Ο Νικ Κέιβ στο Ισραήλ: Απλώς ξενέρωμα!

Ο Νικ Κέιβ στο Ισραήλ: Απλώς ξενέρωμα! Facebook Twitter
Όλη αυτή η κατάσταση δημιουργεί προβληματισμό σχετικά με τον κόσμο στον οποίο ζει ο Nick Cave και ας ελπίσουμε ότι δεν έχει το ναρκισσιστικό υπόβαθρο που απέκτησε ο Morrissey τελευταία.
24

Πριν από λίγες μέρες ο Nick Cave έδωσε μια ιστορική συναυλία στην Αθήνα που θα συζητιέται για πολύ καιρό. Αμέσως μετά πήγε στο Ισραήλ και έκανε δύο sold-out εμφανίσεις που προκάλεσαν τις επικριτικές, αλλά αναμενόμενες αντιδράσεις διαφόρων καλλιτεχνών και της οργάνωσης που μάχεται για τα δικαιώματα των Παλαιστινίων. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες για την κατάσταση των δύο λαών, είναι γνωστά πάνω-κάτω όλα.


Το πρόβλημα όμως με τον Cave είναι ότι υπερασπίστηκε την άποψή του, εξηγώντας σε μια συνέντευξη Τύπου την απόφασή του να πραγματοποιήσει τις συναυλίες αντί να τις ακυρώσει, όπως έκαναν οι Young Father και ο Neil Young όταν βρέθηκαν στη θέση του. Μέχρι εδώ όλα καλά, αλλά αυτά που είπε νομίζω ότι δεν τον τιμούν και πάρα πολύ και λογικά προκάλεσαν την έντονη κριτική των Brian Eno, Roger Waters, Mike Leigh και Ken Loach, μεταξύ άλλων.

Κανείς δεν θα πει σε οποιονδήποτε μουσικό πώς να χειριστεί την καριέρα του, αλλά δεν ξέρω από πότε έγινε κακό να διαφωνείς με κάποιες επιλογές, ειδικά όταν αγγίζουν λεπτά όρια.


Δήλωσε, λοιπόν, ότι αν κάποιος μουσικός επιλέξει να κάνει συναυλίες στο Ισραήλ, πρέπει να αντιμετωπίσει τον δημόσιο

εξευτελισμό από τον Roger Waters και την παρέα του και συνέχισε: «Μετά από αρκετή σκέψη, τηλεφώνησα στους ανθρώπους μου και τους είπα: "Θα κάνουμε μια ευρωπαϊκή περιοδεία και θα πάμε και στο Ισραήλ". Ξαφνικά αισθάνθηκα ότι πρέπει να πάρουμε θέση ενάντια σε αυτούς που προσπαθούν να φιμώσουν, να κάνουν bullying, να λογοκρίνουν και να εκμηδενίσουν τους μουσικούς».

Μετά είπε ότι αγαπάει το Ισραήλ και ότι θα πολεμήσει με κάθε τρόπο τη λογοκρισία και τη φίμωση των μουσικών. Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην οργάνωση BDS που διαμαρτύρεται για την κατάσταση με τους Παλαιστίνιους στο Ισραήλ: «Τελικά, θα μπορούσες να πεις με έναν τρόπο ότι το BDS με έκανε να θέλω να παίξω στο Ισραήλ». Καταρχάς, πρέπει να του εξηγήσει κάποιος τη διαφορά μεταξύ λογοκρισίας που προέρχεται από την κριτική και διαμαρτυρίας.
 

Οι Radiohead κατακρίθηκαν για τον ίδιο λόγο το καλοκαίρι. Σε αντίθεση με τον Cave όμως, ο Thom Yorke, αν και τσαντισμένος, απάντησε ψύχραιμα στον Ken Loach που πήρε ξεκάθαρα θέση ενάντια στην κυβέρνηση του Ισραήλ. Είχε κάνει ένα τουίτ που έλεγε: «Δεν υποστηρίζουμε τον Νετανιάχου, όπως ούτε και τον Τραμπ, ωστόσο εξακολουθούμε να παίζουμε στην Αμερική. Η μουσική και οι τέχνες είναι για να περνούν τα σύνορα, όχι για να τα χτίζουν, είναι για ανοιχτά μυαλά, για να μεταδίδουν την ιδέα του ανθρωπισμού, του διαλόγου και της ελευθερίας της έκφρασης. Ελπίζω να είμαι σαφής, Ken».


Κανείς δεν θα πει σε οποιονδήποτε μουσικό πώς να χειριστεί την καριέρα του, αλλά δεν ξέρω από πότε έγινε κακό να διαφωνείς με κάποιες επιλογές, ειδικά όταν αγγίζουν λεπτά όρια. Όλη αυτή η κατάσταση δημιουργεί προβληματισμό σχετικά με τον κόσμο στον οποίο ζει ο Nick Cave και ας ελπίσουμε ότι δεν έχει το ναρκισσιστικό υπόβαθρο που απέκτησε ο Morrissey τελευταία.

Ο Νικ Κέιβ στο Ισραήλ: Απλώς ξενέρωμα! Facebook Twitter
«Είσαι με τους δυνάστες ή με τους καταπιεζόμενους;».


Δεν καταλαβαίνω εν τέλει πόση ζημιά του κάνει η στοχοποίηση εκ μέρους του BDS. Δεν νομίζω ότι είναι τόσο μεγάλο το κακό, αν σκεφτεί κανείς ότι οι συναυλίες του είναι σχεδόν sold-out σε όλο τον κόσμο. Δεν θα αναφερθώ καν στο τι λέει ο Roger Waters, που είναι και ο πιο προκλητικός από τους επικριτές του Cave και έχει φάει το περισσότερο κράξιμο για τις απόψεις του, αλλά σε αυτό που ρωτάει ο Ken Loach και ενοχλεί τόσο από ηθικής πλευράς. «Είσαι με τους δυνάστες ή με τους καταπιεζόμενους;».

Από τη στιγμή που ένας καλλιτέχνης μπαίνει σε γκρίζες ζώνες οφείλει να ξεκαθαρίσει την άποψή του ακριβώς λόγω της πολιτιστικής ιστορίας που κουβαλάει. Δεν γίνεται να είσαι απολιτίκ όποτε σε συμφέρει, ειδικά στους περίεργους καιρούς που ζούμε. Aξίζει επίσης να διαβαστεί τι του απαντάει ο Brian Eno.


Σίγουρα η απόφαση του Cave να παίξει στο Ισραήλ δεν θα μου χαλάσει τον ύπνο ή την ευχαρίστηση που αντλώ κάθε φορά που ακούω τη μουσική του και ίσως συνεχίσω να πηγαίνω στις συναυλίες του. Όσα είπε σχετικά με λογοκρισία, όμως, θα με κάνουν να αμφισβητήσω τον επόμενο που θα μου πρήξει τον έρωτα λέγοντάς μου πόσο σπουδαίος καλλιτέχνης είναι. Απλώς, ξενέρωμα!

Μουσική
24

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM