Η υψωμένη γροθιά και το «μαχαίρι στο κόκκαλο»

Η υψωμένη γροθιά και το «μαχαίρι στο κόκκαλο» Facebook Twitter
Ο Κώστας Γαλανόπουλος πέτυχε το νικητήριο τέρμα και το πανηγύρισε με υψωμένη τη γροθιά του στην οποία κρατούσε σφιχτά το πένθιμο περιβραχιόνιο που φορούσαν οι παίκτες της ομάδας στη μνήμη του δολοφονημένου οπαδού. Φωτ.: EUROKINISSI
0

ΜΙΑ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΜΕΤΑ τον ναζιστικό (φαινομενικά τουλάχιστον) χαιρετισμό του τότε ποδοσφαιριστή της ΑΕΚ Γιώργου Κατίδη στον αγώνα με τη Βέροια τον Μάρτιο του 2013 (αμέσως μετά θα έλεγε ότι δεν είχε ιδέα ότι θα «ερμηνευτεί» έτσι το τεντωμένο του χέρι προς την εξέδρα και όσοι γνώριζαν τον ίδιον και τη συγκλονιστική αφέλεια και άγνοια που τον διέκρινε, συμφώνησαν) ήρθε προχθές το βράδυ το υψωμένο χέρι ενός άλλου παίκτη της ομάδας για να μεταφέρει έναν εντελώς αντίθετο, και πολύ πιο ισχυρό, συμβολισμό

Η ΑΕΚ ξεκίνησε τον αγώνα με τη Ντινάμο Ζάγκρεμπ υπό τη σκιά μιας τραγωδίας και χωρίς ούτε έναν Έλληνα παίκτη στην αρχική της σύνθεση, στοιχείο πάντα θλιβερό και δυσοίωνο που αφαιρεί από κάθε ομάδα τον όποιο τοπικό χαρακτήρα της και την κάνει να μοιάζει με μισθοφορικό θίασο.

Στο τέλος όμως ήταν ο Κώστας Γαλανόπουλος αυτός που πέτυχε το νικητήριο τέρμα και το πανηγύρισε με υψωμένη τη γροθιά του στην οποία κρατούσε σφιχτά το πένθιμο περιβραχιόνιο που φορούσαν οι παίκτες της ομάδας στη μνήμη του δολοφονημένου οπαδού.

«Η υψωμένη μας γροθιά θα σας αγγίζει πάντα», έγραψε στο instagram του ο ποδοσφαιριστής κάτω από την φωτογραφία που τον δείχνει να υψώνει το μαύρο περιβραχιόνιο προς τον ουρανό (ή προς τους νεοναζί ultras της Ντινάμο Ζάγκρεμπ).

Ασχέτως του χάους (ιδεολογικού και μη) που επικρατεί στις παραφυάδες του οργανωμένου οπαδισμού και των απανταχού “ultras” –όποιος συμμετέχει σε ξεκαθαρίσματα λογαριασμών και σε «ραντεβού θανάτου» δεν δικαιούται να επικαλείται ιδεολογικό άλλοθι–  τέτοιες συμβολικές χειρονομίες που διασπείρονται μέσω της εικόνας σε εκατομμύρια αποδέκτες μπορούν να έχουν ανεκτίμητη αξία σε μια εποχή που ο φασισμός τριγυρνά αμολητός και με αφρούς στο στόμα ανά την Ευρώπη.

«Η υψωμένη μας γροθιά θα σας αγγίζει πάντα», έγραψε στο instagram του ο ποδοσφαιριστής κάτω από την φωτογραφία που τον δείχνει να υψώνει το μαύρο περιβραχιόνιο προς τον ουρανό (ή προς τους νεοναζί ultras της Ντινάμο Ζάγκρεμπ). Λίγη σημασία έχει αν είχε στο μυαλό του ή όχι τον στίχο «Η υψωμένη σας γροθιά θα μας αγγίζει πάντα» από το κομμάτι «Γέννημα θρέμμα» του ράπερ Εθισμός, που αναφέρεται στη Μάγδα Φύσσα. Η ισχύς του συμβολισμού είναι ξεκάθαρη όσο και υπερβατική. Δεν επιτεύχθηκε προφανώς κάποιο θανάσιμο πλήγμα στον φασισμό με την χειρονομία του Γαλανόπουλου, καμιά φορά όμως η συμβολική τάξη μπορεί να διαμορφώσει την ίδια την πραγματικότητα.

Μια μέρα μετά ο πρωθυπουργός, επιχειρώντας να βάλει κι αυτός (ξανά) «το μαχαίρι στο κόκκαλο» ανακοίνωσε τα ίδια αφηρημένα και ανεφάρμοστα ημίμετρα που έχουμε ακούσει τόσες φορές στο παρελθόν σε ποικίλες βερσιόν, όλες τους προσβλητικές για τη νοημοσύνη ενός μέσου φιλάθλου-οπαδού. Στο χθεσινό έργο, τον πλαισίωναν οι ολιγάρχες των μεγάλων ΠΑΕ αλλά και ο πρόεδρος της UEFA, Αλεξάντερ Τσέφεριν ο οποίος είχε έρθει για το Σούπερ Καπ ανάμεσα στη Μάντσεστερ Σίτι και τη Σεβίλη που διεξήχθη στο γήπεδο του Ολυμπιακού, αλλά λόγω των δραματικών περιστάσεων είπε κι αυτός τα κοινότοπά του περί της χουλιγκανικής βίας ως «καρκίνο του ποδοσφαίρου».

Πολύ πιο σαφής και εύστοχος υπήρξε στις σχετικές δηλώσεις του ο κορυφαίος (και ο πιο ακριβοπληρωμένος) εν ενεργεία προπονητής στον κόσμο, Πεπ Γκουαρντιόλα λίγο πριν από το ματς στο Καραϊσκάκη: «Δεν είναι πρόβλημα του ποδοσφαίρου, είναι κοινωνικό. Ο ρατσισμός είναι παντού, η βία είναι παντού. Γιατί; Γιατί η διαφορά του πλούσιου με τον φτωχό είναι πολύ μεγάλη. Δεν υπάρχει η μεσαία τάξη για να ισορροπήσει την κατάσταση. … Όσα συνέβησαν στην Ελλάδα, συμβαίνουν και σε άλλες χώρες. Είναι θέμα κουλτούρας, παιδείας. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αμείβονται καλύτερα, όσοι εργάζονται στον τομέα της υγείας πρέπει να πληρώνονται καλύτερα, αλλά τελικά όσοι είναι στην εξουσία, κλέβουν τα πάντα κι έτσι δυσκολεύει η κατάσταση».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Daily / «Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Ακροβατώντας ανάμεσα στο αστυνομικό θρίλερ και στο κοινωνικό / οικογενειακό δράμα, η μίνι σειρά εκμεταλλεύεται ιδανικά το ιστορικό της πλαίσιο: τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’80, την πόλη των χαμένων παιδιών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση 

Daily / Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση

Ο Μπιλ Γουόλτον που πέθανε χθες στα 71 του και χαρακτήριζε ο ίδιος τον εαυτό του ως τον «πιο τυχερό τύπο στον κόσμο» ενσάρκωσε στα ‘70s τον χίπικο αλλά και τον μαρξιστικό ιδεαλισμό όσο ελάχιστες διασημότητες, όχι μόνο στον χώρο του επαγγελματικού πρωταθλητισμού αλλά οπουδήποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Daily / Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Μια ματιά στην διαρκώς εύφλεκτη διεθνή επικαιρότητα είναι αρκετή για να πείσει οποιονδήποτε ότι η θρησκευτική αντιπαράθεση, είτε ως αιτία είτε ως πρόσχημα κλιμάκωσης συγκρούσεων, μοιάζει πιο ισχυρή από ποτέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Daily / Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Στις 3 Ιουνίου συμπληρώνεται ένας αιώνας από τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα και μια νέα γερμανική σειρά μυθοπλασίας με θέμα το πέρασμά του από τον μάταιο και παράξενο τούτο κόσμο λειτουργεί ως «επετειακή» προβολή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Απώλειες / Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Η απώλεια της σπουδαίας Καναδής διηγηματογράφου έφερε στη μυαλό μια αριστουργηματική ταινία που είχε βασιστεί σε διήγημά της, με θέμα το λυκόφως της άνοιας και πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ