Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

O Darren Aronofsky μιλάει στη LifO

Ο σκηνοθέτης του σκοτεινού ορμέμφυτου κατάφερε να κάνει το μπαλέτο αρένα τρόμου στο Black Swan και απέκτησε την πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ.

O Darren Aronofsky μιλάει στη LifO

Δεν θυμάμαι αν η Αποστροφή έπεσε στο τραπέζι των συζητήσεων όταν προσπαθούσα με τους συνεργάτες μου να καθορίσουμε μια γραμμή για τον Μαύρο Κύκνο, αλλά σίγουρα υπήρξε ακρογωνιαίος λίθος στη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής μου προσωπικότητας. Όλες οι πρώτες ταινίες του Πολάνσκι έπαιξαν ρόλο στο ύφος μου. Με τους ηθοποιούς μου είδαμε τα Κόκκινα Παπούτσια και τη Μύγα, τα βάλαμε στο μπλέντερ και αφήσαμε να μας επηρεάσουν.

Αν μη τι άλλο, ο Μαύρος Κύκνος είναι μια προειδοποίηση για τους κινδύνους που επιφέρει το μάταιο κυνήγι της τελειότητας. Θυμόμουν έναν στίχο από το τραγούδι που έγραψε ο Μπρους Σπρίνγκστιν για τον Παλαιστή, που μίλαγε για έναν σκύλο με ένα πόδι. Έχουμε ακούσει για τρίποδο ή δίποδο σκύλο, αλλά αυτό; Τον ρώτησα τι εννοούσε αμέσως μετά τη βράβευσή του στις Χρυσές Σφαίρες και μου απάντησε: «Η Τέχνη είναι προϊόν λάθους». Έχει δίκιο. Η διαδικασία έχει σημασία. Λένε ότι ο Κιούμπρικ γύριζε τις τέλειες ταινίες. Ποιος όμως ξέρει τι πίστευε ο Κιούμπρικ για την τελειότητα; Οι ταινίες είναι συλλογικές δουλειές και αφήνω τους συνεργάτες μου να συνδράμουν με τη δική τους Τέχνη. Το χάος τα κανονίζει αυτά. Άλλωστε, ο Κιούμπρικ δεν έγραψε τη μουσική, δεν έπαιξε στις ταινίες του...

Δεν έγραψα το σενάριο. Είναι από τα λίγα πράγματα με τα οποία δεν ασχολήθηκα προσωπικά από την αρχή. Επομένως, δεν είναι αυτοβιογραφικό έργο. Ουδέποτε υπήρξα χορευτής του μπαλέτου! Ο Βενσάν Κασέλ μού έκανε πλάκα λέγοντάς μου πως ο χορογράφος στην ταινία είμαι εγώ. Δυστυχώς, δεν είμαι τόσο χειριστικός άνθρωπος - μακάρι να ήμουν, για το καλό μου... Ανακάλυψα νωρίς, ωστόσο, πως με τους ηθοποιούς καλύτερα να είσαι ευθύς και άμεσος. Επειδή ζητάω συγκεκριμένα πράγματα και τα ανακοινώνω από την αρχή, μερικοί ηθοποιοί με έχουν εγκαταλείψει. Όχι εκείνοι που πεινάνε για έρευνα στους ρόλους. Πιστεύω στην εμπιστοσύνη.

Ξαφνιάζεται ο κόσμος όταν μαθαίνει πως οι γονείς μου είναι ακόμη μαζί και καλά, είχα άριστη σχέση με την αδελφή μου, είμαι ήσυχος στον γάμο μου. Το να δουλεύεις με αιχμηρά θέματα δεν σημαίνει πως είσαι ψυχωτικός. Και τι σημαίνει αυτό; Πως έχω τικ; Δεν έχω κανένα. Σημασία έχει να παραμένεις υπομονετικός και παρών όταν όλα πάνε κατά διαόλου.

Όταν κάθισα να συζητήσω με τον συνθέτη μου, τον Κλιντ Μανσέλ, του είπα πως κάνω την ταινία γι' αυτόν. Πήρε τη Λίμνη των Κύκνων, την έβγαλε ανάποδα και τη μετέτρεψε σε κινηματογραφική μουσική. Ακόμη και τώρα πολλοί πιστεύουν πως ακούνε αμιγώς Τσαϊκόφσκι. Λάθος. Η μουσική παίζει μεγάλο ρόλο σε όλες τις ταινίες μου εκτός από τον Παλαιστή, όπου έγραψε μόνο 8 λεπτά επένδυσης, γιατί η hard rock ήταν αναπόσπαστο μέρος του πρωταγωνιστή. Για το Ρέκβιεμ έγραψε περισσότερη μουσική από τον Μαύρο Κύκνο.

Από την αρχή ήξερα πως έπρεπε να δείξω τη μεταμόρφωση της Νίνα. Αυτό συμβαίνει και στο μπαλέτο. Κατά κάποιον τρόπο είναι ένα θρίλερ σαν εκείνα με λυκανθρώπους. Ας το πούμε μια ταινία με «λυκοκύκνους».

Η αδελφή μου έκανε μπαλέτο σοβαρά από ένα σημείο κι έπειτα. Εγώ, ως αγόρι του Κόνι Άιλαντ, έπαιζα ποδόσφαιρο. Αλλά πάντα είχα την περιέργεια. Έπλεε στο κεφάλι μου η ιδέα ενός καλού «μπαλετικού» φιλμ, κάτι που είχε να γίνει από τα Κόκκινα Παπούτσια. Κι ενώ είχα διαβάσει και λατρέψει το Double (Ο Σωσίας) του Ντοστογιέφσκι, δεν είχα δει τη Λίμνη των Κύκνων. Και τότε διαπίστωσα πως η ίδια μπαλαρίνα παίζει τον Λευκό και τον Μαύρο Κύκνο! Είδα τους σωσίες μπροστά μου. Σε συνδυασμό με ένα σενάριο που κυκλοφορούσε την ίδια εποχή, το Understudy, που μιλούσε για μια ηθοποιό που αντικαθιστά μια άλλη και τρελαίνεται.

Δυστυχώς, ο κόσμος μαστίζεται από πόνο και βάσανα. Με το να δείξεις τον πόνο, φτάνεις στο διαμάντι που γυαλίζει. Αυτή είναι η φιλοσοφία μου στο σινεμά. Έχω κάνει πέντε ταινίες και χαίρομαι που με τον Μαύρο Κύκνο μερικοί θα βγουν από την αίθουσα και θα πουν: What the fuck happened!

Όντως ήταν δύσκολο να έχουμε πάντοτε αυτό που ζητούσαμε. Σκέφτηκα μήπως ήταν καλύτερο να προσλάβω μια πραγματική μπαλαρίνα αντί για τη Νάταλι. Θα ήταν μεγάλο λάθος. Είναι πιο σημαντική η ψυχολογική διάσταση του χαρακτήρα από τις τεχνικές δυνατότητες. Αν και η Νάταλι χορεύει, όποτε τη δείχνουμε σε πλάνο με ολόκληρο το σώμα της.

Η Νάταλι και η Μίλα Κούνις απέδειξαν στην ερωτική σκηνή τι μπορεί να κάνουν ένα μπουκάλι τεκίλα και δυο ωραία κορίτσια. Ήταν δύσκολο γιατί είναι φίλες οι δυο τους. Ήλπιζα το γύρισμα να κρατήσει μιάμιση μέρα, όπως είχα αρχικά υπολογίσει, αλλά τελικά το βγάλαμε μόλις σε μισή.

Θα ήθελα πολύ να δουλέψω σε μια ταινία που όλοι θα ήθελαν να γυρίσουν! Για κάποιο διάστημα ήταν να σκηνοθετήσω τον Batman. Αντ' αυτού, έκανα το Δέντρο της ζωής. Σχετικά με τον καινούργιο Τζέιμς Μποντ; Άργησαν πολύ να αποφασίσουν - άλλωστε το στούντιο δεν παράγει ταινίες, για οικονομικούς λόγους. Χαίρομαι που έκανα τον Μαύρο Κύκνο αντί να περιμένω και να χρονοτριβώ.

Δεν είμαι θρησκευόμενος, ερευνώ την πνευματικότητα. Αν θέλετε να μάθετε τι πιστεύω βαθιά μέσα μου, δεν έχετε παρά να δείτε το Δέντρο της ζωής.