Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας

83 καλλιτέχνες γέμισαν με τέχνη τα κουτιά του ΟΤΕ στο εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας και τα μετέτρεψαν στα πιο instagram friendly σημεία του κέντρου.

Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας

Σίγουρα κατά τις διαδρομές σας στην πόλη θα έχετε πέσει πάνω σ' εκείνα τα γκρίζα κουβούκλια του ΟΤΕ με τα χιλιάδες καλώδια, τα οποία βρίσκονται σε κάθε γειτονιά της Αθήνας. Ονομάζονται ΚΑΦΑΟ και ουσιαστικά αποτελούν την ελληνοποιημένη προφορά του γερμανικού αρκτικόλεξου KV (Κα-Φάου) που προέρχεται από τη λέξη «Kabelverzweiger» και σημαίνει «καλωδιοκατανεμητής».

Σκοπός τους είναι να συγκεντρώνουν σε ένα σημείο τα τηλεφωνικά καλώδια όλων των κατοικιών μιας περιφέρεια που συνήθως καλύπτει 2-3 οικοδομικά τετράγωνα. Μέχρι την περασμένη άνοιξη τα περισσότερα από αυτά περνούσαν απαρατήρητα. Όλα άλλαξαν τον Φεβρουάριο, όταν ο δήμος Αθηναίων αποφάσισε να τα ζωγραφίσουν καλλιτέχνες.

Η δράση είναι εμπνευσμένη από το επιτυχημένο πρόγραμμα «Outside the box» που ξεκίνησε στο Τορόντο το 2013. Το κάλεσμα αφορούσε περίπου 100 κουτιά του ΟΤΕ στο εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας, στο Σύνταγμα, στην Ομόνοια και στο Μοναστηράκι, στο πλαίσιο της δράσης καθαρισμού όψεων του «This Is Athens – Polis».

Σκοπός τους είναι να συγκεντρώνουν σε ένα σημείο τα τηλεφωνικά καλώδια όλων των κατοικιών μιας περιφέρεια που συνήθως καλύπτει 2-3 οικοδομικά τετράγωνα. Μέχρι την περασμένη άνοιξη τα περισσότερα από αυτά περνούσαν απαρατήρητα. Όλα άλλαξαν τον Φεβρουάριο, όταν ο δήμος Αθηναίων αποφάσισε να τα ζωγραφίσουν καλλιτέχνες.

Εκδηλώθηκε μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς συνολικά συμμετείχαν 83 καλλιτέχνες με 128 προτάσεις. Αφού καθαρίστηκαν οι επιφάνειες, οι δημιουργοί άρχισαν να τις ζωγραφίζουν. Άλλοι επέλεξαν αστικά τοπία, άλλοι πρόσωπα, ενώ βρέθηκαν και κάποιοι που δημιούργησαν μερικά πολύ ευφάνταστα έργα, όπως αυτό στο ΚΑΦΑΟ της οδού Αθηνάς 24, που, χάρη στον εικαστικό Δημήτρη Κρέτση, μετατράπηκε σε βαλίτσα.

Η πρόσκληση έγινε σε καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν τις τεχνικές του wheatpasting και του stencil, καθώς αυτές είναι κατάλληλες για εξωτερικούς χώρους και αντέχουν σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Το κόστος των υλικών, τα οποία οι καλλιτέχνες είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν μόνοι τους, ανέλαβε ο δήμος, ενώ, για να προφυλαχτούν τα σχέδια από τους βανδαλισμούς, τα κουτιά των κατανεμητών τηλεφωνίας προστατεύτηκαν με ειδική υδροφοβική επίστρωση anti-tagging, η οποία δεν επιτρέπει καμία απολύτως μουτζούρα. Πρόκειται, ουσιαστικά, για την ίδια ουσία που χρησιμοποιεί ο δήμος Αθηναίων στους τοίχους της πόλης τον τελευταίο χρόνο για να σβήνει τα παράνομα γκράφιτι.

Το κίτρινο, το μπλε και το κόκκινο αντικατέστησαν το γκρίζο και τα ΚΑΦΑΟ έχουν μετατραπεί πια σε μερικά από τα πιο Ιnstagram friendly σημεία της Αθήνας, ενώ υπάρχουν ακόμα και επαρχιακές πόλεις, όπως η Καλαμάτα, που έχουν αποφασίσει να κάνουν το ίδιο και στα δικά τους κουτιά του ΟΤΕ.

Ένας από τους street artists που συμμετείχε στη δράση ήταν ο b., ο οποίος σχεδίασε 5 ΚΑΦΑΟ από την Ομόνοια μέχρι το Σύνταγμα, στη Σταδίου και στην πλατεία Καρύτση. Για εκείνον ήταν κάτι πρωτόγνωρο, καθώς τις περισσότερες φορές ζωγραφίζει πάνω σε τοίχους. «Το πλεονέκτημά τους είναι πως μπορείς να τα παρατηρήσεις από πολλές πλευρές. Πρόκειται, ουσιαστικά, για κάτι ανάμεσα σε τοιχογραφία και γλυπτό» επισημαίνει. Ο ίδιος αποφάσισε να σχεδιάσει πάνω στα ΚΑΦΑΟ πέντε έντονα πρόσωπα. «Ήθελα να είναι φάνκι για να ξεχωρίζουν από το γύρω αστικό περιβάλλον. Ήθελα να φαίνεται σαν να πετιέται ένα πρόσωπο από το πεζοδρόμιο».

Για τον b. τέτοιες δράσεις μόνο αισιόδοξες μπορεί να είναι.

Συνολικά συμμετείχαν 83 καλλιτέχνες με 128 προτάσεις. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Το κόστος των υλικών, τα οποία οι καλλιτέχνες είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν μόνοι τους, ανέλαβε ο δήμος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
 
Για να προφυλαχτούν τα σχέδια από τους βανδαλισμούς, τα κουτιά των κατανεμητών τηλεφωνίας προστατεύτηκαν με ειδική υδροφοβική επίστρωση anti-tagging. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Κάποιοι καλλιτέχνες επέλεξαν αστικά τοπία, κάποιοι άλλοι πρόσωπα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Η δράση είναι εμπνευσμένη από το επιτυχημένο πρόγραμμα «Outside the box» που ξεκίνησε στο Τορόντο το 2013. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO