Ο Νικόλας Μεταξάς, ευτυχώς, δεν θέλησε να συμβιβαστεί με την ελληνική μουσική βιομηχανία

Ο Νικόλας Μεταξάς, ευτυχώς, δεν θέλησε να συμβιβαστεί με την ελληνική μουσική βιομηχανία Facebook Twitter
«Από την Κύπρο έφυγα ως παιδί με ροκ επιρροές και από την Αθήνα ως αγόρι της indie σκηνής. Νομίζω πως μουσικά ωρίμασα στη Βοστώνη»
1

Το τωρινό, διεθνές, κοινό του Νικόλα Μεταξά, ο οποίος τώρα ζει και φτιάχνει μουσική στο Λονδίνο ως Metaxas, δύσκολα θα φανταζόταν το πόσο διάσημος έγινε στην Ελλάδα το 2009 χάρη στο πρώτο X-Factor που παίχτηκε στον ΑΝΤ1 (με Μουρατίδη, Θεοφάνους κλπ) στο οποίο με τον, επίσης Κύπριο, Λούκα Γιώρκα πήραν τις δύο πρώτες θέσεις. 

Κανονικά ή θα έπρεπε να συμβιβαστεί με την αθηναϊκή νύχτα και τη δισκογραφία (που προφανώς τον έβλεπε σαν teen idol παρά ως καλλιτέχνη και δημιουργό) ή να τα παρατήσει εντελώς. Διάλεξε έναν τρίτο δρόμο...

— Αλήθεια πώς βλέπεις, τόσα χρόνια μετά, την εμπειρία του ελληνικού X-Factor;
Η εμπειρία αυτή ήταν μοναδική. Ήταν μια ευκαιρία που μου δόθηκε για να με γνωρίσει ο κόσμος και αυτό για μένα είναι ανεκτίμητο. Αλλά είχα πάντοτε στο μυαλό μου ως προορισμό το εξωτερικό και τη δίψα για να διευρύνω μουσικά τους ορίζοντές μου. Δεν θα άφηνα τη στιγμιαία φήμη και τα φώτα να σταθούν εμπόδιο στο όνειρό μου. Πάνω από όλα, το X-Factor είναι ένα "Τηλεοπτικό Show".

— Είχες σκεφτεί να μείνεις στην Ελλάδα και να κάνεις αυτό που κάνουν οι περισσότεροι καλλιτέχνες που γίνονται αναγνωρίσιμοι από talent shows (δηλαδή στην ουσία να τραγουδούν στα μπουζούκια;) Πώς αποφάσισες να ακολουθήσεις το όνειρό σου στο εξωτερικό;
Μετά το Χ-Factor, υπήρξαν διάφορες προτάσεις και ευκαιρίες για δουλειά στην Ελλάδα. Έκανα κάποιες συναυλίες και συμμετείχα σε ορισμένα shows αλλά δεν ένιωθα πως ανήκω στο ύφος των μπουζουκιών. Επίσης, κάποια άτομα από την τότε δισκογραφική μου εταιρεία, μου είπαν με τρόπο πώς δεν ήθελαν να γράφω μουσική, απλά να ερμηνεύω. Οπότε, το να φύγω δεν ήταν και τόσο δύσκολη απόφαση.

 

Ο Νικόλας Μεταξάς, ευτυχώς, δεν θέλησε να συμβιβαστεί με την ελληνική μουσική βιομηχανία Facebook Twitter
 

— Τώρα είσαι στο Λονδίνο και έβγαλες το πρώτο σου ep. Αλήθεια, τι ενέπνευσε το βίντεοκλίπ και το τραγούδι Timezones; Βασίζεται σε αληθινή ιστορία;
Το τραγούδι αυτό το γράψαμε μαζί με την κοπέλα μου κατά τη μετακόμισή μου στο Λονδίνο. Η ίδια έμεινε στην Αμερική και ήθελα να γράψουμε για τις δυσκολίες και το πώς είναι να διατηρείς μια σχέση από απόσταση στη σημερινή εποχή. Η ίδια έγραψε και ερμήνευσε τη δεύτερη στροφή του τραγουδιού.

— Ποιους καλλιτέχνες αγαπάς ποιο πολύ; Ποιοι σε επηρέασαν στη μουσική σου;
Είναι πάρα πολλοί και αυξάνονται καθημερινά. Μερικοί που μου έρχονται αυτή τη στιγμή στο μυαλό είναι οι Bon Iver, Gotye, Ryan Adams, Bonobo, Moderat, Gregory Alan Isakov, Robert Glasper, Frank Ocean, Andrew Bird, Mutemath, Clint Mansell, James Blake και η λίστα συνεχίζεται.
Ως προς τις επιρροές, οι Bon Iver μου άνοιξαν έναν νέο κόσμο στο κομμάτι της ενορχήστρωσης και καλλιτέχνες όπως ο Ryan Adams και ο Gregory Alan Isakov με ενέπνευσαν στο να είμαι επιλεκτικός και να εστιάζω στη λεπτομέρεια στιχουργικά.

— Θέλεις να μας μιλήσεις για τη δημιουργία του πρώτου σου EP Home;
Το Home είναι η πρώτη μου ολοκληρωμένη δουλειά που τη χαρακτηρίζει μια 'ακατέργαστη' ειλικρίνεια. Ήθελα το κάθε τραγούδι να πει τη δική του ιστορία και αλήθεια, με τον πιο απλό τρόπο, χωρίς πολλούς εντυπωσιασμούς ενορχηστρωτικά. Μπορεί κάποιος να διακρίνει και επιρροές απο την "Americana", "Folk" και "70s west coast rock" καθώς την περίοδο της δημιουργίας του και λίγο πριν τον ερχομό μου στο Λονδίνο, άκουγα πολύ αυτά τα είδη μουσικής.


— Το ομότιτλο τραγούδι είναι για τους γονείς σου (και φαντάζομαι πως αυτοί είναι και στο εξώφυλλο;) Μίλησέ μας λίγο για αυτό.

Σαν παιδί, πίστευα πώς είχα τους 'τέλειους' γονείς που ποτέ δεν τσακώνονται, δεν έχουν προβλήματα και προσωπικές αντιπαραθέσεις. Μεγαλώνοντας όμως, κατάλαβα πώς ακόμα και οι γονείς μας είναι δύο άνθρωποι με συναισθήματα, όνειρα, διαφορετικούς χαρακτήρες και βλέπεις πόση προσπάθεια χρειάζεται για να κρατηθεί ένα 'Σπίτι' ενωμένο. Στη περίπτωση των δικών μου γονιών, ήταν σαν να έπεσαν για ύπνο έφηβοι και ξύπνησαν γονείς, με δύο δουλειές, πανεπιστήμιο, ευθύνες και παιδί. Το τραγούδι μιλά για όλο αυτό το γεγονός.

 

— Τι ήθελες να γίνεις όταν ήσουν μικρός; Πώς μπήκε η μουσική στη ζωή σου;
Πέρασα από διάφορα στάδια. Αρχικά ήθελα να γίνω οδηγός ταξί, μετά αστροναύτης, γιατρός, σκηνοθέτης και τελικά μουσικός. Από τα 2 μου χρόνια, άκουγα μουσική φανατικά. Ο πατέρας μου είχε πολλούς δίσκους τους οποίους άκουγα σε καθημερινή βάση και κάπως έτσι μπήκε το μικρόβιο του τραγουδιού. Στα 7 μου ξεκίνησα μαθήματα κιθάρας, και συνέχισα στα 9 με χορωδία και πιάνο.

— Άλλαξες πολλές πόλεις στη ζωή σου, από τη γενέθλια πόλη σου στην Κύπρο, μετά στην Αθήνα, μετά στη Βοστώνη και τώρα βρίσκεσαι στο Λονδίνο. Πώς σε επηρέασαν ως καλλιτέχνη όλες αυτές οι πόλεις;
Ο κάθε τόπος αφήνει τη δική του σφραγίδα. Οι εμπειρίες ήταν πολύ διαφορετικές αν λάβουμε υπόψη και τη διαφορετική ηλικία που βρισκόμουν στην κάθε πόλη. Φεύγοντας λοιπόν από τον έναν τόπο στον άλλο, ένιωθα πιο γεμάτος, πιο ολοκληρωμένος μουσικά, ως άνθρωπος και ως καλλιτέχνης. Από την Κύπρο έφυγα ως παιδί με ροκ επιρροές και από την Αθήνα ως αγόρι της indie σκηνής. Νομίζω πως μουσικά ωρίμασα στη Βοστώνη, όπου έζησα για 6 χρόνια. Εκεί διαμορφώθηκε ουσιαστικά ο χαρακτήρας και η μουσική μου ταυτότητα. Τώρα πλέον ζω μόνιμα στο Λονδίνο και έχω μάθει να παίρνω το ρίσκο μουσικά καθώς και να μην βάζω όρια.

(Το κομμάτι που έγραψε για την αδερφή του και συμμετείχε στη Γιουροβίζιον του 2009)

— Μίλησέ μου λίγο για τις σπουδές σου στο Berklee College of Music...
Το Berklee College of Music είναι ένας μουσικός παράδεισος. Νομίζω δεν υπάρχει πιο γόνιμο έδαφος για ένα μουσικό. Για να αναλογιστεί κανείς το εύρος, πρόκειται για ένα δίκτυο αποτελούμενο από 6 χιλιάδες νεαρούς μουσικούς και κατά 90% είναι ΟΛΟΙ απίστευτα καλοί, όποτε και ο συναγωνισμός σε κάνει να εξελίσσεσαι με γρήγορους ρυθμούς. Γενικά, ήταν μια αξέχαστη εμπειρία που με δίδαξε πολλά και με έκανε να πιστέψω στις δυνατότητές μου οχι μόνο σαν τραγουδιστή αλλά και ως στιχουργό, ενορχηστρωτή, ηχολήπτη και παραγωγό.

— Πώς νιώθεις όταν δίνεις συναυλίες; Πώς ήταν η εμπειρία των εμφανίσεων ως support με τον Ronan Keating;
Η σκηνή είναι ένα ναρκωτικό, κάτι το απερίγραπτο. Η ενέργεια του κόσμου όταν αντιδρά συναισθηματικά σε ένα τραγούδι σου, μια νότα ή ένα στίχο είναι μαγεία. Δεν χορταίνω τη σκηνή.
Οι συναυλίες με το Ronan ήταν μία πάρα πολύ όμορφη εμπειρία και η πρώτη μεγάλη περιοδεία στην οποία συμμετείχα. Από την πρώτη μέρα ένιωθα σαν μέλος της οικογένειας αυτής. Γνώρισα πολλούς καλούς φίλους και συνεργάτες και θα είμαι πάντοτε ευγνώμων που έζησα κάτι τέτοιο. Επίσης, είχα την τιμή να κάνω ντουέτο μαζί με το Ronan κάθε βράδυ, ύστερα από δική του πρωτοβουλία, κάτι που δεν θα φανταζόμουν ποτέ.
Ο ίδιος ήταν ιδιαίτερα απλός, σεμνός και φιλικός προς όλους. Είχε μαζί του τα παιδιά, τη γυναίκα και το σκυλάκι τους σε κάθε συναυλία. Ήταν ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας. Συμπεριφερόταν σε όλους με σεβασμό και στο τέλος των shows ευχαριστούσε όλους του τους συνεργάτες κοντινούς και μη. Σε γενικές γραμμές, αυτή η περιοδεία μου έδειξε πως μπορεί κάποιος να έχει τόσο μεγάλη επιτυχία στη μουσική βιομηχανία, διατηρώντας παράλληλα έναν ακέραιο και γεμάτο απλότητα χαρακτήρα.

— Ποια είναι τα σχέδιά σου από εδώ και πέρα;
Αυτήν την περίοδο έχω επικεντρωθεί στο γράψιμο και τις ηχογραφήσεις. Παράλληλα, ετοιμάζω το νέο μου single και video clip. Στόχος είναι ανά δίμηνο να παρουσιάζω και νέο υλικό. Αποφάσισα να κρατήσω μια σταθερή επαφή με το κοινό σε τακτά χρονικά διαστήματα, παρά ένα άλμπουμ κάθε ενάμιση χρόνο. Ζούμε στην εποχή του Υoutube και του Spotify και πιστεύω πώς αυτό είναι το ιδανικό μοντέλο. Το επόμενο single θα έχει τον τίτλο "Walk" σε ύφος downtempo chill house και κυκλοφορεί αρχές Φεβρουαρίου.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ