Ύστερα από ανοιχτό κάλεσμα που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2023, το ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ προσκάλεσε εικαστικούς καλλιτέχνες και χαράκτες από όλο τον κόσμο να επανεξετάσουν και να επανερμηνεύσουν εικαστικά το σπουδαίο λογοτεχνικό έργο του Orwell “1984”, διερευνώντας τις θεματικές προεκτάσεις του σε σύνδεση με την τρέχουσα κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα. Γραμμένο το 1949 για το μακρινό τότε 1984, το προφητικό μυθιστόρημα του Orwell αποτελεί μια προειδοποίηση το μέλλον του κόσμου που οδεύει προς την κατάργηση κάθε ελευθερίας του ατόμου, μέσα από την μεθοδική εφαρμογή μηχανισμών επιτήρησης, την διαστρέβλωση της πληροφορίας και τη συστηματική καλλιέργεια του φόβου μεταξύ των ανθρώπων.

 

Σε έναν κόσμο συνεχών και αλλεπάλληλων μεταβάσεων, πολεμικών συγκρούσεων, μαζικών αφανισμών, απροκάλυπτης βίας αλλά και υποδόρροιων μεθόδων χειραγώγησης των μαζών με πρόσχημα την πανδημική κρίση και τον συνακόλουθο ιατρικό λόγο, τα ζητήματα που θέτει το πολιτικό έργο του George Orwell, μοιάζουν άκρως επίκαιρα και επείγοντα στο παρόν.

 

Ενθαρρύνοντας τους καλλιτέχνες να αναστοχαστούν την σύγχρονη κοινωνικοπολιτική κατάσταση και τις αθέατες πτυχές της, η έκθεση Σχέδιο Απόδρασης: 1984/2024 αποτυπώνει σενάρια πραγματικότητας και τρόπους διαφυγής από αυτήν. Με αφετηρία τον εγγενώς κοινωνικό και πολιτικό λόγο που έχει αρθρώσει διαχρονικά η χαρακτική σε καιρούς κρίσεων και ιστορικών συγκρούσεων, η έκθεση εντοπίζει στο ρόλο του μέσου τη δυνατότητα συσπείρωσης και ουσιαστικής σύνδεσης της κοινότητας, καθώς και το όπλο αντίστασης απέναντι σε μορφές κυριαρχίας.

 

Ιχνηλατώντας την πορεία της χαρακτικής ιστορικά, εντοπίζονται σπουδαία παραδείγματα σημαντικών καλλιτεχνών που πιστοποιούν τον κοινωνικό ρόλο του μέσου. Από τις χαλκογραφίες του Francisco Goya (Los Desastres de la Guerra, 1810-1820) και του Otto Dix (Der Krieg, 1923-1924), μέχρι τις έντυπες εικόνες σπαρακτικών μορφών της Γερμανίδας χαράκτριας Käthe Kollwitz και της Ελληνίδας Βάσως Κατράκη που αποτυπώνουν τα δεινά του πολέμου, διατυπώνεται ο διαχρονικός ρόλος της χαρακτικής ως μέσο άρθρωσης αντιπολεμικού λόγου, πολιτικής κριτικής και αντίστασης απέναντι στις φρικαλεότητες και τη βία.

 

Το αποτέλεσμα αυτής της διεθνούς πρόσκλησης παρουσιάζεται σε μια ομαδική έκθεση με 41 σύγχρονους χαράκτες και εικαστικούς από Αργεντινή, Αυστρία, Βιετνάμ, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Ολλανδία, Ουκρανία, Πολωνία, Τουρκία και Σουηδία. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες προσεγγίζουν εικαστικά το θέμα μέσα από μια ποικιλία τεχνικών όπως είναι η οξυγραφία, η τονική οξυγραφία (aquatint), η λινολεογραφία, η ξυλογραφία, η μεταξοτυπία αλλά και μέσα από ποικίλες συναρμογές διαφορετικών χαρακτικών τεχνικών.

 

Με πρόθεση να φανεί η εξωστρέφεια της χαρακτικής και η σύνδεσή της με τις άλλες εικαστικές τέχνες, στο πλαίσιο της έκθεσης Σχέδιο απόδρασης 1984/2024 παρουσιάζονται επίσης νέες αναθέσεις έργων σε προσκεκλημένους καλλιτέχνες υπό τη μορφή εγκαταστάσεων στο χώρο, συνομιλώντας με τα επίτοιχα χαρακτικά έργα.

 

Συμμετέχουν: Οδυσσέας Αννιτσάκης, Ρένα Ανούση - Ηλία, Bernhard Cociancig, Peter de Leur, Καλλιόπη Dolcetti, Folly, Floki Gauvry, Jonathan Hamblin, Μάγδα Καραμπουρνιώτη, Θεόδωρος Κεμίδης, Sofiia Khadzhynova, Αναστασία Κωνσταντάκου, Βασιλική Κοσκινιώτου, Aren Larcher, Jean-Jacques Lecoq, Θάνος Μαγουλάς, Daniela Marescalchi, Μαριαλίζα Καμπή, Corinne Mariotte, Βαλεντίνη Μαυροδόγλου, Ιωάννης Μονογυιός, Thy Nguyen, Gunnar Nilmén, Νικήτας Πεφάνης, Yeşim Paktin, Μαρία Παναγιώτου, Pino Pandolfini, Μάγια Παπακώστα, Ελένη Παπανικολάου, Κυριάκος Ρόκος, Βέρα Σιατερλή, Δήμητρα Σιατερλή, Κωνσταντίνος Σωτηρίου, Weronika Siupka, Έλσα Τσιτουρίδου, Μυρτώ Φερεντίνου, Ελένη Χαμάκου, Σοφία Χαρώνη, Φλοράνς Χρηστάκη.

Προσκεκλημένοι καλλιτέχνες: Χριστόφορος Κώνστας & Χρήστος Μαγγανάς | Xsquare DesignLab