Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

«Αξιοποιούμε τις ευκαιρίες επικοινωνίας για να σπάσουμε τον φαύλο κύκλο του στίγματος»

Δύο άνθρωποι της Gilead Sciences, η Βίκυ Τσάμη, Public Affairs Director, και ο Δημήτρης Ιωάννοβιτς, HR Director, μιλούν για το πώς μια εταιρεία που ανήκει στον βιοφαρμακευτικό κλάδο φιλοδοξεί να σπάσει τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις.

«Αξιοποιούμε τις ευκαιρίες επικοινωνίας για να σπάσουμε τον φαύλο κύκλο του στίγματος»

— Κυρία Τσάμη, η Gilead Sciences δραστηριοποιείται στην Ελλάδα από το 1995, ωστόσο τον τελευταίο καιρό δείχνει μια πρωτοφανή εξωστρέφεια στην επικοινωνία, δημοσιεύοντας αναρτήσεις για την εξάλειψη του στίγματος για τον HIV ή πληροφορίες για τον καρκίνο του μαστού. Γιατί μια βιοφαρμακευτική εταιρεία επιδιώκει μια τέτοια κοινωνική εξωστρέφεια;
Η αποστολή μας στην Gilead είναι συγκεκριμένη: να αξιοποιούμε τις δυνατότητες, τα εργαλεία της σύγχρονης επιστήμης και την καινοτομία, ώστε να προσφέρουμε διαρκώς νέες, αποτελεσματικές θεραπείες για ασθένειες που απειλούν τη ζωή πολλών συνανθρώπων μας. Ωστόσο, η επιστημονική πρόοδος και η ανακάλυψη νέων θεραπειών και φαρμάκων από μόνες τους δεν αρκούν. Για να αλλάξει η ζωή των ανθρώπων, πρέπει αυτές οι νέες θεραπευτικές μέθοδοι να γίνουν γνωστές στους ανθρώπους που τους αφορούν και να ενισχυθεί η πρόσβαση σε αυτές. Πιστεύουμε ότι η κοινωνία είναι πλέον αρκετά ώριμη ώστε να σπάσουν κάποια στεγανά και να ξεπεραστούν στερεότυπα δεκαετιών, όπως ο κοινωνικός στιγματισμός, που δυσκολεύουν τη ζωή των ασθενών, μπλοκάρουν ή σαμποτάρουν την πρόληψη. 

Βίκυ Τσάμη
Public Affairs Director Greece, Czech Republic & Slovakia, Gilead Sciences

Γι’ αυτό και σήμερα, ζώντας στην εποχή της πληροφόρησης, θεωρήσαμε χρέος μας να αναπτύξουμε εξωστρεφή δράση μέσα από την οποία θα πετύχουμε να πληροφορήσουμε επαρκώς και με υπευθυνότητα τους ανθρώπους σχετικά με συγκεκριμένες ασθένειες, τις εξελίξεις, την πρόοδο και τις νέες θεραπευτικές δυνατότητες. Αυτό ήταν και το πρώτο που μας απασχόλησε με τον γενικό διευθυντή της Gilead, κ. Σάββα Χαραλαμπίδη, όταν ανέλαβα τη θέση της Public Affairs Director, πώς δηλαδή θα καταφέρουμε να μιλήσουμε ανοιχτά και αποτελεσματικά για θέματα και δεδομένα για τον HIV, την ηπατίτιδα C, τον καρκίνο του μαστού και άλλες εξίσου απειλητικές για τη ζωή νόσους. Γιατί μπορεί οι συνθήκες να είναι πλέον πιο ώριμες, αλλά ένα τέτοιο εγχείρημα δεν παύει να αποτελεί σημαντική πρόκληση.

Ως εταιρεία που δραστηριοποιείται στον παγκόσμιο βιοφαρμακευτικό κλάδο, έχουμε πρόσβαση σε στοιχεία και πληροφορίες που μπορούν, εφόσον προβληθούν ορθά, να συμβάλουν στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση κρίσιμων ομάδων κοινού για τις πραγματικές διαστάσεις των ασθενειών, ώστε να πετύχουμε την αλλαγή νοοτροπίας γύρω από αυτές αλλά και να ενημερώσουμε για το πώς οι νέες θεραπείες αλλά και η έγκαιρη πρόληψη μπορούν να σώσουν ζωές.

Με λίγα λόγια, αξιοποιούμε τις ευκαιρίες επικοινωνίας για να σπάσουμε τον φαύλο κύκλο του στίγματος, να καταρρίψουμε στερεότυπα και να περάσουμε το μήνυμα της ελπίδας για μια καλύτερη ζωή για όλους τους ανθρώπους και όλους τους ασθενείς.

— Οι καμπάνιες ενημέρωσης της Gilead είναι πράγματι αρκετά τολμηρές, με γενναία μηνύματα και εμφανή διάθεση να ξεπεραστούν στερεότυπα και προκαταλήψεις. Πώς καταλήξατε σε αυτή την επικοινωνιακή προσέγγιση;
Καθημερινά αντιμετωπίζουμε ασθένειες γύρω από τις οποίες έχουν χτιστεί μύθοι, που με τη σειρά τους έχουν οδηγήσει σε χρόνιες προκαταλήψεις και συμβατικές κοινωνικές πεποιθήσεις, και έχουμε πλήρη επίγνωση των αντιλήψεων που επικρατούν. Έχοντας βρεθεί η ίδια αντιμέτωπη με τον καρκίνο του μαστού και αξιοποιώντας την επαφή και την ανταλλαγή απόψεων με συλλόγους ασθενών, στην Gilead επιδιώξαμε, μαζί με την εταιρεία επικοινωνίας Gravity the Newtons, να υιοθετήσουμε μια αντισυμβατική κουλτούρα που απορρίπτει τα ταμπού και θέτει τον πήχη πολύ ψηλά σε ό,τι αφορά την αποδόμησή τους και την αλλαγή νοοτροπίας.

Πιστεύω ακράδαντα ότι για να ανατρέψουμε πεποιθήσεις πολλών δεκαετιών χρειάζεται να δομήσουμε και να περάσουμε ένα ξεκάθαρο και ηχηρό μήνυμα που θα έχει ισχυρό αντίκτυπο. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο οι εκστρατείες ενημέρωσης που σχεδιάζουμε και υλοποιούμε είναι τολμηρές, έως και προκλητικές για πολλούς. Γιατί θέλουμε το μήνυμά μας να τραβά την προσοχή των ανθρώπων, να ξυπνάει μέσα τους αμφισβήτηση σε σχέση με ό,τι γνώριζαν ή πίστευαν έως εκείνη τη στιγμή γύρω από μια ασθένεια.

Προσπαθούμε πάντα οι ενημερωτικές πρωτοβουλίες μας να ξεχωρίζουν για να είναι όσο το δυνατό πιο αποτελεσματικές στην επίτευξη του σκοπού τους, που δεν είναι άλλος από την αντιμετώπιση του φόβου, την εξάλειψη του στίγματος, τη δραστική αλλαγή νοοτροπίας, την εκτεταμένη επιρροή αλλά και την ενθάρρυνση ώστε να σκεφτόμαστε και να πράττουμε αντισυμβατικά, έξω από τα στεγανά και τις ανησυχητικές αντιλήψεις που επιτάσσουν τα επικίνδυνα στερεότυπα άλλων εποχών.

Γιατί, όπως είναι πολύ φυσικό, οι πεποιθήσεις που πηγάζουν από φόβο ο οποίος έχει καλλιεργηθεί επί σειρά ετών αποδομούνται πολύ δύσκολα. Γνωρίζοντας, λοιπόν, ότι χρειάζονται δραστικές ενέργειες και τολμηρή δράση, αποτέλεσε συνειδητή αλλά και στρατηγική απόφαση η ανάληψη αυτού του ρόλου. 

Δημήτρης Ιωάννοβιτς
HR Director Greece, Romania & European Distributor Markets, Gilead Sciences

— Κύριε Ιωάννοβιτς, πρόσφατα, η Gilead Sciences διακρίθηκε ως Best Workplace. Ποιοι είναι οι παράγοντες που θεωρείτε πως οδήγησαν σε αυτή την επιβράβευση; Και ποια είναι η προσέγγισή σας στις μεταβαλλόμενες προσδοκίες των εργαζομένων στη μεταπανδημική πραγματικότητα, όπως το remote work;
Η βάση που δίνει η ηγεσία στον τρόπο που βιώνουμε τις εταιρικές αξίες στην καθημερινότητά μας είναι βασικό σημείο διαφοροποίησης. Ακεραιότητα, συμπερίληψη, αριστεία, υπευθυνότητα, ομαδικότητα: πέντε απαρέγκλιτες αρχές που λειτουργούν ως οδηγός για τις πράξεις και τις αποφάσεις μας. Εν τέλει, αυτές οι αξίες χρωματίζουν την καθημερινότητα των εργαζομένων και φαίνεται ότι το κάνουν με μια αίσθηση σεβασμού, φροντίδας, αξιοκρατίας και ανθρωπιάς. 

Η εστίαση στην καλή και αποδοτική ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής αλλά και γενικότερα στην ευεξία των εργαζομένων είναι ακόμη μία ειδοποιός διαφορά. Τα τελευταία χρόνια έχουμε επενδύσει σημαντικά σε ενέργειες που ενθαρρύνουν και διευκολύνουν την άσκηση, τη σωστή διατροφή, την καλή σωματική κατάσταση, την ψυχική υγεία, την αποφυγή του εργασιακού burnout και τις υγιείς συναδελφικές σχέσεις. 

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το remote work, δίνουμε την ευκαιρία να εργάζεται ο κόσμος δύο ημέρες την εβδομάδα από το σπίτι, αλλά το βασικότερο είναι ότι έχουμε αναπτύξει σχέσεις εμπιστοσύνης που διευκολύνουν την ευελιξία στο ωράριο σε βαθμό που επιτρέπει στους εργαζόμενους να αντεπεξέρχονται και στις οικογενειακές τους υποχρεώσεις. Τέλος, δίνουμε μεγάλη βαρύτητα στην εξέλιξη και ανάπτυξη των εργαζομένων, προσφέροντας εκπαίδευση, νέους ρόλους και εμπλοκή σε ποικιλία έργων ώστε να έχουν τη δυνατότητα να αποκομίζουν νέες και εποικοδομητικές εμπειρίες.

— Πώς καταφέρνει η Gilead Sciences να είναι ένα συμπεριληπτικό εργασιακό περιβάλλον και πώς χτίζει μια εταιρική κουλτούρα ίσων ευκαιριών για κάθε εργαζόμενο (γυναίκες, ΛΟΑTΚΙ+, ΑμΕΑ);
Η συμπερίληψη είναι μία εκ των θεμελιωδών αξιών της εταιρείας. Η προσέγγισή μας ξεφεύγει από τη συνηθισμένη διασφάλιση της δημογραφικής διαφορετικότητας. Αποδεχόμαστε, αγκαλιάζουμε και νοιαζόμαστε όλους τους εργαζόμενους ανεξαρτήτως χαρακτηριστικών, πεποιθήσεων, καταβολών και προτιμήσεων, ενθαρρύνοντας και δίνοντας αξία στη διαφορετικότητα στον τρόπο σκέψης. Γι’ αυτό έχουμε πρακτικές που διασφαλίζουν ότι όλοι έχουν λόγο, όλοι ακούγονται, όλοι είναι ισότιμοι και οι διαδικασίες τηρούνται στο ακέραιο. 

Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ότι στις συναντήσεις γίνεται συνειδητή προσπάθεια να πάρουν τον λόγο όλοι οι συμμετέχοντες, κυρίως οι πιο σιωπηλοί, και ότι οι υφιστάμενοι έχουν συνεισφορά στην αξιολόγηση των προϊσταμένων τους. Ακόμη, έχουμε φτιάξει μια ομάδα εργασίας αποστολή της οποίας είναι η διατήρηση κλίματος ψυχολογικής ασφάλειας, που θα ενδυναμώσει την πεποίθηση ότι κάποιος μπορεί να εκφράσει ανοιχτά τις ιδέες, τις ανησυχίες ή τα λάθη του χωρίς να φοβάται ότι θα αντιμετωπίσει αρνητικές συνέπειες∙ αυτή η ομάδα έχει αναλάβει συγκεκριμένες δράσεις. Τέλος, σε αποφάσεις που ενέχουν εκ φύσεως μια υποκειμενική διάσταση, φροντίζουμε πάντα να υπάρχουν εργαλεία ή διαδικασίες που ελέγχουν και μετριάζουν την υποκειμενικότητα. Για παράδειγμα, οι προαγωγές και οι αξιολογήσεις, ενώ είναι αποφάσεις του άμεσου προϊστάμενου, για να κατοχυρωθούν πρέπει να πεισθεί και να συμφωνήσει όλη η ηγετική ομάδα.  

Παρομοίως, φροντίζουμε η ομάδα αξιολόγησης των υποψηφίων για πρόσληψη να χαρακτηρίζεται από τη διαφορετικότητα, έτσι ώστε να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις και εποικοδομητικός διάλογος.

Good Business Directory Vol.3:  H νέα ειδική ειδική έκδοση για όλες τις τάσεις που καθορίζουν το ελληνικό επιχειρείν