Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Ένα κορίτσι περιπλέει μόνο του τον κόσμο με ένα ιστιοπλοϊκό

Μια ταινία ακολουθεί το ταξίδι της 14χρονης Laura Dekker, καθώς επιχειρεί τον περίπλου της γης

Ένα κορίτσι περιπλέει μόνο του τον κόσμο με ένα ιστιοπλοϊκό

Από το Atlantic, Μετάφραση: Λένα Φουτσιτζή/ LIFO

Το 2010, η 14χρονη Λόρα Ντέκερ αποφάσισε να κατακτήσει τις θάλασσες με το ιστιοπλοϊκό της, το Guppy, σε μια προσπάθεια να γίνει το νεαρότερο άτομο που θα έχει κάνει μόνο του το γύρο της γης. Το Maidentrip, ένα επερχόμενο ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, ακολουθεί τη Ντέκερ στο ταξίδι της, κυρίως μέσα από τα πλάνα που γύρισε η ίδια ενώ βρισκόταν στη θάλασσα. Μακριά από την οικογένεια της και χωρίς ομάδα υποστήριξης, η Ντέκερ πηγαίνει όπου την πηγαίνει ο άνεμος.

Το 2009, όταν η Ντέκερ ανακοίνωσε τα σχέδια της να γυρίσει τον κόσμο με το ιστιοπλοϊκό της, οι ολλανδικές αρχές της απαγόρεψαν να σαλπάρει για ένα χρόνο. «Φυσικά υπάρχουν άνθρωποι που σου λένε ότι είσαι τρελός, αλλά είναι ένα όνειρο. Ένα μεγάλο, μεγάλο όνειρο. Θέλω να γυρίσω τον κόσμο με το ιστιοπλοϊκό μου. Θέλω να δω όλα τα μέρη και όχι πάντα το ίδιο βαρετό πράγμα», λέει η Ντκέκερ στην αρχή της ταινίας. «Πέρασα τα πρώτα πέντε μου χρόνια στη θάλασσα και από τότε, το μόνο που θέλω είναι να επιστρέψω σε εκείνη τη ζωή». Τον Ιανουάριο του 2012, μετά από 17 μήνες στη θάλασσα, η Λόρα ολοκλήρωσε με επιτυχία το ταξίδι της.

Σε μια συνέντευξη με το Atlantic o σκηνοθέτης Τζίλιαν Σλέσινγκερ συζητά την ταινία:

Γιατί πιστεύετε ότι το ταξίδι της Ντέκερ είναι ένα τόσο πολωτικό θέμα; Από τότε που τελείωσε το ταξίδι της και με την ταινία στα φεστιβάλ, έχει αλλάξει το περιεχόμενο της συζήτησης;

Πιστεύω ότι κάθε φορά που ένα νεαρό άτομο κάνει κάτι τόσο έξω από τη σφαίρα το τι θεωρείται φυσιολογικό και συμβατικά αποδεκτό, δημιουργείται μεγάλη αναστάτωση. Κάποιοι χειροκροτούν όρθιοι και κάποιοι το αποκαλούν τρελό και ανεύθυνο. Ο καθένας φέρει τις δικές του εμπειρίες και τις δικές του αξίες, ωστόσο παρατήρησα ότι όσο πιο πολλά διάβαζα τόσο έμοιαζε να λείπει η φωνή της ίδιας από τη συζήτηση σχετικά με το ταξίδι της. Κατά συνέπεια, πολλές απόψεις μπορεί να έχουν σχηματιστεί χωρίς να έχουν εξεταστεί οι μοναδικές συνθήκες και η κοσμοθεωρία της Λόρα. Η ταινία επιτρέπει στους ανθρώπους να δουν έναν εξαιρετικά απομακρυσμένο και μοναδικό κόσμο. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πώς κάποιος νιώθει πιο ασφαλής στη θάλασσα από ό,τι στη γη, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα της Λόρα. Νομίζω ότι η φωνή και η προοπτική της Λόρα, όπως έχουν εκπροσωπηθεί στην ευρύτερη συζήτηση σχετικά με την ιστορία της, απαλλαγμένες από το υπερβολικά συναισθηματικοποιημένο φίλτρο των μέσων ενημέρωσης, έχει αλλάξει το περιεχόμενο της συζήτησης με πολλούς τρόπους, ειδικότερα προκαλώντας πολλές άστοχες απόψεις και λεξιλόγιο που βασίζεται στο φύλο που συνόδευε την ιστορία της από την αρχή της. Και τώρα που το ταξίδι είναι στο παρελθόν και με επιτυχία, αυτό σίγουρα αλλάζει τα πράγματα δραματικά.

Πώς καταλήξατε να συναντηθήτε με τη Ντέκερ και να κάνετε την ταινία;

Διάβασα για την ιστορία της Λόρα στους New York Times το 2009 και αμέσως θέλησα να κάνω την ταινία. Πέρασα κάποιο χρόνο σκεπτόμενος την κεντρική ιδέα και την προσέγγιση και στη συνέχεια ήρθαμε σε επαφή με τη Λόρα με μια λεπτομερή εικονογραφημένη πρόταση και μια μακρά προσωπική επιστολή σχετικά με την εμπειρία και τις προθέσεις μου. Η Λόρα ανταποκρίθηκε σε κάτι στην πρόταση μου, απάντησε, και αρχίσαμε να συζητάμε τις λεπτομέρειες για το πώς θα πρέπει να πραγματοποιήσουμε αυτό το πράγμα.

Ποια ήταν η σχέση σας με τη Ντέκερ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων; Πόσο αναμιγμένη ήταν στην ταινία από δημιουργική σκοπιά;

 

Η δημιουργική συμβολή της Λόρα και η σχέση συνεργασίας μας ήταν καθοριστικές σε κάθε στάδιο της διαδικασίας. Θα έλεγα ότι η σχέση μας ήταν περισσότερο μια βαθιά φιλία και δημιουργική συνεργασία παρά αυτό που φαντάζομαι ότι είναι η τυπική σχέση κινηματογραφιστή – αντικειμένου, αν υπάρχει κάτι τέτοιο. Όταν πήγαινα να τη συναντήσω σε διάφορα λιμάνια κατά τη διάρκεια της διαδρομής της, τα γυρίσματα ήταν πάντα σε δεύτερη μοίρα στις περιπέτειές μας. Ενώ είχαμε συχνά μια κάμερα να μας ακολουθεί, το πνεύμα της συνεργασίας ήταν περισσότερο για δύο φίλους που συνεργάζονται παρά για μένα, τον κινηματογραφιστή, που έκανε μια ταινία για τη Λόρα, το αντικείμενο της ταινίας.

Τι κάνει η Λόρα σήμερα;

Η Λόρα μένει μόνη της στη Νέα Ζηλανδία, ταξιδεύοντας λίγο και μιλώντας για τις εμπειρίες της. Πρόσφατα απέκτησε δίπλωμα οδήγησης. Επίσης είναι απασχολημένη σχεδιάζοντας την επόμενη της περιπέτεια.

Το τρέιλερ της ταινίας:

Στο παρακάτω απόσπασμα του φιλμ η Ντέκερ πλέει από τη Γαλλική Πολυνησία προς την Αυστραλία.