Η σκέψη του Αλτουσέρ είναι χρήσιμο εργαλείο ανάλυσης για ανεπτυγμένες καπιταλιστικά χώρες.Αν επιχειρήσεις να αναλύσεις την «ελληνική περίπτωση» με το ίδιο εργαλείο,το πιο πιθανό είναι να χάσεις αυγά και πασχάλια.Μια «περίπτωση» που συνίσταται στην μεταπρατική και αεριτζίδικη διάσταση του ελληνικού «καπιταλισμού».Είναι ιστορικοί οι λόγοι που επέβαλαν την «ιδιαιτερότητα».Απουσιάζαν παντελώς πνευματικά και θρησκευτικά κινήματα(διαφωτισμός,μεταρρύθμιση)που σημάδεψαν τον δυτικό κόσμο και,εν είδει σπινθήρα,εκκίνησαν καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής.Δεν είμαι σίγουρος ότι θα υπήρχε ο Αλτουσέρ αν δεν προυπήρχαν αυτού ο Μοντεσκιέ,ο Ρουσώ,ο Βολταίρος κλπ.Σε μια χώρα που αδυνατεί να κατανοήσει ακόμα τι σημαίνει διάκριση των εξουσιών,τι σημαίνει διαχωρισμός εκκλησίας-κράτους,ο Αλτουσέρ σχετίζεται με την περιπτωσή μας οσο ο φάντης με το ρετσινόλαδο.Δεν ενδιέφερε καθόλου τις κυρίαρχες τάξεις στην Ελλάδα ο κοινωνικός μετασχηματισμός,το μόνο που τις ενδιέφερε ηταν ο ασφυκτικός εναγκαλισμός του κράτους,προάγοντας από συστάσεώς του το ελληνοχριστιανικό ιδεώδες.Στη διαδρομή αυτή υπήρξαν φωτισμένοι και εμπνευσμένοι δάσκαλοι που δεν ένιωθαν καθόλου ότι συνέδραμαν στην αναπαραγωγή καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής.Πολλοί δε(οι πιο πολλοί)ταυτίστηκαν με τον παπά και τον χωροφύλακα,άλλοι όμως(και δεν ήταν λίγοι)κατέχοντας άριστα τη γλώσσα-αλλά και την παντιέρα-την μεταλαδάμπευσαν στις νεώτερες γενιές.Ο γλωσσικός μας παραλογισμός οφείλεται στις συνεχείς εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις,που μετέβαλλαν σε πειραματόζωα διδάσκοντες και διδασκόμενους.
Σχολιάζει ο/η