Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

Τουλούζ Λοτρέκ, όπως ποτέ πριν στο Μουσείο Μπενάκη

Αυτόν τον Σεπτέμβριο, η Διεθνής Έκθεση Αφίσας τιμά τον «προπάτορα της αφίσας» με ένα ευρηματικό, πανέξυπνο αφιέρωμα που θα συγκινήσει τους επισκέπτες
Kari Piipo

Στο Μουσείο Μπενάκη εγκαινιάζεται στις 25 Σεπτεμβρίου η πολυαναμενόμενη έκθεση «Το Νέο "Salon des Cent". Διεθνής Έκθεση Αφίσας. Αφιέρωμα στον Toulouse-Lautrec» που συνδιοργανώνει το μουσείο με το περιοδικό «GR Design» και την Alpha Bank. Οι αφίσες χάρισαν στον ζωγράφο τεράστια φήμη, καθώς, όπως τονίζει η Danièle Devynck, διευθύντρια του Μουσείου Τουλούζ-Λοτρέκ του Αλμπί, υπό την αιγίδα του οποίου πραγματοποιείται η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, «από τα πρώτα του έργα, ο Λοτρέκ καταλαµβάνει µια ιδιαίτερη θέση και συγκαταλέγεται στους κορυφαίους στον χώρο της καλλιτεχνικής αφίσας, τονίζοντας την αξία του χρώµατος µε την επινοητικότητα και τη δηµιουργική ελευθερία που τον χαρακτηρίζουν, πολλαπλασιάζοντας τις ευρηµατικές λύσεις, στο πλαίσιο µιας πραγµατικά διαφηµιστικής προσέγγισης».

 

To 2001, με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τον θάνατο του Ανρί ντε Τουλούζ-Λοτρέκ, εκατό κορυφαίοι γραφίστες από όλο τον κόσμο σχεδίασαν από μια αφίσα, τιμώντας τον ίδιο και το έργο του. Οι αφίσες αυτές παρουσιάστηκαν στην έκθεση «Le nouveau Salon des Cent» στο Κέντρο Πομπιντού, στο Παρίσι. Ο εμπνευστής και διοργανωτής της έκθεσης Άντον Μπίκε λέει σχετικά: «Το σχέδιο της επιτροπής για τον εορτασμό της εκατονταετηρίδας του θανάτου του µε συγκινούσε πολύ, αλλά µου φαινόταν αδύνατη η πραγµατοποίησή του. Ωστόσο, πρότεινα την εξής εξωφρενική ιδέα: να ζητήσουµε από τους γιους και τις κόρες του, τα εγγόνια και τα δισέγγονά του να τον τιµήσουν µε µια αφίσα σχεδιασµένη από αυτούς. Ακολούθησε σιωπή. Οι συνοµιλητές µου γνώριζαν φυσικά ότι ο Τουλούζ-Λοτρέκ δεν είχε αφήσει απογόνους. Ο Μισέλ Εσκουρµπιάκ µου το υπενθύµισε ευγενικά. Οφείλω να διευκρινίσω ωστόσο πως, σε ό,τι µε αφορά, γνώριζα πολλά µέλη της οικογένειας, τα οποία έχουν ακόμα επαφή µεταξύ τους. Εξάλλου, κι εγώ απόγονός του είµαι. Θα πρόσθετα ότι τα περισσότερα µέλη της οικογένειας, σχεδιαστές αφισών για τον πολιτισµό, είχαν, όπως κι εγώ, ακολουθήσει συνειδητά ή ασυνείδητα τον δρόµο του "µπαµπά Τουλούζ" και ότι η οικογένεια συγκεντρωνόταν πότε-πότε με την ευκαιρία διαφόρων µπιενάλε, κριτικών επιτροπών και άλλων εκδηλώσεων σχετικών µε αφίσες. Βρήκαν την ιδέα καταπληκτική! Αλλά πώς θα την υλοποιούσαμε; Λοιπόν, ήταν απλό. Θα ζητούσαµε από εκατό γνωστούς καλλιτέχνες αφισών να κάνουν ένα σχέδιο προς τιµήν του Τουλούζ-Λοτρέκ. Μετά θα τις τυπώναµε σε µεγάλο σχήµα και θα τις εκθέταµε σε ολόκληρο τον κόσµο, µαζί µ' έναν εξαιρετικό κατάλογο».

 

Mieczyslaw Gorowski
Mieczyslaw Gorowski


Η ιδέα βρήκε μεγάλη ανταπόκριση, με τον Μπίκε να δυσκολεύεται στην επιλογή, καθώς οι υποψήφιοι έφτασαν τους 225. Οι 100 γραφίστες που τελικά επελέγησαν ως «οικογένεια του Δασκάλου» προσάρµοσαν το όνοµά τους ανάλογα: το πρώτο επίθετο όλων είναι «Τoulouse». Όλοι υπογράφουν µε το νέο τους επίθετο, από τον Αµερικανό Charles Toulouse-Anderson έως τον Ιάπωνα Τadanor Toulouse-Yokoo. Επίσης, µε βάση το µοναδικό, έντονο κόκκινο µονόγραµµα που είναι τυπωµένο σε όλες τις αφίσες του Λοτρέκ δηµιουργήθηκαν εκατό µονογράµµατα των σχεδιαστών µε το νέο τους ονοµατεπώνυμο. Η οργανωτική επιτροπή της έκθεσης ζήτησε από τους συμμετέχοντες να χρησιμοποιηθεί στο δημιουργικό της αφίσας η φράση: «Le nouveau Salon des Cent. Exposition Internationale d'affiches. Hommage/Ode à Toulouse Lautrec». Μπορούσαν να αναπτύξουν το θέμα με απόλυτη ελευθερία στη θεματική και στην εκτέλεση. Ο Αλέν Βέιγ σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης του Παρισιού: «Σχετικά με την απόδοση φόρου τιµής στον Λοτρέκ, µόνο ευχαρίστηση προκαλεί η ποικιλία των προτεινόµενων αφισών, οι οποίες εν γένει είναι καλές. Πρέπει να τονίσουμε ότι το θέµα ήταν εξ ορισµού εύκολο: ο άνθρωπος ως µια ζωντανή καρικατούρα και οι χαρακτήρες που απαθανάτισε, οι οποίοι αποτελούν ένα µαγικό χρυσωρυχείο του οποίου το σκάψιμο είναι απολαυστικό. Σε μια πιο προσεχτική θεώρηση, η αναµέτρηση µε τον Λοτρέκ, ενώ στόχος σου είναι να τιμήσεις τη µνήµη του, δεν πρέπει να ήταν το ευκολότερο πράγµα στον κόσµο και το σύνδροµο του καθρέφτη ενίοτε αγχωτικό». Η Danièle Devynck μιλά για τα έργα των διακεκριμένων γραφιστών: «Αν παραβλέψουµε τη συµβολή των σύγχρονων τεχνολογιών, ιδίως σε ό,τι αφορά την τυπογραφία, το προφανές επιβάλλεται µε όλη του τη δύναµη. Η διαρκής έγνοια για την αναγνωσιµότητα του οπτικού µηνύµατος, το οποίο δίνει µια εικόνα που βασίζεται στην απλότητα και στη φροντίδα για το χρώµα, µε έντονες µονοχρωµίες ή ζωηρές αντιθέσεις, και σκοπό έχει να τραβήξει το βλέµµα του κοινού, παραπέµπει στην προσέγγιση που πρώτος εισήγαγε ο Τουλούζ-Λοτρέκ. Ελέγχοντας τη λεπτή ισορροπία ανάµεσα στην πρόκληση και στην επικοινωνία, στην αναγνωσιµότητα και στη µορφοπλαστική κοµψότητα, ήταν από τους πρώτους που ήξερε πώς να θέσει τις βάσεις για µια γραφιστική πρακτική πάντα επίκαιρη».

 

Wolf Erlbruch
Wolf Erlbruch
Heinz Edelmann
Heinz Edelmann

 

Δεκαέξι χρόνια μετά, το υλικό της έκθεσης του 2001 έρχεται στην Αθήνα και ο επιμελητής της έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη Πάνος Κωνσταντόπουλος γράφει: «Γαλλία 2001. Εκατό χρόνια από τον θάνατο του Τουλούζ-Λοτρέκ. Εκατό καλλιτέχνες σχεδιαστές αφισών απ' όλο τον κόσµο προσκαλούνται να τιµήσουν τον πρωτοπόρο δηµιουργό, σχεδιάζοντας αφίσες ως φόρο τιµής στο έργο και στο πρόσωπό του. Ελλάδα 2017. Δεκαέξι χρόνια από την πρώτη επέτειο, 16 Έλληνες καλλιτέχνες και σχεδιαστές που καλύπτουν τον ευρύ χώρο των εικαστικών καλούνται να καταθέσουν το δικό τους φόρο τιµής στον προπάτορα της αφίσας. Οι 116 αφίσες που αφίχθησαν στο Μουσείο της καρδιάς µας γιορτάζουν και τιµούν τον πατέρα της αφίσας, τον µεγάλο αφισίστ και δάσκαλο Τουλούζ-Λοτρέκ, αναφωνώντας όλοι µαζί: "Zήτω η αφίσα!"».


Εκτός από τους 116 δηµιουργούς, την έκθεση πλαισιώνουν οι πέντε αυθεντικές αφίσες του Λοτρέκ, μαζί με μία του Πιερ Μπονάρ από την Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, τα έργα των σπουδαστών του Κολεγίου Βακαλό και η Αριάδνη Περράκη µε τα «Χαρτιά Περράκης», κάνοντας ένα θεµατικό ταξίδι στην έµπνευση του Τουλούζ-Λοτρέκ, και µε 116 ειδικά χρωµατιστά χαρτιά αποτυπώνουν τη νύχτα στη Μονµάρτη. Η έκθεση αναλύει τη χρωµατιστή παλέτα του καλλιτέχνη, ξαναφτιάχνει αφαιρετικά τον ανεµόµυλο του εµβληµατικού καµπαρέ Μουλέν Ρουζ και επαναφέρει τη µυρωδιά που άφηναν οι χορεύτριες του κανκάν στο πέρασµά τους, στον χώρο και σε χαρτιά. Το ταξίδι από τα σκοτάδια του Μουλέν Ρούζ στο φως της Πειραιώς µόλις άρχισε.

 

Stasys Eidrigevicius
Stasys Eidrigevicius

 

S. Sanderson
S. Sanderson

 

Gary Kelly
Gary Kelly

 

Kisman
Kisman

 

James McMullan
James McMullan

 

Pierre Bernard
Pierre Bernard

 

Isidro Ferrer
Isidro Ferrer

 

Katsuhiko Hibino
Katsuhiko Hibino

 

Aυθεντική αφίσα του Λοτρέκ
Aυθεντική αφίσα του Λοτρέκ

 

Aυθεντική αφίσα του Λοτρέκ
Aυθεντική αφίσα του Λοτρέκ

 

H αφίσα της έκθεσης
H αφίσα της έκθεσης

 

Info

Το Nέο «Salon des Cent». Διεθνής Έκθεση Αφίσας: Αφιέρωμα στον Toulouse-Lautrec

Διάρκεια: 28/09 έως 12/11

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ - ΚΤΙΡΙΟ ΟΔΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, Γκάζι, 210 3453111

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Πέμπτη & Κυριακή: 10:00 -18:00, Παρασκευή & Σάββατο: 10:00 - 22:00

Εισιτήριο: 3,5-7 ευρώ

Εγκαίνια: 25/09 στις 20:00

 

 

 

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

 Όταν ο Toulouse-Lautrec έγραφε στη μαμά του για την πρώτη του επιτυχία
Σαν σήμερα το 1901 πεθαίνει στο Saint-André-du-Bois στη Γαλλία ο σπιθαμιαίος γίγαντας του μεταϊμπρεσιονισμού
20 μοναδικές εικονογραφήσεις του Henri Toulouse-Lautrec
Αφίσες, προγράμματα παραστάσεων, σκίτσα και διαφημίσεις του εργατικότατου Γάλλου καλλιτέχνη που πέθανε σαν σήμερα, από τη συλλογή του Μουσείου Βαν Γκογκ
Η Google τιμά τον Τουλούζ Λοτρέκ
Με ένα Doodle για τα 150 χρόνια από τη γέννησή του
Σαν σήμερα το 1889, ανοίγει τις πόρτες του το εμβληματικό καμπαρέ Μουλέν Ρουζ
Τα καλλίγραμμα πόδια των χoρευτριών και η υποψία του εσώρουχου θα το καθιέρωναν στη νύχτα του Παρισιού
Μέσα στα παρισινά μπορντέλα της μπελ επόκ
Ξεναγός μας, η "αρχαιολόγος της ηδονής", μαντάμ Canet
Αφιέρωμα στον ζωγράφο Henri de Toulouse-Lautrec.
Σαν σήμερα, γεννιέται το 1864 στην γαλλική πόλη Albi.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γκαλερί της Αθήνας ανοίγουν ξανά
Πέντε εκθέσεις που μπορείτε να δείτε αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα.
Τα ελληνικά μουσεία στην καραντίνα: Ξαφνική ψηφιακή εξωστρέφεια, με ερημιά και χάρη
Η απάντηση των μουσείων στην πρωτόγνωρη συνθήκη του εγκλεισμού μας λόγω κορωνοϊού απέδειξε κυρίως ότι ξέρουν να παραμένουν «ταπί και ψύχραιμα».
Εικονική περιήγηση στο σπίτι του Μονέ: Οι κήποι, τα νούφαρα και η υπέροχη κουζίνα του ζωγράφου
Δείτε το αγαπημένο σπίτι του μεγάλου ιμπρεσιονιστή στο οποίο πέρασε τα τελευταία 40 χρόνια της ζωής του.
Πάνω από 100 έργα του Jean-Michel Basquiat σε δωρεάν διαδικτυακή έκθεση
Η Fondation Louis Vuitton στο Παρίσι ξαναζωντανεύει τη σπουδαία αναδρομική έκθεση στο έργο του Νεοϋορκέζου πρωτοπόρου ζωγράφου της δεκαετίας του ’80.
Τα άλογα της Βρετάνης (1998)
Μία περφόρμανς του 'Ολεγκ Κούλικ στο πλαίσιο του κινήματος του Post Soviet Actionism
Ο Ai Weiwei μιλά στη LIFO: «Ο ΠΟΥ και η Κίνα διέπραξαν έγκλημα»
Ο πολυσυζητημένος καλλιτέχνης και ακτιβιστής, κάτοικος Βερολίνου πλέον, επισημαίνει τις ευθύνες του Πεκίνου (και όχι μόνο) στην εξάπλωση της πανδημίας, στην οποία μάλιστα εστιάζει ένα πρότζεκτ που ήδη «τρέχει».
Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση
Παίξτε ζωντανά στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση, το νέο διαδραστικό παιχνίδι ρόλων «Σημειώσεις για την Ετοιμότητα: Βήμα Πρώτο» που εντάσσεται στο πρόγραμμα ENTER και αντλεί έμπνευση από την κουλτούρα των επιβιωτιστών.
20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος
«Πρέπει να διασφαλίσουμε τις αξίες μας και να αλλάξουμε τον τρόπο που δουλεύουμε στην τέχνη» γράφει στους Financial Times σε άρθρο της με αφορμή την «ματαιωμένη» επέτειο του διάσημου μουσείου η διευθύντρια του, Φράνσις Μόρις.
Μια υδατογραφία του Paul Jouve στη συλλογή της γκαλερί Καλφαγιάν
Ο Ρουπέν Καλφαγιάν γράφει για ένα μοναδικό έκθεμα από τη συλλογή της ομώνυμης γκαλερί.
 Ο «καθρέφτης μάγισσα»
Μία "αντικλεπτική" εφεύρεση της Αναγέννησης, που ανανέωσε και την προοπτική στη ζωγραφική
#SupportArtWorkers: Πέντε εργαζόμενοι στις Τέχνες μιλούν για το παρόν και το μέλλον του κλάδου τους
Τι πρέπει να διεκδικηθεί μακροπρόθεσμα από την καλλιτεχνική κοινότητα και τι ελπίζουν να μάθουν, ως σώμα εργαζομένων, από τη δοκιμασία που περνάνε.
Κάποτε ο Μίλτος Μανέτας έπεσε από έναν γκρεμό στον Αμαζόνιο, αλλά τον έσωσε ένα δέντρο
Εικαστικός. Γεννήθηκε στην Αθήνα, ζει στην Μπογκοτά. Το Palazzo delle Esposizioni στη Ρώμη αποφάσισε μέσα σε δύο μέρες να οργανώσει τη νέα του έκθεση, με πορτρέτα του Ασάνζ.
Ο Fabio Viale χτυπάει τατουάζ στα μαρμάρινα αγάλματά του
Ο Ιταλός γλύπτης προκαλεί συνδυάζοντας την υψηλή κλασική τέχνη με τη σύγχρονη φύση της δερματοστιξίας.
2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού
Ο διάσημος φωτογράφος και εικαστικός προσκάλεσε συναδέλφους του από όλον τον κόσμο να παραχωρήσουν από μια αφίσα έργου τους με στόχο την οικονομική ενίσχυση ενός ολόκληρου κόσμου που απειλείται με αφανισμό εξαιτίας της πανδημίας.
Φράνσις Μπέικον: «Ερχόμαστε και φεύγουμε από τη ζωή με μια κραυγή»
Σαν σήμερα πεθαίνει ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους της εποχής μας
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή