Pauline Boty: Μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Η Pauline Boty ήταν μια από τις πρωτοπόρους του κινήματος της ποπ αρτ στη δεκαετία του 1960 στη Βρετανία. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Το έργο της παραμένει μέχρι και σήμερα στη σκιά, αποτέλεσμα, θα μπορούσε να πει κανείς, της τραγικής της ιστορίας και των όσων ακολούθησαν μετά τον πρόωρο θάνατό της. Η Pauline Boty ήταν μια από τις πρωτοπόρους του κινήματος της ποπ αρτ στη δεκαετία του 1960 στη Βρετανία. Το έργο της ήταν ευέλικτο, παιγνιώδες, ακτινοβολούσε με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση θηλυκότητά της και διερευνούσε με τόλμη και μεράκι ζητήματα της γυναικείας σεξουαλικότητας.

Πρόλαβε να κάνει λίγα στη σύντομη ζωή της, αλλά σε αυτά τα χρόνια σχολίασε την πατριαρχία, τη βία των ανδρών και αποθέωσε τη γυναικεία σεξουαλικότητα με έργα που αντικατόπτριζαν το ελεύθερο φεμινιστικό πνεύμα σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο. Αψήφησε τις συμβάσεις και ενίσχυσε τις γυναίκες, τις οποίες απεικόνισε με σεξουαλική δράση, αμφισβητώντας τους παραδοσιακούς ρόλους των φύλων μέσα από τα τολμηρά και προκλητικά έργα και τον τρόπο ζωής της.

Παράλληλα με την κοινωνική κριτική που ασκούσε, τις ποπ εικόνες της με τη Μέριλιν και τον Έλβις, εμβάθυνε σε σημαντικά θέματα όπως οι αμερικανικές φυλετικές ταραχές και η κρίση της Κούβας.

Αψήφησε τις συμβάσεις και ενίσχυσε τις γυναίκες, τις οποίες απεικόνισε με σεξουαλική δράση, αμφισβητώντας τους παραδοσιακούς ρόλους των φύλων μέσα από τα τολμηρά και προκλητικά έργα και τον τρόπο ζωής της.

Η Μπριζίτ Μπαρντό του Γουίμπλετον

Γεννημένη σε μια αυστηρή καθολική οικογένεια στο Νότιο Λονδίνο, ήταν από πολύ νωρίς ανήσυχη. Η θέση της στον οικογενειακό της κύκλο ήταν πολύ συγκεκριμένη, ήταν το τέταρτο παιδί μετά από τρία αγόρια. Το 1954, παρά τις αντιρρήσεις του πατέρα της, που θεωρούσε απαράδεκτο να ασχοληθεί με την τέχνη, κέρδισε μια υποτροφία στην Wimbledon School of Art. Πολύ γρήγορα ξεχώρισε ανάμεσα στους συμφοιτητές της, που την αποκαλούσαν «The Wimbledon Bardot» λόγω της ομοιότητάς της με τη Γαλλίδα σταρ Μπριζίτ Μπαρντό, και βραβεύτηκε για τα βιτρό της.

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Πολύ γρήγορα ξεχώρισε ανάμεσα στους συμφοιτητές της, που την αποκαλούσαν «The Wimbledon Bardot» λόγω της ομοιότητάς της με τη Γαλλίδα σταρ Μπριζίτ Μπαρντό, και βραβεύτηκε για τα βιτρό της. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Κατάφερε να σπουδάσει χάρη στην υποστήριξη της μητέρας της, που ήταν μια καλλιτέχνιδα η οποία είχε εγκαταλείψει την καριέρα της για να αφοσιωθεί στην οικογένειά της και έδειξε από νωρίς ενδιαφέρον για την ποπ κουλτούρα. Το 1957 ένα από τα έργα της παρουσιάστηκε στην έκθεση «Young Contemporaries» μαζί με έργα των Robyn Denny, Richard Smith και Bridget Riley.

Ήταν η εποχή που στο Royal College of Art τα ποσοστά εισαγωγής γυναικών ήταν πολύ χαμηλά, μόνο έξι γυναίκες μπορούσαν να φοιτούν ανάμεσα στους 60 σπουδαστές. Έτσι δεν κατάφερε να συνεχίσει τις σπουδές της στη Σχολή Ζωγραφικής, αλλά μόνο στο School of Stained Glass του Royal College. Παρά τον θεσμοθετημένο σεξισμό στο κολέγιό της, ήταν μια από τις πιο δυνατές μαθήτριες στην τάξη της και το 1960 ένα από τα έργα της με βιτρό συμπεριλήφθηκε στην περιοδεύουσα έκθεση «Modern Stained Glass» που διοργάνωσε το Arts Council. Η Boty συνέχισε να ζωγραφίζει μόνη της στο φοιτητικό της διαμέρισμα στο δυτικό Λονδίνο και το 1959 επιλέχθηκαν άλλα τρία έργα της για την έκθεση «Young Contemporaries».

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου έγινε φίλη και με άλλους νεαρούς καλλιτέχνες της ποπ, όπως ο David Hockney, ο Derek Boshier, ο Peter Phillips και ο Peter Blake. Το «μόνο κορίτσι της παρέας τους» ήταν πολυτάλαντο. Τραγουδούσε, χόρευε, έγραφε ποίηση και ανήκε στο Anti-Ugly Action, μια ομάδα μαθητών της RCA που διαμαρτυρόταν ενάντια στη νέα βρετανική αρχιτεκτονική, την οποία θεωρούσε προσβλητική και κακής ποιότητας. Η Pauline Boty ήταν γνωστή για την ευελιξία, τον αυθορμητισμό και την ειλικρίνειά της.

Έδειξε το ταλέντο της στη μουσική παίρνοντας μέρος στο μουσικό πρόγραμμα της δεκαετίας του ‘60 «Ready Steady Go!», έγραφε ποίηση και εμφανίστηκε στην ταινία «Alfie» με τον Michael Caine. Έκανε θέατρο και έγραφαν για εκείνη: «Φανταστείτε μια έξυπνη ηθοποιό που είναι επίσης ζωγράφος και ξανθιά και έχετε την Pauline Boty». Ήταν το πιο πολυσυζητημένο κορίτσι στη σκηνή της τέχνης, με δική της εκπομπή στο ραδιόφωνο και ρόλο σε μια σειρά του BBC.

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Pauline Boty (1962) Epitaph to Something’s Gotta Give

Αναδείχθηκε σε εξέχουσα φυσιογνωμία της βρετανικής ποπ αρτ σκηνής. Μετά τις σπουδές της άρχισε να δημιουργεί το δικό της στυλ και στα έργα της εμφανίζονται αρχετυπικές ανδρικές φιγούρες, ενώ τα θηλυκά στοιχεία εκφράζονται από μεγάλα τριαντάφυλλα. Στα ζωγραφισμένα κολάζ της παρουσίαζε μια σειρά από γεωμετρικά πάνελ και αφηρημένες φόρμες λουσμένες σε ζωηρές αποχρώσεις του μπλε, του πορτοκαλί και του κίτρινου. Οι σπουδές της στο βιτρό την έμαθαν να διαιρεί τον χώρο του καμβά σε διάφορα τμήματα και γεωμετρικά σχήματα για τη σύνθεση της συνολικής εικόνας.

Στους καμβάδες της σχολίαζε τον σεξισμό με τον πιο ανάλαφρο τρόπο. Οι πίνακές της ήταν αισθησιακοί και ερωτικοί −άντρες και γυναίκες σύμβολα του σεξ−, ο Έλβις, ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό, ο Βρετανός συγγραφέας Ντέρεκ Μάρλοου, η Μόνικα Βίτι και η Μέριλιν Μονρόε πρωταγωνιστούσαν σε πολύχρωμα υπόβαθρα γεμάτα λουλούδια.

Ενώ τα μέσα ενημέρωσης προσανατολίζονταν στη νεολαία της εποχής, τα ζωηρά χρώματα άρχισαν να καταλαμβάνουν περιοδικά, διαφημίσεις ρούχων και εξώφυλλα άλμπουμ. Ήταν η παλέτα που αγκάλιασε η Pauline Boty. Οι σύγχρονοί της, όπως ο Peter Blake, χρησιμοποίησαν παρόμοιους χρωματικούς συνδυασμούς και τεχνικές κολάζ, αντανακλώντας τις καλλιτεχνικές τάσεις της εποχής.

Η Μέριλιν Μονρόε ήταν ένα πρόσωπο που της ασκούσε γοητεία, στα μάτια της  ενσάρκωνε τόσο μια περίοδο πιο φιλελεύθερης γυναικείας σεξουαλικότητας όσο και τους περιορισμούς της. Σε όλη τη διάρκεια της καριέρας της αναγνωριζόταν για τη δύναμη των έργων της, αλλά είχε να αντιμετωπίσει και προκλήσεις ως αποτέλεσμα της ομορφιάς της. Με το έργο της ρίχνει φως στον διάχυτο μισογυνισμό της κοινωνίας των αρχών της δεκαετίας του 1960, όπου οι όμορφες γυναίκες συχνά περιορίζονταν σε απλά αντικείμενα φαντασιώσεων.

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Pauline Boty (1958-59) Nude on the beach

Στα μεταγενέστερα έργα της, η Pauline Boty εμβάθυνε σε πολιτικά θέματα, κάνοντας επίσης κριτική για την ανδροκρατούμενη κοινωνία μέσα στην οποία ζούσε. Μέσα από την τέχνη της, η οποία ήταν εμποτισμένη με μια ξεκάθαρα γυναικεία προοπτική, και τον ανορθόδοξο τρόπο ζωής της, αναδείχθηκε αργότερα ως σύμβολο του φεμινιστικού κινήματος στη δεκαετία του 1970. Φαίνεται ξεκάθαρα η αμφισβήτησή της στη διάκριση μεταξύ της προοπτικής των ανδρών και των γυναικών για το ανθρώπινο σώμα. Αυτό το θέμα εξερευνήθηκε ιδιαίτερα στη σειρά κολάζ «It’s a Man’s World» I και II.

Η ενότητα «αρσενικό» απεικονίζει άντρες που υπάρχουν σε ενεργά βιομηχανικά και εύπορα περιβάλλοντα, σε πλήρη αντίθεση με την παθητική απεικόνιση των γυναικών μέσα στο φυσικό περιβάλλον. Ενώ αυτοί οι άνδρες μπορεί να διαθέτουν αξιοθαύμαστες ιδιότητες, λειτουργούν μέσα σε ένα κοινωνικό πλαίσιο που διαιωνίζει έναν «αντρικό κόσμο», ενισχύοντας περαιτέρω τις διαφορές και τους περιορισμούς των φύλων.

Για παράδειγμα, ο Έλβις Πρίσλεϊ απεικονίζεται εντελώς ντυμένος, με το πρόσωπό του σε κοντινό πλάνο. Αυτό σημαίνει ότι τον θαυμάζουν και για το μουσικό του ταλέντο και όχι μόνο για τη φυσική του εμφάνιση.

Αντί να παρουσιάζονται ως πραγματικά άτομα με πολύπλευρες ταυτότητες και σεξουαλική αυτονομία, οι γυναίκες και η σεξουαλικότητά τους γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης για την ικανοποίηση του ανδρικού κοινού, ενώ οι άλλες ιδιότητές τους παραμένουν παραγνωρισμένες.

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Η ενότητα «αρσενικό» απεικονίζει άντρες που υπάρχουν σε ενεργά βιομηχανικά και εύπορα περιβάλλοντα, σε πλήρη αντίθεση με την παθητική απεικόνιση των γυναικών μέσα στο φυσικό περιβάλλον.

Σύντομη ζωή, τραγικό τέλος

Ελεύθερη και ανεξάρτητη, έβγαινε με τον παντρεμένο σκηνοθέτη της τηλεόρασης Philip Saville και τον εικαστικό Peter Blake. Τους απογοήτευσε όταν ερωτεύτηκε και παντρεύτηκε μετά από δέκα ημέρες τον Clive Goodwin, έναν ατζέντη λογοτεχνών με κύρος και φήμη στους εκδοτικούς κύκλους. Το σπίτι τους στην Cromwell Road έγινε στέκι καλλιτεχνών, μουσικών και συγγραφέων, όπως ο Μπομπ Ντίλαν, τον οποίο η Boty έφερε στην Αγγλία, και οι David Hockney, Peter Blake, Michael White, Kenneth Tynan, Troy Kennedy Martin, John McGrath, Dennis Potter και Roger McGough.

Ο σύζυγός της, που αργότερα ήταν μέλος της ιδρυτικής ομάδας του ριζοσπαστικού περιοδικού «Black Dwarf», την ενθάρρυνε ώστε τα έργα της να έχουν και πολιτικό περιεχόμενο. Το στυλ της, χωρίς να αλλάξει, αρχίζει να περιλαμβάνει και τα μεγάλα γεγονότα της εποχής της, τις ταραχές στο Μπέρμιγχαμ το 1963, τη δολοφονία του Τζον Φ. Κένεντι και τον πόλεμο του Βιετνάμ.

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Pauline Boty (1966) BUM

Τον Ιούνιο του 1965 έμεινε έγκυος. Κατά τη διάρκεια μιας προγεννητικής εξέτασης, ανακαλύφθηκε ένας όγκος και διαγνώστηκε με καρκίνο. Αρνήθηκε να κάνει άμβλωση και επίσης αρνήθηκε να κάνει χημειοθεραπεία, η οποία θα μπορούσε να βλάψει το έμβρυο. Αντ’ αυτού προτίμησε να καπνίζει μαριχουάνα για να ανακουφίσει τους πόνους της. Συνέχισε να διασκεδάζει με τους φίλους της και γέννησε την κόρη της, Boty Goodwin, τον Φεβρουάριο του 1966. Πέθανε τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς στο νοσοκομείο Royal Marsden. Ήταν μόνο 28 ετών.

Το 1978, ο σύζυγός της, Clive Goodwin, πέθανε με τραγικό τρόπο από εγκεφαλική αιμορραγία στο Λος Άντζελες. Κατέρρευσε στο λόμπι του ξενοδοχείου του και η αστυνομία, νομίζοντας ότι είναι μεθυσμένος, τον άφησε δύο μέρες σε ένα κελί. Η κόρη της, η οποία σπούδασε στο Ινστιτούτο Τεχνών της Καλιφόρνια, πέθανε από υπερβολική δόση ηρωίνης στις 12 Νοεμβρίου 1995, σε ηλικία 29 ετών.

Μετά τον θάνατό της, οι πίνακές της αποθηκεύτηκαν στη σοφίτα των γονιών της και σε μια αποθήκη στον αχυρώνα ενός από τα αδέλφια της στο Κεντ και ξεχάστηκαν για σχεδόν 30 χρόνια. Η δουλειά της ανακαλύφθηκε ξανά στη δεκαετία του 1990, ανανεώνοντας το ενδιαφέρον για τη συμβολή της στην ποπ αρτ. Η ζωή και η δουλειά της αποτελούν σημαντικό κεφάλαιο στο μυθιστόρημα της Άλι Σμιθ «Φθινόπωρο» (εκδόσεις Καστανιώτη). Ο τελευταίος πίνακάς της, «Bum» (1966), ήταν μια παραγγελία του κριτικού Kenneth Tynan για το ερωτικό καμπαρέ του «Ω! Καλκούτα!».

Το έργο της σήμερα επανεξετάζεται συστηματικά, τα μεγάλα μουσεία αποκτούν έργα της και έχει επηρεάσει πολλές γυναίκες καλλιτέχνιδες που έχουν αλλάξει την αντίληψη για τον τρόπο που μιλούν για τη σεξουαλικότητά τους, τον φεμινισμό και τις γυναίκες. 

Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Pauline Boty (1959) Golden nude
Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Η δουλειά της ανακαλύφθηκε ξανά στη δεκαετία του 1990, ανανεώνοντας το ενδιαφέρον για τη συμβολή της στην ποπ αρτ.
Pauline Boty, μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτ Facebook Twitter
Pauline Boty (1963) The Only Blonde in the World
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη

Εικαστικά / Εντ Ρούσα: Η γοητεία της αμερικανικής ζωής στο έργο ενός μεγάλου καλλιτέχνη

Ζωγράφος, γραφίστας, κινηματογραφιστής, φωτογράφος, σχεδιαστής, ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή Αμερικανούς καλλιτέχνες πραγματοποιεί την πρώτη του αναδρομική έκθεση στο ΜοΜΑ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ