“Ο Μικρός Έγιολφ” του Χένρικ Ίψεν από την Ομάδα Θεάτρου X-Act Art, σε απόδοση και διασκευή της ομάδας και σκηνοθεσία Γιώργου Χαρατζά και Κορίνας Χρυσάιδου, είναι μια ελεγεία στην αναζήτηση της ανθρώπινης ευθύνης, σε σχέση με τον παγκόσμιο νόμο της διαρκούς ανατροπής των πραγμάτων όπως αυτή εμφανίζεται, πολλές φορές, με βίαιο και δραματικό τρόπο.

 

“Ο Μικρός Έγιολφ”, από τα τελευταία έργα του Ίψεν, μας παρουσιάζει την πλούσια κτηματία Ρίτα Άλμερς που τρέφει εμμονικό ερωτικό πάθος για το σύζυγό της Άλφρεντ Άλμερς, έναν επίδοξο συγγραφέα, ο οποίος αποφασίζει, παραβλέποντας την διαφωνία της συζύγου του, να αφιερωθεί στην ανατροφή του ανάπηρου γιού τους Έγιολφ. Παρόντες είναι και η ετεροθαλής αδερφή του Άλφρεντ,  Άστα, η οποία τους  επισκέπτεται συχνά και φροντίζει κι εκείνη τον μικρό ΄Εγιολφ καθώς και ο μηχανικός Μποργκχάιμ που φλερτάρει την Άστα.

 

Η δραματική πλοκή αναπτύσσεται αριστοτεχνικά και πολύ γρήγορα περνάμε στο γεγονός-θρυαλίδα που πυροδοτεί τη μέχρις εσχάτων σύγκρουση ανάμεσα στον Άλφρεντ και τη Ρίτα, σύγκρουση που εμπλέκει και την Άστα διαμορφώνοντας ιδιοφυώς το γνωστό “Ιψενικό τρίγωνο”. Τα πρόσωπα του έργου θα αναγκαστούν να αντιμετωπίσουν τις ενοχές τους, τα απωθημένα και τα κρυμμένα μυστικά τους και να καταδυθούν στα άδυτα των ψυχικών τους αποθεμάτων για να βρουν μια διέξοδο προς ένα μέλλον που, ίσως, οδηγεί προς την ανάνηψη και τη συγχώρεση.

 

“Ο Μικρός Έγιολφ” αναδεικνύεται σε ένα έργο βαθιά φιλοσοφικό, ψυχολογικό και υπαρξιακό όπου ο Ίψεν συμπυκνώνει εκείνα που διαχρονικά τον απασχόλησαν: η αναζήτηση ταυτότητας και νοήματος στη ζωή, ο έρωτας ως ψευδαίσθηση και προπομπός της ανθρώπινης τραγωδίας, η χειραφέτηση και αυτοδιάθεση των γυναικών.

 

Ο θεατής παρακολουθεί το έργο απνευστί ενώ η δράση ξετυλίγεται καταιγιστικά  οδηγώντας το δράμα προς ένα τέλος που αφήνει μια χαραμάδα ελπίδας για το μέλλον. Η σκηνοθεσία ακολουθεί τη λιτή, απέριττη γραμμή που υποδεικνύει η ποιητική γραφή του Ίψεν. Εξαιρετική η χρήση του βίντεο που συμπληρώνει οπτικά τη ζωντανή δράση. Μεγάλο προσόν της παράστασης, όμως, είναι ότι ο θεατής παρακολουθεί μια ξεκάθαρη δραματική αφήγηση με δεύτερες και τρίτες αναγνώσεις που πολλαπλασιάζουν κι εμπλουτίζουν για το θεατή τόσο το νόημα όσο και το μεταίσθημα αυτής.

 

Η Κορίνα Χρυσάιδου ως Ρίτα είναι αποκάλυψη! Χυμώδης και επιθετικά ζηλότυπη ερωμένη από τη μια, μεταμορφώνεται σε συντετριμμένη και πάσχουσα μητέρα από την άλλη, δίνοντας στο ρόλο της ένα καταπληκτικό βάθος. Ο Γιώργος Χαρατζάς, εξαιρετικός, αποδίδει τον Άλφρεντ με περίσσεια ενοχικού φορτίου και μεταπτώσεις στα όρια της απόγνωσης αλλά και της επίγνωσης της συνεχούς μεταβολής  των πραγμάτων. Η Τίνα Βασιλοπούλου, επίσης μοναδική ως Άστα, ερμηνεύει το ρόλο της με έντονο συγκινησιακό φορτίο και βαθιά αισθαντικότητα. Πολύ καλός και ο Κωνσταντίνος Εξαρχόπουλος που με τη φυσικότητα και το δυναμισμό του λειτουργεί αντιστικτικά ως προς τους τρεις προηγούμενους. Τέλος, συγκινητική η παρουσία του Γιάννη Ανδριόπουλου ως μικρού Έγιολφ.

 

Στην ατμόσφαιρα του έργου συμβάλλουν και η εξαιρετική μουσική σύνθεση του μουσικοσυνθέτη Γιάννη Ψειμάδα, τα σκηνικά-κοστούμια της Τίνας Βασιλοπούλου, οι υποβλητικοί φωτισμοί του Αντώνη Παναγιωτόπουλου και η επιμέλεια κίνησης του Χρήστου Παπαδόπουλου που ακολουθούν αρμονικά την απέριττη αισθητική της σκηνοθετικής γραμμής.

 

Δεν έχουμε, πιά, συχνά την ευκαιρία να δούμε μια τέτοια “καθαρή” θεατρική παράσταση, χωρίς φτιασίδια και εύκολους εντυπωσιασμούς, διαποτισμένη από έναν αέρα μοντέρνας υποκριτικής τέχνης.

 

Μην τη χάσετε!

 

Μέρες & Ώρες παραστάσεων

Κυριακή στις 20:30 & Δευτέρα στις 21:00

 

Τιμές εισιτηρίων

Κανονικό: 15€,

Φοιτητικό, Μαθητικό, Ομαδικά, ΑΜΕΑ: 10€

Ανέργων 8€

Ατέλειες: 5€