Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Όταν η "Ουτοπία" του Thomas More ενέπνευσε το φετινό ASFA BBQ

Ο Γιώργος Παπαδόπουλος, υπεύθυνος για το πρόγραμμα θεωρίας και τα παράλληλα πρότζεκτ του φεστιβάλ μιλά στη LIFO

Όταν η "Ουτοπία" του Thomas More ενέπνευσε το φετινό ASFA BBQ

— Είναι η δεύτερη φορά που διοργανώνετε το συγκεκριμένο φεστιβάλ. Τι διαφορετικό θα δούμε φέτος; Ποια είναι η θεματική του;

Η διαφορά με πέρσι, πέρα από τη θεματική, είναι μια πιο πειραματική προσέγγιση της περφόρμανς από τους καλλιτέχνες. Νομίζω ότι αυτό οφείλεται εν μέρει στη θεματική και εν μέρει στο γεγονός ότι η σκηνή της περφόρμανς στην Αθήνα είναι ώριμη και γεμάτη αυτοπεποίθηση, έτοιμη να δοκιμάσει νέους τρόπους έκφρασης και αλληλεπίδρασης με το κοινό. Η θεματική του ΑSFA Barbecue για το 2016 αναφέρεται στο κλασικό βιβλίο του Thomas More, Ουτοπία, που συμπληρώνει 500 χρόνια από την έκδοσή του και συνδέεται με μια σειρά από εκδηλώσεις σε όλο τον κόσμο που γιορτάζουν αυτή την πολύ σημαντική επέτειο για τη μοντέρνα κουλτούρα. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε το πλαίσιο για μια κριτική χρήση της έννοιας της ουτοπίας, αναφερόμενοι στα σύγχρονα κοινωνικά και καλλιτεχνικά κινήματα, ειδικά σε αυτά που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, κυρίως μετά την κατάρρευση του 2010. Πιστεύουμε ότι η αναγκαιότητα του να σκεφτόμαστε και να δημιουργούμε συλλογικά, όπως ο More την οραματίστηκε πριν από 500 χρόνια, γίνεται ακόμα πιο επιτακτική στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης απορρύθμισης των κοινωνικών και πολιτικών θεσμών.


— Τι πρέπει να γνωρίζουμε για την Ουτοπία του More;

Η Ουτοπία (Of a republic's best state and of the new island Utopia) του More, γραμμένη το 1516, εισήγαγε μια νέα μεθοδολογία στην πολιτική ανάλυση, ενώ έχει χρησιμοποιηθεί ευρύτατα και στην καλλιτεχνική δημιουργία. Η επιλογή τού να σκεφτόμαστε εναλλακτικές μορφές πολιτικής οργάνωσης, αντί να προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε την επικρατούσα ή, ακόμα χειρότερα, να προσαρμοστούμε σε αυτήν, είναι η πιο σημαντική παρακαταθήκη του βιβλίου. Επιπλέον, οι απόψεις του Μore για το χρήμα, τον πόλεμο και την οικογένεια φαντάζουν αιρετικές ακόμα και σήμερα, και σίγουρα αξίζουν το ενδιαφέρον μας.

Η ομάδα Wild Torus έρχεται από το Mπρούκλιν της Νέας Υόρκης με επικεφαλής τον Vlady Voice Tokk (1979, RUS) και MAG Ne TA (1988, US). Η καλλιτεχνική τους πρακτική ξεκινάει από την περφόρμανς και τα happenings, αλλά έχει υιοθετήσει και άλλα εικαστικά εργαλεία με στόχο τη δημιουργία μιας πολυ-αισθητηριακής εμπειρίας, συνδυάζοντας ψηφιακά και φυσικά μέσα.


— Και η «Τουρτοπία» των Girls;

Καλύτερα να μιλήσουν οι ίδιες οι καλλιτέχνιδες, τα Girls. «Η ιδεολογία της επιβεβλημένης απόλαυσης είναι αυτή που δημιουργεί την (τ)ου(ρ)τοπία, ένα υπερρεαλιστικό ανθρώπινο αποκύημα, χρωματιστό, λαχταριστό και σε ανθρώπινο μέγεθος, που προσδοκά να αγγίξει τον ουρανίσκο μας και μαζί το φαντασιακό μας με ενθουσιώδεις προοπτικές για το επερχόμενο μέλλον. Ωστόσο, οι αισθήσεις, μαγνητισμένες από την επικείμενη απόλαυση, λαχταρούν να καταναλώσουν το δημιούργημα άμεσα και γρήγορα, ικανοποιώντας μεν τον ουρανίσκο, αλλά στερώντας την επιθυμία από κάθε άλλη δυνατότητα τροφοδότησης του φαντασιακού. Έτσι, η ουτοπία δεν κάνει ποτέ την εμφάνισή της, καθώς μια νέα συνταγή για τούρτα παίρνει γρήγορα τη θέση της κάθε φορά που η αλήθεια αφήνεται "γυμνή"».


— Πείτε μας λίγα λόγια για τον ομάδα Wild Torus και το Digital Spirituality, Wild Torus and the New Underground.

Η ομάδα Wild Torus έρχεται από το Mπρούκλιν της Νέας Υόρκης με επικεφαλής τον Vlady Voice Tokk (1979, RUS) και MAG Ne TA (1988, US). Η καλλιτεχνική τους πρακτική ξεκινάει από την περφόρμανς και τα happenings, αλλά έχει υιοθετήσει και άλλα εικαστικά εργαλεία με στόχο τη δημιουργία μιας πολυ-αισθητηριακής εμπειρίας, συνδυάζοντας ψηφιακά και φυσικά μέσα. Σε μεγάλο βαθμό μπορεί κανείς να διακρίνει την επίδραση από το Fluxus, που επίσης άνθησε στη Νέα Υόρκη. Οι Wild Torus δουλεύουν συλλογικά και κριτικά, προσπαθώντας να κάνουν έμπρακτη κριτική στη σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία και να δημιουργήσουν παράλληλες πραγματικότητες, με στόχο την απελευθέρωση της επιθυμίας και τη δημιουργία νέων μορφών υποκειμενοποίησης. Το Digital Spirituality είναι μια παρουσίαση της καλλιτεχνικής τους πρακτικής και μια πρόσκληση συμμετοχής και συνδημιουργίας με το κοινό. Την επόμενη ημέρα της παράστασης θα ακολουθήσει και το εργαστήριο "Wild Torus Art Kult Initiation" που σκοπό έχει τη μετατροπή των προσωπικών ιστοριών και του συλλογικού παρελθόντος σε νέες μορφές τέχνης.


— Προτείνετε 3 εκδηλώσεις που δεν πρέπει να χάσουμε.

Με φέρνετε σε πολύ δύσκολη θέση, γιατί όποιες και να προτείνω, θα αδικήσω τους υπόλοιπους συμμετέχοντες. Όταν ετοιμάσαμε το πρόγραμμα, η λογική μας δεν ήταν να επιλέξουμε κάποιες καλύτερες ή πιο ενδιαφέρουσες παραστάσεις και να απορρίψουμε κάποιες άλλες, αλλά να δημιουργήσουμε έναν χώρο που θα ενθαρρύνει μια γόνιμη καλλιτεχνική επικοινωνία και ανταλλαγή, τόσο ανάμεσα στους καλλιτέχνες όσο και ανάμεσα στους καλλιτέχνες και το κοινό. Αλλά, αφού πρέπει να απαντήσω, θα προτείνω τέσσερις εκδηλώσεις, όχι γιατί είναι απαραίτητα οι πιο ενδιαφέρουσες αλλά επειδή έχουν μια πολύ ιδιαίτερη σχέση με το μέσο της περφόρμανς. Την παρουσίαση Skills of Economy από τον Jussi Koitela, ένα πρότζεκτ καλλιτεχνικής κριτικής της οικονομίας μέσα από το θέατρο, που θα γίνει μάλιστα στο Green Park τη Δευτέρα 30/5 στις 19:00, στο πλαίσιο υποστήριξης αυτού του πολύ σημαντικού χώρου καλλιτεχνικής έκφρασης. Το πρόγραμμα "Video Installations" που επιμελήθηκε η Εύα Βασλαματζή και θα γίνει στο Foyer του Θεάτρου την Παρασκευή 3/6 στις 19:00. Τέλος, το Σάββατο 4/6, την περφόρμανς/διάλεξη Metaxication INC στο Αμφιθέατρο De Chirico (19:00) και το πρότζεκτ «Μία για τη Βαβέλ» από τον Francesco Kiàis, που θα κλείσει και το κυρίως πρόγραμμα στο Foyer του Θεάτρου στις 21:30. Τέλος, θα χαρούμε πολύ να γνωρίσουμε το «κοινό» μας στο Barbecue πάρτι που θα κάνουμε την Κυριακή το απόγευμα, στον κήπο της Σχολής. Τελικά, πρότεινα πέντε εκδηλώσεις. Ελπίζω να με συγχωρήσετε, ευχαριστώ.

Pocha Nostra
Φωτογραφία από το περσινό πάρτι
The Girls
Wild Torus
Cleaning the House

Info:

2nd ASFA BBQ 2016, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Πειραιώς, 27/5-5/6, www.asfabarbecue.com

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO.