Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

O street artist που ζωγράφισε τη Breeder λέει

Απέναντι στη ρωμαλέα, θορυβώδη street art που κυκλοφορεί, τα σχεδόν δειλά, μονόχορδα σκίτσα του ATH 1281 δείχνουν τη δική του φιλοσοφία

O street artist που ζωγράφισε τη Breeder λέει

Τα έργα του ATH 1281 στον δρόμο είναι πολύ χαρακτηριστικά: ανθρώπινες φιγούρες-καρικατούρες, που μοιάζουν με προβληματισμένους αρχαίους φιλοσόφους σε αραλίκι, αφαιρετικές, με έντονο το στοιχείο του χιούμορ, πάντα ασπρόμαυρες και σε περιοχές που ξεφεύγουν σιγά-σιγά από την παρακμή: από πινακίδες σε κεντρικές λεωφόρους μέχρι πόρτες γκαράζ, ρολά μαγαζιών και τοίχους στον Κεραμεικό και τον Βοτανικό. Ο ATH 1281 παίζει με τα σύμβολα και τις ιστορικές ημερομηνίες και οι εικαστικές δημιουργίες του δεν περιορίζονται στον δρόμο.

Κάνω συχνά ασκήσεις χαλάρωσης, βλέπω πολλές ταινίες και γενικά ζω επικίνδυνα.

Πώς προέκυψε το ATH 1281;

Είχα κάνει ορισμένα γραφικά για μια δουλειά, τα οποία αποτελούνταν από διάφορες φράσεις και, μεταξύ άλλων, έγραψα κι αυτό. Μου φάνηκε αστείο και το κράτησα.

Πες μου μερικά πράγματα για σένα.

Κάνω συχνά ασκήσεις χαλάρωσης, βλέπω πολλές ταινίες και γενικά ζω επικίνδυνα.

Ασχολείσαι από μικρός με τη ζωγραφική;

Όταν ήμουν μικρός είχα πιο σοβαρά πράγματα να ασχοληθώ. Μπάλα, φυσοκάλαμο, κόμιξ, ηλεκτρονικά κ.ο.κ.

Υπάρχει κάποιος  Έλληνας ή ξένος καλλιτέχνης που θαυμάζεις;

Θαυμάζω τον KAWS – έβγαλε 2,4 εκατομμύρια δολάρια από τις μεταξοτυπίες του online, σε χρόνο dt. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν μία φωτογραφία τους από μακριά.

Πώς θα χαρακτήριζες αυτά που φτιάχνεις;

Παλαιότερα είχα πολύ έντονο το στοιχείο του κειμένου, που αλληλεπιδρούσε με το σχέδιο. Ακόμα υπάρχει αυτό, αλλά, καθώς το σχέδιο εξελίσσεται, κάνει προσπάθειες αυτονομίας. Η «εικαστική γλώσσα» που χρησιμοποιώ τώρα άρχισε το 2010. Χρησιμοποιεί έναν χαρακτήρα ο οποίος παίρνει διάφορες μορφές για να ανταποκριθεί σε ερεθίσματα. Είναι μονίμως υπό εξέλιξη, καθώς του προστίθενται συνεχώς νέα στοιχεία.

Είναι ο ίδιος γκροτέσκος χαρακτήρας σε όλα τα σχέδια;

Ο ίδιος είναι. Και γενικά είναι χαλαρός τύπος. Απλώς, μερικές φορές το περιβάλλον του δεν συμβαδίζει με αυτά που εκείνος θεωρεί δεδομένα και κάπου εκεί του προκαλείται μία σύγχυση που δεν μπορεί να εκφράσει με λόγια. Αυτή ήταν τουλάχιστον η αφορμή γι' αυτή την κατεύθυνση που έχει πάρει τελευταία.

Με τι άλλο ασχολείσαι γενικά;

Με τα φυτά μου και το Ίντερνετ.

Θαυμάζω τον KAWS – έβγαλε 2,4 εκατομμύρια δολάρια από τις μεταξοτυπίες του online, σε χρόνο dt. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν μία φωτογραφία τους από μακριά.

Πότε άρχισες να ζωγραφίζεις στους δρόμους;

Ελάχιστα πριν από το '99-2000. Όταν μερικοί πήγαιναν στα rave, εμείς φορέσαμε τα φαρδιά μας, προμηθευτήκαμε τα απαραίτητα και κάναμε το χειρότερο γκράφιτι που είχε δει ποτέ κανένας μας.

Ποιο ήταν το πρώτο που έκανες;

Είχα πάρει τον Πάρη να πάμε σινεμά στα Village. Ζήτησα από τη μητέρα μου να μας πάει και με το που μας άφησε τον ενημέρωσα πως δεν θα βλέπαμε ταινία. Έτσι, κάναμε το ιστορικό CISE, που είχε μείνει μέχρι και πριν από λίγο καιρό.

Ζωγραφίζεις ακόμα στον δρόμο;

Μια βόλτα είναι πάντα καλύτερη από το να μένεις μέσα. Εκτός αυτού, όταν έχεις λίγο χρόνο γίνεσαι πιο γρήγορος, μαθαίνεις να ζωγραφίζεις σε μεγάλη κλίμακα και να χρησιμοποιείς τα λάθη σου. Επίσης, σε βοηθάει να αποδομείς αυτό που κάνεις, έτσι ώστε κάθε φορά να το συνθέτεις ανάλογα με τον χρόνο και την τοποθεσία που διαθέτεις.

Τι σε εμπνέει γι' αυτά που κάνεις;

Με ενδιαφέρει να κάνω κριτική που να είναι ανοιχτή σε ερμηνείες σε σχέση με αυτά που παρατηρώ. Πρόσφατα γεγονότα, συζητήσεις, απορίες, ταινίες, βιβλία, παντού μπορείς να βρεις κάτι που να ταιριάζει στη δουλειά σου. Και λίγη έρευνα, βέβαια, δεν έκανε ποτέ κακό σε κανέναν.

Υπάρχει ιδανικό σημείο στην πόλη για να ζωγραφίσεις;

Δεν υπάρχει ιδανικό σημείο. Το σχέδιο, η διάθεση και ο χρόνος που έχεις, σε συνδυασμό με την τοποθεσία, παράγουν κάθε φορά διαφορετικό αποτέλεσμα. Με λίγα λόγια, μπορείς να πας στο σημείο που θεωρείς το καλύτερο και να τα σκατώσεις ή να σε έχει προλάβει άλλος.

Τι άποψη έχεις για την ελληνική σκηνή του street art και του γκράφιτι;

Και οι δύο σκηνές είναι ενεργές και ο κόσμος παίρνει πρωτοβουλίες. Προσωπικά, θα ήθελα να δω περισσότερες εκθέσεις και αυτο-εκδόσεις από όλους.

Τι σε εκνευρίζει στην Αθήνα;

Όλα έχουν να κάνουν με τον κόσμο που μένει εδώ και δημιουργεί. Ενώ υπάρχει όρεξη και ανάγκη να γίνουν καινούργια πράγματα, υπάρχει μια έλλειψη ευθύνης και προσανατολισμού. Από την άλλη, είναι ωραίο να ζεις σε μια πόλη με χαμηλά ενοίκια, ήλιο και, σε γενικές γραμμές, ευχάριστο κόσμο.

Πού μπορεί κάποιος να βρει τη δουλειά σου; Πουλάς έργα σου;

Το ath1281.tumblr.com είναι ένα μπλογκ που διατηρώ και ανανεώνεται, ανάλογα με το τι κάνω κατά καιρούς. Στο shop.ath1281.com ανεβάζω σχέδια, μεταξοτυπίες και zine προς πώληση. Επίσης, από τον καινούργιο χρόνο μπορείτε να περιμένετε μία έκθεση και διάφορα άλλα.

Μπορεί η τέχνη να σε κάνει καλύτερο άνθρωπο;

Σίγουρα η τέχνη δεν έχει καμία σχέση με αυτό.

Ποιο είναι το μεγαλύτερό σου όφελος από αυτά που κάνεις;

Το να βλέπεις την εξέλιξή σου και να μοιράζεσαι αυτό που σκέφτεσαι είναι ικανοποιητικό για μένα.

Αν μπορούσες να αλλάξεις κάτι στον κόσμο, τι θα ήταν αυτό;

Θα έδινα λεφτά σε όλους!