Στηβ Γιανάκος, Welcome to wee

Η προκλητική εικονοποιία του Στηβ Γιανάκου στην γκαλερί ΑΔ

LIFOTEAM 4.10.2017 | 00:00

Ο Στηβ Γιανάκος πρόβαλε στη σκηνή της αμερικάνικης τέχνης περίπου δέκα χρόνια μετά την πρώτη εμφάνιση της Pop Art. Άρχισε να εκθέτει την εποχή που η Pop Art εκρήγνυται και τα αστέρια της λάμπουν στο στερέωμα ενώ ταυτόχρονα εμφανίζεται με αξιοσημείωτη δύναμη η Minimal Art. Οι ιδέες του Μινιμαλισμού του ασκούν ιδιαίτερη έλξη, ιδίως η μετατόπιση της χρήσης αντικειμένων και υλικών κατά την οργάνωση του έργου τέχνης και η «απουσία» του καλλιτέχνη από το τελικό έργο, με την έννοια της απουσίας της αναγνωρίσιμης «χειρωνακτικής» ικανότητάς του.

 

Το δεύτερο στοιχείο που ελκύει τον Γιανάκο είναι η δυνατή εικόνα που φτάνει στα όρια της πρόκλησης. Η δουλειά του τροφοδοτείται από τη λαϊκή κουλτούρα, τον ερωτισμό και τη βία των περιοδικών κόμικς, την επιτηδευμένη αθωότητα των παιδικών βιβλίων της δεκαετίας του ’50. Ο Γιανάκος ανήκει σε μια ομάδα Αμερικανών καλλιτεχνών που συγκρότησε μια αντιθετική δύναμη στον αισθησιασμό και τον εμπορικό χαρακτήρα της mainstream Pop Art των 60’s… οι οποίοι παρουσιάζονταν περισσότερο σαν καλλιτέχνες καλλιτεχνών – artists' artists – παρά σαν τα χαϊδεμένα παιδιά της αγοράς και του εμπορίου τέχνης που είχαν ιδιαίτερη απήχηση στα media.


Στοχεύει τις πολιτικά ορθές αξίες της πουριτανικής Αμερικής - εκείνες της πουριτανικής Δύσης - και βρίσκει μεγάλη ευχαρίστηση να τις βλέπει να εκρήγνυνται στα πρόσωπά μας. Είναι όμως η απουσία του καλλιτέχνη από το τελικό έργο που τοποθετεί την πρόκληση στο χώρο του κοινωνικού. Ο Γιανάκος δεν δημιουργεί προκλητικές, σεξιστικές και βίαιες εικόνες αλλά «αναθέτει» αυτόν τον ρόλο στην ιδιόμορφη λειτουργία της κοινωνίας. Γι’ αυτό τελικά το έργο του είναι περισσότερο Punk απ’ ότι Pop.

 

Πρόσφατες εκθέσεις: “Who’s Afraid of Steve Gianakos?”, 2017, αναδρομική έκθεση, Musée des Beaux-Arts de Dole (Γαλλία), “Disturbing Innocence” (2014), επιμέλεια Eric Fischl, FLAG Art Foundation, Νέα Υόρκη, "Exquisite Corpses: Drawing and Disfiguration" (2012), MoMA, Νέα Υόρκη (cover of the exhibition), “Exile on Main Street”, ατομική έκθεση, (2009), επιμέλεια Alexander van Grevenstein και Robert Storr, Bonnefantenmuseum, Maastricht. Η δουλειά του έχει συμπεριληφθεί πολλές φορές σε μεγάλες εκθέσεις επιμελημένες από σημαντικές προσωπικότητες της διεθνούς σύγχρονης τέχνης, όπως ο Robert Rosenblum, ο Robert Storr κλπ. Προσελκύει συχνά κριτικές από τον διεθνή τύπο, όπως στα “Art in America”, “The New York Times”, “Art Forum” κλπ. Έργα του βρίσκονται σε μόνιμες συλλογές μουσείων όπως στο Guggenheim, το MoMA, το San Francisco Museum of Art, το Contemporary Arts Museum, Houston, το New York State Museum και το Whitney Museum στη Νέα Υόρκη.

ΠΟΤΕ04/10/2017 - 02/12/2017
ΠΟΥΑ.Δ.
Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός