Σεξ, κουτσομπολιά, γοητεία και σκάνδαλα: Τα πορτρέτα του Μαν Ρέι στο Παρίσι του Μεσοπολέμου Facebook Twitter

Τα πορτρέτα του Μαν Ρέι στο Παρίσι του Μεσοπολέμου: Σεξ, κουτσομπολιά και σκάνδαλα

0

Είναι η εποχή που όποιος περπατούσε στο Παρίσι και έφτανε στο θρυλικό βιβλιοπωλείο Shakespeare and Company θα έβλεπε τους τοίχους γεμάτους με φωτογραφικά πορτρέτα του Μαν Ρέι και της Μπέρενις Άμποτ.

Ήταν ήδη διάσημοι φωτογράφοι για τη δουλειά τους και τα έργα τους ήταν στο στέκι της αφρόκρεμας των Γάλλων και ξένων διανοούμενων, συγγραφέων και καλλιτεχνών όπως ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ και η Γερτρούδη Στάιν, ο Έζρα Πάουντ και ο Φ. Σκοτ ​​Φιτζέραλντ, η Τζούνα Μπαρνς και ο Τ.Σ. Έλιοτ.

Το 1922, η πρώτη ιδιοκτήτρια του βιβλιοπωλείου Σίλβια Μπιτς ανέθεσε στον Μαν Ρέι -που είχε φτάσει το 1920 στο Παρίσι απογοητευμένος από την αποτυχία της τρίτης έκθεσής του στη Daniel Gallery στη Νέα Υόρκη, «εγκαταλείποντας κάθε ελπίδα να φτάσει κάπου με τη ζωγραφική» και είχε αρχίσει να συμμετέχει στις δραστηριότητες της ομάδας των Ντανταϊστών- να κάνει το πορτρέτο του Τζέιμς Τζόις για να τυπωθεί στο βιβλίο «Οδυσσέας» του Ιρλανδού μυθιστοριογράφου, το οποίο επρόκειτο να εκδώσει.

Ο Μαν Ρέι φωτογράφισε τόσα πολλά πρόσωπα που ήταν σαν ένας Ναντάρ, ο διάσημος φωτογράφος του 19ου αιώνα, συντάσσοντας ένα ασυναγώνιστο φωτογραφικό αρχείο των μεγάλων καλλιτεχνών, συγγραφέων και άλλων διασημοτήτων της εποχής του.

Την ίδια χρονιά, ο Ρέι φωτογράφισε τον Μαρσέλ Προυστ στο νεκροκρέβατό του. Αυτά είναι δυο από τα πιο διάσημα πορτρέτα του που παρουσιάζονται σε μια έκθεση στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βιρτζίνια, με τίτλο «Man Ray: The Paris Years Through». Τα πορτρέτα αυτά είναι διάσημα πλέον και πολλές ιστορίες κρύβονται πίσω από τα πρόσωπα που έχουν ποζάρει στον φακό του.

Αίγλη, κουτσομπολιά, σεξ, σκάνδαλα: Τα πορτρέτα του Μαν Ρέι στο Παρίσι του Μεσοπολέμου Facebook Twitter
Η Ρούμπι Ρίτσαρντς με διαμάντια, 1938. (Collection of Michael and Jacky Ferro, Miami/© Man Ray 2015 Trust/Artists Rights Society, New York/ADAGP, Paris 2021)

Το 1925 συμμετέχει μαζί με τους Μαξ Ερνστ, Χουάν Μιρό, Πάμπλο Πικάσο και Ζαν Αρπ στην πρώτη υπερρεαλιστική έκθεση που πραγματοποείται στο Παρίσι. Η συνύπαρξη με όλους αυτούς τους τολμηρούς καλλιτέχνες τον καθορίζει και τον καθιερώνει ως μέλος της πιο τολμηρής σκηνής της τέχνης.

Στα πορτρέτα του ο Μαν Ρέι μεταφέρει την πινακοθήκη των διάσημων μια εποχής που στο Παρίσι άνθιζε η τέχνη και η πολιτιστική γοητεία του, το κουτσομπολιό, το σεξ, τα γρήγορα αυτοκίνητα, η μποέμ αίσθηση, τα σκάνδαλα.

Ο Μαν Ρέι φωτογράφισε τόσα πολλά πρόσωπα που ήταν σαν ένας Ναντάρ, ο διάσημος φωτογράφος του 19ου αιώνα, συντάσσοντας ένα ασυναγώνιστο φωτογραφικό αρχείο των μεγάλων καλλιτεχνών, συγγραφέων και άλλων διασημοτήτων της εποχής του. Φωτογράφισε τον Ματίς, τον Ντισάν, τον Μπρανκούζι, τη Βιρτζίνια Γουλφ, τον Αντρέ Μπρετόν και τον Άλντους Χάξλεϊ, τον Έρικ Σάτι και τον Ιγκόρ Στραβίνσκι, αλλά και καλλιτέχνιδες που έμειναν για χρόνια στην αφάνεια, τη Ζερμέν Ταϊγφές που ήταν Γαλλίδα συνθέτης και η μόνη γυναίκα μέλος της ομάδας συνθετών του Μονπνπαρνάς –ανάμεσά τους και ο Φρανσίς Πουλένκ– που είναι γνωστή ως Les Six, την Τζάνετ Σκάντερ που ήταν γλύπτρια και σύντροφος της συγγραφέως παιδικών βιβλίων και σουφραζέτας Μάριον Κόθρεν.

Μετά από παραγγελία του Ζαν Κοκτό, φωτογράφισε και την Μπαρμπέτ, το γυναικείο όνομα του καλλιτέχνη Βάντερ Κλάιντ, φωτογραφίες οι οποίες απαθανάτισαν όχι μόνο πτυχές της ερμηνείας του αλλά και τη διαδικασία μεταμόρφωσής του στη γυναικεία του προσωπικότητα.

Η προσέγγιση του Μαν Ρέι είναι αποκαλυπτική και κάνει την έκθεση να αποκαλύπτει πολύ περισσότερα για την εποχή και τον τρόπο που φωτογράφιζε.

Αίγλη, κουτσομπολιά, σεξ, σκάνδαλα: Τα πορτρέτα του Μαν Ρέι στο Παρίσι του Μεσοπολέμου Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία με κάμερα 1930. (The Jewish Museum, New York/© Man Ray 2015 Trust/Artists Rights Society, New York/ADAGP, Paris 2021)
Αίγλη, κουτσομπολιά, σεξ, σκάνδαλα: Τα πορτρέτα του Μαν Ρέι στο Παρίσι του Μεσοπολέμου Facebook Twitter
Μπερενίς Άμποτ 1921. (Virginia Museum of Fine Arts/© Man Ray 2015 Trust/Artists Rights Society, New York/ADAGP, Paris 2021)

Ο Μαν Ρέι, που γεννήθηκε με το όνομα Εμμανουέλ Ράντνιτσκι, ξεκίνησε ως ζωγράφος. Γεννημένος στη Νότια Φιλαδέλφεια της Πενσιλβάνια, ήταν γιος Ρωσοεβραίων μεταναστών που είχαν μια μικρή επιχείρηση ραπτικής. Έμαθε να χρησιμοποιεί φωτογραφική μηχανή γιατί ήθελε καλές ρεπροντιξιόν των έργων του για καταλόγους και τον Τύπο. Έχοντας κατακτήσει την τεχνική, άρχισε να φωτογραφίζει πρώτα στην Αμερική και μετά στο Παρίσι.

Μαζί με την Άμποτ, που εργάστηκε για μερικά χρόνια ως βοηθός του στο στούντιο, θεωρούνται πλέον ως δύο από τους μεγαλύτερους φωτογράφους του 20ού αιώνα. Αλλά στις αρχές της δεκαετίας του 1920, όταν άρχισαν να τραβούν πορτρέτα για τη Σίλβια Μπιτς και μετά για τον κύκλο του ποιητή και σκηνοθέτη Ζαν Κοκτό, κανένας από τους δύο δεν δούλευε αποκλειστικά με φωτογραφικές μηχανές. Η Άμποτ ήταν αρχικά γλύπτρια. Ένα πορτρέτο που έφτιαξε ο Μαν Ρέι, με τίτλο «Πορτρέτο ενός γλύπτη», κέρδισε ένα βραβείο 10 δολαρίων στη Φιλαδέλφεια το 1921.

Το ζευγάρι συναντήθηκε αργότερα εκείνη τη χρονιά στο Παρίσι. Δεδομένου ότι η Σύλβια Μπιτς και ο Κοκτό ήταν δύο από τους ανθρώπους που είχαν τις καλύτερες σχέσεις στην πόλη, η επιχείρηση πορτρέτων του Μαν Ρέι άκμασε και μέχρι το 1922 είχε ένα ευρύχωρο στούντιο στο Μονπαρνάς. Τα επόμενα 13 χρόνια, ένα πραγματικό πάνθεον πολιτιστικών προσωπικοτήτων του 20ού αιώνα παρέλασε μέσα σε αυτό.

Αίγλη, κουτσομπολιά, σεξ, σκάνδαλα: Τα πορτρέτα του Μαν Ρέι στο Παρίσι του Μεσοπολέμου Facebook Twitter
Η Φρανσουάζ Ζιλό, ο Πάμπλο Πικάσο και η Άντι Φιντελέν από τον Μαν Ρέι | Centre Georges Pompidou, MNAM-CCI AM 1994-394 (4428) © Man Ray 2015 Trust / ADAGP, Paris.

Ο Ρέι γνώριζε, θαύμαζε και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ερωτεύτηκε πολλές ενδιαφέρουσες γυναίκες. Φωτογράφισε την Κικί ντε Μονπαρνάς και τη Γερτρούδη Στάιν, διάσημες προσωπικότητες εκείνης της περιόδου, τη Ρούμπι Ρίτσαρντς, καλλιτέχνιδα από τη Δυτική Ινδία, και την Έλσι Χιούστον, μια Βραζιλιάνα τραγουδίστρια.

Η Ρούμπι Ρίτσαρντς ξεκίνησε την καριέρα της ως κοριτσάκι χορωδίας στο Cotton Club του Χάρλεμ και μετακόμισε στο Παρίσι το 1938, παίζοντας, σύμφωνα με την παράδοση που είχε δημιουργήσει η Ζοζεφίν Μπέικερ, σε χώρους όπως το Folies Bergère. Ο Μαν Ρέι προφανώς ενθουσιάστηκε από αυτήν: οι φωτογραφίες του περιλαμβάνουν διπλά πορτρέτα της, που θυμίζουν τα κυβιστικά πορτρέτα του Πικάσο, στα οποία η όψη του προφίλ της επικαλύπτεται με μια μετωπική όψη.

Η Έλσι Χιούστον τραγουδούσε βραζιλιάνικα λαϊκά τραγούδια υπό το φως των κεριών στο Παρίσι. Μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1939, όπου έπαιζε σαν δαιμονισμένη μουρμουρίζοντας ξόρκια «βουντού» και παίζοντας ντραμς. Πέθανε στο σπίτι της το 1943, με ένα άδειο φιαλίδιο με υπνωτικά χάπια δίπλα στο κρεβάτι της. Στη φωτογραφία του Μαν Ρέι, το χαμόγελό της είναι απαλό. Το κεφάλι της γέρνει σε ευθεία με το λεπτό χέρι της. Οι δροσερές, καθαρές αντιθέσεις του λευκού τουρμπάν που φορά και των σκούρων ρούχων της κάνουν το πορτρέτο ένα από τα καλύτερα του Μαν Ρέι.

Αίγλη, κουτσομπολιά, σεξ, σκάνδαλα: Τα πορτρέτα του Μαν Ρέι στο Παρίσι του Μεσοπολέμου Facebook Twitter
Το πορτρέτο του Τζέιμς Τζόις | 1922. (Virginia Museum of Fine Arts/© Man Ray 2015 Trust/Artists Rights Society, New York/ADAGP, Paris 2021)
Αίγλη, κουτσομπολιά, σεξ, σκάνδαλα: Τα πορτρέτα του Μαν Ρέι στο Παρίσι του Μεσοπολέμου Facebook Twitter
Η Γερτρούδη Στάιν στο σπίτι της 1922. (Virginia Museum of Fine Arts/© Man Ray 2015 Trust/Artists Rights Society, New YorkADAGP, Paris 2021)

Ως σύμμαχος των σουρεαλιστών ο Μαν Ρέι έμαθε τόσο από άλλους φωτογράφους όσο και από ζωγράφους όπως ο Ρέμπραντ, ο Βερμέερ και ο Χανς Χόλμπαϊν τη χρήση του φωτός και της σκιάς, την αμεσότητα με το έντονο φως στο πρόσωπο και το μινιμαλιστικό φόντο.

Το πορτρέτο της Λι Μίλερ του 1929, ένα από τα πιο συναρπαστικά φωτογραφικά πορτρέτα που τραβήχτηκαν ποτέ, ένα παράδειγμα συμμετρίας της σύνθεσης. Η ίδια είναι σπουδαία φωτογράφος, ερωμένη του αλλά και εξαιρετικό μοντέλο με σπάνια ομορφιά, και στο πορτρέτο αυτό λάμπει το αψεγάδιαστο δέρμα της ενώ κοιτάζει κατάματα τον φακό.

Όταν πια ο φασισμός διέλυσε τον σουρεαλισμό, και μετά το Ολοκαύτωμα, η ενασχόληση με το ασυνείδητο δεν φαινόταν πλέον ανεκτή. Η Λι Μίλερ, η γοητευτική γυναίκα αυτού του πορτρέτου, φωτογραφήθηκε στο ιδιωτικό διαμέρισμα του Χίτλερ στο Μόναχο την ημέρα που ανακοινώθηκε ο θάνατός του, γυμνή στην μπανιέρα του. Έφτασε εκεί ως πολεμική φωτογράφος με τα συμμαχικά στρατεύματα. Δίπλα της, σε μια άκρη της φωτογραφίας, είναι οι λασπωμένες από το Νταχάου μπότες της.

Η ζήλια του Μαν Ρέι είχε διώξει τη Μίλερ στις αρχές της δεκαετίας του 1930. Νωρίτερα είχαν επινοήσει μαζί τη μέθοδο που καλείται solarization και ουσιαστικά αποτελεί το φαινόμενο Sabatier στη διαδικασία της φωτογραφικής εκτύπωσης.

Αίγλη, κουτσομπολιά, σεξ, σκάνδαλα: Τα πορτρέτα του Μαν Ρέι στο Παρίσι του Μεσοπολέμου Facebook Twitter
Η Λι Μίλερ το 1929. (Virginia Museum of Fine Arts/© Man Ray 2015 Trust/Artists Rights Society, New York/ADAGP, Paris 2021)

Αργότερα σχτίστηκε με την Άντι Φιντελέν, μια χορεύτρια από τη Γουαδελούπη που είχε μετακομίσει στο Παρίσι αφού επέζησε από έναν καταστροφικό τυφώνα το 1928. Η φωτογραφία της Φιντελέν στο «Harper's Bazaar» το 1937 ήταν η πρώτη φωτογραφία μαύρου μοντέλου που εμφανίστηκε σε σημαντικό αμερικανικό περιοδικό μόδας. Μέχρι τότε ο διαβόητος εκδότης του «Bazaar» Γουίλιαμ Ράντολφ Χιρστ απαγόρευε τις φωτογραφίες μαύρων ανθρώπων και θέματα που αφορούσαν τους μαύρους -μια συνηθισμένη κατάσταση εκείνη την εποχή στην Αμερική.

Όμως η Καρμέλ Σνόου, αρχισυντάκτρια του περιοδικού, τόλμησε να αμφισβητήσει τον Χιρστ για αυτό το φυλετικό ζήτημα. Την ίδια χρονιά, παρήγγειλε φωτογραφίες της μαύρης τραγουδίστριας της όπερας Μάριαν Άντερσον και αμέσως μετά δημοσίευσε μια από τις φωτογραφίες του Μαν Ρέι με τη Φιντελέν ως μοντέλο στο τεύχος του Σεπτεμβρίου 1937. 

Ο Γάλλος μόδιστρος Πολ Πουαρέ ήταν αυτός που ενθάρρυνε τον Μαν Ρέι να εργαστεί ως φωτογράφος μόδας, καθώς τα περιοδικά «Vogue», «Femina» και «Vanity Fair» αφιέρωναν ολοένα και περισσότερο χώρο στη φωτογραφία. Παρά το γεγονός ότι δεν είχε εμπειρία, με λίγη εξάσκηση ο Μαν Ρέι κατέκτησε γρήγορα την τεχνική, δίνιντας ένα «καλλιτεχνικό κύρος» στις εικόνες του που τις έκανε τόσο πρωτότυπες.

Οι αναθέσεις πολλαπλασιάστηκαν σύντομα και το 1933 έγινε φωτογράφος στο αμερικανικό περιοδικό «Harper’s Bazaar». Αντισυμβατικές συνθέσεις με κίνηση, παιχνίδια σκιάς και φωτός, εφέ με το φως και τον χρωματισμό ήταν μόνο μερικές από τις καινοτομίες που αποκάλυψαν το ταλέντο του.

Η χρήση αυτών των τεχνικών υπογραμμίζει τη σχέση μεταξύ του έργου του ως φωτογράφου και της κατακλυσμιαίας αλλαγής στην εικόνα της μόδας κατά τη δεκαετία του 1930. Η γυναικεία σιλουέτα άλλαξε και η μόδα έγινε μαζικό φαινόμενο, μία αλλαγή που ταίριαζε απόλυτα στις εικόνες του Μαν Ρέι.

 Αίγλη, κουτσομπολιά, σεξ, σκάνδαλα: Τα πορτρέτα του Μαν Ρέι στο Παρίσι του Μεσοπολέμου Facebook Twitter
Έλσι Χιούστον, 1933. (Virginia Museum of Fine Arts/© Man Ray 2015 Trust/Artists Rights Society, New York/ADAGP, Paris 2021)
Αίγλη, κουτσομπολιά, σεξ, σκάνδαλα: Τα πορτρέτα του Μαν Ρέι στο Παρίσι του Μεσοπολέμου Facebook Twitter
Νους Ελιάρ και Σόνια Μοσέ, 1937. (Museum of Fine Arts, Houston/© Man Ray 2015 Trust/Artists Rights Society, New York/ADAGP, Paris 2021)

Τα διπλά πορτρέτα του Ρέι είναι από τα πιο γοητευτικά της δουλειάς του. Σε ένα από αυτά συμμετέχουν η Νους Ελιάρ, ηθοποιός, ακροβάτισσα και βοηθός υπνωτιστή που παντρεύτηκε τον σουρεαλιστή ποιητή Πολ Ελιάρ. Ποζάρει με την ανοιχτά αμφιφυλόφιλη ηθοποιό, τραγουδίστρια, σουρεαλίστρια και μοντέλο Σόνια Μοσέ.

Τραβηγμένη το 1937, η φωτογραφία θυμίζει την κορυφαία σκηνή στην «Persona» του Ίγκμαρ Μπέργκμαν, όπου το πρόσωπο της Μπίμπι Άντερσον αρχίζει να συγχωνεύεται με αυτό της Λιβ Ούλμαν. Η φωτογραφία έχει τραβηχτεί σε μια εποχή που μάχονται οι αντίθετες δυνάμεις της προσωπικής απελευθέρωσης και της μοχθηρής καταστολής. Το αποτέλεσμα είναι μια φωτογραφία που δεν αντέχεις εύκολα να κοιτάξεις.

Η Μοσέ, ένα πλάσμα ελεύθερο, είχε μια ρομαντική σχέση με τον Γάλλο δραματουργό Αντονέν Αρτό. Ο «πατέρας» του θεάτρου της σκληρότητας είχε προσπαθήσει να διακόψει τη σχέση τους το 1939 «μέσω χειρόγραφης καταδίκης», μιας επιστολής στην οποία έγραφε κατάρες. Αλλά ο πόλεμος είχε ξεσπάσει και η Μοσέ δεν πήρε ποτέ αυτή την επιστολή. Καταγγέλθηκαν με την αδερφή της ως Εβραίες και η Γκεστάπο τις μετέφερε αρχικά στο Ντρανσί, στα περίχωρα του Παρισιού, και μετά στο στρατόπεδο εξόντωσης Σομπιμπόρ στην κατεχόμενη Πολωνία, όπου η Σόνια Μοσέ δολοφονήθηκε σε θάλαμο αερίων.

O Μαν Ρέι διέφυγε στις Ηνωμένες Πολιτείες και έζησε στην Καλιφόρνια. Επέστρεψε στο Παρίσι το 1951 και έμεινε εκεί μέχρι το τέλος της ζωής του.

Πέθανε το 1971 στο Παρίσι. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι και τις 21 Φεβρουαρίου του 2022.

Αίγλη, κουτσομπολιά, σεξ, σκάνδαλα: Τα πορτρέτα του Μαν Ρέι στο Παρίσι του Μεσοπολέμου Facebook Twitter
Η Άντι Φιντελέν και ο Μαν Ρέι, 1937 | (Virginia Museum of Fine Arts/© Man Ray 2015 Trust/Artists Rights Society, New York/ADAGP, Paris 2021)
Αίγλη, κουτσομπολιά, σεξ, σκάνδαλα: Τα πορτρέτα του Μαν Ρέι στο Παρίσι του Μεσοπολέμου Facebook Twitter
Το νεκρικό πορτρέτο του Μαρσέλ Προυστ, 1922. (Mark Kelman, New York/© Man Ray 2015 Trust/Artists Rights Society, New York/ADAGP, Paris 2021)
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σουρεαλισμός πέρα ​​από τα σύνορα: Το ΜΕΤ γιορτάζει το κίνημα που επηρέασε όσο κανένα άλλο τον κόσμο της τέχνης

Εικαστικά / Σουρεαλισμός πέρα ​​από τα σύνορα: Το ΜΕΤ τιμά το κίνημα που επηρέασε καθοριστικά την τέχνη

Η μεγάλη έκθεση «Surrealism Beyond Borders» ξεκίνησε μόλις στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, ενώ τον Φεβρουάριο θα ταξιδέψει στην Tate Modern του Λονδίνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τέχνη με χιούμορ, με πνεύμα, με αγάπη στη φύση: Η σπουδαία τέχνη των Λαλάν

Εικαστικά / Τέχνη με χιούμορ, με πνεύμα, με αγάπη στη φύση: Η σπουδαία τέχνη των Λαλάν

Η κληρονομιά τους συνεχίζει να αντηχεί στον κόσμο της μόδας, της τέχνης και της διακόσμησης αποδεικνύοντας τη δύναμη της καλλιτεχνικής φαντασίας τους, την εντυπωσιακή τους γνώση της τεχνικής και τη διαρκή οπτική ελκυστικότητα των έργων τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πικάσο-Ντόρα Μάαρ μια μοιραία σχέση και μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο

Εικαστικά / «Πικάσο, κακοποιητής γυναικών»: Μια διαμαρτυρία υπενθυμίζει την τοξική σχέση του με την Ντόρα Μάαρ

Μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο ξαναρίχνει φως στην μοιραία σχέση του ζωγράφου με την Ντόρα Μάαρ, της καλλιτέχνιδος που μόνο μετά το θάνατό της ανακαλύφθηκε το έργο της και βγήκε από τη σκιά του Πικάσο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ