Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...

Mια έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης εικονογραφεί εκλεκτικά την ποίηση του Καβάφη

ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ/ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ-SHOWTIME 27.11.2013 | 11:40

 

 

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης σε συνεργασία με το Αρχείο Καβάφη/Ίδρυμα Ωνάση και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, παρουσιάζει στο Μέγαρο Σταθάτου την έκθεση «Ιδανικές 'μορφές' κι αγαπημένες – Εικονογραφώντας ποιήματα του Καβάφη».

 

Στην έκθεση παρουσιάζονται 67 αρχαία αντικείμενα, τα οποία πλαισιώνουν 27 επιλεγμένα ποιήματα, μυθολογικού και ιστορικού περιεχομένου.

 

Στην έκθεση περιλαμβάνονται γλυπτά (κυρίως μαρμάρινες κεφαλές, προτομές, αγαλματίδια ή συμπλέγματα μορφών), χάλκινα σκεύη, πήλινα ειδώλια και αγγεία, σκεύη μικροτεχνίας από φαγεντιανή, νομίσματα, νεκρικά πορτρέτα, επιτύμβιες στήλες, καθώς και εικόνες και εκκλησιαστικά σκεύη της μεταβυζαντινής περιόδου.

 

Τα αντικείμενα προέρχονται από 14 ελληνικά Μουσεία, Εφορείες Αρχαιοτήτων και ιδιωτικές συλλογές.

 

Με αφορμή τον στίχο «Ιδανικές φωνές κι αγαπημένες» από το ποίημα «Φωνές», στον οποίο παραπέμπει ο τίτλος της έκθεσης «Ιδανικές 'μορφές' κι αγαπημένες...», επιχειρείται η εικονογράφηση των ποιημάτων μέσα από τα αρχαιολογικά αντικείμενα. Παρουσιάζοντας παράλληλα τα καβαφικά κείμενα με τα αρχαία αντικείμενα, γίνεται προσπάθεια υπαινικτικής παρουσίασης του πραγματικού νοήματος των ποιημάτων, στην οποία σημαντικό ρόλο παίζουν η μουσειογραφική μελέτη και η σκηνογραφική επιμέλεια της έκθεσης.

 

Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...
Μαρμάρινο αγαλμάτιο νέου που κρατεί στα χέρια1ος αι. μ.Χ.Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

 

Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...
Θραύσμα μελανόμορφου λέβηταΤου Σοφίλου, 580-570 π.Χ.Επιτάφιοι αγώνες προς τιμήν του ΠατρόκλουΕθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

 

Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...
Μαρμάρινη προτομή του Ηρώδη Αττικού (101-178 μ.Χ.)Περί τα μέσα του 2ου αι. μ.Χ.Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

 

Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...
Αττικός μελανόμορφος καλυκωτός κρατήραςΠιθανώς από το Εργαστήριο του Εξηκία. Περ. 530-520 π.Χ.Παριστάνεται μάχη γύρω από το σώμα πιθανώς του ΠατρόκλουΕθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

 

Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...
Μελανόμορφο πινάκιο του ζωγράφου Λυδού560 π.Χ.Απεικονίζεται Αχιλλέας που προετοιμάζεται για την μάχηΕθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

 

Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...
Μαρμάρινη κεφαλή ΤύχηςΤέλη 1ου αι. μ.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Κορίνθου

 

Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...
Μαρμάρινο αγαλμάτιο Διονύσου.Ρωμαϊκή περίοδοςΑρχαιολογικό Μουσείο Ελευσίνας

 

Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...
Μαρμάρινη κεφαλή θεοποιημένου Αλεξάνδρου2ος αι. μ.Χ.Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλόπουλου

 

Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...
Πλαστική λαβή από φαγεντιανή που εικονίζει καθιστή ιθυφαλλική μορφή αγοριού ή νάνου να παίζει λαγούτοΑπό την Αίγυπτο. 3ος αι. π.Χ.Μουσείο Μπενάκη

 

Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...
Προτομή ηγεμόνα, ίσως του Σαυρομάτη Β’, βασιλέα του Κιμμερίου ΒοσπόρουΓύρω στα τέλη του 2ου αι. μ.Χ.Μουσείο Ακρόπολης

 

Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...
Ανδρικό νεκρικό πορτρέτοΠερίοδος Αδριανού, περ. 117-138 μ.Χ. ή μέσα 4ου αι. μ.Χ.Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

 

Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...
Αργυρό τετράδραχμο Πύρρος Ηπείρου295-272 π.Χ. Κεφαλή Δωδωναίου Διός12Β: ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΠΥΡΡΟΥ. Διώνη ένθρονος κρατεί σκήπτρο στο δεξί χέριΝομισματική Συλλογή Alpha Bank

 

Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες...
Αργυρό τετράδραχμο Πύρρος Ηπείρου295-272 π.Χ. Κεφαλή Δωδωναίου Διός12Β: ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΠΥΡΡΟΥ. Διώνη ένθρονος κρατεί σκήπτρο στο δεξί χέριΝομισματική Συλλογή Alpha Bank

 

 

 

Η έκθεση αναπτύσσεται σε 5 ενότητες:

 

1. Ποιήματα με μυθολογικό περιεχόμενο, τα οποία αντλούν το θέμα από τον τρωικό κύκλο, το περιβάλλον του Αχιλλέα και τις σχέσεις θεών και θνητών.

 

2. Ποιήματα ιστορικής έμπνευσης, τα οποία εξετάζουν την ποικιλόμορφη περίοδο των ελληνιστικών χρόνων, με αφετηρία τον Μέγα Αλέξανδρο. Η ενότητα της πρώτης αίθουσας ξεκινά με τον Δημήτριο Πολιορκητή, βασιλιά της Μακεδονίας και τις σχέσεις του με τον Πύρρο της Ηπείρου, εστιάζει στην Αντιόχεια και τους Σελευκίδες, και, κυρίως, στους Πτολεμαίους της Αιγύπτου και τις διαπραγματεύσεις τους με ηγεμόνες του ελλαδικού χώρου.

Ειδικότερα, γίνεται αναφορά στη σταδιακή επιρροή της Ρώμης στο περιβάλλον της κοσμοπολίτικης Αλεξάνδρειας επί Κλεοπάτρας και Μάρκου Αντωνίου και στην ατμόσφαιρα που διαμορφώθηκε στην περιοχή ύστερα από την καταναυμάχηση του στόλου τους στο Άκτιο. Στην ίδια ενότητα (δεύτερη αίθουσα) περιλαμβάνονται ποιήματα που αναφέρονται σε εξελληνισμένους «βάρβαρους» ηγεμόνες του Πόντου και της Παρθίας, στην περιοχή της Περσίας και Μεσοποταμίας, σε ρωμαϊκές προσωπικότητες της Δημοκρατικής περιόδου και των Αυτοκρατορικών Χρόνων, καθώς και σε σημαντικούς εκπροσώπους της ρητορικής (δεύτερης σοφιστικής) της Αδριάνειας περιόδου ( 2ος αι. μ.Χ.).

 

3. Ποιήματα με ψευδο-ιστορικό περιεχόμενο, με πρωταγωνιστές φανταστικούς γλύπτες ή τεχνουργούς μετάλλινων έργων οι οποίοι δημιουργούν παραγγελίες για επώνυμους άρχοντες, κινούμενοι σε ένα ευρύ περιβάλλον του ελληνιστικού κόσμου, από τη Σικελία του Ιέρωνα, τυράννου των Συρακουσών, μέχρι την επικράτεια του Αντιόχου Δ΄ Επιφανούς της Συρίας και την πρώτη περίοδο της ρωμαϊκής κυριαρχίας. Εξετάζεται η σχέση τέχνης και ζωής, η καλλιτεχνική ελευθερία και το ιδανικό στην τέχνη, σε συσχετισμό με τις αναγκαιότητες που μπορεί να υπαγορεύει η εκάστοτε εξουσία ή το προσωπικό όφελος, οικονομικό και κοινωνικό.

 

4. Ποιήματα «επιτύμβια», όπως έχουν χαρακτηρισθεί από τους μελετητές, με πρωταγωνιστές νέους, από το εθνικό ή το χριστιανικό περιβάλλον, που πέθαναν σε νεαρή ηλικία. Η ενότητα εικονογραφείται με γλυπτά, νεκρικά πορτρέτα Φαγιούμ των πρώτων μεταχριστιανικών χρόνων και επιτύμβιες στήλες.

 

5. Ποιήματα που παραπέμπουν στη λατρεία κατά την ύστερη αρχαιότητα με σαφείς αναφορές στις εθνικές και χριστιανικές πρακτικές αλλά και στη βίαιη, σε περιπτώσεις, μετάβαση από την αρχαία στη νέα θρησκεία. Η ενότητα κλείνει με το ποίημα Στην Εκκλησία, το οποίο αναπολεί, μέσα από ένα μεταβυζαντινό περιβάλλον, το ιστορικό παρελθόν της ελληνοχριστιανικής θρησκείας.

 

 

Η έκθεση εντάσσεται στο πλαίσιο των δράσεων για το «Έτος Καβάφη» το 2013, το οποίο αποτελεί επέτειο για τα 150 χρόνια από τη γέννηση και 80 από τον θάνατο του μεγάλου Αλεξανδρινού ποιητή.