ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ας κάνω κι εγώ το σχόλιό μου:γενικά δεν μου αρέσει να αφήνω βιβλία στη μέση και σφίγγω τα δόντια να τα τελειώσω εκτός βέβαια κι αν μου είναι κάτι τόσο δυσνόητο ή τόσο αδιάφορο. Μέχρι στιγμής έχω αφήσει 2 βιβλία. Το ένα είναι "ο πύργος του ακροποτάμου" του Χατζόπουλου που το άφησα από την πολύ αρχή. Πολύ μέτριο ηθογράφημα των αρχών του 20ου αιώνα θα έλεγα κακογραμμένο, καμία σχέση με τα δροσερά διηγήματα του Βυζηινού, ή τα καλοκεντυμένα μυθιστορήματα/νουβέλες του Θεοτόκη. Το άλλο είναι "τα χαμένα βήματα" ενός κουβανού συγγραφέα που λέγεται Αλέχο Καρπεντιέρ. Αυτό το παράτησα όχι τόσο από βαρεμάρα αλλά επειδή είναι γραμμένο με ένα τρόπο που δεν μου αρέσει: αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο με ημερομηνίες, κάτι σαν ημερολόγιο. Αλλά κυρίως δεν μου άρεσε το ειρωνικό ύφος του συγγραφέα για τους γύρω του, μου φάνηκε ότι το έγραψε καθαρά για κουτσομπολίστικους λόγους. Επίσης ένα μυθιστόρημα που το τελείωσα αλλά με απογοήτευσε ήταν το "Για ποιόν χτυπά η καμπάνα" του Χέμινγουεϊ, ενώ το ξεκίνησα με τις μεγαλύτερες προσδοκίες και γιατί έχει αποσπάσει τις καλύτερες κριτικές και επειδή το ζήτημα "ισπανικός εμφύλιος" πάντα με ενδιέφερε. Η αφήγηση είναι πολύ φλύαρη και πολύ κουραστική, σου δίνει την εντύπωση ότι ο συγγραφέας προσπαθεί να γεμίσει τις σελίδες επειδή δεν έχει κάτι ουσιαστικό να πει. Γενικά δεν το προσεγγίζει καθόλου καλά το ζήτημα "ισπανικός εμφύλιος" παρά μόνο επιφανειακά, οι ήρωες και αντι-ήρωες του κινούνται στα γνωστά κλισέ, η αναδρομική αφήγηση του Ρόμπερτ Τζόρνταν για τον αμερικανικό εμφύλιο δεν είναι καθόλου εύστοχη, δεν καταλαβαίνεις τι θέλει να πει έστω κι αν έχεις κάνει διατριβή πάνω στο θέμα "αμερικανικός εμφύλιος" (και το λέω εγώ που είμαι φιλίστορας και τρελαίνομαι για τέτοια θέματα), και το τέλος, αφού πρώτα σε ζαλίσει με ακατάσχετη φλυαρία για το πως στήθηκε η ανταρτοομάδα, με πιο χέρι έριξε χειροβομβίδα ο Ρόμπερτ και σε πως τρέκλιζε το πόδι του σε κάθε κρότο από τις κανονιές των αντιπάλων, είναι πολύ κοινότυπο που θες να πεις "600+ σελίδες για ιστορία τριών ημερών και για λογοτεχνική αξία μηδαμινή". Πάντως δεν θα κρίνω το Χέμινγουεϊ μόνο από αυτό το βιβλίο, θα διαβάσω και άλλα για να κρίνω. Πάντως το συγκεκριμένο (που θεωρείται και το καλύτερο του) δεν θα το ξαναπιάσω στα χέρια μου. Αυτό το καιρό διαβάζω τα 100 χρόνια μοναξιά και το ρουφάω με πολύ απόλαυση. Δεν ξέρω για σας πάντως εγώ το βρίσκω εξαιρετικό και δικαίως θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα του 20ου αιώνα.
Σχολιάζει ο/η