Η ιστορία του Jimmy Mesene, ενός Έλληνα μουσικού που ήταν σταρ στην Αγγλία των ’30s και ’40s

Η ιστορία του Jimmy Mesene, ενός Έλληνα μουσικού που ήταν σταρ στην Αγγλία των ’30s και ’40s Facebook Twitter
3
Η ιστορία του Jimmy Mesene, ενός Έλληνα μουσικού που ήταν σταρ στην Αγγλία των ’30s και ’40s Facebook Twitter
O Al Bowlly το 1935

Ακούγοντας τις τελευταίες μέρες εμμονικά Al Bowlly -και βρίσκοντας το τελευταίο single που ηχογράφησε πριν τον σκοτώσει μια βόμβα των Γερμανών το 1941 (πέθανε από το ωστικό κύμα την ώρα που διάβαζε στο κρεβάτι, χωρίς να πάθει ούτε μια γρατσουνιά εξωτερικά)- πρόσεξα ότι το θανατερό τραγούδι της πρώτης πλευράς με το χαρούμενο τέμπο αναφέρεται στον Χίτλερ:

When that man is dead and gone
We’ll go dancing down the street
Kissing everyone we meet
When that man is dead and gone

What a day to wake up on
What a way to greet the dawn
Some fine day the news ’ll flash
Satan with a small moustache
Is asleep beneath the lawn
When that man is dead and gone
Satan, Satan, thought up a plan
Dressed as a man
Walking the earth and since he began
The world is hell for you and me
But what a heaven it will be

When that man is dead and gone
When they lay him twelve feet deep
I’ll be there to laugh, not weep
When that man is dead and gone

What a day to wake up on
What a way to greet the dawn
Satan’ll take him by the hand
To meet old Gerring, look what, man
When that man is dead and gone.
 

Al Bowlly & Jimmy Mesene - When That Man Is Dead and Gone (1941)

Η έκπληξη δεν είναι αυτό το τραγούδι, είναι το τραγούδι της δεύτερης πλευράς που λέγεται Nicky the Greek has gone και είναι ένα υπέροχο κομμάτι που στο ρεφρέν λέει «Γεια σου, γεια σου Νικάκη, Nicky you mean a lot to me, bless you wherever you will be».

 

Al Bowlly & Jimmy Mesene - Nicky The Greek (Has Gone) (1941)

Ψάχνοντας στο google βρήκα ότι ο Jimmy Mesene που τον συνοδεύει με την κιθάρα και τη φωνή και στα δύο τραγούδια ήταν Έλληνας και μάλιστα σε αυτή την εκτέλεση του κομματιού τραγουδάει κι ελληνικά (ένα πέρασμα από το Κάποιο Μυστικό).

 

Κι άρχισα να ψάχνω το στόρι του. Ο Δημήτρης Μεσσήνης είχε γεννηθεί το Μάρτιο του 1908 στο Κάρντιφ από Έλληνα πατέρα με καταγωγή από την Ιθάκη, ναυτικό, που είχε αναζητήσει καλύτερη τύχη στη Βρετανία και αγγλίδα μητέρα που την έλεγαν Δωροθέα. Οι γονείς του είχαν ένα μπακάλικο με είδη καπνιστών και ποτά και επιπλέον νοίκιαζαν δωμάτια στο σπίτι τους, κυρίως σε Έλληνες ναυτικούς. Το 1915 και καθώς οι δουλειές πήγαιναν καλύτερα, ο πατέρας του έγινε προμηθευτής πλοίου και μετακόμισαν σε πιο μεγάλο σπίτι. Όταν ήταν 11 χρονών πήγαν στην Ιθάκη να γνωρίσει η γιαγιά του την οικογένεια και όσο έμειναν εκεί η μητέρα του έμεινε έγκυος και γέννησε την αδερφή του. Φεύγοντας από τον νησί άφησαν πίσω τον Jimmy να πάει σε ελληνικό σχολείο. Στην Ιθάκη άρχισε να παίζει μουσική και παρόλο που η μητέρα του είχε αντιρρήσεις, έγινε μέλος μια κομπανίας που έπαιζε σε γάμους, βαφτίσεις και πανηγύρια. Είχε γίνει η μασκότ του νησιού. Μετά από τρία χρόνια τον πήραν πίσω στο Κάρντιφ –οι δουλειές του πατέρα του πήγαιναν ακόμα καλύτερα και μετακόμισαν σε ακόμα μεγαλύτερο σπίτι. Το 1924 ο πατέρας του αγόρασε ένα εμπορικό πλοίο που το ονόμασε Ντόλι. Ο Jimmy είχε την οικονομική άνεση να αφοσιωθεί στη μουσική του και μέχρι το 1925 έζησε με όλες τις ανέσεις ενός πλουσιόπαιδου, σπουδάζοντας μουσική και βοηθώντας περιστασιακά στην οικογενειακή επιχείρηση.

Τα καλά χρόνια όμως τέλειωσαν απότομα όταν ο πατέρας του άρχισε να κάνει λάθος επιλογές που τον οδήγησαν στην πώληση του πλοίου σε έναν άλλον Έλληνα εφοπλιστή. Τα λεφτά που πήρε τα έχασε όλα στα χαρτιά και το 1926 αυτοκτόνησε στην Αθήνα. Ο Jimmy ήταν 18 ετών. Η μητέρα του προσπάθησε να σώσει όσα μπορούσε από την επιχείρηση αλλά ο Jimmy δεν ήθελε να ασχοληθεί, είχε άλλα σχέδια, τον ενδιέφερε μόνο η μουσική. Πούλησαν το μεγάλο σπίτι και πήγαν σε πιο μικρό και για κάποιο διάστημα οι σχέσεις του με την οικογένεια ήταν πολύ κακές.

Έγραφε τραγούδια για άλλους και κάποιο έγινε τόσο μεγάλη επιτυχία που τον έκανε πλούσιο. Αυτά είναι τα μόνο που έχουν διασωθεί -από μαρτυρίες κάποιων ναυτικών που τον είχαν γνωρίσει.

Το 1928 πήγε στον Καναδά και μετά στη Νέα Υόρκη και γυρνώντας στην Αγγλία το 1931 πούλησε την επιχείρηση, ξεπλήρωσε όλα τα χρέη μέχρι τελευταία πένα και μετακόμισε μόνιμα στο Λονδίνο όπου αφοσιώθηκε στη σύνθεση και το τραγούδι. Πού και πού πήγαινε στο Κάρντιφ να επισκεφτεί τη μητέρα του και τον πατριό του (στο site που έχει φτιάξει για να τιμήσει τη μνήμη του ο ανιψιός του αναφέρει ότι τα πάρτι που έκαναν τα θυμούνταν για χρόνια στη γειτονιά). Επίσης λέει ότι, παρόλη την επιτυχία του, ο Jimmy Mesene τραγουδούσε και έπαιζε για όποιον του το ζητούσε και δεν ήταν καθόλου σνομπ. 

Η ιστορία του Jimmy Mesene, ενός Έλληνα μουσικού που ήταν σταρ στην Αγγλία των ’30s και ’40s Facebook Twitter
O Jimmy Mesene την εποχή της ακμής του

Το 1947 έφυγε για την Αμερική ίσως για φορολογικούς λόγους. Μπορεί κι επειδή η τότε σύζυγός του τον πίεζε να φύγουν  γιατί  δεν τα πήγαινε καθόλου  καλά με τη μητέρα του. Από το 1947 και μέχρι το θάνατό του δεν επικοινώνησε ποτέ, με κανένα μέλος της οικογένειάς του.

Από το 1948 που εντοπίστηκαν τα ίχνη του εμφανιζόταν σε ένα καφενείο της Νέας Υόρκης όπου πήγαιναν  μετανάστες και ναυτικοί από την Ιθάκη. Έγραφε τραγούδια  για άλλους και κάποιο έγινε τόσο μεγάλη επιτυχία που τον έκανε πλούσιο. Αυτά είναι τα μόνο που έχουν διασωθεί -από μαρτυρίες κάποιων  ναυτικών που τον είχαν γνωρίσει. Ποτέ δεν πήρε επίσημη άδεια παραμονής στην Αμερική και παρόλο που τραγούδησε σε μεγάλα κλαμπ της εποχής και έκανε επιτυχίες, όλες οι συμφωνίες γίνονταν κρυφά, χωρίς να φαίνεται. Συνεργάστηκε με πολύ μεγάλα ονόματα της εποχής,  έγραψε μουσική για ταινίες και ντούμπλαρε τις φωνές γνωστών ηθοποιών αλλά όλα έγιναν μυστικά και δεν είναι εύκολο να τα εντοπίσεις. Την εποχή του μακαρθισμού έφυγε από την Αμερική και πήγε στον Καναδά.

Πέθανε στις 28 Αυγούστου 1969 με οικονομικές δυσκολίες και με προβλήματα υγείας από το αλκοόλ.  

 

Jimmy Messene & Al Bowlly - Make Love With A Guitar/When I Dream Of Home (1940)

Για τη ζωή του αυτά είναι γνωστά, για την καριέρα του στην Αγγλία υπάρχουν κάποια ακόμα στοιχεία. Το 1933, όταν ήταν 25 χρονών, τραγουδούσε και ηχογραφούσε με την περίφημη μπάντα του  Joe Loss αλλά το 1934 αντικαταστάθηκε από τον Chick Hendersen. Αμέσως μετά μπήκε στους Nat Gonella Georgians, άλλη μια πολύ γνωστή μπάντα της εποχής, όπου έπαιξε κιθάρα και τραγούδησε μέχρι το 1939 που ο Nat Gonella διέλυσε τους Georgians. Το 1940 άρχισε να εμφανίζεται με τον Al Bowlly, κουμπάρο στον δεύτερο γάμο του Jimmy και τεράστιο σταρ στα ’30s που εκείνη την εποχή η καριέρα του δεν ήταν και στα καλύτερά της, ως ντουέτο με κιθάρες και φωνή. Έπαιζαν σε music hall και ηχογράφησαν μαζί κάποια κομμάτια. Η συνεργασία τους τέλειωσε άδοξα με τον θάνατο του Al Bowlly από την αεροπορική επιδρομή το 1941. Ο πόλεμος κατέστρεψε και την σκηνή με τις μπάντες, αλλά ο Jimmy ηχογράφησε άλλον έναν δίσκο το 1942 με την Organ Dance Band του Billy Thorburn. Πώς ακριβώς ζούσε την περίοδο του πολέμου είναι άγνωστο, το ίδιο και οι λόγοι που τον οδήγησαν στο τέλος των ηχογραφήσεων. Τα πιο πολλά τραγούδια του τα έγραψε εκείνα τα χρόνια, αλλά δεν είχε έσοδα από αυτά. Και δεν πολέμησε ποτέ.

Το 1946 έφυγε για την Αμερική με τη δεύτερη γυναίκα του, αλλά χωρίς τον γιό του από τον πρώτο του γάμο που τότε ήταν 13. Τι ακριβώς έκανε τα 23 χρόνια που έζησε στον Καναδά δεν ξέρει κανείς…

 

Al Bowlly & Jimmy Mesene - Only For Ever

3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT