Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Φως, χρώμα, παιχνίδι και ποπ ψυχεδέλεια - Αυτά είναι τα έργα των Point Supreme

Ένα τολμηρό αρχιτεκτονικό δίδυμο που έχει ανατρέψει τους κανόνες και απεχθάνεται το μίνιμαλ

Φως, χρώμα, παιχνίδι και ποπ ψυχεδέλεια - Αυτά είναι τα έργα των Point Supreme

Τα έργα των Point Supreme είναι γοητευτικά με έναν πολύ παιχνιδιάρικο τρόπο, έχουν ξεχωρίσει από το βαρετό πεδίο του μίνιμαλ και το δίδυμο αυτό αποδεικνύει πως είναι τολμηρό και πως μπορεί να πειραματίζεται και να μεταμορφώνει οτιδήποτε και αν αναλαμβάνει. Ο Κωνσταντίνος Πανταζής και η Μαριάννα Ρέντζου είναι δύο αρχιτέκτονες που είναι από μόνοι τους μια κατηγορία στο αθηναϊκό τοπίο του design για αυτό και τα έργα τους έχουν φιλοξενηθεί σε όλα τα μεγάλα αρχιτεκτονικά περιοδικά του κόσμου ενώ παράλληλα έχουν ήδη μια συλλογή βραβείων στο βιογραφικό τους. Το περιοδικό Wallpaper τους έχει συμπεριλάβει στη λίστα με τα 20 καλύτερα γραφεία του κόσμου, πριν λίγες εβδομάδες συμμετείχαν στην πρώτη Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βόρειας Αμερικής που θα διεξαχθεί στο Σικάγο και σε λίγες εβδομάδες ολοκληρώνουν ακόμη ένα μεγαλεπήβολο έργο τους στα Πετράλωνα το οποίο θα προστεθεί στη χρωματιστή συλλογή του γραφείου. 

Η Μαριάννα Ρέντζου και ο Κωνσταντίνος Πανταζής
Διαμέρισμα Giorgia. Συνδυασμός από ευρύχωρους και πυκνούς χρηστικούς χώρους
Διαμέρισμα Giorgia. Κάθε πλευρά συγκεντρώνει διαφορετικές λειτουργίες και έχει το δικό της χαρακτήρα.

Η φιλοσοφία των Point Supreme

Οι ιδρυτές του γραφείου Κωνσταντίνος και Μαριάννα έχουν και οι δύο συλλέξει πολύ διαφορετικές εμπειρίες και αναφορές. Ο Κωνσταντίνος μετά την αρχιτεκτονική σπούδασε πολεοδομία και σχεδιασμό πόλεων στο Ρότερνταμ ενώ η Μαριάννα προχώρησε με ντιζάιν στο Λονδίνο και μετά σχεδιασμό βιομηχανικού αντικειμένου στη θρυλική σχολή των Droog Design στο Αιντχόβεν. Αποτέλεσμα αυτών είναι πως έχουν μπλέξει τρόπους σκέψης από διαφορετικές περιοχές και κλίμακες του ντιζάιν. Βλέπουν τα αντικείμενα σαν να είναι πόλεις, τις πόλεις σαν να είναι έπιπλα, τα βουνά σαν να είναι κτίρια. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, έζησαν και δούλεψαν σε πολλές πόλεις όπως το Τόκιο, το Παρίσι, το Λονδίνο, οι Βρυξέλλες και έτσι απορρόφησαν και επηρεάστηκαν από πολλές διαφορετικές κουλτούρες. Το αποτέλεσμα είναι πως τα κτίριά τους δεν μπορούν να κατηγοριοποιηθούν πουθενά. Δεν ανήκουν σε κανένα στυλ. Έχουν το εντελώς δικό τους ιδίωμα, το οποίο μάλιστα ενσωματώνει πολλά Ελληνικά και παραδοσιακά στοιχεία, αφού έχουν εμμονή με την Ελλάδα και τις παραδόσεις της.

Διαμέρισμα Giorgia. Η ανάβαση στη σκάλα μοιάζει με σκαρφάλωμα πάνω στα δέντρα.
Διαμέρισμα Nadja σε συνεργασία με την KN Group constructions : Ο χώρος κινήσεων στον πάνω όροφο.
Διαμέρισμα Nadja: Ένωση ετερόκλητων στοιχείων
φωτό: Γιάννη Δρακουλίδη.

Η προτεραιότητα σε κάθε πρότζεκτ;

"Η λειτουργικότητα. Το έργο να λειτουργεί σωστά και να απελευθερώνει τον χρήστη. Αυτό είναι το πιο στοιχειώδες για να μπορέσει να ανυψωθεί η ποιότητα της καθημερινότητάς του. Πολύ περισσότερο σημαντικό από αισθητικά κριτήρια για παράδειγμα. Ο τρόπος που σχεδιάζουμε βασίζεται σε μεγάλη έρευνα όσον αφορά τον τρόπο που λειτουργεί ο κάθε πελάτης. Η επιτυχία είναι να οδηγήσει η ίδια η λειτουργικότητα και τα αισθητικά κριτήρια, στη συνέχεια. Όλα να είναι συνδεδεμένα δηλαδή."

φωτό:Έφη Γούση
Διαμέρισμα στο Χολαργό: Άποψη του καθιστικού
Διαμέρισμα στο Χολαργό: Άποψη του γραφιστικού τοίχου.
Κατοικία στην Κίμωλο, υπό κατασκευή. Άποψη του υπνοδωματίου.

Τα εκρηκτικά, σχεδόν ψυχεδελικά έργα των Point Supreme είναι η δημιουργική τους σφραγίδα στο χώρο και οι ίδιοι επιμένουν στο παιχνίδι αυτό. Σπίτια και κτίρια πιο φωτεινά, pop και ευφάνταστα έργα που όμως καταφέρνουν να είναι ισορροπημένα απέναντι από την πεπατημένη του less is more που μοιάζει να χάνει έδαφος. Οι ίδιοι εξηγούνται για την εμμονή τους σε αυτόν τον πειραματισμό:

"Η Ελλάδα είναι φως και χρώμα. Θεωρούμε πως το αυστηρό και το μίνιμαλ δεν θα έπρεπε να μας αφορά. Το μίνιμαλ είναι ένα στυλ που έγινε της μόδας πριν κάποια χρόνια για λάθος λόγους: σήμαινε τότε το μέλλον, έδειχνε φουτουριστικό, ήταν μια καλή απάντηση στα βαριά, φορτωμένα σπίτια όπου όλοι μεγαλώσαμε με τα χοντρά έπιπλα και τις μπαρόκ κορνίζες στους τοίχους. Το μίνιμαλ ήταν στην αρχή ξεκούραστο, ανακουφιστικό και καθιερώθηκε γιατί σημαίνει το σύγχρονο, και είναι σύγχρονο με την έννοια πως είναι εύκολο να γίνει, να αναπαραχθεί, άλλωστε είναι το ίδιο παντού. Δε χρειάζεται ιδιαίτερες ικανότητες και μεγάλη προσπάθεια για να κάνεις μίνιμαλ αρχιτεκτονική. Δεν παίρνεις ρίσκο. Και εξακολουθεί να έχει νόημα στη Σκανδιναβία, σε χώρες με λεπτό φως, σε χώρες άχρωμες. Ή στην Ιαπωνία. Όμως στην Ελλάδα με τον δυνατό ήλιο που κάνει όλα τα χρώματα ζωντανά δεν υπάρχει λόγος να περιορίζει κανείς τον εαυτό του, τον χώρο του, την αρχιτεκτονική. Γιατί να απορρίψει τόσα στοιχεία που μπορούν να κάνουν την εμπειρία χαρούμενη, συναρπαστική, που μιλά στις αισθήσεις και γεννά συναισθήματα; Μας στενοχωρεί όταν βλέπουμε αυστηρά και μίνιμαλ αρχιτεκτονική στην Ελλάδα γιατί αυτή η αρχιτεκτονική δεν θα μπορέσει ποτέ να είναι Ελληνική. Η πιο σπουδαία αρχιτεκτονική για μας είναι η λαϊκή αρχιτεκτονική των νησιών μας, που είναι απλή για λόγους οικονομίας και όχι στυλ, αλλά ενσωματώνει στοιχεία διακοσμητικά, και είναι τρομερά γλυπτική. Είναι εντελώς απενοχοποιημένη και έχει νόημα, συμβολισμούς. Είναι ανθρώπινη. Φτιάχνει χώρους για να ζεις, ζωντανούς."

Κατοικία στην Κίμωλο, υπό κατασκευή. Άποψη του καθιστικού.
Κατοικία στα Πετράλωνα, μακέτα. Άποψη από το δρόμο.
Κατοικία στα Πετράλωνα υπό κατασκευή. Άποψη από την όψη στο δρόμο.
Κατοικία στα Πετράλωνα υπό κατασκευή. Άποψη από τον κήπο.
Κατοικία στα Πετράλωνα. Ο τοίχος από ανεπίχρηστο σκυρόδεμα με τα διάφορα ένθετα στοιχεία.
Κατοικία στα Πετράλωνα υπό κατασκευή. Άποψη του γραφιστικού τοίχου με τα σώματα αθλητών από αρχαία Ελληνικά αγγεία.
Κατοικία στα Πετράλωνα υπό κατασκευή. Άποψη υπνοδωματίου.
Κατοικία στα Πετράλωνα υπό κατασκευή. Άποψη του κέντρου του σπιτιού με την 'εσωτερική όψη' που σχηματίζουν τα υπνοδωμάτια προς αυτό.