησης και ερμηνείας, και η Εκτεταμένη Πραγματικότητα, ο ρόλος της τεχνολογίας στην κατασκευή μιας νέας συνθήκης που προσομοιώνει και συχνά υποκαθιστά αυτό που είναι πραγματικό.

 

Το MOMus σάς καλωσορίζει στη Thessaloniki PhotoBiennale 2021
Allan Sekula (ΗΠΑ, 1951-2013) Συντρίμμια από το κατεδαφισμένο ναυπηγείο Scott Lithgow. Greenock Από τη σειρά Ιστορία ιχθύων – Κεφάλαιο 8: Ζοφερή επιστήμη, 1989/1992 Ψηφιακό βίντεο (χωρίς ήχο) Ευγενική παραχώρηση The Estate of Allan Sekula

 

Οι τέσσερις αυτές θεματικές ενότητες λειτουργούν ως αόρατες κατηγορίες που καθοδηγούν την αφήγηση της έκθεσης. Οι κατηγορίες αυτές υφαίνονται μεταξύ τους δημιουργώντας μια περίπλοκη τοιχογραφία του Πραγματικού στη σημερινή υπερ-συνδεδεμένη παγκόσμια κοινότητα. Για να φτάσει στον πυρήνα της διακριτής πραγματικότητας, πρέπει κανείς να διασχίσει την ακαταστασία πληροφοριών και τον ευρύτερο οπτικό θόρυβο. Σε μια εποχή που η πολιτική και η ρητορική των ΜΜΕ βρίθει ανυπόστατων ισχυρισμών, που η γνώση θεωρείται λιγότερο τρόπος κατανόησης του κόσμου και περισσότερο μία παρεμβολή που μπορεί να παραμεριστεί όταν στέκεται απέναντι σε ευσεβείς πόθους, που γίνεται κατάχρηση της εξουσίας στα χέρια εκείνων που την κρατούν, χρειάζεται να επαναπροσδιορίσουμε το αληθινό.

 

Artist List:

ANTOINE D’AGATA, MATHIEU ASSELIN, LISA BARNARD, ALEXANDRA BELL, CROFTON BLACK & EDMUND CLARK, MATTHEW BOOTH, DAVID CLAERBOUT, SARA, CWYNAR, KYRIAKI GONI, FORENSIC ARCHITECTURE, FORMAFANTASMA – ANDREA, TRIMARCHI & SIMONE FARRESIN, ZOE HATZIYANNAKI, YORGOS KARAILIAS, TERESA MARGOLLES, GIORGOS MOUTAFIS, MAX PINCKERS, WALID RAAD, ALLAN SEKULA, JEFFREY STUKER, UNITED FOR INTERNATIONAL ACTION (INTERNATIONAL NETWORK), ALEXIS VASILIKOS, CARMEN WINANT, KONSTANTINOS ZIRGANOS KAZOLEAS

 

Κεντρική φωτο: Γιώργος Μουτάφης (Ελλάδα, γ. 1977) | Μεσόγειος θάλασσα / 3 Φεβρουαρίου, 2017 | Από τη σειρά Oh My Borders | Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη

 

Η είσοδος στους χώρους όπου φιλοξενούνται εκθέσεις της Thessaloniki Photobiennale 2021 προϋποθέτει πιστοποιητικό εμβολιασμού/νόσησης SARS-Cov-2 (έως 6 μήνες από τη διάγνωση), είτε Ευρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό COVID-19, είτε αρνητικό εργαστηριακό rapid test αντιγόνου έως 48 ώρες πριν τη επίσκεψη. Οι επισκέπτες καλούνται να φέρουν αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο, για τον έλεγχο ταυτοπροσωπίας. Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική καθ’ όλη τη διάρκεια παραμονής στους χώρους

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός