Soheila Sokhanvari, Moje Sabz, 2011
Soheila Sokhanvari, Moje Sabz, 2011

 

Λίγο πριν την επέτειο των 30 χρόνων της, η εμβληματική για το χώρο της τέχνης Saatchi Gallery του Λονδίνου, ανακοίνωσε την πρώτη στα χρονικά της έκθεση, που θα απαρτίζεται αποκλειστικά και μόνο από γυναίκες καλλιτέχνες. 

 

Η έκθεση "Champagne Life", που εγκαινιάζεται στις 13 Ιανουαρίου, φιλοξενεί έργα από 14 ανερχόμενες καλλιτέχνιδες από ολόκληρο τον κόσμο, δίνοντάς τους την ευκαιρία να ξεδιπλώσουν το ταλέντο τους, στους μουσειακών διαστάσεων χώρους της γκαλερί.

 

"Ανέκαθεν υποστηρίζαμε το έργο από καλλιτέχνιδες γυναίκες, πολλές εκ των οποίων κατέληξαν με ρόλους-κλειδιά στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης, αλλά νομίζω πως υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει" σχολίασε ο Nigel Hurst, διευθυντής της Saatchi Gallery στον Guardian. "Παρόλο που οι γυναίκες εκπροσωπούνται σήμερα πολύ καλύτερα στην τέχνη, αν εξετάσει κανείς τον αριθμό των καλλιτέχνιδων των οποίων η δουλειά εκτίθεται και παρουσιάζεται δημοσίως, υπάρχει ένα φράγμα που χρειάζεται να σπάσει".

 

Η διαφορά ανάμεσα στους άνδρες καλλιτέχνες και τις γυναίκες είναι και τεράστια και αισθητή. Για παράδειγμα, η υψηλότερη τιμή που έχει καταγραφεί σε δημοπρασία για έργο γυναίκας καλλιτέχνιδας εν ζωή είναι 7,1 εκατ. δολάρια, τιμή που έπιασε ένας πίνακας της Yayoi Kusama- η αντίστοιχη τιμή για το ακριβότερο έργο εν ζωή άντρα καλλιτέχνη είναι 58,4 εκατ. δολάρια για ένα γλυπτό του Jeff Koons.

 

Το όνομα της έκθεσης προέρχεται από την Αμερικανίδα καλλιτέχνιδα Julia Wachtel. Στο έργο της "Champagne Life" μια φωτογραφία της Kim Kardashian με τον Kanye West αντιπαραβάλλεται με μια άλλη που δείχνει μια μπλε Minnie Mouse. Η πρόθεσή της είναι να μετριάσει τις νευρικές αντιδράσεις που προκαλεί η επέλαση των εικόνων στις οποίες εκτίθεται καθημερινά και συνεχώς το κοινό.
Το όνομα της έκθεσης προέρχεται από την Αμερικανίδα καλλιτέχνιδα Julia Wachtel. Στο έργο της "Champagne Life" μια φωτογραφία της Kim Kardashian με τον Kanye West αντιπαραβάλλεται με μια άλλη που δείχνει μια μπλε Minnie Mouse. Η πρόθεσή της είναι να μετριάσει τις νευρικές αντιδράσεις που προκαλεί η επέλαση των εικόνων στις οποίες εκτίθεται καθημερινά και συνεχώς το κοινό.

 

Το 2013, σε ένα δείγμα 134 γκαλερί στο Λονδίνο, μόνο το 31% από αυτές εκπροσώπησαν γυναίκες από τον χώρο της τέχνης. Κάτι τέτοιες στατιστικές αποδεικνύουν και τη διαχρονικότητα των δράσεων των Guerrilla Girls, της ανώνυμης ομάδας φεμινιστριών που διαδηλώνουν τα τελευταία 30 χρόνια κατά του σεξισμού και του ρατσισμού που υπάρχει μέσα στον κόσμο της τέχνης.

 

Ο Hurst λέει: "Η ανισότητα αποκαθίσταται λόγω του αριθμού των γυναικών που παράγουν σύγχρονη τέχνη, αλλά εξακολουθώ να πιστεύω πως, όπως σε πολλές άλλες βιομηχανίες, έτσι και αυτήν της τέχνης πάσχει από την αντίληψη πως αν κάνεις διάλειμμα από τη δουλειά σου, τότε ενδεχομένως δεν παίρνεις το επάγγελμά σου όσο σοβαρά χρειάζεται. Οι γυναίκες καλλιτέχνιδες δεν έχουν καμία διαφορά από τις υπόλοιπες γυναίκες, καλούνται να αντιμετωπίσουν με μαεστρία τις οικογενειακές τους υποχρεώσεις παράλληλα με τη δουλειά τους. Κατά συνέπεια, νομίζω πως έχουν να διαχειριστούν ταυτόχρονα πολλά περισσότερα συγκριτικά με τους άνδρες συναδέλφους τους".

 

Mequitta Ahuja, Autocartography I, 2012
Mequitta Ahuja, Autocartography I, 2012

 

Mia Feuer, Jerusalem Donkey, 2015
Mia Feuer, Jerusalem Donkey, 2015

 

Jelena Bulajic, Ljubica, 2012
Jelena Bulajic, Ljubica, 2012

 

Alice Anderson, Fort Da, 2011
Alice Anderson, Fort Da, 2011

 

- Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 13 Μαρτίου 2016.