Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό! Facebook Twitter
'Transmission', miart 2020. Μιλάνο

Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό!

0

Με μια αίσθηση φόβου, ανησυχίας και συγκατάβασης παρακολουθούμε αυτές τις μέρες τον COVID-19 να ρημάζει, εκτός των άλλων, την μία μετά την άλλη τις μεγάλες πολιτιστικές εκδηλώσεις και τις εικαστικές φουάρ στην Ευρώπη: Μεταξύ αυτών, την Εβδομάδα Τέχνης στο Μιλάνο (που μετατέθηκε για τον Σεπτέμβριο), την Art Paris που θα γίνει (αν γίνει) δύο μήνες αργότερα, τις εκθέσεις βιβλίου του Λονδίνου και της Λειψίας, την Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στη Βενετία που αναβλήθηκε επ' αόριστον και άπειρες άλλες εκθέσεις, εκδηλώσεις και φεστιβάλ.

Στον αέρα βρίσκονται επίσης παραδοσιακές ανοιξιάτικες φουάρ όπως η Art Brussels και η Art Cologne ενώ όσον αφορά στο "Berlin Gallery Weekend" ανακοινώθηκε μόλις ότι θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις, με τις κύριες εκδηλώσεις του, στις οποίες θα επιτρέπεται η είσοδος μόνο με προσκλήσεις, να μετατίθενται για τον Σεπτέμβριο.

Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς. οι οικονομικές επιπτώσεις από την εξάπλωση του ιού υπολογίζονται σε τρισεκατομμύρια ήδη. Ποιες θα είναι όμως οι άμεσες ή οι βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις του στο πολιτιστικό τοπίο;

Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς. οι οικονομικές επιπτώσεις από την εξάπλωση του ιού υπολογίζονται σε τρισεκατομμύρια ήδη. Ποιες θα είναι όμως οι άμεσες ή οι βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις του στο πολιτιστικό τοπίο;

 Αυτό αναρωτιέται ο Pablo Larios, αρχισυντάκτης ενός από τα πιο έγκυρα περιοδικά τέχνης στον κόσμο, του Frieze, στον τίτλο του χθεσινού άρθρου του που έχει ως υπότιτλο 'Γράμμα από την Ιταλία':

«Ήταν τα γενέθλια του Πιερ Πάολο Παζολίνι την Παρασκευή και το σαββατοκύριακο είδα ξανά την εκδοχή του στο 'Δεκαήμερο' του Βοκκάκιου που έχει ως φόντο την φονική εξάπλωση της Μαύρης Πανούκλας. Όπως με ενημέρωσε η θεωρητικός τέχνης και συνεργάτιδα του περιοδικού Barbara Casavecchia, η Triennale di Milano διοργανώνει αυτές τις μέρες ομιλίες, εκδηλώσεις και performances που μεταδίδονται σε streaming στο Instagram, με τίτλο 'Δεκαήμερο'».

Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό! Facebook Twitter
Πιερ Πάολο Παζολίνι, 'Δεκαήμερο' (1971)

«Από το Μιλάνο όπου βρίσκεται, μου έγραφε προχθές: 'Η Ιταλία, ως η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που έχει πληγεί τόσο σφοδρά από τον ιό, αντιμετωπίζει ένα δραστικό και πρωτοφανές εμπάργκο σε όλες τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, με αποτέλεσμα την ακύρωση φεστιβάλ, διαλέξεων, παραστάσεων, συναυλιών και πάσης φύσεως δημόσιων εκδηλώσεων μέχρι τις 4 Απριλίου, τουλάχιστον. Το δημόσιο σύστημα υγείας βρίσκεται κάτω από τρομακτική πίεση προκειμένου να διαχειριστεί την κατάσταση. Στη Ρώμη, ανακοινώθηκε ότι το μουσείο MACRO θα ξανανοίξει τις πόρτες του στις 24 Απριλίου με την έκθεση που έχει τίτλο 'Μουσείο για την Προληπτική Φαντασία' υπό την επιμέλεια του νέου του διευθυντή Luca Lo Pinto. Καλά νέα, για ένα σημαντικό δημόσιο ίδρυμα που επανέρχεται μετά από μεγάλο διάστημα διακοπής δραστηριοτήτων. Όλα αυτά με την έντονη υποσημείωση όμως ότι κάθε ημερομηνία είναι πολύ πιθανό να αλλάξει. Σ΄ αυτήν την αβεβαιότητα ζούμε πλέον'».

Η τέχνη σε καραντίνα: Η πανδημία θα τής κάνει καλό! Facebook Twitter
Rirkrit Tiravanija, 'La Paura Mangia L’Anima' (Ο Φόβος Τρώει την Ψυχή), Fondazione Converso, 2020, Μιλάνο.

«Δεν είναι ξεκάθαρο πόσο ακριβώς θα επηρεάσει ο ιός τον κόσμο μας στις εβδομάδες και τους μήνες που έρχονται, αν και οι ενδείξεις είναι μάλλον δυσοίωνες. Προς το παρόν, το ερώτημα που μπορούμε να θέσουμε είναι το εξής: Πώς θα εξελισσόταν ο κόσμος της τέχνης αν – εξαιτίας κάποιας περιβαλλοντικής ή βιολογικής καταστροφής – τα ταξίδια σταματούσαν, έστω και προσωρινά;».

«Βραχυπρόθεσμα, αυτό θα αποτελούσε – και αποτελεί ήδη – μια καταστροφή για το εμπορικό κομμάτι της υπόθεσης. Όπως όμως έχω σημειώσει πολλές φορές γράφοντας περί 'κόπωσης από την διαρκή δικτύωση' στον χώρο [network fatigue], είναι αφορμή να ισχυροποιηθεί η τέχνη στο τοπικό και στο προσωπικό επίπεδο, αντί να εξαρτάται από έναν διαρκώς επιταχυνόμενο ρυθμό διηπειρωτικών ταξιδιών, εκδηλώσεων, εκθέσεων και καλλιτεχνικών φουάρ. Ρισκάροντας να θεωρηθώ εσωστρεφής και στενόμυαλος, το να κάτσουμε και λίγο ακίνητοι σ' ένα μέρος, μπορεί να αποβεί τελικά επωφελές για τον πολιτισμό εν γένει».

Με στοιχεία από το Frieze

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ