BAΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
1
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Detroit Industry, Diego Rivera, 1932-33

  

Ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο ήταν ένα εκρηκτικό ζευγάρι. Αυτός κρατούσε ένα πιστόλι, αυτή ένα μπουκάλι. Μοιράστηκαν μια περιπετειώδη ζωή, τη δίψα για την τεκίλα και το πάθος του ενός για τον άλλο. Άφησαν το στίγμα τους στο Ντιτρόιτ. Και το Ντιτρόιτ άφησε το δικό του στίγμα στην τέχνη τους.

Το Ινστιτούτο Τεχνών του Ντιτρόιτ, φέρνει μαζί τους δυο καλλιτέχνες, τον Ντιέγκο Ριβέρα και τη Φρίντα Κάλο με 70 έργα τέχνης που απεικονίζουν την εξέλιξη των σταδιοδρομιών αυτών των δύο εξαιρετικών καλλιτεχνών. Μεταξύ αυτών, οκτώ από τα επικά προπαρασκευαστικά του Ριβέρα για τις τοιχογραφίες της βιομηχανίας του Nτιτρόιτ και 23 της Κάλο που παρουσιάζονται στο Ντιτρόιτ για πρώτη φορά. Οι τοιχογραφίες του  Ριβέρα απεικονίζουν σε 27 πάνελς την βιομηχανία  Ford Motor Company. Θεωρούνται τα πιο επιτυχημένα έργα του.

Οι περισσότερες τοιχογραφίες παρουσιάζουν εργάτες που δουλεύουν στο εργοστάσιο River Rouge της Ford Motor Company. Οι υπόλοιπες απεικονίζουν την πρόοδο που έχει σημειωθεί σε διάφορους επιστημονικούς τομείς, όπως η ιατρική και η νέα τεχνολογία. Η ιδέα πίσω από τη δουλειά του Ριβέρα είναι ότι όλες οι δραστηριότητες και οι ιδέες είναι ένα.

Όταν η έκθεση των έργων του άνοιξε για το κοινό, οι θρησκευτικοί ηγέτες αποκάλεσαν τις τοιχογραφίες βλάσφημες και αισχρές και εξέφραζαν την αντίθεσή τους στην αριστερή καταβολή του καλλιτέχνη.

Όταν o Ριβέρα και η Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ, το 1932, στην καρδιά της Μεγάλης Ύφεσης, το μουσείο της πόλης αγωνιζόταν να μείνει ανοικτό. Ο οραματιστής διευθυντής William Valentiner, κάλεσε τότε τον Ριβέρα με χρηματοδότηση του Έντσελ Φορντ με το ιλιγγιώδες ποσό των 20.000 δολαρίων. Ριβέρα και Φορντ ήταν δυο αντίθετοι πόλοι, το καπιταλιστικό και το κομμουνιστικό και έμοιαζαν με ένα παράξενο ζευγάρι. Όμως είχαν αμοιβαίο σεβασμό και συγκλίνουσες ατζέντες. Και οι δυο μοιράζονταν την πίστη ότι η βιομηχανία είναι το κλειδί της προόδου και ότι η τέχνη έχει τη δύναμη να αλλάζει τη ζωή.

Όταν η έκθεση των έργων του άνοιξε για το κοινό, οι θρησκευτικοί ηγέτες αποκάλεσαν τις τοιχογραφίες βλάσφημες και αισχρές και εξέφραζαν την αντίθεσή τους στην αριστερή καταβολή του καλλιτέχνη. Οι εφημερίδες προέτρεπαν να ασβεστωθούν τα έργα. Ο Φορντ ήταν αυτός που μίλησε για την υπεράσπιση της τέχνης και άνδρες που εργάστηκαν ορκίστηκαν να σχηματίσουν μια προστατευτική ασπίδα γύρω από το αριστούργημα του Ριβέρα.

Όταν οι δυο καλλιτέχνες έφτασαν στο Ντιτρόιτ ήταν σε διαφορετικά σημεία στη ζωή και τη σταδιοδρομία τους. Ο Ριβέρα ήταν 45 ετών στο απόγειο της φήμης του και η Κάλο μόλις 24 και τότε είχε αρχίσει να ξεχωρίζει για την καλλιτεχνική της ταυτότητα.  Ο Ριβέρα δούλευε με το βλέμμα προς το δημόσιο χώρο ενώ η Κάλο κοιτάζοντας προς τα μέσα και μεταφράζοντας το ιδιωτικό και σωματικό σε συναισθηματικό βίωμα.

Στην έκθεση υπάρχουν ακόμα τα προπαρασκευαστικά σχέδια των τοιχογραφιών, που δείχνουν όλη την αριστοτεχνική σχεδιογραφία δίπλα στο εντυπωσιακό και φιλόδοξο αποτέλεσμα.

Η Κάλο έκανε πέντε έργα ζωγραφικής στο Ντιτρόιτ. Ο Ριβέρα την εκλιπαρούσε να ζωγραφίσει τη ζωή της. Η Κάλο απέβαλε και ο πίνακας "Henry Ford Hospital," μιλά εύγλωττα για αυτή τη φάση της ζωής της. Μια γυμνή γυναίκα σε ένα κρεβάτι, σε μια λίμνη αίματος, έξι ομφάλιοι λώροι με αιωρούμενα σύμβολα συμπεριλαμβανομένου ενός εμβρύου. Τα έργα της μετά το Ντιτρόιτ γίνονται πιο αιχμηρά , όπως τα διάσημα έργα της "Self-Portrait with Cropped Hair" και "Suicide of Dorothy Hale".

Ο Ριβέρα εκλιπαρούσε τη σύζυγό του να ζωγραφίσει τη ζωή της. Κάλο απέβαλε τον Ιούλιο και η ζωγραφική που σύντομα γίνεται », Νοσοκομείο Henry Ford," παραμένει οριστικά: μια όμορφη εφιάλτη στον οποίο ξαπλώνει γυμνή σε ένα κρεβάτι σε μια λίμνη αίματος, έξι ομφάλιο λώρο που συνδέονται με αιωρείται σύμβολα, συμπεριλαμβανομένου ενός εμβρύου.

Αν και το μεγάλο αστέρι της ποπ κουλτούρας σήμερα είναι η Φρίντα Κάλο, ο Ριβέρα παραμένει μέχρι σήμερα ο μεγάλος σταρ του Ντιτρόιτ. 

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
"Henry Ford Hospital", 1932
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
The Dream (The Bed) - Frida Kahlo
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Suicide of Dorothy Hale, Frida Kahlo, 1940
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Η Φρίντα Κάλο στο Ντιτρόιτ
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Self-Portrait on the Borderline between Mexico and the United States, Frida Kahlo, 1932, oil on metal

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
"Self-Portrait with Cropped Hair"

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Ριβέρα και Κάλο στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Προσχέδια των τοιχογραφιών

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Από την έκθεση στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Από την έκθεση στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Από την έκθεση στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Oι τοιχογραφίες του Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Σπουδή για την τοιχογραφία

1

BAΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια
Φρίντα Κάλο. Μια γυναίκα που ήθελε γι' αυτό και μπόρεσε.Η ίδια είχε πει: “Γεννήθηκα μαζί με μια επανάσταση. Αυτό ας το μάθουν όλοι. Γεννήθηκα μέσα στη φωτιά. Πρωτοείδα τον κόσμο μέσα στη θέρμη του ξεσηκωμού. Εκείνη η καυτή μέρα θα με κρατάει πάντα μες στην αγκαλιά της. Ως παιδί, εκπυρσοκρότησα. Ως ενήλικος, πυρπολήθηκα. Είμαι χωρίς αμφιβολία παιδί αυτής της επανάστασης και ενός γέρου θεού που λάτρευαν οι πρόγονοί μου. Γεννήθηκα το 1910. Ήταν καλοκαίρι. Μετά από λίγο, ο Εμιλιάνο Ζαπάτα, el Gran Insurrecto, θα ξεσήκωνε το Νότο. Ἠμουν λοιπόν τυχερή: το 1910 ήταν η χρονολογία γέννησής μου”. Το 1929 παντρεύεται τον μεγάλο έρωτα της ζωής της, τον Ντιέγκο Ριβέρα, με τον οποίο είχε μεγάλη διαφορά ηλικίας. Ήταν ένας γάμος μεταξύ δύο δημιουργών, που δεν προιωνιζόταν καθόλου ανιαρός. Η πολιτική απασχολούσε σε μόνιμη βάση τον Ντιέγκο. Γεωγραφικά αλλά και ιστορικά, βρισκόταν πάνω στη διαγώνια γραμμή που ξεκινούσε από την επανάσταση του Μεξικό, η οποία ξέσπασε το 1910, και έφτανε ως την Οκτωβριανή Επανάσταση στη Ρωσία, το 1917, περνώντας από τον πόλεμο του 1914 στη Γαλλία. Η άποψή του: Η τέχνη, συμπεριλαμβανομένων και των έργων του, είχε τη δυνατότητα να κάνει τον κόσμο καλύτερο, πιο ανθρώπινο. Η άποψη της Φρίντα: η ατομικότητα πρέπει να θυσιάζεται προς χάρη του κοινού συμφέροντος. Αν αμφιβάλλει κανείς, είναι σαν να εγκληματεί έναντι ολόκληρης της ανθρωπότητας.