Ποια είναι η αξία ενός πλαστού έργου τέχνης και τι γίνεται όταν αυτό βρίσκεται σε ένα μουσείο;

Ποια είναι η αξία ενός πλαστού έργου τέχνης και τι γίνεται όταν αυτό βρίσκεται σε ένα μουσείο; Facebook Twitter
Claude Monet, Αμφιπρόσωπο έργο, α’ όψη, Ηλιοβασίλεμα, υπογραφή κάτω αριστερά C. Monet, λάδι σε χαρτόνι, 11,5Χ14,5 εκ. Τ.Ι.Τ. 1999.918
0

Από τις 2 Φεβρουαρίου του 2024, το Τελλόγλειο Ίδρυμα φέρνει σε πρώτο πλάνο ένα ιδιαίτερο και άκρως ασυνήθιστο για τα δεδομένα της χώρας μας θέμα: την έννοια του πλαστού και όχι μόνο στην τέχνη. Με δυο παράλληλες εκθέσεις, τη «Fake (f)or Real (Γνήσιο [για] πλαστό)», σε συνεργασία με το Μουσείο Ευρωπαϊκής Ιστορίας των Βρυξελλών, και την «Κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας», παρουσιάζονται ιστορίες παραποιήσεων και πλαστογραφήσεων κατά τη διάρκεια διαφόρων εποχών, σε συνθήκες πολέμου, ειρήνης, στην πολιτική, την οικονομία και σε άλλους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας.

Η πρώτη έκθεση διαρθρώνεται σε 6 μεγάλες θεματικές ενότητες και 14 ειδικές περιπτώσεις, με περισσότερα από 80 εκθέματα από τη συλλογή του Μουσείου Ευρωπαϊκής Ιστορίας: από την υποτιθέμενη δωρεά του Μεγάλου Κωνσταντίνου, βιογραφίες μεσαιωνικών αγίων, τη γνωστή Υπόθεση Ντρέιφους, την απίθανη υπόθεση Van Meegeren για την πλαστογράφηση πρώιμων έργων του Vermeer, έως πλαστά καταναλωτικά προϊόντα (τσάντες Louis Vuitton).

Η δεύτερη έκθεση έστρεψε τους μελετητές του Τελλογλείου στην ίδια τους τη συλλογή, σε έργα ευρωπαϊκής τέχνης, κυρίως παλιά αποκτήματα του Νέστορα Τέλλογλου, πριν ακόμη η συλλογή πάρει τον μεταγενέστερο συλλεκτικό χαρακτήρα της. Τελικά, ταυτοποιήθηκαν πλαστά έργα – κερδήθηκαν όμως και δύο σπουδαία πρωτότυπα, ένας Ρενουάρ και ένας Μονέ με ξεχωριστά γοητευτικές ιστορίες. Σε αυτά προστέθηκαν: μια ομάδα πλαστογραφιών –πολλές ενδιαφέρουσες περιπτώσεις από την αρχαιότητα– που προέρχεται από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Εκμαγείων του ΑΠΘ, αντίγραφα ευρωπαϊκής και νεοελληνικής τέχνης από το Πολεμικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, καθώς και πλαστά έργα στην κατοχή συλλεκτών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

«Σε μια εποχή "μετά την αλήθεια", των ψεύτικων ειδήσεων, της αμφισβητήσιμης αυθεντικότητας της εικόνας, οι πλαστογραφίες, δημιουργίες συχνά προικισμένων ατόμων με παθολογική συμπεριφορά, αποτελούν μέρος μιας ιδιαίτερης παραγωγής».

Πλαστογραφία στην τέχνη θεωρείται η μίμηση ή δημιουργία έργων που αποδίδονται ψευδώς σε άλλους, συνήθως πιο διάσημους καλλιτέχνες, με σκοπό την εξαπάτηση, η παραχάραξη στοιχείων της αλήθειας με συνηθέστερο κίνητρο το κέρδος (χρηματικό, φήμη, εκδίκηση κ.λπ.). Όμως, προσοχή, κάθε μίμηση ή αντιγραφή δεν αποτελεί πλαστογραφία όταν δεν σχετίζεται με απάτη, και μπορεί να φτάνει σε αξιόλογα ή και εντυπωσιακά αποτελέσματα. Ο πλαστογράφος (πλαστοποιός) οικειοποιείται την υπογραφή, την προσωπικότητα ενός άλλου δημιουργού, παλιότερων εποχών ή σύγχρονού του, συνήθως σημαντικού καλλιτέχνη, του οποίου μιμείται το στυλ, ή συνενώνει σε μια νέα δική του δημιουργία (το λεγόμενο «παστίς») διάφορα θεματικά ή μορφολογικά στοιχεία έργων του.

Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Χαν βαν Μέχερεν, Εσωτερικό της εκκλησίας του Αγίου Λαυρεντίου στο Ρότερνταμ. Κάτω Χώρες, περ. 1913, λάδι σε πίνακα. Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας, Βέλγιο

«Η πλαστογραφία είναι ένα πολύ ευαίσθητο θέμα. Μπορεί να φαίνεται τολμηρό και γενναίο για ένα πολιτιστικό ίδρυμα ή έναν εμπορικό οίκο να παραδέχεται ότι έχει εξαπατηθεί, μπορεί να ενισχύεται έτσι η αξιοπιστία του φορέα, αλλά ο πολλαπλασιασμός των πλαστών απομιμήσεων σημαίνει ότι τα περισσότερα μουσεία έχουν αντικείμενα τα οποία δεν είναι αυτό που πίστευαν αρχικά. 

Οι υπεύθυνοι μουσείων δυσκολεύονται ακόμη όταν πρέπει να αναγνωρίσουν ως μη αυθεντικό κάποιο από τα αριστουργήματα του μουσείου τους, να στερηθούν τον μαγνήτη διάσημων δημιουργών, όπως έναν Da Vinci, Rembrandt, Vermeer, έργα που μετατρέπουν την επίσκεψη σε κορυφαίο προορισμό» λέει η κ. Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, ομότιμη καθηγήτρια ΑΠΘ και διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος.

«Η εμπειρία μας στη στοχευμένη έρευνα γνησιότητας έργων της συλλογής, ξεκινώντας από αθώα αντίγραφα έως βεβαιωμένα πλαστά, πλούτισε τις γνώσεις μας για τους καλλιτέχνες, την εποχή, τον τρόπο σκέψης των "αντιγραφέων", αλλά και των συλλεκτών. Μας έκανε πιο συνειδητοποιημένους στην κατανόηση των προβλημάτων του έργου, των αποδεκτών του και –επιτέλους– μας οδήγησε να ξεπεράσουμε την απόλυτη άρνηση του "προϊόντος", να παραδεχθούμε ότι και αυτό αποτελεί μέρος μιας ιστορίας, μιας "υποκουλτούρας" που υπάρχει με όλα τα αρνητικά, ενοχοποιητικά στοιχεία που τη συνοδεύουν». 

Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Νόμισμα που απεικονίζει τον Καρακάλλα και τον Γέτα. Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, 211-217 μ.Χ., 35,9 εκ. Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας, Βέλγιο
Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Πλαστό δελτίο ταυτότητας του θύματος του Ολοκαυτώματος Μαξ Φουξ. Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας, Βέλγιο.

«Νομίζω ότι η κατανόηση τού τι δεν είναι αληθινό μπορεί να βοηθήσει να μάθουμε περισσότερα για το πραγματικό» δηλώνει η Tamera Lenz Muente, επιμελήτρια στην πρόσφατη έκθεση για τα πλαστά έργα τέχνης στο Taft Museum of Art. Ανάλογα είναι τα επιχειρήματα των Karen Serres και Rachel Hapoienu, που επιμελήθηκαν το 2023 στην Courtauld Gallery του Λονδίνου την έκθεση «Art and Artifice: Fakes from the Collection». Υποστηρίζοντας την ιστορική και αισθητική αξία των πλαστών, θεωρούν ότι η τέχνη της πλαστογραφίας μπορεί να συμβάλει σε εκπαιδευτικούς στόχους, στην κατανόηση της εξέλιξης ενός ζωγράφου, γενικότερα στην έρευνα για την αξία της τέχνης.

Η αναγνώριση και αξιολόγηση της αυθεντικότητας ενός πίνακα εξασφαλίζεται με τρεις τρόπους: με τον έλεγχο της προέλευσής του (έγγραφα που περιγράφουν λεπτομερώς το ιστορικό ιδιοκτησίας), με τη γνωμοδότηση ειδικού (μορφολογική και στυλιστική ανάλυση – «με το μάτι») και με την τεχνική εξέταση του έργου (το πιο αξιόπιστο, αλλά όχι μοναδικό μέτρο). Οι σύγχρονες τεχνικές ανάλυσης, που χρησιμοποιεί από το 2014 το Ελβετικό Ινστιτούτο Εικαστικών Τεχνών (FAEI), με έδρα τη Γενεύη, ακτινογραφίες, υπέρυθρες σαρώσεις, χρονολόγηση ραδιοανθράκων, ο φθορισμός ακτίνων Χ, η φασματοσκοπία Raman, η εξέταση και χρονολόγηση των χρωστικών, αν συμβαδίζουν με τον υποτιθέμενο καλλιτέχνη ή τη χρονική περίοδο, ο έλεγχος της ηλικία του καμβά κ.ά. δυσκολεύουν συνεχώς το έργο των πλαστογράφων.

Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Αγνώστου, «Προσωπογραφία της Charlotte Corday», λάδι σε καμβά επικολλημένο σε ξύλο, 21,5 Χ 17,5 εκ. Τ.Ι.Τ. 2000.290 (λεπτομέρεια)

Σκιαγραφώντας το πορτρέτο τους η κ. Βουτυρά υποστηρίζει ότι «οι πλαστογράφοι είναι άτομα με ιδιαιτερότητες, τα οποία συνήθως ξεκινούν από την απόρριψη που βιώνουν για το δικό τους έργο, επιδιώκοντας την αναγνώριση μέσα από άλλους ζωγράφους και νιώθοντας ικανοποίηση καθώς ξεγελούν το σύστημα καθιερωμένων αξιών στον χώρο της τέχνης και της διάχυσής της, ιδίως σε μεγάλα μουσεία ή μεγαλοσυλλέκτες. Η προβολή και αναγνωρισιμότητα που απέκτησαν κάποιοι από αυτούς κυρίως χάρη στα μέσα επικοινωνίας, τους οδήγησε να αποκαλύπτουν τις απάτες τους ως ευφυή κατορθώματα σε αυτοβιογραφίες και μυθιστορήματα αμφιβόλου αξιοπιστίας. Στη συνέχεια, αφού έγιναν διάσημοι, πουλούν τις αναπαραγωγές τους με ειλικρίνεια, χαρακτηρίζοντάς τις ως αντίγραφα και δημιουργώντας μια κατηγορία "γνήσιων πλαστών" έργων (genuine fakes). 

Είναι βέβαιο ότι τα πλαστά έργα τέχνης θα μας απασχολήσουν πολύ στο μέλλον. Σε μια εποχή "μετά την αλήθεια", των ψεύτικων ειδήσεων, της αμφισβητήσιμης αυθεντικότητας της εικόνας, οι πλαστογραφίες, δημιουργίες συχνά προικισμένων ατόμων με παθολογική συμπεριφορά, αποτελούν μέρος μιας ιδιαίτερης παραγωγής». Η κ. Βουτυρά πιστεύει ότι συχνά προκύπτουν πλαστά έργα που είναι αξιόλογα, που χρήζουν ειδικής καταγραφής και τεκμηρίωσης, συνειδητοποίησης και ενημέρωσης για το πρόβλημα που δημιουργούν. Πρέπει να αναζητηθεί ένας τρόπος διαχείρισης του προβλήματος ώστε να μη βλάπτει, αλλά να ωφελεί τη γνήσια καλλιτεχνική δημιουργία.

Η πρόταση «να αντιμετωπιστούν οι πλαστογραφίες γι’ αυτό που είναι και όχι γι’ αυτό που δεν είναι», αν και προέρχεται από τον Hebborn, έναν από τους πιο διάσημους πλαστογράφους, ακούγεται ως γνήσιο κάλεσμα για την αντιμετώπιση του προβλήματος. «Είναι ζητούμενο μια γενικότερη προσπάθεια από ειδικούς, μουσεία, συλλέκτες, τεχνικούς, νομικούς στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης των πολλαπλών προβλημάτων που βάζουν στο τραπέζι τα πλαστά, με τόλμη, θάρρος, εντιμότητα, αφήνοντας στην άκρη προκαταλήψεις και σκοπιμότητες» λέει.

Πέντε ιστορίες από την έκθεση: Ρενουάρ, Μονέ, Σειληνός, Ντελακρουά, Παρθένης

Ρενουάρ

Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Auguste Renoir, «A.R.» 1867, Γυναικεία μορφή, υδατογραφία σε λεπτό ύφασμα, 10,5Χ14 εκ. Τ.Ι.Τ. 1999.264

Στη Συλλογή Τέλλογλου υπάρχει ένα μικρό έργο που αποδιδόταν στον Ρενουάρ με αφορμή τα αρχικά της υπογραφής του «A.R.». Το έργο, μικρών διαστάσεων, σε μια ωραία φιλντισένια κορνίζα, παριστάνει μια νεαρή γυναίκα να σκορπίζει άνθη – εμπνευσμένο ίσως από ένα σπουδαίο έργο του 18ου αιώνα, το οποίο πιθανότατα γνώριζε ο Ρενουάρ, με τίτλο «Η Aurora (Αυγή) θριαμβεύει πάνω από τη Νύχτα», του Jean-Honoré Fragonard. Όταν αφαιρέσαμε το τζάμι, φάνηκε καθαρά ότι το έργο του Τελλογλείου είναι ζωγραφισμένο επάνω σε ύφασμα που αποτελούσε τμήμα μεταξωτής βεντάλιας, κρίνοντας από τις γραμμές των τσακισμάτων που έχουν διατηρηθεί. Η τεχνική ανάλυση έδειξε ότι το έργο ζωγραφίστηκε πάνω από το χρωματικό υπόστρωμα της αρχικής βεντάλιας.

Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Auguste Renoir, «A.R.» 1867, Γυναικεία μορφή (έλεγχος εργαστηριακός με UV φθορισμού)

Ο Ρενουάρ απεικόνισε συχνά γυναικείες μορφές να κρατούν βεντάλια με διάκοσμο κάποτε εμπνευσμένο από γιαπωνέζικα τυπώματα ή άλλα απροσδιόριστα μοτίβα. Στυλιστικά, το έργο του Τελλογλείου δεν είναι ξένο στην τεχνική του Ρενουάρ. Ειδικά το πρόσωπο της νεαρής γυναικείας μορφής, με τα καθαρά περιγράμματα στα μάτια και το στόμα, πλησιάζει μορφές σε έργα του Ρενουάρ. Παρόλο που ο Ρενουάρ συνήθιζε να υπογράφει ολογράφως, έχουν εντοπιστεί έργα του που φέρουν μόνο τα αρχικά του ονόματός του. Με βάση τα παραπάνω, «κερδίσαμε» στο Τελλόγλειο πιθανότατα ένα σπάνιο, μικρό, πρώιμο έργο του ίδιου του Ρενουάρ.

Μονέ

Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Claude Monet, Αμφιπρόσωπο έργο, β΄όψη, Νούφαρα, λάδι σε χαρτόνι, 11,5Χ14,5 εκ. Τ.Ι.Τ. 1999.918

Ανάμεσα στις curiosités της συλλογής των Τέλλογλου εκθέταμε σε μια βιτρίνα της οικίας Τέλλογλου ένα μικρό εργάκι (12Χ15 εκ.) σε χαρτόνι, ζωγραφισμένο με λάδι και στις δύο πλευρές. Στη μία πλευρά ένα ιμπρεσιονιστικό ηλιοβασίλεμα φέρει αριστερά με κόκκινο την υπογραφή «C. Monet». Ωστόσο, ποτέ δεν μας έπεισε ότι ήταν ένας γνήσιος Μονέ, καθώς διαφέρει ο γραφικός χαρακτήρας, όταν υπέγραφε με πλήρες ονοματεπώνυμο (Claude Monet). Η πίσω όψη, ανυπόγραφη, μοιάζει να είναι τμήμα ενός μεγαλύτερου έργου, πιθανότατα από κάποια «Νούφαρα», αγαπημένο θέμα του καλλιτέχνη.

Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Claude Monet, β’ όψη, Νούφαρα (έλεγχος εργαστηριακός με UV φθορισμού)

Είναι γνωστό ότι ο Μονέ κατέστρεψε πολλά «Νούφαρα», κυρίως μετά την εγχείρηση καταρράκτη που έκανε το 1923, όταν απογοητεύτηκε από το χρωματικό αποτέλεσμα. Σε δημοπρασίες έχουν εμφανιστεί κατά καιρούς πολλά «τεμαχισμένα» «Νούφαρα», συνήθως σε καμβά και όχι σε χαρτόνι, όπως στην ελαιογραφία του Τελλογλείου. Όταν βγήκε το πόρισμα του εργαστηριακού ελέγχου, αναγνώρισε στην πλευρά αυτή πρώιμα βιομηχανοποιημένα χρώματα, τα οποία συνηγορούν υπέρ της σύνδεσης του έργoυ με τον ίδιο τον Μονέ. Είναι γνωστό ότι ο ζωγράφος, ιδιαίτερα στη σειρά των «Νουφάρων», χρησιμοποίησε τα νέα συνθετικά χρώματα που του προμήθευε ο αδελφός του, Λεόν Μονέ, από το εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας που διατηρούσε στη Ρουέν. Επομένως στο χαρτόνι του έργου στο Τελλόγλειο έχουμε πιθανότατα μια δοκιμή αυτών των χρωστικών από τον ζωγράφο. Αντίθετα, στην εμπρόσθια όψη χρησιμοποιήθηκαν διαφορετικά χρώματα, όπου οι χρωστικές σε σκόνη και το συνδετικό μέσο –λάδι– αναμίχθηκαν σε παλέτα από άλλον ζωγράφο. Ένα πραγματικά απίθανο «εύρημα» για τον Μονέ και τους ιμπρεσιονιστές, που θα ερευνηθεί και σε συνεργασία με Γάλλους ειδικούς στο θέμα.

Ντελακρουά

Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Eug. Delacroix (?), Λοντάρια, αρχικά «Ε.D.», 1855. Λάδι σε κόντρα πλακέ, 53Χ73 εκ. Τ.Ι.Τ. 2000.059

Σε μια ελαιογραφία του Τελλογλείου εικονίζονται δύο λιοντάρια, ένα αρσενικό και ένα θηλυκό, ξαπλωμένα στο έδαφος. Τα αρχικά της υπογραφής «Ε.D.» και η χρονολογία «1855» στο κάτω αριστερό τμήμα του έργου μοιάζει να οδηγούν στην απόδοση του έργου στον Ευγένιο Ντελακρουά. Ωστόσο, το στυλ της υπογραφής και εν γένει της απόδοσης σε κάθε επίπεδο του έργου διαφέρει από αυτό του Ντελακρουά: θυμίζει μεν το έργο του «Λιοντάρι και λέαινα», αλλά δεν αποτελεί πιστή αντιγραφή του. Αντίθετα, ο δημιουργός του αντιγράφει το έργο «Repose» ή αλλιώς «The British Lion» του Ούγγρου καλλιτέχνη Géza Vastagh, που χρονολογείται το 1899, σήμερα στη Russell Cotes Art Gallery στο Bournemouth. Επομένως η χρονολόγηση (1855) που φέρει το αντίγραφο στο Τελλόγλειο, προβληματική και ασύμβατη με το πρότυπο και με τα αρχικά «Ε.D.» του Ντελακρουά, φανερώνει κακόβουλη πρόθεση πλαστογράφησης.

Κωνσταντίνος Παρθένης(;)

Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Παρθένης, σχέδιο με μελάνι σε χαρτί 45Χ35 εκ.

Η πρόσφατη δωρεά στο Τελλόγλειο από φίλο συλλέκτη δέκα πλαστών σχεδίων του Κ. Παρθένη με μαύρο μελάνι αποκαλύπτει μια ολοκληρωμένη προσπάθεια «εξαπάτησης» υποψήφιων αγοραστών από έναν «έξυπνο» αντιγραφέα.

Τα σχέδια ήταν τοποθετημένα σε δίφυλλο ντοσιέ με «πωλητήριο» έγγραφο στο εσωτερικό του που υπογράφεται (υποτίθεται) από την κόρη του καλλιτέχνη Σοφία Κωνσταντίνου Παρθένη δίπλα σε κόκκινη στρογγυλή σφραγίδα που φέρει το όνομά της. Αναφέρει ότι τα σχέδια μεταβιβάζονται στον οικογενειακό τους φίλο κ. Δημήτρη Λαμπρινόπουλο προς πώληση για λογαριασμό της, με ημερομηνία «Αθήνα, 12 Οκτώβρη 1979». Πρόκειται σαφώς για πλαστογραφημένο πιστοποιητικό γνησιότητας με σκοπό να πείσει τον όποιον αγοραστή για την αυθεντικότητα των σχεδίων. Ο γραφικός χαρακτήρας των υπογραφών και επιγραφών που προστέθηκαν στα σχέδια διαφέρουν από του Παρθένη.

Τα 10 σχέδια υποτίθεται ότι φιλοτεχνήθηκαν όλα μαζί το ίδιο έτος, δηλαδή το 1949, γεγονός που δικαιολογούσε την τοποθέτησή τους στο ίδιο ντοσιέ και ενίσχυε το σενάριο του πλαστογράφου περί αυθεντικότητας. Ωστόσο, η μελέτη της βιβλιογραφίας έδειξε ότι απέχουν μεταξύ τους χρονικά. Κάποια είναι ακριβή αντίγραφα παλιότερων σχεδίων του καλλιτέχνη και κάποια εμφανίζονται να είναι μεταγενέστερα από τις ολοκληρωμένες ελαιογραφίες που δήθεν προετοιμάζουν. Οι τίτλοι που έδωσε ο πλαστογράφος δεν ανταποκρίνονται πλήρως στους πραγματικούς, ενώ η χρονολογία 1949 σε όλα είναι εντελώς αυθαίρετη. Αφορμή για την πλαστογράφησή τους έδωσε πιθανότατα η πρόσφατη μεγάλη αναδρομική του καλλιτέχνη στην Εθνική Πινακοθήκη (2023), που αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον των φιλότεχνων και του αγοραστικού κοινού για το έργο του σπουδαίου Έλληνα δημιουργού.

Παπποσειληνός

Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Μπρούντζινο αγαλμάτιο Παπποσειληνού, τέλη 19ου αι. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης ΜΘ 30856

Όταν το 1860 το Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης έγινε κρατικό, έδωσε άδεια αντιγραφής των χάλκινων ευρημάτων της Πομπηίας σε συλλέκτες και μουσεία. Έτσι δημιουργήθηκε μια ανθηρή βιομηχανία παραγωγής μπρούντζινων αντιγράφων, όπως της εταιρείας Fonderia Chiurazzi, που παρήγαγε από το 1870 υψηλής πιστότητας προϊόντα, κατασκευασμένα με την αρχαία τεχνική του χαμένου κεριού. Ως εκεί τα χάλκινα αντίγραφα δεν διεκδικούσαν τον τίτλο του αυθεντικού πρωτότυπου, αλλά του ακριβούς αντιγράφου.

Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας σε μια νέα έκθεση στο Τελλόγλειο Facebook Twitter
Μπρούντζινο αγαλμάτιο Παπποσειληνού, Πομπηία, 1ος αι. μ.Χ.

Ο χάλκινος Παπποσειληνός, αντίγραφο γλυπτού που βρέθηκε στην ανασκαφή πλούσιας οικίας στην Πομπηία το 1864 (Casa di N. Popidius Priscus), μετατράπηκε από γνήσιο αντίγραφο σε πλαστό έργο όταν του αφαίρεσαν τη σφραγίδα του παραπάνω χυτηρίου, προσπαθώντας να το περάσουν σαν γνήσιο αρχαίο. Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης κατέληξε από κατάσχεση το 1934. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πλαστά έργα τέχνης: Πόσα από αυτά που βλέπουμε στα μουσεία είναι αληθινά;

Εικαστικά / Πλαστά έργα τέχνης: Πόσα από αυτά που βλέπουμε στα μουσεία είναι αληθινά;

Σε μια αγορά 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων με φιλόδοξους επενδυτές και συλλέκτες και φιλοχρήματους εμπόρους και «ειδικούς», κυκλοφορούν σχεδόν μυθιστορηματικές ιστορίες για πλαστά έργα τέχνης, αντίγραφα και πολύ βρόμικο χρήμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο διάσημος πίνακας Σαμψών και Δαλιδά είναι έργο του Ρούμπενς; Όχι, απαντά η τεχνητή νοημοσύνη

Πολιτισμός / Tελικά είχε δίκιο η Ευφροσύνη Δοξιάδη; Ο «Σαμψών και Δαλιδά» του Ρούμπενς είναι μάλλον πλαστός

Εδώ και δεκαετίες ειδικοί, ανάμεσά τους η Ευφροσύνη Δοξιάδη, αμφισβητούν τη γνησιότητα του πίνακα και σήμερα επιβεβαιώνονται από τις ακριβείς μεθόδους της τεχνητής νοημοσύνης.
THE LIFO TEAM
Γιόκο Όνο: Η αποκατάσταση ενός προσώπου που μισήθηκε με πάθος για μισό αιώνα

Εικαστικά / Γιόκο Όνο: Η αποκατάσταση ενός προσώπου που μισήθηκε με πάθος για μισό αιώνα

Οι θαυμαστές των Μπιτλς τη θεωρούσαν «μάγισσα», τη γυναίκα που «παρέσυρε» τον Τζον Λένον και διέλυσε το γκρουπ. Ο κόσμος της τέχνης αναγνωρίζει τη φεμινιστική και καλλιτεχνική αξία του έργου της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Design / Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Από τις συναυλίες της Μπιγιονσέ, του Weeknd, της Αντέλ της Μάιλι Σάιρους και των U2, το σετ του Super Bowl, τις επιδείξεις του Yves Saint Laurent και της Louis Vuitton, μέχρι τα σκηνικά της όπερας και των σύγχρονων θεατρικών παραστάσεων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νάντια Γεραζούνη

Εικαστικά / Νάντια, τι σημαίνει να διευθύνεις μια σύγχρονη γκαλερί σ' ένα τόσο ρευστό τοπίο;

Η Νάντια Γεραζούνη, διευθύντρια της δυναμικής γκαλερί The Breeder, μιλά για το παιχνίδι τόλμης, ενστίκτου και γνώσης που απαιτούνται για να παραμένεις επί τόσα χρόνια ακμαίος στο χρηματιστήριο της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λήδα Παπακωνσταντίνου

Portraits 2024 / Λήδα Παπακωνσταντίνου: «Εξυμνώ τα τραύματα των ανθρώπων»

Μία από τις σημαντικότερες καλλιτέχνιδες στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα δεν σταμάτησε να παρατηρεί και να πειραματίζεται, να αμφισβητεί και να αναδεικνύει με την καλλιτεχνική της πρακτική καίρια ζητήματα γύρω από άξονες όπως η έμφυλη ταυτότητα, η κοινωνική διάσταση του έργου τέχνης, η προσωπική και συλλογική μνήμη, η σχέση λόγου και σωματικότητας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ