Ποδήλατα από ξύλο και μπαμπού

Ποδήλατα από ξύλο και μπαμπού Facebook Twitter
Σε σχέση με ποιοτικά ποδήλατα μέσης κατηγορίας, είναι στα ίδια πάνω-κάτω επίπεδα, αν σκεφτεί κανείς οτι οι τιμές για τα ξύλινα ξεκινούν από 1.000 ευρώ και για τα μπαμπού από τα 500 ευρώ
0

Η ομάδα πίσω από το bikeart.gr μόλις κυκλοφόρησε ένα λεύκωμα με τίτλο «The Wooden Bicycle». Διαβάζοντάς το, μπορείς να μάθεις τα πάντα για το ξύλινο ποδήλατο. Εκτός από το πληροφοριακό κομμάτι όμως, το αντιμετωπίζει ως έργο τέχνης και παρουσιάζει σχεδιαστές, κατασκευαστές και εταιρείες που χρησιμοποιούν το ξύλο και το μπαμπού για την κατασκευή ενός ποδηλάτου, αλλά με ιδιαίτερο γούστο και φιλοσοφία.

Το ξύλινο ποδήλατο δεν έχει να κάνει με κάποια πρόσφατη μόδα. Αν και τελευταία, όπως μας λέει ο συγγραφέας και επιμελητής της έκδοσης Κυριάκος Ιωσηφίδης, υπάρχει μια τάση για εμπορική διάδοση του ξύλινου ποδηλάτου και αμερικανικές εταιρείες, όπως η Renovo, έχουν μπει σε διαδικασία παραγωγής του.

«Βέβαια, δεν έχει καμία σχέση με τη βιομηχανική παραγωγή των συμβατικών ποδηλάτων» αναφέρει. «Είναι περιορισμένης παραγωγής, από κατασκευαστές που βγάζουν συλλεκτικά κομμάτια, προσαρμοσμένα στις ανάγκες και στις προδιαγραφές του εκάστοτε πελάτη, ακόμα και με γλυπτικές λεπτομέρειες. Εκεί όπου υπάρχει μεγάλη ζήτηση είναι στο ποδήλατο με πλαίσιο από μπαμπού. Συναντάμε ακόμα και φορείς-ΜΚΟ που προσπαθούν να εκπαιδεύσουν πολίτες, κυρίως σε αφρικανικές χώρες, ώστε να κατασκευάζουν μόνοι τους μπαμπού ποδήλατα, μια και πρόκειται για μια σχετικά εύκολη διαδικασία, με ένα εύκολο, ανθεκτικό και φτηνό υλικό ως πρώτη ύλη».

Για έναν ξυλουργό που έχει τεχνογνωσία και ποδηλατικές γνώσεις είναι σχετικά εύκολο να φτιάξει ένα ξύλινο ποδήλατο. Για όλους τους άλλους έχει πολλές βαθμίδες δυσκολίας, αλλά δεν είναι ακατόρθωτο.

Το ξύλο, όπως και το μπαμπού, ήταν από τα πρώτα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του ποδηλάτου όταν εφευρέθηκε, πριν από 110 χρόνια. Τα πρώτα ποδήλατα που φτιάχτηκαν στην Αμερική και στη Βρετανία ήταν από μπαμπού. Ξύλινα ποδήλατα κατασκευάζονταν μέχρι τη δεκαετία του '50. Οι ξύλινοι τροχοί χρησιμοποιούνταν ακόμα και στους ποδηλατικούς αγώνες, πριν αντικατασταθούν από χάλυβα, αλουμίνιο και, πιο πρόσφατα, carbon. Αντίθετα, τα παιδικά ποδήλατα ακόμα γίνονται με ξύλο.

«Σε σύγκριση με τα "χύμα" ποδήλατα που πωλούνται στα μεγάλα καταστήματα είναι, φυσικά, πιο ακριβό. Σε σχέση με ποιοτικά ποδήλατα μέσης κατηγορίας, είναι στα ίδια πάνω-κάτω επίπεδα, αν σκεφτεί κανείς ότι οι τιμές για τα ξύλινα ξεκινούν από 1.000 ευρώ και για τα μπαμπού από τα 500 ευρώ» λέει ο Κυριάκος, που τρέχει το bikeart.gr μαζί με τους γνωστούς graffiti artists Same84 και Kez. Το λεύκωμα το έβγαλαν σε συνεργασία με τον αυστραλέζικο εκδοτικό οίκο Images Publishing.

Ποδήλατα από ξύλο και μπαμπού Facebook Twitter
To ξύλο είναι υλικό που απορροφά πολύ καλύτερα τους κραδασμούς κατά τη διάρκεια της κίνησης και δίνει μια μοναδική αίσθηση οδήγησης, σχεδόν βελούδινη. Επίσης, είναι ανθεκτικό.

— Γιατί όμως τέτοια εμμονή με τα ξύλινα ποδήλατα;

Οι απαντήσεις είναι πολλές. Αρχικά, το ξύλο αποτελεί ένα μοναδικό υλικό που με τη σημερινή τεχνολογία (CNC μηχανήματα, κόλλες κ.ά.) σου δίνει πλέον τη δυνατότητα να δημιουργήσεις πλαίσιο ποδηλάτου με ελευθερία στη μορφή και στο σχήμα, κάτι που με τα παραδοσιακά υλικά είναι αδύνατο. Είναι υλικό που απορροφά πολύ καλύτερα τους κραδασμούς κατά τη διάρκεια της κίνησης και δίνει μια μοναδική αίσθηση οδήγησης, σχεδόν βελούδινη. Επίσης, είναι ανθεκτικό. Δεν είναι τυχαίο ότι μέχρι το 1950 στους αγώνες ποδηλασίας τα στεφάνια αρκετών ποδηλάτων ήταν ξύλινα. Είναι, στα μέτρα του δυνατού, ένα οικολογικό όχημα το οποίο μπορεί να ενταχθεί και στη λογική του DIY. Τέλος, για μένα είναι ένα έργο τέχνης που σε γυρνάει στην εποχή των πρώτων ποδηλάτων.

— Στην Ελλάδα υπάρχουν κατασκευαστές;

Ναι, υπάρχουν. Εξ όσων γνωρίζω, στο πλαίσιο παραγωγής-πώλησης υπάρχει η εταιρεία Castor Bikes των αδελφών Λεκοβίτση στη Θεσσαλονίκη και κάποιες μεμονωμένες, αλλά αισιόδοξες προσπάθειες, όπως αυτές του Τσιούτσια από τη Λάρισα (Wbl), της Frb Custom στην Τρίπολη, του Airwoodbikes του Κωνσταντίνου Κουτράκη, του Άγγελου Πατσιαντζή στα Τρίκαλα, της Cocomat και της G.P. Βicycles στην Αθήνα.

— Αναφέρουμε το DIY, αλλά είναι εύκολο να κατασκευάσεις ένα ξύλινο ποδήλατο μόνος σου;

Για έναν ξυλουργό που έχει τεχνογνωσία και ποδηλατικές γνώσεις είναι σχετικά εύκολο, εφόσον κάνει δοκιμές επί δοκιμών κ.λπ. Για όλους τους άλλους έχει πολλές βαθμίδες δυσκολίας, αλλά δεν είναι ακατόρθωτο.

Ποδήλατα από ξύλο και μπαμπού Facebook Twitter
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ