κατ'αρχάς όποιος δεν γνωρίζει καλό είναι να μην μιλά. αν δηλαδή κάποιος βλέπει μόνο μια χούφτα πέτρες χωρίς αξία, είναι επειδή δεν έχει ιδέα κ όχι επειδή τα ευρήματα πράγματι δεν έχουν αξία. από εκεί κι έπειτα, είμαι Θεσσαλονικιά, εδώ και αρκετά χρόνια αναγκάζομαι να διασχίζω το κέντρο της πόλης σε καθημερινή βάση και, ναι, έχω δεινοπαθήσει κι εγώ με την κίνηση και με τις ανύπαρκτες υπηρεσίες αστικής συγκοινωνίας που προσφέρει ο ΟΑΣΘ. αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να ξηλώσουμε αρχαιολογικά ευρήματα ανεκτίμητης αξίας για να μετακινούμαστε πιο άνετα στην θλιβερή τσιμεντοασχημούπολη μας. προφανώς και πρόκειται για την πολιτισμική κληρονομιά μας, κι αν αυτό δεν λέει τίποτα σε μερικούς που με ευκολία αφορίζουν το παρελθόν τους και δηλώνουν πως σημασία έχουν οι αόριστες "αξίες" μας (από που πηγάζουν ακριβώς; φυτρώνουν στα δέντρα ή μήπως μας τις ψεκάζουν;) μάλλον δεν έχουν ιδέα πώς διαμορφώνεται η συλλογική ταυτότητα ενός λαού. και για τους "πολίτες του κόσμου", η ιστορία αυτή δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, αλλά κάθε άνθρωπο που ζει στον πλανήτη Γη γιατί η καταγωγή μας είναι κοινή (ειδικά για έναν συγκεκριμένο πολίτη του κόσμου που γράφει παραπάνω: μην συγκρίνεις ανόμοια πράγματα απλώς και μόνο επειδή δεν ξέρεις τι σου γίνεται. έχω ζήσει και στην Ινδία, μεταξύ πολλών άλλων χωρών, και ουδεμία σχέση είχε η κίνηση εκεί με την κίνηση στην Θεσσαλονίκη που εν συγκρίση μοιάζει με παράδεισο επί Γης. μην μας πουλάς εξυπνάδες για να μας πείσεις ότι είσαι "πολίτης του κόσμου", απλώς επιβεβαιώνεις πως είσαι φαφλατάς). εμείς εδώ επάνω στην Μακεδονία ειδικά ουδεμία σχέση έχουμε με την ένδοξη αρχαία Ελλάδα. η Θεσσαλονίκη όμως υπήρξε μια από τις σημαντικότερες πόλεις της ρωμαϊκής και της βυζαντινής περιόδου και τα ευρήματα αυτά το αποδεικνύουν με τον καλύτερο τρόπο. κι αν εν πάση περιπτώση δεν καταλαβαίνετε τίποτα άλλο πέρα από την προσωπική σας άνεση και τα λεφτά, αφήστε με να σας το πω και πιο απλά: τρώγεται σύσσωμος ο ελληνικός λαός εδώ και δεκαετίες να μας επιστραφούν τα μάρμαρα του Παρθενώνα. γιατί; σας ρωτώ, γιατί τρώγεστε κυρίες και κύριοι, αφού είναι μια χούφτα πέτρες που μας καταδυναστεύουν μια ζωή; ας τα κρατήσουν οι Άγγλοι, εμείς έχουμε υπερσύγχρονο μετρό (τρομάρα μας) στην Αθήνα. και η Αφροδίτη της Μύλου, να μείνει κι αυτή στο Λούβρο, όπως και η Νίκη της Σαμοθράκης, και οι μαγεμένες (εύρημα σαλονικιό κι αυτό) και ότι άλλο έχουν εκεί. γιατί λυσσάτε να μας επιστραφούν; μήπως επειδή οι έρευνες δείχνουν πως ένας τεράστιος όγκος τουριστών επισκέπτεται το Λονδίνο και το Παρίσι για να θαυμάσουν αυτά τα έργα στα μουσεία τους; μήπως μυριζόμαστε παραδάκι και μας πιάνει οίστρος και αλυχτάμε σαν τα σκυλιά; γιατί σίγουρα δεν σας συγκινεί η αρχαιολογική τους αξία, διαφορετικά θα αντιλαμβανόσασταν την ανεκτίμητη αξία των ευρυμάτων στην Θεσσαλονίκη, που απεικονίζουν την τεράστια ιστορία αυτής της πόλης στο βάθος των αιώνων με τον καλύτερο τρόπο: ένα καλοδιατηρημένο εμπορικό κέντρο κάτω από το σημερινό εμπορικό κέντρο. η πόλη θα αποκόμιζε τεράστιο κέρδος από την ανάδειξη αυτών των ευρημάτων: θα ανακάλυπταν επιτέλους οι Ευρωπαίοι τουρίστες πως υπάρχουν κι άλλα μέρη στην Ελλάδα εκτός από την Αθήνα και τα νησιά. και αυτόν τον τουρισμό τον έχουμε άμεση ανάγκη για να επιβιώσουμε. από τους άπειρους ανθρώπους που γνώρισα ανά τον κόσμο αυτοί που είχαν επισκεφτεί την Ελλάδα ήταν πολλοί, μόλις δυο όμως είχαν κάνει τον κόπο να έρθουν στην πόλη μας, γιατί πολύ άπλα ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΝΑ ΔΟΥΝ - εκτός από ασχήμια. και τέλος, σας αρέσει να σουλατσάρετε στους παριζιάνικους δρόμους και να απολαμβάνετε την άπλα και τα υπέροχα διατηρημένα κτίρια; κανονίζετε ταξιδάκια στο Παρίσι γιατί είναι "ρομαντικό" και έχει "ατμόσφαιρα"; εμείς εδώ γιατί πρέπει να ζούμε σαν τους αρουραίους; άμα σας αρέσει να ζείτε έτσι σκάψτε ένα λαγούμι και τραβάτε να ζήσετε εκεί μέσα. το γεγονός είναι πως η κατασκευαστική εταιρεία είχε προειδοποιηθεί από πολύ πριν αρχίσουν τα έργα και οι υπεύθυνοι ήξεραν πως ΔΕΝ έπρεπε να γίνει το μετρό σε εκείνο το ύψος: ας σκάβαν από την Τσιμισκή και κάτω που ήταν βυθισμένη κάτω από το νερό μέχρι πριν μερικούς αιώνες και δεν υπήρχε κίνδυνος να πέσουν σε αρχαία. και μη μου πείτε "τώρα έγινε, τι να κάνουμε;". να πάω κι εγώ να σκοτώσω κανέναν στον δρόμο και μετά να πω το ίδιο. χίλιες φορές καλύτερα να μην γινόταν ποτέ μετρό στην πόλη, αλλά να καταργούσαν το εγκληματικό μονοπώλιο του ΟΑΣΘ και να έφερναν πάλι στην πόλη το τραμ. τώρα έτσι όπως τα κάνανε να βρούνε λύση και να πληρώσουν τις συνέπειες. δεν θα διαλύσουν οτιδήποτε έχει αξία σε αυτή την πόλη επειδή έτσι τους κάπνισε. και για όσους λένε "ας μεταφερθούν, και τι έγινε; έχει γίνει και αλλού", σας έχω εργασία για το σπίτι: ψάξτε και βρείτε ανάλογες περιπτώσεις, στην Ελλάδα όμως, και ελάτε πείτε μας τι έγιναν τα όποια αρχαία μεταφέρθηκαν, για τον οποιοδήποτε λόγο. τα είδε ποτέ άνθρωπος; μήπως στοιβάχτηκαν σε αποθήκες και δεν τα ξαναείδε ψυχή ζώσα; και αν έχετε το κουράγιο σκεφτείτε και λίγο πόση αξία έχει ένας αρχαίος δρόμος στο σημείο όπου βρισκόταν χιλιάδες χρόνια πριν και τον περπατούσαν άνθρωποι, και πόση αξία έχει μερικά χιλιόμετρα παραπέρα, και μάλιστα μακριά από το σημερινό εμπορικό κέντρο. σας κούρασα, και ζητώ συγγνώμη. θα σας πω μόνο μια ιστορία που άκουσα για να κλείσω: τα νέα (τότε) δικαστήρια της Θεσσαλονίκης ήταν να χτιστούν αρχικά στο σημείο όπου βρίσκεται η ρωμαϊκή αγορά. την ημέρα που ήταν να ξεκινήσει η ανέγερση των νέων κτιρίων, ένας αρχαιολόγος στάθηκε μπροστά στην μπουλντόζα και είπε στους εργάτες και σε όσους (μηχανικούς;) ήταν εκεί πως θα έπρεπε να περάσουν πάνω από το πτώμα του για να γκρεμίσουν την αρχαία αγορά. και έτσι σώθηκε ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία της πόλης. πιθανόν να είναι αστικός μύθος. πάντως αν δεν λογικευτούν οι υπεύθυνοι της κατασκευαστικής, η ιστορία θα επαναληφθεί. στις εποχές αυτές, που δεν έχουμε τίποτα, ας βρούμε τουλάχιστον την αξιοπρέπειά μας.
Σχολιάζει ο/η