Με αναφορές στην κινεζική φιλοσοφία και τη παράδοση, σε γενειοφόρες κυρίες και μαλλιανθρώπους, στο τσίρκο αλλά και την όπερα, η ατομική έκθεση της Μαριάννας Ιγνατάκη πραγματεύεται μεταξύ άλλων θέματα φύλου, ταυτότητας, ετερότητας και αποκλεισμού και έννοιες που την απασχολούν εδώ και χρόνια όπως το όμορφο και το γκροτέσκο.

 

Μορφές κυρίαρχες και κυριαρχικές, δίχως σημάδια ευαλωτότητας, κρύβονται ή αποκαλύπτονται πίσω από μάσκες και μαλλιά, την ίδια στιγμή που το γελοίο και το τρομερό συνυπάρχουν και εναλλάσσονται σε έναν κόσμο όπου το "διαφέρειν" δεν αποτελεί μόνο το θέμα κάποιου αστικού μύθου, κλισέ ή καρναβαλικής μεταμφίεσης, το αντικείμενο ανθρωπολογικής περιέργειας ή γελοιοποίησης, αλλά και μια νέα κανονικότητα.

 

Στην παρούσα έκθεση όπως και σε εκείνη που παρουσίασε πρόσφατα στο Αλατζα Ιμαρέτ στη Θεσσαλονίκη, θέματα ρατσισμού και φυλής, τίθενται πλάι-πλάι με θέματα ταυτότητας και φύλου. Η γενειάδα σε μια λευκή γυναίκα μπορεί να θέτει υπό αμφισβήτηση στις θεωρίες του Δαρβίνου πάνω στη σεξουαλική επιλογή μόνο το φύλο της, μια γενειάδα όμως σε μια μαύρη γυναίκα αμφισβητεί ακόμη και το είδος της. Όμοια, περιπτώσεις όπου η ταυτότητα ή η έκφραση του φύλου διαφέρει από το εκχωρημένο φύλο τους, αντιμετωπίζονται ως εξωτικά πουλιά. Η Ιγνατάκη με τα έργα της μας μεταφέρει ακριβώς εκεί, σε εκείνο το μυστήριο, βαθύ, σκοτεινό δάσος με τους ερωτευμένους παπαγάλους.


Η Μαριάννα Ιγνατάκη γεννήθηκε το 1977 στη Θεσσαλονίκη και ζει στο Βερολίνο. Ξεκίνησε τις σπουδές της στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Technische Universitat της Βιέννης και στη συνέχεια μετακόμισε στη Γαλλία για να σπουδάσει εικαστικά στη Σχολή Καλών Τεχνών του Σέντ Ετιέν. Το διάστημα 2010-2017 έζησε και εργάστηκε στο Πεκίνο.

 

Έχει κάνει επτά ατομικές εκθέσεις: "Σε ένα βαθύ, σκοτεινό δάσος έπλεκαν τα γένια ερωτευμένων παπαγάλων", στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Αλατζά Ιμαρέτ (2018), "Η Josie, η Πανοπλία και ο Μαλλιάνθρωπος" στη γκαλερί CAN Christina Androulidaki στην Αθήνα (2017), "The End of Magic" στο Outpost project space στο Άμστερνταμ (2012), "Sphinx" στη γκαλερί Fake Space στο Πεκίνο (2011), "This Joke Ain't Funny Anymore" σε επιμέλεια του Απόστολου Καλφόπουλου στη γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου στη Θεσσαλονίκη (2009), "Coitus Interruptus" (διπλή ατομική) στο Public Room Project Space στα Σκόπια (2008) και μία ακόμη έκθεση με τη συνεργασία της γκαλερί Λόλα Νικολάου στη γκαλερί Φλέμινγκ στη Θεσσαλονίκη (2004). Έχει συμμετάσχει σε πλήθος ομαδικών εκθέσεων σε Ελλάδα, Κίνα, Ισπανία, Ολλανδία, Γαλλία, Γερμανία και στις ΗΠΑ. Εκπροσωπείται από τη γκαλερί CAN, Αθήνα | www.can-gallery.com