Η Ελένη Βιτάλη του Διονύση Σαββόπουλου

Η Ελένη Βιτάλη του Διονύση Σαββόπουλου Facebook Twitter
Γεγονός είναι, πάντως, πως οι παραστάσεις του Σαββόπουλου και της Βιτάλη στο ''Κύτταρο'' εν έτει 2015 - 16 φέρουν τον τίτλο ''Σήκω, ψυχή μου, δώσε ρεύμα'' - στίχοι του Σαββόπουλου από το οριακό ''Ζεϊμπέκικο (Μ' αεροπλάνα και βαπόρια)''. Κι αν μεταξύ των μουσικών που θα τους συνοδεύσουν, συναντάμε τον μπασίστα Γιώτη Κιουρτσόγλου (στενό συνεργάτη του Νιόνιου τα τελευταία χρόνια) και τον Δημήτρη Λάππα στις κιθάρες και το μπουζούκι, εντύπωση προξενεί η παρουσία δύο άλλων μουσικών στα πνευστά, του Θοδωρή Σούκερα στο τρομπόνι και του Δημήτρη Αγάθου στην τρομπέτα.
0

Τον Φεβρουάριο του 2014 η Ελένη Βιτάλη μίλησε στο LIFO.gr και για τον Διονύση Σαββόπουλο, μεταξύ πολλών άλλων: ''Με τον Σαββόπουλο έχω μια σχέση που ουσιαστικά δεν υπάρχει. Πάντα! Με τον δημιουργό Σαββόπουλο έχω πάθει την πλάκα μου, τον βλέπω συνέχεια μπροστά μου, όπως και τον Γκάτσο''. Και λίγο παρακάτω, η τραγουδίστρια εξηγούσε πως δεν γνώρισε τον Σαββόπουλο μέσω του Αλέκου Πατσιφά - όπως θα περίμενε κανείς, μια και ανήκαν στην ίδια εταιρεία -, αλλά μέσω του συζύγου της, του μουσικού Βαγγέλη Ξύδη. 

 

Πραγματικά, ο Βαγγέλης Ξύδης το 1977, παντρεμένος ήδη με τη Βιτάλη, συμμετείχε στη θρυλική παράσταση ''Αχαρνής'' του Διονύση Σαββόπουλου μαζί με μία πλειάδα άλλων μουσικών, από τον Ηλία Λιούγκο και τον Μανώλη Ρασούλη μέχρι τη Μελίνα Τανάγρη και τον Νίκο Ζιώγαλα. Τον ίδιο καιρό και για να είμαστε ακριβείς, ένα χρόνο πριν, είχε κυκλοφορήσει το άλμπουμ ''Τσαντιράκι'', στο οποίο η Βιτάλη τραγουδούσε λαϊκά τραγούδια, σαν τον ''Καμηλιέρη'', τον ''Αμάραντο'' και το ''Ζωντανή θα πάω στον Άδη''. Στη Lyra το ''Τσαντιράκι'', στη Lyra και οι ''Αχαρνής''. 

 

 

Στη Lyra, επίσης, βγήκε το ΄79 και η ''Ρεζέρβα'' του Σαββόπουλου, όπου έχουμε καταγραμμένη την πρώτη επίσημη συνεργασία του τραγουδοποιού με την τραγουδίστρια σε ένα κομμάτι. Πρόκειται φυσικά για τη ''Μικρή Ελλάδα'' σε μουσική - στίχους του Σαββόπουλου, ντουέτο του με τη Βιτάλη. Εδώ, ωστόσο, υπεύθυνος για το ''πάντρεμα'' δεν ήταν ο Ξύδης, αλλά ο Πατσιφάς, που είχε τη Βιτάλη υπό την προστασία του και αγαπούσε εξίσου τον Σαββόπουλο. 

 

Τα χρόνια πέρασαν, όχι πολλά, όταν ο Σαββόπουλος κάλεσε την Ελένη Βιτάλη να συμμετάσχει στη μεγάλη συναυλία του στο Ολυμπιακό Στάδιο. Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου 1983. Είχε ήδη προηγηθεί η έκδοση του προσωπικού του άλμπουμ, ''Τραπεζάκια Έξω'', με το συγκλονιστικό ''Μυστικό τοπίο'' του. Αυτό ήταν ένα από τα τραγούδια που απέδωσε σε εκείνη τη συναυλία η Βιτάλη δίπλα σε μια σειρά άλλων καλλιτεχνών - guests του Σαββόπουλου. Η συναυλία μάλιστα κυκλοφόρησε το 1999 σε συλλεκτικό CD με το τεύχος 50 του περιοδικού ''Δίφωνο'', με τίτλο ''Διονύσης Σαββόπουλος - Κάποτε στο Ολυμπιακό''. Η Μαριάννα Κορομηλά, που το '83 βρέθηκε στην Καλογρέζα ως ανταποκρίτρια του Δευτέρου Προγράμματος της ΕΡΑ, είχε την επιμέλεια της έκδοσης του CD. Αντιγράφω από το κείμενο της: ''Ογδόντα χιλιάδες συνταξιδιώτες είχαν έρθει.Τόσους χωρούσε η Καλογρέζα. Μα και όσοι δε μπόρεσαν να έρθουν, όσοι ήξεραν να κρατούν φιλίες απ' τα παλιά, ήταν εκεί. Και δεν ήταν μόνο ο κόσμος στις κερκίδες. Ήταν και όλοι εκείνοι που ήρθαν από κοντά κι από μακριά για τη γιορτή. Ο Θανάσης Βέγγος και ο Λουκιανός Κηλαηδόνης στον στίβο, η Σωτηρία Μπέλλου, η Δόμνα Σαμίου, ο Μιχάλης Μενιδιάτης, η Δήμητρα Γαλάνη, η Χάρις Αλεξίου, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, η Ελένη Βιτάλη στο πάλκο, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Βασίλης Τσιτσάνης, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Ζυλ Ντασσέν, ο Γιώργος Τρόντζος στις γιγαντοοθόνες''. Αυτοί ήταν guests, έτσι; Όχι αστεία! 

 

 

Πιθανώς και λογικά, όλο και κάπου θα ξανασυναντήθηκαν συναυλιακά ο Διονύσης Σαββόπουλος και η Ελένη Βιτάλη τις δεκαετίες του 1980 και του ΄90, εφόσον δισκογραφικά αυτό δεν συνέβη ποτέ άλλοτε, από το '79 με τη ''Ρεζέρβα'' ίσαμε σήμερα, τουλάχιστον σε πρωτότυπη σύνθεση του Νιόνιου. Διότι το 1987 η παρουσία της Βιτάλη στην τηλεοπτική εκπομπή του Σαββόπουλου, ''Ζήτω το ελληνικό τραγούδι'', αποτυπώθηκε και στη δισκογραφική έκδοση με την ίδια σε ένα ποτ-πουρί με δύο παραδοσιακά τραγούδια (''Σιγά καλέ την άμαξα'', ''Σάλα - Σάλα'') και δύο λαϊκά (''Τι τα θέλεις τα λεφτά'' των Γιάννη Παπαϊωάννου - Βασίλη Παπαδόπουλου και ''Μια ζωή μέσα στους δρόμους'' των Τάκη Σούκα - Βασίλη Παπαδόπουλου). 

 

Οι τέσσερις προγραμματισμένες κοινές παραστάσεις τους στο κλαμπ ''Κύτταρο'' της οδού Ηπείρου έχουν ξεχωριστή σημασία και για τους δύο. Ο Σαββόπουλος έχει ταυτιστεί με το ''Κύτταρο'' απ' όταν διένυε τη ροκ περίοδο του, αρχές των 70s. Η Βιτάλη, πάλι, εμφανίστηκε με μεγάλη επιτυχία στο ανακαινισμένο ''Κύτταρο Live Club'' το 2009 μαζί με τον Haig Yazdjian και την Αρετή Κετιμέ. Στα τέλη εκείνης της χρονιάς, μάλιστα, κυκλοφόρησε και διπλό CD από τις παραστάσεις με τίτλο ''Ελένη Βιτάλη - Ζωντανό Κύτταρο''. Βέβαια, το θρυλικό ''Ζωντανοί στο Κύτταρο'' με τον Διονύση Σαββόπουλο απλά στα φωνητικά της ''Μαύρης Θάλασσας'' είχε κυκλοφορήσει το ΄71 από τη Lyra του Πατσιφά, ενώ το ''Ζωντανό Κύτταρο'' της Βιτάλη, 38 χρόνια αργότερα, από τη Legend του Γιαννίκου. Άλλα μεγέθη, άλλες καταστάσεις...

 

Η Ελένη Βιτάλη του Διονύση Σαββόπουλου Facebook Twitter

 

Γεγονός είναι, πάντως, πως οι παραστάσεις του Σαββόπουλου και της Βιτάλη στο ''Κύτταρο'' εν έτει 2015 - 16 φέρουν τον τίτλο ''Σήκω, ψυχή μου, δώσε ρεύμα'' - στίχοι του Σαββόπουλου από το οριακό ''Ζεϊμπέκικο (Μ' αεροπλάνα και βαπόρια)''. Κι αν μεταξύ των μουσικών που θα τους συνοδεύσουν, συναντάμε τον μπασίστα Γιώτη Κιουρτσόγλου (στενό συνεργάτη του Νιόνιου τα τελευταία χρόνια) και τον Δημήτρη Λάππα στις κιθάρες και το μπουζούκι, εντύπωση προξενεί η παρουσία δύο άλλων μουσικών στα πνευστά, του Θοδωρή Σούκερα στο τρομπόνι και του Δημήτρη Αγάθου στην τρομπέτα. Θα βρεθούμε όλοι εκεί, λοιπόν, και οι αναμνήσεις που μοιραία θα ακολουθήσουν δεν θα είναι πια προσωπικές του καθενός μας. Για να παραφράσω λίγο τη Μαριάννα Κορομηλά, μια τσιμεντένια αγκαλιά θα τυλίξει και τους δυο τους. Οι παραστάσεις αυτές θα είναι μια δύσκολη αναμέτρηση του παρελθόντος με το παρόν. Τό'χουμε τόση ανάγκη! Όπως τη δραμαμίνη ένας υποψήφιος ναυαγός την εποχή της απόλυτης ναυτίας...

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT