O Όλαφουρ Ελίασον πλημμύρισε ένα μουσείο και άνοιξε τις πόρτες του για να μπει μέσα η φύση

Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης του Olafur Eliasson με τίτλο Life στο Fondation Beyeler. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτ: Mark Niedermann
0

Το Fondation Beyeler με το μουσείο του στο Riehen, κοντά στη Βασιλεία, είναι ένα από τα σπουδαιότερα κέντρα τέχνης στην Ευρώπη. Με την έκθεση «Life» του Όλαφουρ Ελίασον, φιλοξενεί ένα σπουδαίο καλλιτέχνη της εποχής μας που συνδέει την ισχυρή ποιητική ποιότητα ενός έργου τέχνης με τη φλέγουσα επικαιρότητα και τα επείγοντα ζητήματα της καταστροφής του πλανήτη.

Στις δημόσιες εγκαταστάσεις του ο Ελίασον αναπλάθει την αίσθηση του θαύματος της φύσης ενώ καλεί την κοινότητα να στοχαστεί για αυτή. Ο Ελίασον πλημμύρισε τους χώρους της έκθεσης με πράσινο νερό, το γύρω πάρκο και το αστικό τοπίο να αφαιρέσει τους γυάλινους τοίχους και να δημιουργήσει ένα βιότοπο που συνδέει τον πολιτισμό και τη φύση, ενώ παράλληλα μέσα σε αυτό το περιβάλλον αναπτύσσονται διάφοροι μικροοργανισμοί, έντομα και φυτά.

Η εγκατάσταση «Life» παρουσιάζει ένα μοντέλο για ένα μελλοντικό τοπίο. Είναι φιλόξενο. «Όταν ο Sam Keller, ο διευθυντής του Fondation Beyeler, ήρθε να μιλήσουμε πριν από μερικά χρόνια σκέφτηκα να προσκαλέσουμε σε αυτή την έκθεση τον ίδιο τον πλανήτη, τα φυτά και διάφορα είδη της. Ο αρχιτέκτονας του μουσείου, Ρέντζο Πιάνο, δέχτηκε να αφαιρέσει κάθε τοίχο ενώνοντας το  εσωτερικό του μουσείου με τον εξωτερικό χώρο, δημιουργώντας ένα ενιαίο χώρο και ένα μοναδικό περιβάλλον για τους επισκέπτες. Μαζί με το μουσείο, αφήνω τον έλεγχο του έργου τέχνης, παραδίδοντάς το σε ανθρώπους και μη ανθρώπους, σε φυτά, μικροοργανισμούς, τον καιρό, το κλίμα - πολλά από τα στοιχεία που τα μουσεία δουλεύουν πολύ σκληρά να τα αφήσουν απέξω για να μην προκαλέσουν καταστροφές. Αντ 'αυτού, προσπαθούμε να καλωσορίσουμε όλους και όλα μέσα σε αυτό» λέει ο Όλαφουρ Ελίασον.

Ο Ελίασον δεν επιζητά με κανέναν τρόπο ο θεατής να μπει σε ένα ονειρικό περιβάλλον από το οποίο θα βγει μόλις τελειώσει η έκθεση, αντίθετα, θέλει μέσα από τα έργα του να φέρει το κοινό πιο κοντά στην πραγματικότητα ώστε να δει  τα πράγματα, όντας συγκεντρωμένος στη λεπτομέρεια.

Ο Ελίασον δεν επιζητά με κανέναν τρόπο ο θεατής να μπει σε ένα ονειρικό περιβάλλον από το οποίο θα βγει μόλις τελειώσει η έκθεση, αντίθετα, θέλει μέσα από τα έργα του να φέρει το κοινό πιο κοντά στην πραγματικότητα ώστε να δει  τα πράγματα, όντας συγκεντρωμένος στη λεπτομέρεια. Ο ίδιος δηλώνει συχνά πως σκοπός του είναι να ενθαρρύνει τον θεατή να στοχαστεί πάνω στη σχέση μεταξύ φυσικού κόσμου και αστικού περιβάλλοντος, αλλά και να τον βοηθήσει στο να επαναπροσδιορίσει τη δική του σχέση με τον χώρο και τη φύση, μια σχέση ευθύνης, όπως πιστεύει.

«Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερο ενδιαφέρομαι για τις προσπάθειες να σκεφτώ τη ζωή όχι από την ανθρωποκεντρική οπτική αλλά υπό μια ευρεία, βιοκεντρική προοπτική», σχολίασε ο Ελίασον σχετικά με την εγκατάσταση.

Σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του, ο Ελίασον αποκαλύπτει την πίστη του στη δύναμη της τέχνης για να μεταμορφώσει την κοινωνία. «Η ζωή προσφέρει στους ανθρώπους την ευκαιρία να ενεργοποιήσουν το αισθητήριό τους»,  λέει ο καλλιτέχνης. «Μέσα από τις μυρωδιές των φυτών και του νερού, τους ήχους του περιβάλλοντος χώρου, την υγρασία στον αέρα, οι επισκέπτες καλούνται πάντα να χρησιμοποιούν περισσότερα από το όραμά τους για να εξερευνήσουν το έργο τέχνης. Η εγκατάσταση αυτή καλεί τον θεατή σε μια «πανοραμική συνειδητοποίηση» μέσα στο τοπίο. Υποδηλώνει ότι αυτό που βρίσκεται πίσω σας, δεξιά ή αριστερά σας, ή πάνω σας είναι εξίσου σημαντικό με αυτό που βρίσκεται μπροστά και μπροστά σας».

Όποιος μπαίνει στο https://olafureliasson.net/life/ μπορεί ανά πάσα στιγμή και ολόκληρο το εικοσιτετράωρο που το μουσείο είναι ανοιχτό, να παρατηρήσει την κίνηση όχι μόνο των ανθρώπων αλλά και του νερού, των μικροοργανισμών και κάθε μορφή ζωής που αναπτύσσεται μέσα σε αυτό.

Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Πλάνο από το Olafur Eliasson net/life.
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Πλάνο από το Olafur Eliasson net/life.

Γεννημένος το 1967 στην Κοπεγχάγη, ο Δανο-Ισλανδός Όλαφουρ Ελίασον είναι ένας από τους καλλιτέχνες που σχεδόν στο σύνολο του έργου του έχει ασχοληθεί με το περιβάλλον και τις επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος του πλανήτη όσο και σε αυτό που μπορεί να προσφέρει η τέχνη σε επίπεδο γνώσης, εμπειρίας και αφύπνισης. Η ταυτότητά του στον χώρο της τέχνης είναι συγκεκριμένη: Η σχέση του ανθρώπου με τη φύση. Στα έργα του χρησιμοποιεί στοιχειώδη υλικά, το φως, το νερό, υλικά της γης, όπως ο πάγος για να εμπλέξει τον θεατή σε μια εικαστική εμπειρία που περιλαμβάνει την ανησυχία για το μέλλον του πλανήτη. Το κοινό έδαφος ανάμεσα στην τέχνη και την επιστήμη βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των αναζητήσεών του, ειδικά στα έργα του στο δημόσιο χώρο.

Η φιλοσοφική διάσταση του έργου του αφορά τη σύνδεση της αισθητικής εμπειρίας, της αισθητηριακής αντίδρασης του θεατή με το πολιτισμικό πλαίσιο των αναμνήσεών του. Αυτό ο Ελίασον το αποκαλεί “seeing yourself sensing“, επισημαίνοντας ότι στο έργο του δεν επιδιώκεται η οφθαλμαπάτη αλλά το να εστιάσει ο θεατής στο έργο, να το εξερευνήσει και να εμβαθύνει στον τρόπο που το αντιλαμβάνεται και το αξιολογεί.

Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
The weather project, 2003. Tate Modern, London, 2003. Φωτο: Olafur Eliasson

Ο Ελίασον κάνει εγκαταστάσεις μεγάλου μεγέθους με πιο διάσημο το έργο του “The Weather Project” στην αίθουσα Turbine της Tate Modern του Λονδίνου το 2003, ένα έργο, πραγματικό ορόσημο στην ιστορία της τέχνης, το οποίο προσέλκυσε δύο εκατομμύρια επισκέπτες.

Με έδρα το Βερολίνο και πολλά βραβεία στο παλμαρέ του ο Ελίασον διδάσκει, κάνει εργαστήρια για την ένταξη των προσφύγων στη Δανία, ενώ στην τελευταία του μεγάλη έκθεση στην Tate Modern το 2019 με τίτλο “In Real Life“, επιχειρούσε να ωθήσει τους επισκέπτες να δουν τον κόσμο από μια νέα οπτική γωνία. Στο εργαστήριό του, μια καλλιτεχνική κολεκτίβα απασχολεί ανθρώπους από διαφορετικά υπόβαθρα και ειδικότητες, επιστήμονες και τεχνίτες, αρχιτέκτονες, ξυλουργούς, μηχανικούς, μαθηματικούς, κοινωνιολόγους και ψυχολόγους.

Ο Ελίασον ως δημιουργός θίγει μερικά από τα πιο επείγοντα θέματα της εποχής μας. Το 2015, κατά τη διάρκεια της διάσκεψης COP21 στο Παρίσι, ο Όλαφουρ Ελίασον και ο γεωλόγος Ρίζινγκ Μίνικ συνεργάστηκαν και μετέφεραν δώδεκα τεράστια κομμάτια πάγου, που το καθένα ζύγιζε δέκα τόνους από τη Γροιλανδία που εγκατέστησαν στην πλατεία του Panthéon. Τα δώδεκα κομμάτια του έργου “Ice Watch Paris”, συμβόλιζαν, όπως τοποθετήθηκαν, τις δώδεκα ώρες του ρολογιού και ήταν το σχόλιο του Ελίασον για την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της στην ανθρωπότητα.

Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Εξωτερική άποψη της εγκατάστασης. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτ: Mark Niedermann
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτο: Pati Grabowicz
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson / Φωτο: Pati Grabowicz
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Νυχτερινή άποψη. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτο: Mark Niedermann
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Νυχτερινή άποψη. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson, Φωτο: Mark Niedermann
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Λεπτομέρεια. Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson / Φωτο: Pati Grabowicz
Όλαφουρ Ελίασον: 24 ώρες στη «φύση» του μουσείου σε μια εγκατάσταση του πιο συνειδητοποιημένου οικολογικού καλλιτέχνη Facebook Twitter
Courtesy of the artist; neugerriemschneider; Tanya Bonakdar Gallery. © 2021 Olafur Eliasson / Φωτο: Pati Grabowicz
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι καθηγητές του Parsons School of Design στη Νέα Υόρκη μιλούν στη Lifo για τα πρόσωπα του ήρωα σήμερα

Εικαστικά / Μια έκθεση στο ΚΠΙΣΝ και στο Lincoln Center της Νέας Υόρκης αναζητά τα σημερινά «Πρόσωπα του Ήρωα»

Με τις σχέσεις ζωτικότητας στην πόλη να είναι σήμερα πιο απαραίτητες από ποτέ, νέοι καλλιτέχνες εκθέτουν στους δημόσιους χώρους του το Lincoln Center for the Performing Arts στη Νέα Υόρκη και στο ΚΠΙΣΝ στην Αθήνα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Εικαστικά / Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ είναι μοναδικός καλλιτέχνης γιατί συνδέει τη μαγεία του χειροποίητου, τη δεξιοτεχνία και την αισθητική που συναντούν τον πολιτικό λόγο, τη μνήμη, την αλήθεια και τη φιλοσοφική της διάσταση σε όλο το έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ