Υπερτουρισμός και τουριστοφοβία

Υπερτουρισμός και τουριστοφοβία Facebook Twitter
Οι εικόνες αυτές αποσπούν εκατοντάδες χιλιάδες καρδούλες σε διάφορες αναρτήσεις και όχι επειδή οι έκθαμβοι θεατές τους εκτιμούν την δουλειά που έγινε μέσω τεχνητής νοημοσύνης. Φωτ.: via instagram (η εικόνα αποτελεί προϊόν AI)
0

ΑΠΟ ΠΕΡΣΙ ΠΕΡΙΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΑ social media μια σειρά «φωτογραφιών» οι οποίες απεικονίζουν μια ονειρική (ή εφιαλτική, εξαρτάται από τις ευαισθησίες και τις αντιλήψεις του καθενός) Σαντορίνη όπου τα Φηρά –ή η Οία, δεν έχει σημασία– έχουν μετατραπεί σε ένα είδος υπερπολυτελούς κοινοβίου όπου, υπό το απαστράπτον κυκλαδίτικο φως, οι κατάλευκες σπηλιές –τα ξενοδοχεία δηλαδή– συνδέονται μεταξύ τους με ένα δίκτυο από νεροτσουλήθρες που διασχίζουν σαν γαλάζιες φλέβες τον οικισμό.

Οι εικόνες αυτές αποσπούν εκατοντάδες χιλιάδες καρδούλες σε διάφορες αναρτήσεις και όχι επειδή οι έκθαμβοι θεατές τους εκτιμούν την δουλειά που έγινε μέσω τεχνητής νοημοσύνης προκειμένου να δημιουργηθεί αυτή η παιδική φαντασίωση, αλλά επειδή πάρα πολλοί εξ αυτών, σύμφωνα με τα σχόλιά τους, πιστεύουν ότι πρόκειται για πραγματικές φωτογραφίες ενός πραγματικού μέρους.           

Ίσως όμως δεν θα έπρεπε να τους αδικεί κανείς και τόσο. Όχι μόνο επειδή πλέον γίνεται όλο και πιο δύσκολο να διακρίνεις το αληθινό από το ψεύτικο –καμιά φωτογραφία δεν μπορεί να αποτελεί πλέον τεκμήριο για οτιδήποτε– αλλά κυρίως επειδή η Σαντορίνη, ως επίνειο του σύγχρονου υπερτουρισμού, μοιάζει έτσι κι αλλιώς εδώ και χρόνια λιγότερο με πραγματικό τόπο και περισσότερο με θεματικό πάρκο τουριστικής ανάπτυξης πέρα από κάθε όριο. 

Οι πόρτες, οι τοίχοι, οι στάσεις και οι κολόνες στη Μάλαγα έχουν γεμίσει με αυτοκόλλητα που εκφράζουν την αγανάκτηση του ντόπιου πληθυσμού και κυμαίνονται από την ήπια απόγνωση.

Ξεκινά σιγά-σιγά για άλλη μια φορά η θερινή σεζόν στη Νότια Ευρώπη και, σύμφωνα με διαδοχικά πρόσφατα ρεπορτάζ του Euronews και άλλων ειδησεογραφικών μέσων, στην Ισπανία η δυσανεξία με την επερχόμενη τουριστική λαίλαπα έχει φτάσει στο αποκορύφωμά της. Οι πόρτες, οι τοίχοι, οι στάσεις και οι κολόνες στη Μάλαγα έχουν γεμίσει με αυτοκόλλητα που εκφράζουν την αγανάκτηση του ντόπιου πληθυσμού και κυμαίνονται από την ήπια απόγνωση –«εδώ ήταν το σπίτι μου» (antes esta era mi casa) ή «εδώ ήταν το κέντρο [της πόλης]» (antes esto era el centro)– μέχρι την ευθεία και χωρίς περιστροφές επιθετικότητα: «πίσω στα γαμημένα σπίτια σας» (a tu puta casa).

Στο νησί της Γκραν Κανάρια τα γκραφίτι στους τοίχους γράφουν (στα αγγλικά, έτσι ώστε να είναι ευρέως αντιληπτό το μήνυμα) «τουρίστες και ψηφιακοί νομάδες σπίτια σας» ενώ τον περασμένο Αύγουστο οι παραλίες στη Μαγιόρκα είχε γεμίσει με ψεύτικες πινακίδες που έλεγαν «προσοχή: επικίνδυνες μέδουσες» ή «προσοχή: πτώση βράχων». 

Οι πινακίδες ήταν γραμμένες στα αγγλικά, στην άκρη τους όμως με πολύ μικρότερα γράμματα διευκρίνιζαν στα ισπανικά ότι «η παραλία είναι ανοιχτή σε όλους εκτός από τους τουρίστες και τις μέδουσες» και ότι «το πρόβλημα δεν είναι η πτώση βράχων αλλά ο μαζικός τουρισμός».

Σύμφωνα με επίσημους φορείς, τα Κανάρια νησιά «καταρρέουν και κοινωνικά περιβαλλοντικά» με το 34% του ντόπιου πληθυσμού –σχεδόν 800.000 άνθρωποι– να βρίσκεται στο χείλος της φτώχιας ή του κοινωνικού αποκλεισμού, ενώ πριν από λίγες μέρες έγιναν στην Τενερίφη μεγάλες διαδηλώσεις κατά του υπερτουρισμού, με πανό που δήλωναν σε δραματικούς τόνους ότι «εδώ ζουν άνθρωποι» και ότι «δεν θέλουμε να δούμε το νησί μας να πεθάνει». 

Μπορεί να δει ή να νιώσει κανείς κι εδώ στην Αθήνα ένα αντίστοιχο κλίμα αντι-τουρισμού ή τουριστοφοβίας, το οποίο εκδηλώνεται είτε με τη μορφή συνθημάτων σε περιοχές όπως τα Εξάρχεια –που κατά ένα σχιζοφρενικό τρόπο έχουν βρεθεί να λειτουργούν ως ανάχωμα και συγχρόνως ως εμπροσθοφυλακή του τουριστικού gentrification– είτε ως μια βουβή επιθετικότητα που κάθε χρόνο γίνεται όλο και πιο έντονη. Οι εποχές που οι τουρίστες ήταν εξ ορισμού καλοδεχούμενοι, καθώς, εκτός των άλλων, έμοιαζαν να μεταφέρουν έναν κοσμοπολίτικο και ελευθεριακό αέρα στο κλειστό, επαρχιώτικο καβούκι μας, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.  

   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση 

Daily / Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση

Ο Μπιλ Γουόλτον που πέθανε χθες στα 71 του και χαρακτήριζε ο ίδιος τον εαυτό του ως τον «πιο τυχερό τύπο στον κόσμο» ενσάρκωσε στα ‘70s τον χίπικο αλλά και τον μαρξιστικό ιδεαλισμό όσο ελάχιστες διασημότητες, όχι μόνο στον χώρο του επαγγελματικού πρωταθλητισμού αλλά οπουδήποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Daily / Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Μια ματιά στην διαρκώς εύφλεκτη διεθνή επικαιρότητα είναι αρκετή για να πείσει οποιονδήποτε ότι η θρησκευτική αντιπαράθεση, είτε ως αιτία είτε ως πρόσχημα κλιμάκωσης συγκρούσεων, μοιάζει πιο ισχυρή από ποτέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Daily / Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Στις 3 Ιουνίου συμπληρώνεται ένας αιώνας από τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα και μια νέα γερμανική σειρά μυθοπλασίας με θέμα το πέρασμά του από τον μάταιο και παράξενο τούτο κόσμο λειτουργεί ως «επετειακή» προβολή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Απώλειες / Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Η απώλεια της σπουδαίας Καναδής διηγηματογράφου έφερε στη μυαλό μια αριστουργηματική ταινία που είχε βασιστεί σε διήγημά της, με θέμα το λυκόφως της άνοιας και πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ