Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Οι ζωγράφοι των ζωγράφων: Τι  έργα τέχνης άλλων δημιουργών αγόραζαν οι μεγάλοι ζωγράφοι;
Εικαστικά

Οι ζωγράφοι των ζωγράφων: Τι έργα τέχνης άλλων δημιουργών αγόραζαν οι μεγάλοι ζωγράφοι;

Η έκθεση «Painters’ Paintings: From Freud to Van Dyck» που μόλις ξεκίνησε στην Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο, ρίχνει φως στο προσωπικό γούστο οκτώ μεγάλων ζωγράφων.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι είδους πίνακες αγοράζουν οι ζωγράφοι, με ποιο κριτήριο τους επιλέγουν και αν αυτά τα έργα τέχνης επηρεάζουν τη δική τους τεχνοτροπία; Σε αυτό το ερώτημα επιδιώκει να απαντήσει η έκθεση «Painters’ Paintings: From Freud to Van Dyck» που μόλις ξεκίνησε στην Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο και ρίχνει φως στο προσωπικό γούστο οκτώ μεγάλων ζωγράφων. Στην έκθεση, που εκτείνεται σε περισσότερα από πεντακόσια χρόνια ιστορίας της τέχνης, παρουσιάζονται ογδόντα πέντε έργα, τα οποία ανήκαν στις προσωπικές συλλογές των Φρόιντ, Mατίς, Ντεγκά, Leighton, Lawrence, Reynolds και Βαν Ντάικ.

 

Την έμπνευση γι’ αυτή την έκθεση έδωσε ένας πίνακας που ανήκε σε ζωγράφο, η «Ιταλίδα» του Ζαν-Μπατίστ Καμίλ Κορό, έργο που δώρισε στο βρετανικό έθνος μετά τον θάνατό του το 2011 ο Λούσιαν Φρόιντ. Στη διαθήκη του ο ζωγράφος ανέφερε ότι η πράξη του αυτή έγινε σε ένδειξη ευγνωμοσύνης προς το Ηνωμένο Βασίλειο που τον δέχτηκε με θέρμη, μαζί με την οικογένειά του, όταν κατέφυγε εκεί κυνηγημένος από τους ναζί. Ο Φρόιντ, με τη διαθήκη του, όριζε ότι ο πίνακας θα έπρεπε να εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη, ώστε να τον χαίρονται οι μελλοντικές γενιές.

 

Στην έκθεση, η οποία εκτείνεται σε οκτώ δωμάτια, μπορεί κανείς να δει πώς ο Φρόιντ μάζευε έργα των Σεζάν, Auerbach, Ντεγκά και Constable, ενώ ο Ντεγκά επέλεγε κομμάτια των Πισαρό, Γκωγκέν, Mανέ, Ντελακρουά και Ρουσσώ. Η συλλογή του Mατίς, στην οποία πρωταγωνιστεί ο Πικάσο, περιλαμβάνει επίσης έργα των Ντεγκά, Σεζάν, Γκωγκέν και Signac, ενώ ο Reynolds προτιμούσε Ρέμπραντ και Gainsborough και ο Βαν Ντάικ τεράστια έργα του Τισιανού

 

Η απόκτηση της «Ιταλίδας» προκάλεσε το ενδιαφέρον για τις συλλογές των ζωγράφων και μια σειρά από συζητήσεις σχετικά με τα κριτήρια βάσει των οποίων επιλέγουν έργα τέχνης, καθώς και για το κατά πόσο αυτά στη συνέχεια τους επηρεάζουν – όσο για την «Ιταλίδα», αυτή επανεκτιμήθηκε ως έργο, με την οπτική του Φρόιντ ακόμα και να επισκιάζει τον ίδιο τον πίνακα του Κορό. Αποτέλεσμα όλων αυτών των συζητήσεων ήταν η έκθεση «Painters’ Paintings: From Freud to Van Dyck», με τα μισά από τα έργα της να είναι δάνεια από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, από τη Νέα Υόρκη και τη Φιλαδέλφεια ως την Κοπεγχάγη και το Παρίσι, ενώ κάποια από αυτά δεν είχαν εκτεθεί στο κοινό για αρκετές δεκαετίες.

 

Raphael, An Allegory (‘Vision of a Knight’), about 1504
Raphael, An Allegory (‘Vision of a Knight’), about 1504

 

Αυτό που ξαφνιάζει είναι ότι, όπως αποδείχτηκε, συχνά τα κίνητρα για την αγορά δεν ήταν τα αναμενόμενα: αν και οι ζωγράφοι συχνά επέλεγαν έργα που είχαν γι’ αυτούς συναισθηματική και καλλιτεχνική αξία, δεν λείπουν οι περιπτώσεις που απέκτησαν πίνακες ανταγωνιστών τους ή με καθαρά κερδοσκοπικές προθέσεις. Τα έργα από τις συλλογές αυτών των καλλιτεχνών αντιπαρατίθενται με μια σειρά από δικά τους έργα ζωγραφικής, αναδεικνύοντας τις συνδέσεις μεταξύ της δικής τους δημιουργικής παραγωγής και της τέχνης μαζί με την οποία έζησαν. Αυτά τα ζευγαρώματα και οι αντιπαραθέσεις ρίχνουν νέο φως τόσο στα έργα ζωγραφικής όσο και στη δημιουργική διαδικασία των ζωγράφων που τους ανήκαν, δημιουργώντας έναν δυναμικό και πρωτότυπο διάλογο ανάμεσα στην κατοχή και στη ζωγραφική δημιουργία.

 

Στην έκθεση, η οποία εκτείνεται σε οκτώ δωμάτια, μπορεί κανείς να δει πώς ο Φρόιντ μάζευε έργα των Σεζάν, Auerbach, Ντεγκά και Constable, ενώ ο Ντεγκά επέλεγε κομμάτια των Πισαρό, Γκωγκέν, Mανέ, Ντελακρουά και Ρουσσώ. Η συλλογή του Mατίς, στην οποία πρωταγωνιστεί ο Πικάσο, περιλαμβάνει επίσης έργα των Ντεγκά, Σεζάν, Γκωγκέν και Signac, ενώ ο Reynolds προτιμούσε Ρέμπραντ και Gainsborough και ο Βαν Ντάικ τεράστια έργα του Τισιανού. Όπως όμως μπορεί να διαπιστώσει ο επισκέπτης της έκθεσης, ο ζωγράφος του οποίου τα έργα αγαπούσαν και αγόραζαν οι ζωγράφοι-συλλέκτες είναι ο Σεζάν – αριστουργήματά του συναντάμε στις συλλογές των Ντεγκά, Φρόιντ και Ματίς.

 

Paul Cézanne, Bather with Outstretched Arm (study), 1883-1885
Paul Cézanne, Bather with Outstretched Arm (study), 1883-1885

 

Ο Ματίς ήταν ένας εξαιρετικά ευαίσθητος συλλέκτης κι ένα από τα πιο διάσημα έργα που ανήκουν στη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου, το «La Coiffure» του Ντεγκά, πωλήθηκε σε αυτήν το 1936 από τον ζωγράφο, ο οποίος το είχε αποκτήσει το 1918. Ο Ντεγκά, ωστόσο, ήταν ο πιο ενθουσιώδης συλλέκτης από όλους κι ένας από τους μεγαλύτερους της εποχής του. Αγόραζε πίνακες για να υποστηρίξει τους φίλους του και τους συναδέλφους του ιμπρεσιονιστές, να διερευνήσει το δικό του στυλ ή απλώς για να αποτίσει φόρο τιμής σε ήρωες. Μερικά από τα αποκτήματά του μπορεί να δει σήμερα ο επισκέπτης, ανάμεσά τους και το βανδαλισμένο αριστούργημα του Μανέ «Η εκτέλεση του Μαξιμιλιανού», για την αγορά και την αποκατάσταση των κομματιών του οποίου κατέβαλε τεράστιες προσπάθειες, μετά τον θάνατο του φίλου του.

 

«Τα έργα τέχνης είναι πρότυπα που θα μιμηθείτε και ταυτόχρονα αντίπαλοι που θα καταπολεμήσετε» έλεγε ο Joshua Reynolds και φαίνεται ότι αυτό το πνεύμα διέπνεε τις συλλογές των ζωγράφων-συλλεκτών. Σήμερα μπορούμε να ρίξουμε μια κρυφή ματιά στην καθημερινότητα των σπουδαίων αυτών καλλιτεχνών και να δούμε τα έργα που επέλεγαν να κρεμάσουν στον τοίχο του σπιτιού τους, μαζί με τα δικά τους. Χαρακτηριστική, άλλωστε, των προθέσεων της έκθεσης είναι η φράση της επιμελήτριάς της, Anne Robbins: «Ελπίζουμε ότι θα είναι μια πλούσια εμπειρία, κατά την οποία οι επισκέπτες θα κληθούν να εξετάσουν αυτά τα έργα ζωγραφικής από μια εντελώς διαφορετική οπτική γωνία». 

 

Hilaire Germain Edgar Degas, Combing the Hair ('La Coiffure'), about 1896
Hilaire Germain Edgar Degas, Combing the Hair ('La Coiffure'), about 1896

 

Paul Signac, La Maison verte, Venise, 1905
Paul Signac, La Maison verte, Venise, 1905

 

Paul Gauguin, A Vase of Flowers, 1896
Paul Gauguin, A Vase of Flowers, 1896

 

Jean-Auguste-Dominique Ingres, Angelica saved by Ruggiero, 1819-39
Jean-Auguste-Dominique Ingres, Angelica saved by Ruggiero, 1819-39

 

Jean-Baptiste-Camille Corot, Italian Woman, or Woman with Yellow Sleeve (L'Italienne), 1870
Jean-Baptiste-Camille Corot, Italian Woman, or Woman with Yellow Sleeve (L'Italienne), 1870

 

Edouard Manet, The Execution of Maximilian, about 1867-8
Edouard Manet, The Execution of Maximilian, about 1867-8

 

Henri Matisse, Self Portrait, 1918
Henri Matisse, Self Portrait, 1918

 

Edouard Manet, Woman with a Cat, about 1880-2
Edouard Manet, Woman with a Cat, about 1880-2

 

Camille Pissarro, Landscape at Pontoise, 1872
Camille Pissarro, Landscape at Pontoise, 1872

 

Jacopo Tinteretto, Jupiter and Semele, about 1545
Jacopo Tinteretto, Jupiter and Semele, about 1545

 

John Constable, Portrait of Laura Moubray, 1808
John Constable, Portrait of Laura Moubray, 1808

 

Alfred Sisley, The Flood. Banks of the Seine, Bougival, 1873
Alfred Sisley, The Flood. Banks of the Seine, Bougival, 1873

 

Eugène Delacroix, Study of the sky at sunset, 1849-1850
Eugène Delacroix, Study of the sky at sunset, 1849-1850

 

Paul Cézanne, Three Bathers, 1879-1882
Paul Cézanne, Three Bathers, 1879-1882

 

Henri Matisse, La Liseuse Distraite (The Inattentive Reader), 1919
Henri Matisse, La Liseuse Distraite (The Inattentive Reader), 1919

 

Paul Gauguin, Young Man with a Flower behind his Ear, 1891
Paul Gauguin, Young Man with a Flower behind his Ear, 1891

 

Pablo Picasso, Portrait of a Woman: Dora Maar, 20 January 1942
Pablo Picasso, Portrait of a Woman: Dora Maar, 20 January 1942

 

Hilaire-Germain-Edgar Degas, Self Portrait, 1857-1858
Hilaire-Germain-Edgar Degas, Self Portrait, 1857-1858

 

Rembrandt, Lamentation over the Dead Christ, about 1634-1635
Rembrandt, Lamentation over the Dead Christ, about 1634-1635

 

Hilaire-Germain-Edgar Degas, Self Portrait, 1855
Hilaire-Germain-Edgar Degas, Self Portrait, 1855

 

Paul Cézanne, Madame Cézanne, 1886-1887
Paul Cézanne, Madame Cézanne, 1886-1887

 

Hilaire-Germain-Edgar Degas, Study of a Sky, about 1869
Hilaire-Germain-Edgar Degas, Study of a Sky, about 1869

 

Eugène Delacroix, The Muse of Orpheus, 1845-1847
Eugène Delacroix, The Muse of Orpheus, 1845-1847

 

Eugène Delacroix, Hercules rescuing Hesione, study for the lunette in the Salon de la Paix, Hôtel de Ville, 1852
Eugène Delacroix, Hercules rescuing Hesione, study for the lunette in the Salon de la Paix, Hôtel de Ville, 1852

 

Jean-Auguste-Dominique Ingres, Dante offering his Works to Homer (study for the Apotheosis of Homer), about 1827 and about 1864-5
Jean-Auguste-Dominique Ingres, Dante offering his Works to Homer (study for the Apotheosis of Homer), about 1827 and about 1864-5

 

Pablo Picasso, Portrait of Dora Maar, 1942
Pablo Picasso, Portrait of Dora Maar, 1942

 

Paul Cézanne, L’Après-Midi à Naples, 1876-1877
Paul Cézanne, L’Après-Midi à Naples, 1876-1877

 

 

 

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης αφηγήθηκε τη ζωή του στη LifO
«Μου αρέσουν όλα τα θέματα με τα οποία καταπιάνομαι. Λέω γελώντας ότι είμαι τούτι-φρούτι».
Μια βραδιά με τον πειρατή της σύγχρονης τέχνης Mark Leckey στην Αθήνα
Ο βραβευμένος με Turner Βρετανός καλλιτέχνης βρέθηκε στον μικρό χώρο του 3 137, καλεσμένος του Onassis Air, για να μιλήσει για τη δουλειά του
Η Λένα Κιτσοπούλου ζωγράφος (και καλή μάλιστα)
H σαρωτική κι αισθαντική προσωπικότητα του θεάτρου και της λογοτεχνίας εισέρχεται πλέον στον στίβο της ζωγραφικής με την έκθεση «Between my legs» που ανοίγει τον Δεκέμβριο στην γκαλερί The Breeder
Ο ζωγράφος Γιώργος Ρόρρης αφηγείται τη ζωή του στη LifO
Ζωγράφος. Γεννήθηκε στον Κοσμά Κυνουρίας και ζει στην πλατεία Μαβίλη.
Μήπως είναι καιρός να αποκαθηλωθεί η Μόνα Λίζα, «η Κιμ Καρντάσιαν των διάσημων πορτρέτων»;
Με άρθρο του στους New York Times, ο κριτικός τέχνης της εφημερίδας γράφει ότι ο διάσημος πίνακας έχει καταστεί «στην εποχή του μαζικού τουρισμού και του ψηφιακού ναρκισσισμού, μια μαύρη τρύπα αντι-τέχνης που κοντεύει να διαλύσει το Λούβρο» με τις ορδές που συνωστίζονται καθημερινά για να τον δουν.
6 εκθέσεις εικαστικών που αξίζει να δείτε αυτή την περίοδο στη Θεσσαλονίκη
Gallery Walk στη Θεσσαλονίκη
Η σημασία της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
Όλοι οι λόγοι για να επισκεφθείτε το μείζον εικαστικό γεγονός στην πόλη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα
Η μεγαλύτερη έκθεση διεθνώς για τη Λιουμπόβ Ποπόβα τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, με περισσότερα από 200 έργα και αντικείμενα, γίνεται στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη (Μονή Λαζαριστών).
Γερμανός στην Ελλάδα, Έλληνας στη Γερμανία ο Μπουζιάνης υπήρξε η ψυχή του ελληνικού εξπρεσιονισμού
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μουσείου Μπουζιάνη, Φοίβος Κυπραίος, και ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς μιλούν στο LIFO.gr για τον μεγάλο εξπρεσιονιστή που πεθαίνει σαν σήμερα το 1959
Η τέχνη του Taxis: Αληθινές ιστορίες σε κτίρια όλου του κόσμου
Ένας από τους πιο δυνατούς Έλληνες εικαστικούς τη νέας γενιάς αλλάζει παλέτα και ταξιδεύει παντού με την τέχνη του.
Δύο έργα του Ελ Γκρέκο ταξιδεύουν από το Μουσείο Μπενάκη στο Grand Palais - Όλο το χρονικό της μεταφοράς
Οι εικόνες «Ο Λουκάς ζωγραφίζει τη Παναγία» και «Η Προσκύνηση των Μάγων» από την πρώιμη περίοδο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου συμμετέχουν στη μεγάλη αναδρομική έκθεση «Greco» που ανοίγει στο Παρίσι.
Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας
83 καλλιτέχνες γέμισαν με τέχνη τα κουτιά του ΟΤΕ στο εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας και τα μετέτρεψαν στα πιο instagram friendly σημεία του κέντρου.
Τα ζωγραφικά έργα του Νίκου Κούνδουρου στο 60ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης παρουσιάζει το σύνολο του ζωγραφικού έργου του Νίκου Κούνδουρου, καλύπτοντας μια περίοδο 75 χρόνων, από τα πρωτόλεια σχέδια μέχρι τα τελευταία του σκιαγραφήματα με μολύβι.
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard
Ο Βασίλης Κιμούλης μεταφράζει αποκλειστικά για το LIFO.gr αποσπάσματα από τις συνομιλίες του μεγάλου ζωγράφου με τον γοητευτικό ταξιδευτή και φωτογράφο
Επιτέλους, η πρώτη ατομική έκθεση της Ariana Papademetropoulos στην Αθήνα
Η ελληνικής καταγωγής νεράιδα της ζωγραφικής έρχεται από το Λος Άντζελες με τα ονειρώδη έργα της για μια ατομική έκθεση στην γκαλερί The Breeder
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή