Η ιστορία του Jimmy Mesene, ενός Έλληνα μουσικού που ήταν σταρ στην Αγγλία των ’30s και ’40s

Η ιστορία του Jimmy Mesene, ενός Έλληνα μουσικού που ήταν σταρ στην Αγγλία των ’30s και ’40s Facebook Twitter
3
Η ιστορία του Jimmy Mesene, ενός Έλληνα μουσικού που ήταν σταρ στην Αγγλία των ’30s και ’40s Facebook Twitter
O Al Bowlly το 1935

Ακούγοντας τις τελευταίες μέρες εμμονικά Al Bowlly -και βρίσκοντας το τελευταίο single που ηχογράφησε πριν τον σκοτώσει μια βόμβα των Γερμανών το 1941 (πέθανε από το ωστικό κύμα την ώρα που διάβαζε στο κρεβάτι, χωρίς να πάθει ούτε μια γρατσουνιά εξωτερικά)- πρόσεξα ότι το θανατερό τραγούδι της πρώτης πλευράς με το χαρούμενο τέμπο αναφέρεται στον Χίτλερ:

When that man is dead and gone
We’ll go dancing down the street
Kissing everyone we meet
When that man is dead and gone

What a day to wake up on
What a way to greet the dawn
Some fine day the news ’ll flash
Satan with a small moustache
Is asleep beneath the lawn
When that man is dead and gone
Satan, Satan, thought up a plan
Dressed as a man
Walking the earth and since he began
The world is hell for you and me
But what a heaven it will be

When that man is dead and gone
When they lay him twelve feet deep
I’ll be there to laugh, not weep
When that man is dead and gone

What a day to wake up on
What a way to greet the dawn
Satan’ll take him by the hand
To meet old Gerring, look what, man
When that man is dead and gone.
 

Al Bowlly & Jimmy Mesene - When That Man Is Dead and Gone (1941)

Η έκπληξη δεν είναι αυτό το τραγούδι, είναι το τραγούδι της δεύτερης πλευράς που λέγεται Nicky the Greek has gone και είναι ένα υπέροχο κομμάτι που στο ρεφρέν λέει «Γεια σου, γεια σου Νικάκη, Nicky you mean a lot to me, bless you wherever you will be».

 

Al Bowlly & Jimmy Mesene - Nicky The Greek (Has Gone) (1941)

Ψάχνοντας στο google βρήκα ότι ο Jimmy Mesene που τον συνοδεύει με την κιθάρα και τη φωνή και στα δύο τραγούδια ήταν Έλληνας και μάλιστα σε αυτή την εκτέλεση του κομματιού τραγουδάει κι ελληνικά (ένα πέρασμα από το Κάποιο Μυστικό).

 

Κι άρχισα να ψάχνω το στόρι του. Ο Δημήτρης Μεσσήνης είχε γεννηθεί το Μάρτιο του 1908 στο Κάρντιφ από Έλληνα πατέρα με καταγωγή από την Ιθάκη, ναυτικό, που είχε αναζητήσει καλύτερη τύχη στη Βρετανία και αγγλίδα μητέρα που την έλεγαν Δωροθέα. Οι γονείς του είχαν ένα μπακάλικο με είδη καπνιστών και ποτά και επιπλέον νοίκιαζαν δωμάτια στο σπίτι τους, κυρίως σε Έλληνες ναυτικούς. Το 1915 και καθώς οι δουλειές πήγαιναν καλύτερα, ο πατέρας του έγινε προμηθευτής πλοίου και μετακόμισαν σε πιο μεγάλο σπίτι. Όταν ήταν 11 χρονών πήγαν στην Ιθάκη να γνωρίσει η γιαγιά του την οικογένεια και όσο έμειναν εκεί η μητέρα του έμεινε έγκυος και γέννησε την αδερφή του. Φεύγοντας από τον νησί άφησαν πίσω τον Jimmy να πάει σε ελληνικό σχολείο. Στην Ιθάκη άρχισε να παίζει μουσική και παρόλο που η μητέρα του είχε αντιρρήσεις, έγινε μέλος μια κομπανίας που έπαιζε σε γάμους, βαφτίσεις και πανηγύρια. Είχε γίνει η μασκότ του νησιού. Μετά από τρία χρόνια τον πήραν πίσω στο Κάρντιφ –οι δουλειές του πατέρα του πήγαιναν ακόμα καλύτερα και μετακόμισαν σε ακόμα μεγαλύτερο σπίτι. Το 1924 ο πατέρας του αγόρασε ένα εμπορικό πλοίο που το ονόμασε Ντόλι. Ο Jimmy είχε την οικονομική άνεση να αφοσιωθεί στη μουσική του και μέχρι το 1925 έζησε με όλες τις ανέσεις ενός πλουσιόπαιδου, σπουδάζοντας μουσική και βοηθώντας περιστασιακά στην οικογενειακή επιχείρηση.

Τα καλά χρόνια όμως τέλειωσαν απότομα όταν ο πατέρας του άρχισε να κάνει λάθος επιλογές που τον οδήγησαν στην πώληση του πλοίου σε έναν άλλον Έλληνα εφοπλιστή. Τα λεφτά που πήρε τα έχασε όλα στα χαρτιά και το 1926 αυτοκτόνησε στην Αθήνα. Ο Jimmy ήταν 18 ετών. Η μητέρα του προσπάθησε να σώσει όσα μπορούσε από την επιχείρηση αλλά ο Jimmy δεν ήθελε να ασχοληθεί, είχε άλλα σχέδια, τον ενδιέφερε μόνο η μουσική. Πούλησαν το μεγάλο σπίτι και πήγαν σε πιο μικρό και για κάποιο διάστημα οι σχέσεις του με την οικογένεια ήταν πολύ κακές.

Έγραφε τραγούδια για άλλους και κάποιο έγινε τόσο μεγάλη επιτυχία που τον έκανε πλούσιο. Αυτά είναι τα μόνο που έχουν διασωθεί -από μαρτυρίες κάποιων ναυτικών που τον είχαν γνωρίσει.

Το 1928 πήγε στον Καναδά και μετά στη Νέα Υόρκη και γυρνώντας στην Αγγλία το 1931 πούλησε την επιχείρηση, ξεπλήρωσε όλα τα χρέη μέχρι τελευταία πένα και μετακόμισε μόνιμα στο Λονδίνο όπου αφοσιώθηκε στη σύνθεση και το τραγούδι. Πού και πού πήγαινε στο Κάρντιφ να επισκεφτεί τη μητέρα του και τον πατριό του (στο site που έχει φτιάξει για να τιμήσει τη μνήμη του ο ανιψιός του αναφέρει ότι τα πάρτι που έκαναν τα θυμούνταν για χρόνια στη γειτονιά). Επίσης λέει ότι, παρόλη την επιτυχία του, ο Jimmy Mesene τραγουδούσε και έπαιζε για όποιον του το ζητούσε και δεν ήταν καθόλου σνομπ. 

Η ιστορία του Jimmy Mesene, ενός Έλληνα μουσικού που ήταν σταρ στην Αγγλία των ’30s και ’40s Facebook Twitter
O Jimmy Mesene την εποχή της ακμής του

Το 1947 έφυγε για την Αμερική ίσως για φορολογικούς λόγους. Μπορεί κι επειδή η τότε σύζυγός του τον πίεζε να φύγουν  γιατί  δεν τα πήγαινε καθόλου  καλά με τη μητέρα του. Από το 1947 και μέχρι το θάνατό του δεν επικοινώνησε ποτέ, με κανένα μέλος της οικογένειάς του.

Από το 1948 που εντοπίστηκαν τα ίχνη του εμφανιζόταν σε ένα καφενείο της Νέας Υόρκης όπου πήγαιναν  μετανάστες και ναυτικοί από την Ιθάκη. Έγραφε τραγούδια  για άλλους και κάποιο έγινε τόσο μεγάλη επιτυχία που τον έκανε πλούσιο. Αυτά είναι τα μόνο που έχουν διασωθεί -από μαρτυρίες κάποιων  ναυτικών που τον είχαν γνωρίσει. Ποτέ δεν πήρε επίσημη άδεια παραμονής στην Αμερική και παρόλο που τραγούδησε σε μεγάλα κλαμπ της εποχής και έκανε επιτυχίες, όλες οι συμφωνίες γίνονταν κρυφά, χωρίς να φαίνεται. Συνεργάστηκε με πολύ μεγάλα ονόματα της εποχής,  έγραψε μουσική για ταινίες και ντούμπλαρε τις φωνές γνωστών ηθοποιών αλλά όλα έγιναν μυστικά και δεν είναι εύκολο να τα εντοπίσεις. Την εποχή του μακαρθισμού έφυγε από την Αμερική και πήγε στον Καναδά.

Πέθανε στις 28 Αυγούστου 1969 με οικονομικές δυσκολίες και με προβλήματα υγείας από το αλκοόλ.  

 

Jimmy Messene & Al Bowlly - Make Love With A Guitar/When I Dream Of Home (1940)

Για τη ζωή του αυτά είναι γνωστά, για την καριέρα του στην Αγγλία υπάρχουν κάποια ακόμα στοιχεία. Το 1933, όταν ήταν 25 χρονών, τραγουδούσε και ηχογραφούσε με την περίφημη μπάντα του  Joe Loss αλλά το 1934 αντικαταστάθηκε από τον Chick Hendersen. Αμέσως μετά μπήκε στους Nat Gonella Georgians, άλλη μια πολύ γνωστή μπάντα της εποχής, όπου έπαιξε κιθάρα και τραγούδησε μέχρι το 1939 που ο Nat Gonella διέλυσε τους Georgians. Το 1940 άρχισε να εμφανίζεται με τον Al Bowlly, κουμπάρο στον δεύτερο γάμο του Jimmy και τεράστιο σταρ στα ’30s που εκείνη την εποχή η καριέρα του δεν ήταν και στα καλύτερά της, ως ντουέτο με κιθάρες και φωνή. Έπαιζαν σε music hall και ηχογράφησαν μαζί κάποια κομμάτια. Η συνεργασία τους τέλειωσε άδοξα με τον θάνατο του Al Bowlly από την αεροπορική επιδρομή το 1941. Ο πόλεμος κατέστρεψε και την σκηνή με τις μπάντες, αλλά ο Jimmy ηχογράφησε άλλον έναν δίσκο το 1942 με την Organ Dance Band του Billy Thorburn. Πώς ακριβώς ζούσε την περίοδο του πολέμου είναι άγνωστο, το ίδιο και οι λόγοι που τον οδήγησαν στο τέλος των ηχογραφήσεων. Τα πιο πολλά τραγούδια του τα έγραψε εκείνα τα χρόνια, αλλά δεν είχε έσοδα από αυτά. Και δεν πολέμησε ποτέ.

Το 1946 έφυγε για την Αμερική με τη δεύτερη γυναίκα του, αλλά χωρίς τον γιό του από τον πρώτο του γάμο που τότε ήταν 13. Τι ακριβώς έκανε τα 23 χρόνια που έζησε στον Καναδά δεν ξέρει κανείς…

 

Al Bowlly & Jimmy Mesene - Only For Ever

3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ