Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
19 φωτογραφίες με θύρες και παράθυρα από κτήρια του Αγίου Όρους
Φωτογραφία

19 φωτογραφίες με θύρες και παράθυρα από κτήρια του Αγίου Όρους

Ο φωτογράφος Δημήτρης Λουζικιώτης παρουσιάζει στο LIFO.gr εικόνες απ' το λεύκωμά του «Άθως Θύραυλοι Στώμεν» και περιγράφει τη δημιουργία του

Το φωτογραφικό λεύκωμα «Άθως θύραυλοι στώμεν» παρουσιάζει μια συλλογή με φωτογραφίες θυρών και παραθύρων από κτήρια του Αγίου Όρους.

Πρόκειται μια τρίγλωσση έκδοση (ελληνικά, αγγλικά, ρωσικά) 168 σελίδων σε μεγάλο σχήμα, όπου εκτός από το φωτογραφικό υλικό παρατίθενται και πρωτότυπα ποιητικά σχόλια που έχουν γραφτεί ειδικά για τις συγκεκριμένες φωτογραφίες από τη συγγραφέα Αγαθή Δημητρούκα (σύντροφο του ποιητή Νίκου Γκάτσου), τον ψυχίατρο-δραματοθεραπευτή και συγγραφέα Ντέμη Κυριάκου και τον αρχιτέκτονα και διακεκριμένο ζωγράφο Κωνσταντίνο Παλιάν.

Την εισαγωγή έγραψε ο Φαίδων Χατζηαντωνίου, αρχιτέκτων και επί πολλά χρόνια αναστηλωτής στο Άγιον Όρος ενώ το υλικό τεκμηρίωσε ο αρχαιολόγος Δρ Νίκος Μερτζιμέκης. Την έκδοση επιμελήθηκε η σύμβουλος πολιτιστικής διαχείρισης Στέλλα Τσιαρβούλα. 

 

Ο Δημήτρης Λουζικιώτης παραχώρησε για αποκλειστική δημοσίευση στο LIFO.gr μερικές απ' τις εικόνες του λευκώματος. Μας μίλησε επίσης για τη δημιουργία του.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αναδρομή σε πρώτο πρόσωπο, από τον φωτογράφο
«Οφείλω την παρουσίαση αυτής της φωτογραφικής ενότητας σε τρία κυρίως πρόσωπα: αρχικά, στον γιατρό και αδερφικό μου φίλο Ντέμη Κυριάκου και στον συμμαθητή και φίλο, αγιογράφο Γιώργο Κανταρά από τη Στρατονίκη, οι οποίοι με παρότρυναν σθεναρά να αξιοποιήσω καλύτερα το υλικό και να μην μείνω στην εμπορική αξιοποίηση, που είχα κατά νου όταν ξεκίνησα να φωτογραφίζω το συγκεκριμένο θέμα.
Αρχές της δεκαετίας του 2000 υπέστην μια οικονομική καταστροφή (κατέρρευσε η διαφημιστική εταιρεία που –με πολύ κόπο– είχα δημιουργήσει εκ του μηδενός, εξαιτίας της πτώχευσης ενός από τους μεγαλύτερους πελάτες μου). Αποπειρώμενος μια νέα επαγγελματική αρχή, σκέφτηκα να ξεκινήσω τη φωτογράφηση θυρών και παραθύρων, που τόσο πολύ με είχαν εντυπωσιάσει κατά τις μέχρι τότε επισκέψεις μου στο Αγιονόρος και να προσεγγίσω με αυτό το υλικό πελάτες, κυρίως από τον χώρο της κατασκευής που τότε βρισκόταν σε άνθιση. Κουβεντιάζοντας στο νέο μου ατελιέ, έδειξα τα slides στους δυο προαναφερθέντες, οι οποίοι κατά ανεξήγητο για μένα τρόπο, ενθουσιάστηκαν. Παρά τα καλά λόγια τους, βρισκόμουν ακόμα σε ανασφάλεια για το καλλιτεχνικό επίπεδο των λήψεων.
Προσέτρεξα έτσι στο τρίτο πρόσωπο της ιστορίας: τον ζωγράφο και αρχιτέκτονα Κωνσταντίνο Παλιάν, φίλο αδερφικό και συνεργάτη, παλαιότερα στο πολιτιστικό περιοδικό Ανιχνεύσεις τον οποίο, εκτός του ότι εκτιμώ απεριόριστα το έργο του, τον θεωρώ δάσκαλο ως προς την πνευματική και καλλιτεχνική του καλλιέργεια και το υψηλό επίπεδο γνώσης που τον διακρίνει. Γνωρίζω επίσης πόσο ακριβοδίκαιος και αυστηρός κριτής είναι. Ήξερα πως θα μου έλεγε ευθέως αυτό που πίστευε, καλό ή άσχημο. Προέκυψε ακόμα πιο ένθερμος υποστηρικτής και με παρότρυνε σχεδόν πεισματικά να εκδώσω σε λεύκωμα αυτές τις φωτογραφίες. Μέχρι να καρποφορήσει η ιδέα, πέρασαν δέκα και πλέον χρόνια. Συνεχώς μου υπενθύμιζε να μην παρατήσω τη διαδικασία, καθώς προϊόντος του χρόνου μου συνέβησαν ουκ ολίγα δυσάρεστα οικογενειακά γεγονότα. Τον άκουσα ευτυχώς.»

 

 

 

 

 

 


«Συν τω χρόνω, πραγματοποίησα αρκετές συμπληρωματικές «αποστολές» στο Αγιονόρος για περαιτέρω λήψεις. Από την αρχή είχα επίσης σκεφτεί, να συνοδεύουν τις φωτογραφίες και κάποια σχόλια, ποιητικά ει δυνατόν. Άρχισα να αναζητώ πρόσωπα και απευθύνθηκα σε κάποιους που δεν ανταποκρίθηκαν και σε άλλους που ενώ βρήκαν ενδιαφέρον το πόνημα, αδυνατούσαν ν' ανταποκριθούν. Τελικώς έγραψαν ο Ντέμης Κυριάκου με την ιδιότητα του ποιητή και ο Κωνσταντίνος Παλιάν ως εικαστικός καλλιτέχνης με ποιητικότατο τρόπο κι αυτός, καθώς είναι και βαθύτατος γνώστης του αγιορείτικου περιβάλλοντος. Τους ευχαριστώ ολόψυχα για τα θαυμάσια πονήματα, αλλά και για τη στήριξή τους στην υλοποίηση της παρούσας εργασίας.»

 

 

 

 

 

 

 

 


«Για καιρό, επίσης, με ερέθιζε η ιδέα να προστεθεί στην ομάδα μια γυναίκα, με το σκεπτικό πως λόγω του Αβάτου που ισχύει στο Άγιον Όρος, τα γραπτά της θα διαμορφωθούν μόνο από τις φωτογραφίες και ό,τι μπορεί να κεντρίσει τη φαντασία. Συζητήσεις επί συζητήσεων είχαν ως αποτέλεσμα να αναζητήσω την Αγαθή Δημητρούκα. Το έπραξα με τον τρόπο που η ίδια κάποτε είχε προσεγγίσει τον ποιητή Νίκο Γκάτσο. Χωρίς να γνωριζόμαστε, της τηλεφώνησα και την εξήγησα περί τίνος επρόκειτο. Δίστασε, αλλά στο τέλος πείστηκε να δοκιμάσει, μόνο που ως προϋπόθεση έθεσε την τεκμηρίωση του υλικού, ιδέα που εξαρχής δεν μου πέρασε απ' το μυαλό. Την ολοκλήρωσε με αρτιότητα ο αρχαιολόγος Δρ Νίκος Μερτζιμέκης συμβάλλοντας κι ο παπα-Αναστάσης από το κελί του «Διονυσίου του εκ Φουρνά». Με τεκμηριωμένες λοιπόν τις λήψεις, η Αγαθή έγραψε είκοσι διαμάντια, αριθμός ταιριαστός με τις Ιερές Μονές του Αγίου Όρους, όπως ήθελε, ενώ μια σύντομη αλλά περιεκτικότατη εισαγωγή, που προϊδεάζει ουσιαστικά τον αναγνώστη για την οπτική του λευκώματος, έγραψε ο αρχιτέκτων Φαίδων Χατζηαντωνίου, αναστηλωτής επί δεκαετίες στο Άγιον όρος.»

 

 

 
 

 

 
 

 

 

_______________

Το λεύκωμα, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Χαρτόδετο», παρουσιάστηκε στο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2016. Στην Αθήνα πρόκειται να παρουσιαστεί την Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016 στις 7 το απόγευμα στο κτήριο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (πεζόδρομος Ερμού 134, Πλατεία Ασωμάτων). Θα μιλήσουν: η συγγραφέας Αγαθή Δημητρούκα, ο ζωγράφος Γιώργος Κόρδης, η μουσειολόγος Όλγα Σακαλή, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, και ο φωτογράφος. Ποιήματα από το λεύκωμα θα διαβάσει ο ηθοποιός Θόδωρος Γράμψας ενώ την εκδήλωση θα συντονίσει η δημοσιογράφος Ειρήνη Γιανναρά.

 

 

 

Γεννήθηκε το 1978 στη Θεσσαλονίκη όπου και ζει. Ενδιαφέρεται για τα πάντα - και γράφει κυρίως γι' αυτά που του αρέσουν. (Κι έχει βγάλει 13 παιδικά βιβλία στις εκδόσεις Μεταίχμιο)

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το τραγούδι του yasiyateré: Ένας Έλληνας ταξιδεύει στην αποδεκατισμένη φυλή των Aché στην Παραγουάη
Ο καθηγητής καρδιολογίας Χαράλαμπος Βλαχόπουλος περιγράφει το οδοιπορικό του στους ιθαγενείς Aché και τη θλίψη που ένιωσε για τα αποψιλωμένα δάση της Παραγουάης.
Μέσα στα τελευταία κατοικημένα διαμερίσματα του μυθικού Chelsea Hotel
Τέσσερα χρόνια πέρασαν μέχρι να καταφέρει να πείσει τους τελευταίους μόνιμους ενοίκους του ξενοδοχείου να του ανοίξουν την πόρτα στα εκπληκτικά διαμερίσματά τους ο φωτογράφος Colin Miller αλλά άξιζε τον κόπο.
Αυτή είναι η κορυφαία φωτογραφία του περασμένου αιώνα και απεικονίζει ένα έμβρυο 18 εβδομάδων
Η συγκλονιστική λήψη του φωτογράφου Lennart Nilsson που συζητείται μέχρι σήμερα χάρη στην πολιτική διάσταση που έλαβε
40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα
Μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για τα 40χρονα του ιστορικού άλμπουμ παρουσιάζει τις φωτογραφίες που τους είχε τραβήξει στη θρυλική αμερικανική περιοδεία του 1979 η σπουδαία ροκ φωτογράφος Pennie Smith, ανάμεσά τους και εκείνη που κοσμεί το πιο εμβληματικό ίσως ροκ εξώφυλλο όλων των εποχών.
Άλλες Ωδές; («Any more Odes?»)
H διεθνής ομαδική φωτογραφική έκθεση των TransEurope Athens / EyesCulture
Βερολίνο. Νοέμβρης 1989 (λίγο μετά την πτώση του Τείχους)
Με σφυρί και καλέμι
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ
Η αλλοπρόσαλλη ζωή και η ακαταμάχητη τέχνη του Νοτιοαφρικανού φωτογράφου που απαθανάτισε μοναδικά τη νύχτα του Κέιπ Τάουν κατά τη διάρκεια του Απαρτχάιντ και τελικά πυροβολήθηκε ενώ πήγαινε να δει την πρώτη του μεγάλη έκθεση.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στο λυκόφως
Στις φωτογραφίες του Φωκίωνα Ζησιάδη τα πλοία και τα μηχανήματα στέκουν παγωμένα περιμένοντας μια εντολή για να ξαναμπούν και πάλι στη δράση
Οι δύο παράλληλοι
Φωτογραφίες της Karina Bikbulatova
Πλησιάζοντας τα άγρια ζώα μέχρι ν' ακούσεις την ανάσα τους
Τόσο που σχεδόν νοιώθεις την ανάσα του λιονταριού
«Heroin Chic»: Εκείνο το διαμέρισμα στο Σόχο που γεννήθηκε η φωτογραφία μόδας των ‘90s
Ο αναίμακτος πόλεμος του Δημήτρη Χαρισιάδη
Ο σημαντικός Έλληνας φωτογράφος άφησε τρακόσια αρνητικά από το μέτωπο και την Κατοχή, δίχως ούτε μια εικόνα νεκρού ή τραυματία.
Ο Εθνικός Κήπος τη νύχτα: Μια διαφορετική φωτογραφική καταγραφή του ιστορικού σημείου της πόλης
Οι εικόνες του Στράτου Καλαφάτη συνοδεύουν τα κείμενα της έκδοσης «Εθνικός Κήπος. Περίπατος Μαθητείας – 10+1 Στάσεις» η οποία αφηγείται την ιστορία του Κήπου και κατ’ επέκταση της ίδιας της Αθήνας.
MedPhoto Festival 2019-2020
Archive: Between the Public and the Private
Μάντεψε τι βλέπεις: Οι 20 εκτυφλωτικές εικόνες που βραβεύτηκαν στον διαγωνισμό μικροφωτογραφίας της Nikon.
Ο διαγωνισμός αυτός έχει γίνει ένας εξαιρετικός τρόπος προβολής μικροφωτογραφιών από μια ευρεία γκάμα επιστημονικών κλάδων.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή