Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
19 φωτογραφίες με θύρες και παράθυρα από κτήρια του Αγίου Όρους
Φωτογραφία

19 φωτογραφίες με θύρες και παράθυρα από κτήρια του Αγίου Όρους

Ο φωτογράφος Δημήτρης Λουζικιώτης παρουσιάζει στο LIFO.gr εικόνες απ' το λεύκωμά του «Άθως Θύραυλοι Στώμεν» και περιγράφει τη δημιουργία του

Το φωτογραφικό λεύκωμα «Άθως θύραυλοι στώμεν» παρουσιάζει μια συλλογή με φωτογραφίες θυρών και παραθύρων από κτήρια του Αγίου Όρους.

Πρόκειται μια τρίγλωσση έκδοση (ελληνικά, αγγλικά, ρωσικά) 168 σελίδων σε μεγάλο σχήμα, όπου εκτός από το φωτογραφικό υλικό παρατίθενται και πρωτότυπα ποιητικά σχόλια που έχουν γραφτεί ειδικά για τις συγκεκριμένες φωτογραφίες από τη συγγραφέα Αγαθή Δημητρούκα (σύντροφο του ποιητή Νίκου Γκάτσου), τον ψυχίατρο-δραματοθεραπευτή και συγγραφέα Ντέμη Κυριάκου και τον αρχιτέκτονα και διακεκριμένο ζωγράφο Κωνσταντίνο Παλιάν.

Την εισαγωγή έγραψε ο Φαίδων Χατζηαντωνίου, αρχιτέκτων και επί πολλά χρόνια αναστηλωτής στο Άγιον Όρος ενώ το υλικό τεκμηρίωσε ο αρχαιολόγος Δρ Νίκος Μερτζιμέκης. Την έκδοση επιμελήθηκε η σύμβουλος πολιτιστικής διαχείρισης Στέλλα Τσιαρβούλα. 

 

Ο Δημήτρης Λουζικιώτης παραχώρησε για αποκλειστική δημοσίευση στο LIFO.gr μερικές απ' τις εικόνες του λευκώματος. Μας μίλησε επίσης για τη δημιουργία του.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αναδρομή σε πρώτο πρόσωπο, από τον φωτογράφο
«Οφείλω την παρουσίαση αυτής της φωτογραφικής ενότητας σε τρία κυρίως πρόσωπα: αρχικά, στον γιατρό και αδερφικό μου φίλο Ντέμη Κυριάκου και στον συμμαθητή και φίλο, αγιογράφο Γιώργο Κανταρά από τη Στρατονίκη, οι οποίοι με παρότρυναν σθεναρά να αξιοποιήσω καλύτερα το υλικό και να μην μείνω στην εμπορική αξιοποίηση, που είχα κατά νου όταν ξεκίνησα να φωτογραφίζω το συγκεκριμένο θέμα.
Αρχές της δεκαετίας του 2000 υπέστην μια οικονομική καταστροφή (κατέρρευσε η διαφημιστική εταιρεία που –με πολύ κόπο– είχα δημιουργήσει εκ του μηδενός, εξαιτίας της πτώχευσης ενός από τους μεγαλύτερους πελάτες μου). Αποπειρώμενος μια νέα επαγγελματική αρχή, σκέφτηκα να ξεκινήσω τη φωτογράφηση θυρών και παραθύρων, που τόσο πολύ με είχαν εντυπωσιάσει κατά τις μέχρι τότε επισκέψεις μου στο Αγιονόρος και να προσεγγίσω με αυτό το υλικό πελάτες, κυρίως από τον χώρο της κατασκευής που τότε βρισκόταν σε άνθιση. Κουβεντιάζοντας στο νέο μου ατελιέ, έδειξα τα slides στους δυο προαναφερθέντες, οι οποίοι κατά ανεξήγητο για μένα τρόπο, ενθουσιάστηκαν. Παρά τα καλά λόγια τους, βρισκόμουν ακόμα σε ανασφάλεια για το καλλιτεχνικό επίπεδο των λήψεων.
Προσέτρεξα έτσι στο τρίτο πρόσωπο της ιστορίας: τον ζωγράφο και αρχιτέκτονα Κωνσταντίνο Παλιάν, φίλο αδερφικό και συνεργάτη, παλαιότερα στο πολιτιστικό περιοδικό Ανιχνεύσεις τον οποίο, εκτός του ότι εκτιμώ απεριόριστα το έργο του, τον θεωρώ δάσκαλο ως προς την πνευματική και καλλιτεχνική του καλλιέργεια και το υψηλό επίπεδο γνώσης που τον διακρίνει. Γνωρίζω επίσης πόσο ακριβοδίκαιος και αυστηρός κριτής είναι. Ήξερα πως θα μου έλεγε ευθέως αυτό που πίστευε, καλό ή άσχημο. Προέκυψε ακόμα πιο ένθερμος υποστηρικτής και με παρότρυνε σχεδόν πεισματικά να εκδώσω σε λεύκωμα αυτές τις φωτογραφίες. Μέχρι να καρποφορήσει η ιδέα, πέρασαν δέκα και πλέον χρόνια. Συνεχώς μου υπενθύμιζε να μην παρατήσω τη διαδικασία, καθώς προϊόντος του χρόνου μου συνέβησαν ουκ ολίγα δυσάρεστα οικογενειακά γεγονότα. Τον άκουσα ευτυχώς.»

 

 

 

 

 

 


«Συν τω χρόνω, πραγματοποίησα αρκετές συμπληρωματικές «αποστολές» στο Αγιονόρος για περαιτέρω λήψεις. Από την αρχή είχα επίσης σκεφτεί, να συνοδεύουν τις φωτογραφίες και κάποια σχόλια, ποιητικά ει δυνατόν. Άρχισα να αναζητώ πρόσωπα και απευθύνθηκα σε κάποιους που δεν ανταποκρίθηκαν και σε άλλους που ενώ βρήκαν ενδιαφέρον το πόνημα, αδυνατούσαν ν' ανταποκριθούν. Τελικώς έγραψαν ο Ντέμης Κυριάκου με την ιδιότητα του ποιητή και ο Κωνσταντίνος Παλιάν ως εικαστικός καλλιτέχνης με ποιητικότατο τρόπο κι αυτός, καθώς είναι και βαθύτατος γνώστης του αγιορείτικου περιβάλλοντος. Τους ευχαριστώ ολόψυχα για τα θαυμάσια πονήματα, αλλά και για τη στήριξή τους στην υλοποίηση της παρούσας εργασίας.»

 

 

 

 

 

 

 

 


«Για καιρό, επίσης, με ερέθιζε η ιδέα να προστεθεί στην ομάδα μια γυναίκα, με το σκεπτικό πως λόγω του Αβάτου που ισχύει στο Άγιον Όρος, τα γραπτά της θα διαμορφωθούν μόνο από τις φωτογραφίες και ό,τι μπορεί να κεντρίσει τη φαντασία. Συζητήσεις επί συζητήσεων είχαν ως αποτέλεσμα να αναζητήσω την Αγαθή Δημητρούκα. Το έπραξα με τον τρόπο που η ίδια κάποτε είχε προσεγγίσει τον ποιητή Νίκο Γκάτσο. Χωρίς να γνωριζόμαστε, της τηλεφώνησα και την εξήγησα περί τίνος επρόκειτο. Δίστασε, αλλά στο τέλος πείστηκε να δοκιμάσει, μόνο που ως προϋπόθεση έθεσε την τεκμηρίωση του υλικού, ιδέα που εξαρχής δεν μου πέρασε απ' το μυαλό. Την ολοκλήρωσε με αρτιότητα ο αρχαιολόγος Δρ Νίκος Μερτζιμέκης συμβάλλοντας κι ο παπα-Αναστάσης από το κελί του «Διονυσίου του εκ Φουρνά». Με τεκμηριωμένες λοιπόν τις λήψεις, η Αγαθή έγραψε είκοσι διαμάντια, αριθμός ταιριαστός με τις Ιερές Μονές του Αγίου Όρους, όπως ήθελε, ενώ μια σύντομη αλλά περιεκτικότατη εισαγωγή, που προϊδεάζει ουσιαστικά τον αναγνώστη για την οπτική του λευκώματος, έγραψε ο αρχιτέκτων Φαίδων Χατζηαντωνίου, αναστηλωτής επί δεκαετίες στο Άγιον όρος.»

 

 

 
 

 

 
 

 

 

_______________

Το λεύκωμα, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Χαρτόδετο», παρουσιάστηκε στο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2016. Στην Αθήνα πρόκειται να παρουσιαστεί την Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016 στις 7 το απόγευμα στο κτήριο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (πεζόδρομος Ερμού 134, Πλατεία Ασωμάτων). Θα μιλήσουν: η συγγραφέας Αγαθή Δημητρούκα, ο ζωγράφος Γιώργος Κόρδης, η μουσειολόγος Όλγα Σακαλή, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, και ο φωτογράφος. Ποιήματα από το λεύκωμα θα διαβάσει ο ηθοποιός Θόδωρος Γράμψας ενώ την εκδήλωση θα συντονίσει η δημοσιογράφος Ειρήνη Γιανναρά.

 

 

 

Γεννήθηκε το 1978 στη Θεσσαλονίκη όπου και ζει. Ενδιαφέρεται για τα πάντα - και γράφει κυρίως γι' αυτά που του αρέσουν. (Κι έχει βγάλει 13 παιδικά βιβλία στις εκδόσεις Μεταίχμιο)

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτογραφίζοντας τη μουσική: Η εμπειρία του διάσημου Ελληνοαμερικανού φωτογράφου Κωνσταντίνου Μάνου
Πριν αποτυπώσει με τον φακό του την αγροτική Ελλάδα του '60 στο πολυβραβευμένο «Greek portfolio», ο Κωνσταντίνος Μάνος απαθανάτισε μοναδικά, επί μια διετία, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βοστώνης.
Η εξέλιξη των οικιακών υπολογιστών μέσα από φωτογραφίες
«Home Computers»: Ένα βιβλίο που μας πηγαίνει στις πρώτες μέρες των οικιακών υπολογιστών, από τη δεκαετία του ’70 έως τα 90s.
Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη
Μιλήσαμε με τη φωτογράφο Δανάη Ίσαρη, με αφορμή το εξαιρετικό museum challenge που δημιούργησε αποκλειστικά για τη LiFO, συμμετέχοντας στο μεγαλύτερο διαδραστικό viral της καραντίνας.
Μαζεύοντας ήλιο στο Λονδίνο του lockdown
Το Λονδίνο έχει εξαιρετική ηλιοφάνεια εν μέσω lockdown και οι κάτοικοί του το εκμεταλλεύονται όπως μπορούν. Mια φωτογράφος το εκμεταλλεύτηκε επίσης.
Σπάνιες φωτογραφίες της Λένι Ρίφενσταλ στην Αρχαία Ολυμπία
Όταν κατασκεύαζε το ναζιστικό της έπος Olympia, το οποίο δεκαετίες μετά εξακολουθεί να προκαλεί συζητήσεις.
Τουρίστες στην Ακρόπολη τα καλοκαίρια των '80s
Καλοκαιρινές φωτογραφίες από τις αρχές της δεκαετίας του '80 του Tod Papageorge.
 Οι Beastie Boys στα ένδοξα ‘90s με τον φακό του κολλητού τους Spike Jonze
The chain. Διαδικτυακή έκθεση φωτογραφίας (11 – 18 Μαΐου)
Κανένας Μόνος / Καμία Μόνη: 32 φωτογράφοι "για να νικήσει η ζωή"
Νικ Μπραντ. «Αυτός ο άδειος κόσμος»
Και η όλο και πιο μόνη ανθρωπότητα
Αντώνης Λαγκαδάς. 'Ενας Σαντορινιός κοσμοπολίτης φωτογράφος.
Tοπία, μορφές και δρώμενα 1890-1916
ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ '20
Ένα φωτογραφικό δοκίμιο για την παράξενη προσδοκία του καλοκαιριού που έρχεται. Κείμενα: Δημήτρης Πολιτάκης, Στάθης Τσαγκαρουσιάνος
Απόκοσμη Πρωτομαγιά στην Καλαμαριά
"καὶ ἔκραξεν ἐν ἰσχυρᾷ φωνῇ λέγων· ἔπεσεν ἔπεσεν Βαβυλὼν ἡ μεγάλη"
Οι αντάρτες της αισθητικής στη Βέροια
H φωτογράφος Κωνσταντία Μαζαράκη φωτογραφίζει τις πιο αυθεντικές μορφές της Βέροιας με ευαισθησία και θαυμασμό.
Ένας φωτογράφος καταγράφει τη ζωή των Αθηναίων στην καραντίνα
Ο Γιώργος Μακρής κάνει μία φωτογραφική και κινηματογραφική καταγραφή των ανθρώπων σε κατ' οίκον απομόνωση κατά την διάρκεια της καραντίνας λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού στην Αθήνα
 Το συναρπαστικό πορτρέτο της νεότητας μέσα από τον φακό του Joseph Szabo
Η ευαισθησία, η ομορφιά και η αμφιθυμία της νεότητας σε μία εξαιρετική έκθεση στο Λονδίνο
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή