Hannah Hoch - Cut with the Kitchen Knife, 1919
Hannah Hoch - Cut with the Kitchen Knife, 1919

 

Με το κολάζ οι ντανταϊστές προσπάθησαν να πλήξουν τις παραδοσιακές καλλιτεχνικές αξίες. Με την τεχνική αυτή κατάφεραν να δημιουργήσουν και να επεξεργαστούν εικόνες και αινιγματικές συνθέσεις που αποσυντονίζουν τη λογική σειρά των πραγμάτων. Στα κολάζ τα αντικείμενα κάθε εικόνας μέσα από γρήγορες εναλλαγές δημιουργούν μια ποιητική σπίθα μέσω της σύνθεσης. Ο όρος επινοήθηκε από τον Ζορζ Μπρακ και τον Πάμπλο Πικάσο. Τα κολάζ χρησιμοποιήθηκαν ως εργαλεία πολιτικής τέχνης και ήταν η πρισματική αντανάκλαση της κοινωνικής αλλαγής και των ανακατατάξεων του εικοστού αιώνα.

 

Δέκα καλλιτέχνες του κολάζ και τα έργα τους

Σε όλη τη διάρκεια της καριέρας της η Hannah Hoch θα αμφισβητήσει την περιθωριοποιημένη θέση των γυναικών στη Γερμανία του εικοστού αιώνα. Το πιο διάσημο έργο της είναι το ‘Cut with the Dada Kitchen Knife through the Last Weimar Beer-Belly Cultural Epoch in Germany», που αμφισβητεί τους ρατσιστικούς και σεξιστικούς κώδικες στην περίοδο της δημοκρατίας της Βαϊμάρης
Σε όλη τη διάρκεια της καριέρας της η Hannah Hoch θα αμφισβητήσει την περιθωριοποιημένη θέση των γυναικών στη Γερμανία του εικοστού αιώνα. Το πιο διάσημο έργο της είναι το ‘Cut with the Dada Kitchen Knife through the Last Weimar Beer-Belly Cultural Epoch in Germany», που αμφισβητεί τους ρατσιστικούς και σεξιστικούς κώδικες στην περίοδο της δημοκρατίας της Βαϊμάρης

Σε αντίθεση με άλλους καλλιτέχνες του Νταντά ο Kurt Schwitters ζούσε στο Ανόβερο και όχι στο Βερολίνο. Όταν εξορίστηκε από τους Γερμανούς πήγε να ζήσει στο Lake District στην Αγγλία. Εκεί ανάπτυξε την έννοια της Merz, τον συνδυασμό όλων των πιθανών υλικών για καλλιτεχνικούς σκοπούς, δηλαδή καθημερινά αντικείμενα, ξύλο, γυψοσανίδες, βαμβάκι.
Σε αντίθεση με άλλους καλλιτέχνες του Νταντά ο Kurt Schwitters ζούσε στο Ανόβερο και όχι στο Βερολίνο. Όταν εξορίστηκε από τους Γερμανούς πήγε να ζήσει στο Lake District στην Αγγλία. Εκεί ανάπτυξε την έννοια της Merz, τον συνδυασμό όλων των πιθανών υλικών για καλλιτεχνικούς σκοπούς, δηλαδή καθημερινά αντικείμενα, ξύλο, γυψοσανίδες, βαμβάκι.

Ο Raoul Hausmann εγκατέλειψε τη ζωγραφική το 1923 και επικεντρώθηκε στη φωτογραφία. Εφηύρε μια συσκευή γνωστή ως Optophone, και το έργο του περιλαμβάνει φωτογράμματα και εικονογράμματα
Ο Raoul Hausmann εγκατέλειψε τη ζωγραφική το 1923 και επικεντρώθηκε στη φωτογραφία. Εφηύρε μια συσκευή γνωστή ως Optophone, και το έργο του περιλαμβάνει φωτογράμματα και εικονογράμματα

Ο Man Ray αν και ανεπίσημα σχετίζεται  με τις κινήσεις του Dada και των σουρεαλιστών, συμβάλει εντυπωσιακά στην avant-garde, τη μόδα και τη φωτογραφία πορτρέτου, ιδίως με τα ισομορφικά πορτρέτα της Λι Μίλερ. Τα φωτομοντάζ του Μαν Ρέι παίζουν με τη θηλυκότητα και τη μορφή, όπως σε πολλές απεικονίσεις της Κικί ντε Μονπαρνάς και της Ντόρα Μάαρ
Ο Man Ray αν και ανεπίσημα σχετίζεται με τις κινήσεις του Dada και των σουρεαλιστών, συμβάλει εντυπωσιακά στην avant-garde, τη μόδα και τη φωτογραφία πορτρέτου, ιδίως με τα ισομορφικά πορτρέτα της Λι Μίλερ. Τα φωτομοντάζ του Μαν Ρέι παίζουν με τη θηλυκότητα και τη μορφή, όπως σε πολλές απεικονίσεις της Κικί ντε Μονπαρνάς και της Ντόρα Μάαρ

Η Eileen Agar ήταν ένα από τα λίγα θηλυκά μέλη που έγιναν δεκτά στην ομάδα των σουρεαλιστών, με δική της καλλιτεχνική άποψη και όχι ως μοντέλο ή μούσα. Τα έργα της ασκούν κοινωνική κριτική και  δείχνουν χιούμορ και ειρωνεία
Η Eileen Agar ήταν ένα από τα λίγα θηλυκά μέλη που έγιναν δεκτά στην ομάδα των σουρεαλιστών, με δική της καλλιτεχνική άποψη και όχι ως μοντέλο ή μούσα. Τα έργα της ασκούν κοινωνική κριτική και δείχνουν χιούμορ και ειρωνεία

Επηρεασμένος από τους Σουρεαλιστές, ο Joseph Cornell οδήγησε το κολάζ σε νέες κατευθύνσεις. Ο Cornell ζούσε στη Νέα Υόρκη, και η καθημερινή συλλογή των υλικών του γινόταν από βιβλιοπωλεία και καταστήματα με αντίκες στο Μανχάταν. Είναι διάσημος για τα περίπλοκα ξύλινα κουτιά του γεμάτα με λιθογραφίες, πολύχρωμα πουλιά και ασήμαντα αντικείμενα.
Επηρεασμένος από τους Σουρεαλιστές, ο Joseph Cornell οδήγησε το κολάζ σε νέες κατευθύνσεις. Ο Cornell ζούσε στη Νέα Υόρκη, και η καθημερινή συλλογή των υλικών του γινόταν από βιβλιοπωλεία και καταστήματα με αντίκες στο Μανχάταν. Είναι διάσημος για τα περίπλοκα ξύλινα κουτιά του γεμάτα με λιθογραφίες, πολύχρωμα πουλιά και ασήμαντα αντικείμενα.

Η εμπλοκή της Nancy Spero με πολιτικές, κοινωνικές και πολιτιστικές ανησυχίες σε όλη την καριέρα της ως καλλιτέχνης της Νέας Υόρκης απεικονίζεται στο κολάζ «Σημειώσεις στο χρόνο». Αποτελείται από 24 φύλλα και είναι ένα μεγάλο μη αφηγηματικό έργο για τη γυναικεία μορφή που τεκμηριώνει παράλληλα τον αγώνα ενάντια στα πολιτικά στερεότυπα.
Η εμπλοκή της Nancy Spero με πολιτικές, κοινωνικές και πολιτιστικές ανησυχίες σε όλη την καριέρα της ως καλλιτέχνης της Νέας Υόρκης απεικονίζεται στο κολάζ «Σημειώσεις στο χρόνο». Αποτελείται από 24 φύλλα και είναι ένα μεγάλο μη αφηγηματικό έργο για τη γυναικεία μορφή που τεκμηριώνει παράλληλα τον αγώνα ενάντια στα πολιτικά στερεότυπα.

Ο Βρετανός καλλιτέχνης John Stezaker σπούδασε στο Slade School of Art το 1973, και έκανε έργα που αμφισβητούσαν την κυριαρχία της ποπ άρτ. Χρησιμοποίησε πορτρέτα των σταρς του Χόλιγουντ και έκανε κολάζ με άλλα πρόσωπα και παράξενο αποτέλεσμα.
Ο Βρετανός καλλιτέχνης John Stezaker σπούδασε στο Slade School of Art το 1973, και έκανε έργα που αμφισβητούσαν την κυριαρχία της ποπ άρτ. Χρησιμοποίησε πορτρέτα των σταρς του Χόλιγουντ και έκανε κολάζ με άλλα πρόσωπα και παράξενο αποτέλεσμα.

Χρησιμοποιώντας Vintage περιοδικά και βιβλία, ο Jesse Treece δημιουργεί σουρεαλιστικές και απλές εικόνες του χώρου και των παιδιών προκειμένου να δημιουργήσουν μία απαράμιλλη προοπτική για την καθημερινή ζωή.
Χρησιμοποιώντας Vintage περιοδικά και βιβλία, ο Jesse Treece δημιουργεί σουρεαλιστικές και απλές εικόνες του χώρου και των παιδιών προκειμένου να δημιουργήσουν μία απαράμιλλη προοπτική για την καθημερινή ζωή.

Η Γερμανίδα καλλιτέχνης Annegret Soltau κατασκευάζει κολάζ χρησιμοποιώντας εικόνες του δικού της προσώπου και σώματος , ραμμένες με μαύρο νήμα, που αντιμετωπίζει ρητά τα θέματα της προσωπικότητας με έναν ευφάνταστο τρόπο.
Η Γερμανίδα καλλιτέχνης Annegret Soltau κατασκευάζει κολάζ χρησιμοποιώντας εικόνες του δικού της προσώπου και σώματος , ραμμένες με μαύρο νήμα, που αντιμετωπίζει ρητά τα θέματα της προσωπικότητας με έναν ευφάνταστο τρόπο.