Ισχύει η δεξιά στροφή σημαντικού ποσοστού των γκέι ανδρών;

Ισχύει η δεξιά στροφή σημαντικού ποσοστού των γκέι ανδρών; Facebook Twitter
Σε πολλές Δυτικές χώρες «τα δεξιά και σε κάποιες περιπτώσεις ξεκάθαρα ομοφοβικά κόμματα απολαμβάνουν σημαντική υποστήριξη ανάμεσα στους γκέι ψηφοφόρους», σύμφωνα με την έραυνα του Samuel Huneke, ιστορικού του Πανεπιστήμιου του Στάνφορντ
37

Κατά τις ενδιάμεσες εκλογές του 2018 στις ΗΠΑ, το 82% των ΛΟΑΤΚΙ ψηφοφόρων στήριξαν με την ψήφο τους το Δημοκρατικό κόμμα. Σε πολλές άλλες Δυτικές χώρες «τα δεξιά και σε κάποιες περιπτώσεις ξεκάθαρα ομοφοβικά κόμματα απολαμβάνουν σημαντική υποστήριξη ανάμεσα στους γκέι ψηφοφόρους», σύμφωνα με τον Samuel Huneke, (γκέι) ιστορικό του Πανεπιστήμιου του Στάνφορντ με ειδίκευση στη σπουδές σύγχρονης ευρωπαϊκής κουλτούρας.

Αφού μελέτησε τα αναλυτικά στοιχεία 14 εκλογικών αναμετρήσεων σε πέντε χώρες της Δύσης – ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Βραζιλία – δημοσίευσε σε πρόσφατο άρθρο του τα πορίσματα για αυτό το ανησυχητικό φαινόμενο, παρατηρώντας μεταξύ άλλων:

«Οι ΛΟΑΤΚΙ ψηφοφόροι σε άλλες [πλην των ΗΠΑ] χώρες έχουν πολύ μικρότερη απόκλιση από το γενικό μέσο όρο όσο αφορά στην στήριξη συντηρητικών (και σε κάποιες περιπτώσεις ακροδεξιών) κομμάτων. Και όταν εστιάσει κανείς αποκλειστικά στους γκέι άντρες, τα αποτελέσματα είναι ακόμα πιο εντυπωσιακά. Σε κάποιες χώρες μάλιστα, το ποσοστό των γκέι αντρών που δηλώνουν πρόθεση στήριξης αυτών των κομμάτων, ξεπερνά ακόμα και το αντίστοιχο του μέσου ψηφοφόρου».

Για παράδειγμα, μια δημοσκόπηση για τις γαλλικές εκλογές του 2015, δείχνει ένα 26% των γκέι και bisexual αντρών να υποστηρίζουν την Μαρίν Λεπέν, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στους στρέιτ ψηφοφόρους δεν ξεπερνούσε το 16%. Την ίδια χρονιά, σύμφωνα με άλλη δημοσκόπηση, το 38% των γκέι αντρικών ζευγαριών θα ψήφιζε την Λεπέν ενώ στα στρέιτ ζευγάρια το αντίστοιχο ποσοστό έπεφτε στο 29%.

Σημαντικό ποσοστό της γκέι αντρικής ψήφου, σύμφωνα πάντα με την έρευνα του Huneke, κατάφερε να κερδίσει ακόμα και το ευθέως ομοφοβικό κόμμα του Μπολσονάρο στη Βραζιλία, ενώ στην Βρετανία το Συντηρητικό κόμμα στηρίχτηκε από το 26% των ΛΟΑΤΚΙ ψηφοφόρων.

Ο ιστορικός σημειώνει πάντως ότι πρόκειται κυρίως για προβληματισμό και όχι για επίσημη μελέτη από τη στιγμή που τα δημοσκοπικά στοιχεία δεν είναι επαρκή για πιο ασφαλή συμπεράσματα. Στη Γερμανία πάντως, μόνο ένα 2,7% των ΛΟΑΤΚΙ ψηφοφόρων φάνηκε να υποστηρίζει τον εθνικιστικό / ακροδεξιό σχηματισμό της«Εναλλακτικής για την Γερμανία» (AfD). Και πάλι όμως, ο Huneke πιστεύει ότι η τάση σε γενικές γραμμές ισχύει, ειδικά αν απομονωθούν οι γκέι άντρες ως μεμονωμένη κατηγορία ψηφοφόρων:

«Μια πρώτη ανάλυση των gay politics στις Ευρωπαϊκές κυρίως χώρες δείχνει ότι τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα – ειδικά οι γκέι άντρες – δεν είναι εγγενώς ούτε απαραιτήτως προοδευτικοί ψηφοφόροι. Δοθείσης της αφορμής, μπορούν να ψηφίσουν ξενοφοβικά, ρατσιστικά και μισογυνικά σχήματα. Τα προοδευτικά / φιλελεύθερα κόμματα ανά τον πλανήτη κάνουν πολύ μεγάλο λάθος αν παίρνουν ως δεδομένη την γκέι ψήφο».

Με στοιχεία από το LGBTQ NATION

37

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η ελληνική ψυχανάλυση κρύβει ακόμα τα queer σώματα στις σκιές: από τα τηλεοπτικά δικαστήρια της Τατιάνας μέχρι τα hashtags των θεραπευτών–influencers. Σπαράγματα μνήμης, media τραύματος και επιβίωσης συνθέτουν μια ιστορία που ποτέ δεν ειπώθηκε ολόκληρη.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Οι εκδόσεις που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Διεθνή / Τα περιοδικά που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Η αντι-DEI εκστρατεία στις ΗΠΑ και οι διαφημιστές που αποφεύγουν να συνεργαστούν με τα έντυπα που απευθύνονται στην LGBTQ+ κοινότητα και άλλες μειονότητες
LIFO NEWSROOM