Η ιστορία μια πρωϊνής φωτογραφίας

 Η ιστορία μια πρωϊνής φωτογραφίας Facebook Twitter
0
 Η ιστορία μια πρωϊνής φωτογραφίας Facebook Twitter
“Untitled”, 2006. Φωτογραφία Cass Bird



Είναι ελάχιστοι οι καλλιτέχνες αυτής της δεκαετίας που έχουν διχάσει τις γνώμες των κριτικών ή έχουν δημιουργήσει τόσο μεγάλες αντιπαραθέσεις απόψεων και διαμάχες όσο η τριάδα των Dan Colen, Ryan McGinley και του μακαρίτη του Dash Snow, που πέθανε το 2010. Οι τρεις φίλοι που άντλησαν την έμπνευσή τους από την εκούσια βύθισή τους στις πιο σκοτεινές γωνιές της σκηνής των party animal και στις κραιπάλες της Νέας Υόρκης, δημιούργησαν πολύ ιδιαίτερα έργα: τα κηλιδωμένα από σπέρμα φωτογραφικά μοντάζ του Dash Snow, οι ψευτο-ρεαλιστικοί πίνακες του Colen και οι «ξεπλυμένες», ξεθωριασμένες φωτογραφίες του McGinley όρισαν την καλλιτεχνική σκηνή στο τέλος της δεκαετίας του ’90. Εδώ η φωτογράφος Cass Bird μιλάει για την πολύ προσωπική φωτογραφία που τράβηξε νωρίς το πρωί με το «τρίο από την κόλαση».

«Τράβηξα αυτή τη φωτογραφία στο τέλος του 2006», λέει. «Μοιάζει να είναι τραβηγμένη πριν από πολύ καιρό. Ο μόνος που γνώριζα πριν από αυτή τη λήψη ήταν ο Dash. Τον είχα γνωρίσει κατά τη διάρκεια των Deitch Projects όταν έστηνα μια έκθεση και με ρώτησε εάν μπορούσαμε να ανταλλάξουμε τυπωμένες φωτογραφίες. Ήταν κάτι πολύ γλυκό. Βγήκαμε έξω από την γκαλερί για να κάνουμε ένα τσιγάρο και κουβεντιάσαμε. Λίγους μήνες αργότερα μου ανατέθηκε να κάνω ένα θέμα για αυτόν, τον Ryan και τον Dan για το New York magazine.

Είναι πραγματικά χαριτωμένο να τους βλέπεις έτσι, είναι τόσο άνετοι μεταξύ τους. Αργότερα, τους ξύπνησα και κάθισαν όλοι στο κρεβάτι κοιτάζοντας την κάμερα και καπνίζοντας.


Είναι πολύ αστείο, επειδή την πρώτη φορά που ο Ryan με υποδέχτηκε στο σπίτι του Dash δεν με άφηνε να μπω! Υποθέτω ότι είχε ξεχάσει ότι είχαμε γνωριστεί. Έτσι, κυριολεκτικά άνοιξα την πόρτα και κοίταξα μέσα κλεφτά. Με αναγνώρισε, με αγκάλιασε και ήταν πολύ γλυκός στη συνέχεια. Οι άνθρωποι λένε διάφορα, για το πόσο κατεστραμμένος ήταν, αλλά εγώ δεν διαπίστωσα τίποτα τέτοιο, ήταν πολύ ευαίσθητος και ειλικρινής. Αυτή είναι η γνώμη μου για αυτόν.

Το πρωί που έβγαλα αυτή τη φωτογραφία ο Ryan έκλεψε τα κλειδιά του Dash για να μπορέσουμε να μπούμε μέσα στο σπίτι. Δεν ήθελαν να αφήσουν τον Dash να ανοίξει την πόρτα στις τέσσερις το πρωί. Δεν θυμάμαι πώς μπήκα, αλλά ήταν πολύ νωρίς, περίπου έξι το πρωί. Έπρεπε να στήσουμε τη μηχανή στο απόλυτο σκοτάδι με τον βοηθό μου, προσπαθώντας να είμαστε απόλυτα ήσυχοι. Πήρα μια σκάλα, σκαρφάλωσα πάνω στην ντουλάπα και σφήνωσα ανάμεσα στον τοίχο σε ένα μικρό κενό. Είχα το Kino μου, ένα θερμό φως και ένα μικροσκοπικό φλας, επειδή δεν υπήρχε φως σε αυτό το δωμάτιο –είχε μαυρίσει όλα τα παράθυρα. Έλαμψε φυσικό φως παντού. Ήταν πολύ αστείο.

Νομίζω ότι ο Dash κοιμόταν σε αυτή τη φωτογραφία, το ίδιο και ο Dash και ο Ryan, γιατί τους ζητούσαν να γυρίσουν και δεν υπήρχε καμία ανταπόκριση.  

Είναι πραγματικά χαριτωμένο να τους βλέπεις έτσι, είναι τόσο άνετοι μεταξύ τους. Αργότερα, τους ξύπνησα και κάθισαν όλοι στο κρεβάτι κοιτάζοντας την κάμερα και καπνίζοντας. Εκείνη η φωτογραφία τους είχε δημοσιευτεί. Αυτή εδώ όμως ήταν από την αρχή του πρώτου ρολού από τα φιλμ.

Το σπίτι του Dash ήταν γεμάτο από τη δουλειά του. Ήταν περικυκλωμένος παντού από τα project του. Και οι τρεις τους ζούσαν για να δουλεύουν. Πέρασα μαζί τους μόνο μια ώρα εκείνο το πρωί, αλλά πέρασα συνολικά τέσσερις μέρες μαζί τους. Υπήρχε μια ένταση μερικές στιγμές, αλλά γενικά ήταν πολύ συνεργάσιμοι.

Δεν είδα ξανά ούτε άκουσα τον Dan μετά από αυτό. Λυπήθηκα πολύ όταν πέθανε, ήταν κάτι τραγικό και τρομακτικό. Είχε τους οπαδούς και τους ανθρώπους που τον κατέκριναν, αλλά για μένα ήταν ειλικρινής, ευγενικός και αξιαγάπητος. Δυστυχώς δεν ζει για να δει τι επίδραση έχει η δουλειά του στους νέους φωτογράφους. Νομίζω ότι αυτά που έκανε στη ζωή του ήταν εξαιρετικά».  

Δημοσιεύτηκε στο Dazed τον Ιανουάριο του 2010. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ