Μπράβο πολύ ωραία όλα αυτά αλλά το κυριότερο πράγμα που αποδεικνύουν είναι ότι οι συνθήκες ζωής των δούλων στην Αθήνα ήταν συχνά πολύ ανθρώπινες (ειδικά για την εποχή), καθώς και ότι πολλοί εξ αυτών διακρίθηκαν στο χώρο των επιχειρήσεων και των γραμμάτων (και γιατί όχι; τους δούλους δεν τους έβρισκαν πάνω σε δέντρα, αλλά από τις επιδρομές τους σε άλλες πόλεις, όπου οι άνθρωποι επίσης λάμβαναν μόρφωση).Σε τίποτε δεν επιβεβαιώνεται η εκτίμηση "Πότε ειχε ο δασκαλος τη θεση που του αξιζε;..και στην αρχαια Ελλαδα αν δεν απατωμαι οι παιδαγωγοι ηταν δουλοι". Ειδικά οι "παιδαγωγοί" ήταν, όπως είπα κι εγώ, συνοδοί, αλλά και το ότι κάποιοι δούλοι δίδασκαν δεν σήμαινε ότι όλοι οι διδάσκαλοι ήταν δούλοι. Σήμαινε ότι οι Αθνηναίοι δεν ήταν τόσο ανεγκέφαλοι που να νομίζουν ότι ο άνθρωπος χαζεύει άμα κατακτήσεις την πόλη του και τον αιχμαλωτίσεις. Αξιοποιούσαν λοιπόν τα ταλέντα και τις γνώσεις ανθρώπων που απλώς από ένα γύρισμα της τύχης βρέθηκαν υποτελείς τους. Αυτό δεν δείχνει ότι υποτιμούσαν τους δασκάλους (υποτιμούσαν μήπως και τους γιατρούς,αφήνοντας δούλους να ασκούν αυτό το λειτούργημα;) αλλά αντιθέτως ότι αναγνώριζαν την αξία και τη μόρφωση ακόμη και στους αιχμαλώτους τους, σε βαθμό να τους εμπιστευτούν, ενίοτε, τη μόρφωση των ελευθέρων πολιτών.
Σχολιάζει ο/η