Documenta 14: Συζήτηση με τον Akinbode Akinbiyi και η ενδιαφέρουσα ιστορία ενός ζευγαριού παπουτσιών

Δύο εκδηλώσεις της documenta 14 με καλεσμένους τον φωτογράφο Akinbode Akinbiyi και την δημιουργό των υποδημάτων Borosana, Irena Haiduk

LIFOTEAM 29.3.2017 | 11:38

 

Δύο ακόμα ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις της documenta 14 διοργανώνονται σήμερα, 29 Μαρτίου και αύριο 30 Μαρτίου στην Αθήνα. Ο φωτογράφος Akinbode Akinbiyi, μεγαλωμένος στο Λάγος της Νιγηρίας,  παρουσιάζει την δουλειά του και μιλά για την προσωπική του πορεία ενώ η Irena Haiduk, καλλιτέχνις της documenta 14 θα αφηγηθεί την ιστορία των παπούτσιων Borosava, η χρήση των οποίων υπήρξε υποχρεωτική για τις γυναίκες που εργάζονταν στο Δημόσιο της Γιουγκοσλαβίας.

 

Σήμερα, στο πλαίσιο του προγράμματος Εκλεκτικές Συγγένειες, που διοργανώνει η documenta 14 σε συνεργασία με την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, ο καλλιτέχνης Akinbode Akinbiyi θα παρουσιάσει δείγματα της δουλειάς του και θα μιλήσει για την παράλληλη εξέλιξη της προσωπικής του βιογραφίας και της ενασχόλησής του με τη φωτογραφία.

 

Ο Akinbode Akinbiyi γεννήθηκε στη Μεγάλη Βρετανία και μεγάλωσε στο Λάγος της Νιγηρίας, σε μια εποχή που η Βρετανία ήταν ακόμα μια λεγόμενη «παγκόσμια υπερδύναμη». Εξετάζοντας την πολυσύνθετη κοινωνική οργάνωση της εποχής μέσα από τα προσωπικά του βιώματα, ο καλλιτέχνης σχολιάζει: «Μεγαλώσαμε μαθημένοι να είμαστε πολίτες δεύτερης και τρίτης κατηγορίας. Όμως, πολλοί από μας αρνήθηκαν σθεναρά να μπουν σε αυτή τη λογική. Το να είσαι μαύρος και να έχεις αυτεπίγνωση ήταν από μόνο του ανατρεπτικό και τελείως κόντρα στο σύστημα. Πρόκειται για μια συνεχή διαδικασία ενηλικίωσης και απόρριψης, μια ενεργητική πορεία προς έναν βιώσιμο και ανθρώπινο τρόπο ζωής και ύπαρξης. Από πολλές απόψεις, το να είσαι καλλιτέχνης αποτελεί εξαιρετικό προνόμιο, ιδιαίτερα στον επονομαζόμενο Παγκόσμιο Νότο. Τραγουδάμε, χορεύουμε, γράφουμε και δημιουργούμε εικόνες στο χείλος του γκρεμού – και έχουμε ανά πάσα στιγμή πλήρη συναίσθηση του κινδύνου τού να καταβαραθρωθούμε στην άβυσσο, σε μια ελεύθερη πτώση που μοιάζει δίχως τέλος».

Η εκδήλωση θα διεξαχθεί στην αγγλική γλώσσα και είναι ανοιχτή για το κοινό. Λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων, συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση.

Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
Νέα Βιβλιοθήκη
Πειραιώς 256, 18233 Αθήνα
Τετάρτη 29 Μαρτίου 2017
6 μ.μ.

 

Documenta 14: Συζήτηση με τον Akinbode Akinbiyi και η ενδιαφέρουσα ιστορία ενός ζευγαριού παπουτσιών

 

Την Πέμπτη 30 Μαρτίου η Irena Haiduk, καλλιτέχνις της documenta 14 θα αφηγηθεί την ιδιαίτερη την πορεία της Yugoexport, της εταιρίας που δημιούργησε τα εργονομικά παπούτσια Borosava, η χρήση των οποίων υπήρξε υποχρεωτική για τις γυναίκες που εργάζονταν στο Δημόσιο της Γιουγκοσλαβίας.

 

Η Yugoexport είναι μια «τυφλή ανεξάρτητη προφορική εταιρεία», την οποία ίδρυσε το 2015 η Irena Haiduk. Είναι εγγεγραμμένη στις Ηνωμένες, ξεκίνησε τη δραστηριότητά της στο Παρίσι και εδρεύει στο Βελιγράδι, όπου συνεχίζεται η ενσωμάτωσή της.

 

Η παρουσία της Yugoexport στην documenta 14 ξεκινά από τη βάση, με τη διανομή εργονομικών υποδημάτων στο γυναικείο προσωπικό της documenta gGmbH στην Αθήνα. Όλες οι γυναίκες που εργάζονται για την documenta 14 (ή μάλλον όλες όσες γοητεύονται από την ιδέα τού να φορέσουν εργονομικά γυναικεία παπούτσια) μπορούν να λάβουν από ένα ζευγάρι παπούτσια Borosana στο πλαίσιο του έργου Nine Hour Delay, το οποίο η Haiduk ξεκίνησε σε μικρή κλίμακα το 2012 και τώρα το ενσωματώνει στη Yugoexport.

 

Η Irena Haiduk γράφει για το έργο: «Τα παπούτσια Borosana κατασκευάστηκαν για πρώτη φορά για μια περίοδο εννέα ετών (1960-69) στο κεντρικό εργοστάσιο της Βιομηχανίας Πλαστικού Borovo στο Βούκοβαρ της Γιουγκοσλαβίας. Αφού σχεδιάστηκαν και δοκιμάστηκαν από το γυναικείο προσωπικό του εργοστασίου Borovo και έναν ορθοπεδικό χειρουργό, η χρήση τους έγινε υποχρεωτική για τις γυναίκες που εργάζονταν στο Δημόσιο της Γιουγκοσλαβίας. Η σειρά παπουτσιών Borosana λανσαρίστηκε το 1969, σε λευκό και μπλε χρώμα, με ανατομική πλατφόρμα σχεδιασμένη ως ιδανική για εννέα ώρες ορθοστασίας χωρίς να προκαλείται βλάβη ή πόνος στη σπονδυλική στήλη. Στα χρόνια παρακμής του κομμουνισμού στη Γιουγκοσλαβία άρχισε να φθίνει η παραγωγή τους, που τερματίστηκε όταν το Βούκοβαρ έγινε εμπόλεμη ζώνη το 1991. Κάθε φορά που εκτίθεται αυτό το πρότζεκτ, τα παπούτσια Borosana γίνονται τα επίσημα υποδήματα εργασίας του ιδρύματος υποδοχής, προάγοντας το κονστρουκτιβιστικό αξίωμα του εξαιρετικού χρηστικού ντιζάιν στην υπηρεσία της εργαζόμενης γυναίκας. Τα παπούτσια αυτά εξελίσσουν την αρχιτεκτονική της εργασίας και παρέχουν στη γυναίκα που τα φοράει τη διάκριση μεταξύ χρόνου εργασίας και ελεύθερου χρόνου. Η επιχείρηση Borovo παραμένει τμήμα της δημόσιας υποδομής της Γιουγκοσλαβίας. Λόγω της απαγόρευσης του διαχωρισμού και της ιδιωτικοποίησης των δημόσιων αγαθών της Γιουγκοσλαβίας, έχει αποφευχθεί μέχρι τώρα ο κατακερματισμός της. Με κάθε νέο βήμα η Γιουγκοσλαβία εμμένει (επιμένει)».

Αυτή είναι η πληρέστερη μέχρι σήμερα εκδοχή του πρότζεκτ Nine Hour Delay.

 

Πάρκο Ελευθερίας, Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων
Βασιλίσσης Σοφίας, 11521 Αθήνα
Πέμπτη 30 Μαρτίου 2017
5 μ.μ.

 

 

 

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός