90 χρόνια Martha Graham Dance Company

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
0

Μία από τις ιστορικότερες ομάδες χορού του κόσμου, η Martha Graham Dance Company, γιορτάζει την 90ή επέτειό της και ετοιμάζεται για το μέλλον με τη βοήθεια της διαδικτυακής καμπάνιας «The Next 90!», μέσω της οποίας έχει συγκεντρώσει σχεδόν τα 30.000 δολάρια του αρχικού στόχου. «Κανείς δεν είχε σκεφτεί ποτέ ποια ταυτότητα θα είχαμε χωρίς τη Μάρθα Γκράχαμ» λέει η Janet Eilber, καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας. «Ξεκινήσαμε δίνοντας προτεραιότητα στην πρόσβαση του κοινού και ψάχνοντας τον τρόπο παρουσίασης των νέων κλασικών έργων του σύγχρονου χορού, ώστε να είναι θελκτικά» λέει η Eilber. «Γι' αυτό αναζητήσαμε συνεργάτες που θα μας πρόσφεραν μια διαφορετική οπτική και η πλατφόρμα "Kickstarter" είναι το τέλειο μέσο για να προσελκύσεις τους ανθρώπους online, για να συνδεθούν όχι μόνο με τα ίδια τα έργα και την ιστορική τους σημασία αλλά και με την κληρονομιά που άφησε η Μάρθα όσον αφορά το μέλλον και την καινοτομία. Το μέσο είναι το μήνυμα» συμπληρώνει. 

 

 Δεν είναι η πρώτη φορά που η ομάδα καταφεύγει στο Διαδίκτυο για τη συγκέντρωση χρημάτων, καθώς αυτή είναι η τρίτη επιτυχημένη καμπάνια τους. Αυτήν τη φορά, όμως, αποφάσισαν να δώσουν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον κίνητρο στους δωρητές ποσών που ξεπερνούν τα 250 δολάρια: εκτυπώσεις φωτογραφιών από το αρχείο της ομάδας, οι οποίες για πρώτη φορά εμφανίζονται στη δημοσιότητα και η ηλικία τους ξεπερνά τα πενήντα χρόνια.

 

 

Οι χορευτές που διδάσκονται την «τεχνική Γκράχαμ» αντιλαμβάνονται περισσότερο από τον καθένα την τεράστια συμβολή της στην εξέλιξη του σύγχρονου χορού. Ήταν για τον χορό  ό,τι ο Πικάσο για τη ζωγραφική και ο Στραβίνσκι για τη μουσική.

Τις φωτογραφίες ανακάλυψαν μέσα στο 2015, κατά τη διάρκεια μιας συντονισμένης προσπάθειας οργάνωσης του τεράστιου αρχείου, με σκοπό την ψηφιοποίησή του. Ανάμεσά τους συγκαταλέγονται σπάνιες φωτογραφίες που δείχνουν τη Μάρθα Γκράχαμ να χορεύει με τον μέλλοντα, τότε, σύζυγό της, Erick Hawkins, το «Νυχτερινό Ταξίδι», καθώς και φωτογραφίες από τα αυθεντικά σκηνικά του σπουδαίου Αμερικανο-ιάπωνα γλύπτη, αρχιτέκτονα και σχεδιαστή, Ισάμου Νογκούτσι, για μπαλέτα της Γκράχαμ. Οι φωτογραφίες αυτές, μάλιστα, αποκτούν ακόμα μεγαλύτερη αξία, μια και τα πρωτότυπα σκηνικά έπαθαν ανεπανόρθωτες ζημιές κατά τη διάρκεια του τυφώνα Σάντι, το 2012. «Υπάρχουν τόσο πολλά στρώματα Ιστορίας και λεπτομέρειες άμεσα συνυφασμένες με τον τρόπο που μπορούμε να αναπαραγάγουμε τα έργα αυτά. Αλλά δεν αρκεί η αναπαραγωγή, όπως θα αρκούσε το να καθαρίσουμε την οροφή της Καπέλα Σιξτίνα για να τη δούμε ευκρινέστερα. Πρέπει πραγματικά να τα ξαναζωντανέψουμε με όλες τους τις λεπτομέρειες, οι οποίες βρίσκονται σε αυτές τις φωτογραφίες» λέει η Eilber.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Mάρθα Γκράχαμ και ο Έρικ Χώκινς στο Bennington College (Kneeling), 1938... Φωτ.: Barbara Morgan/ Public Domain

«Το κέντρο της σκηνής είναι όπου βρίσκομαι εγώ» είπε κάποτε η Μάρθα Γκράχαμ και πολλοί θα σκεφτούν ότι η φράση αυτή κρύβει υπερβολική έπαρση. Ποια ήταν, όμως, η γυναίκα που το 1998 το περιοδικό TIME ανακήρυξε χορεύτρια του αιώνα; Γεννήθηκε το 1896 σε μια μικρή πόλη έξω από το Πίτσμπουργκ της Πενσυλβάνια και επηρεάστηκε σημαντικά από τον ψυχολόγο πατέρα της, που έδινε ιδιαίτερη σημασία στη «γλώσσα του σώματος». «Η κίνηση δεν λέει ποτέ ψέματα» ήταν το μότο του, φράση που η Μάρθα χρησιμοποιούσε σε όλη της τη ζωή. Σε ηλικία 17 ετών παρακολούθησε ένα ρεσιτάλ της πρωτοποριακής χορεύτριας της εποχής Ρουθ Σεντ Ντένις στο Λος Άντζελες και λίγα χρόνια αργότερα γράφτηκε στη σχολή της, για να γίνει σύντομα μία από τις πιο γνωστές χορεύτριες του συγκροτήματος. Το 1923 αναζητά την τύχη της στη Νέα Υόρκη και το 1926 ιδρύει τη δική της ομάδα. Μέσα σε λίγα χρόνια αρχίζει να διαμορφώνει τη δική της χορευτική ταυτότητα. Αυτό που την ενδιαφέρει είναι η έκφραση των ανθρωπίνων συναισθημάτων, η διερεύνηση της ανθρώπινης ψυχής. Οι κινήσεις της είναι εντελώς διαφορετικές απ' ό,τι είχε προηγηθεί έως τότε – είναι κοφτές, δυνατές και βίαιες, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να κατηγορηθεί από πολλούς για τον «άσχημο» χορό της.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Lamentation (1935)... Φωτ.: Barbara Morgan/ Public Domain

Με τα «Πρωτόγονα Μυστήρια» (1931) κερδίζει την προσοχή κοινού και κριτικών σε όλο τον κόσμο, εστιάζοντας στην ψυχολογική αξία των αρχέγονων ιεροτελεστιών. Η ελληνική μυθολογία την εμπνέει και έπειτα από μια σειρά έργων με ηρωίδες τη Μήδεια, την Ιοκάστη, την Άλκηστη, τη Φαίδρα και την Αριάδνη, η Μάρθα Γκράχαμ χορογραφεί το αριστούργημά της, την «Κλυταιμνήστρα» (1958), έργο στο οποίο κρατάει τον ομώνυμο ρόλο. Πρόκειται για το πρώτο χορόδραμα σύγχρονης κινησιολογίας σε δύο πράξεις, με πρόλογο και επίλογο: ένα ενδοσκοπικό ταξίδι στα βάθη της αυτοανακάλυψης. Στο επίκεντρο όλων της των έργων βρίσκεται ο βαθύτερος εσωτερικός πλούτος που ψάχνει τρόπο να εξωτερικευθεί, ενώ, εκτός από την ελληνική μυθολογία, την εμπνέουν η θρησκεία, η ζωγραφική και η καθημερινή ζωή. Το 1970, σε ηλικία 74 ετών, αποσύρεται από τον χορό, πίνει, παθαίνει κατάθλιψη και κάνει απόπειρα αυτοκτονίας. Ωστόσο, το 1972 καταφέρνει να ξεπεράσει τα προβλήματά της και επιστρέφει στην ενεργό δράση, ανασυντάσσοντας την ομάδα της. Πεθαίνει το 1991 σε ηλικία 96 ετών, αφήνοντας πίσω της μια σχολή που γέννησε και ανέθρεψε μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του χορού.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Η Μάρθα Γκράχαμ στο Νυχτερινό Ταξίδι. Φωτογραφίες: Angus McBean/ Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου
 

Οι χορευτές που διδάσκονται την «τεχνική Γκράχαμ» αντιλαμβάνονται περισσότερο από τον καθένα την τεράστια συμβολή της στην εξέλιξη του σύγχρονου χορού. Σε αυτήν οφείλεται η σύγκριση της επιρροής της στον χορό με εκείνη του Πικάσο στη ζωγραφική και του Στραβίνσκι στη μουσική. «Πώς θέλετε να σας θυμούνται, ως χορεύτρια ή ως χορογράφο;» τη ρώτησαν κάποτε. «Ως χορεύτρια» απάντησε εκείνη. Η επιθυμία της μπορεί να μην πραγματοποιήθηκε, μια και η χορογράφος επισκίασε τη χορεύτρια, η ομάδα της όμως κατάφερε να συμπληρώσει ενενήντα χρόνια λαμπρής πορείας και ετοιμάζεται για τα επόμενα ενενήντα.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Μάρθα Γκράχαμ και ο Έρικ Χώκινς στο μπαλέτο "Άνοιξη στα Απαλάχια" του Κόπλαντ. Φωτ.: Library of Congress/ Public Domain
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Μάρθα Γκράχαμ στο Cave of the Heart... Φωτ.: Αγνώστου/ Library of Congress/ Public Domain
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Η Γουορχολική φάση: Η Γκράχαμ με την Λάιζα Μινέλι γιορτάζει τα γενέθλιά της στο Studio 54.. Δεξιά, φωτογραφημένη από τον Γουόρχολ στο Factoty.... Kάτω: απαθανατισμένη από τον Γουόρχολ
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Μάρθα Γκράχαμ από τον Άντι Γουόρχολ Πηγή: www.lifo.gr
 
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Η Ομάδα της Γκράχαμ όπως εφανίστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών, επί Γιώργου Λούκου

 


THE NEXT 90!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ