Ένα πολύπαθο, αριστουργηματικό πολύπτυχο βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ

Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Το Πολύπτυχο της Γάνδης.
0

Το μνημειώδες πολύπτυχο της πρώιμης φλαμανδικής τέχνης των αρχών του 15ου αιώνα, το περίφημο «Ghent Altarpiece», ή αλλιώς το «Πολύπτυχο της Γάνδης», του 1432, που κατατάσσεται μεταξύ των πιο σημαντικών έργων τέχνης στην Ευρώπη, βρίσκεται πλέον στη νέα του θέση, στεγασμένο στον καθεδρικό ναό Saint Bavo, στο κέντρο της Γάνδης, προστατευμένο όσο ποτέ στο παρελθόν, με ένα αλεξίσφαιρο κρύσταλλο ύψους έξι μέτρων, μια προθήκη η αξία της οποίας φτάνει τα 30 εκατ. ευρώ.

Το μεγάλο και περίπλοκο αριστούργημα υπέστη από τη δημιουργία του ασύλληπτες ταλαιπωρίες και τραυματισμούς. Αποσυναρμολογήθηκε, κλάπηκε και καταστράφηκε πολλές φορές, συναρμολογήθηκε εκ νέου, καθαρίστηκε και αποκαταστάθηκε μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Παρά αυτό το οδυνηρό παρελθόν, η «Προσκύνηση του Μυστικού Αμνού» («Adoration of the Mystic Lamb») όπως ονομάζεται αλλιώς το έργο, που αποτελείται από δώδεκα πάνελ στο εσωτερικό του και κατέχει το ρεκόρ του έργου που έχει κλαπεί τις περισσότερες φορές, έχει αποκατασταθεί και τοποθετηθεί σε νέα θέση στο αψιδωτό παρεκκλήσιο Sacrament, το κεντρικό και μεγαλύτερο του ναού, ενώ νωρίτερα ήταν εγκατεστημένο στο παρεκκλήσι Vijd. Ο Hubert van Eyck, ο σπουδαιότερος ζωγράφος της εποχής του, ξεκίνησε το έργο· ο αδερφός του, Jan, ολοκλήρωσε αυτό το επίπονο έργο μετά από αίτημα του Joos Vijd.

Ένα τετράστιχο στο πλαίσιο του κεντρικού πίνακα περιέχει ουσιαστικές πληροφορίες για το πολύπτυχο. Δεν είναι ακόμη σαφές ποιο μέρος ζωγραφίστηκε από τον Hubert και ποιο από τον Jan van Eyck. Στις 6 Μαΐου 1432, το πολύπτυχο στήθηκε για πρώτη φορά στο παρεκκλήσι των Joos Vijd και Elisabeth Borluut, δύο επιφανών κατοίκων της Γάνδης.

Παράδειγμα της νέας ολλανδικής προσέγγισης στη ζωγραφική, το «Πολύπτυχο της Γάνδης» παρουσιάζει τη ρεαλιστική απόδοση τόσο των ανθρώπων όσο και της φύσης, βασισμένη στην παρατήρηση και τη μελέτη των βιβλικών σκηνών, που έρχεται να αντικαταστήσει τη μέχρι τότε διακοσμητική εξιδανίκευση της βυζαντινής και γοτθικής παράδοσης.

Οι λεπτομέρειες των συνθέσεων είναι συναρπαστικές. Η Εύα κρατά ένα μικρό κίτρο και στέκεται στα δεξιά του πολύπτυχου, ενώ ο Αδάμ στην αριστερή. Στην επάνω σειρά κυριαρχεί η Δέηση προς τον Θεό Πατέρα, που πλαισιώνεται από την Παναγία και τον Ιωάννη τον Βαπτιστή. Άγγελοι παίζουν μουσική, άγιοι, αμαρτωλοί, κληρικοί και στρατιώτες παρακολουθούν τη λατρεία του Αμνού του Θεού.

Οι λεπτομέρειες των συνθέσεων είναι συναρπαστικές. Η Εύα κρατά ένα μικρό κίτρο και στέκεται στα δεξιά του πολύπτυχου, ενώ ο Αδάμ στην αριστερή. Στην επάνω σειρά κυριαρχεί η Δέηση προς τον Θεό Πατέρα, που πλαισιώνεται από την Παναγία και τον Ιωάννη τον Βαπτιστή. Άγγελοι παίζουν μουσική, άγιοι, αμαρτωλοί, κληρικοί και στρατιώτες παρακολουθούν τη λατρεία του Αμνού του Θεού. Ομάδες μορφών στέκονται υπό την επίβλεψη του Αγίου Πνεύματος. Ένα περίτεχνο σιντριβάνι της ζωής, κυπαρίσσια και φοίνικες, πλούσιοι μανδύες, δουλεμένα με απίστευτη τέχνη κοσμήματα, βλάστηση που θυμίζει τους πίνακες με τη λεπτομερή επιστημονική απεικόνιση της φύσης, χρώματα και ρούχα που δείχνουν τις κοινωνικές τάξεις, ροδώνες και ψηλοί πύργοι καθεδρικών ναών και μπροστά οι δώδεκα απόστολοι, οι πάπες, ο ανώτερος κλήρος και μια πομπή γυναικών που φορούν ανθισμένα στεφάνια και στην οποία προηγούνται η Αγία Αγνή με ένα μικρό αρνί, η Αγία Βαρβάρα με έναν πύργο, η Αγία Αικατερίνη της Αλεξάνδρειας, η Αγία Δωροθέα που κρατά λουλούδια και η Αγία Ούρσουλα που φέρει ένα βέλος.

Ο ιστορικός τέχνης Noah Charney περιγράφει το πολύπτυχο ως ένα από τα πιο περιζήτητα και επιθυμητά έργα τέχνης, θύμα δεκατριών εγκληματικών ενεργειών από την εγκατάστασή του και επτά κλοπών. Μετά τη Γαλλική Επανάσταση, ο βωμός ήταν μεταξύ πολλών έργων τέχνης που λεηλατήθηκαν στο σημερινό Βέλγιο και μεταφέρθηκαν στο Παρίσι όπου εκτέθηκαν στο Λούβρο. Επιστράφηκε στη Γάνδη το 1815 μετά τη γαλλική ήττα στη μάχη του Βατερλό.

Τα πλευρά της σύνθεσης (χωρίς τα πάνελ του Αδάμ και της Εύας) μπήκαν ενέχυρο το 1815 από την Επισκοπή της Γάνδης έναντι 240 λιρών. Όταν η επισκοπή απέτυχε να συγκεντρώσει το ποσό και να τα πάρει πίσω, πωλήθηκαν από τον έμπορο Nieuwenhuys το 1816 στον Άγγλο συλλέκτη Edward Solly για 4.000 λίρες στο Βερολίνο. Το 1821 πουλήθηκαν στον βασιλιά της Πρωσίας Φρειδερίκο Γουλιέλμο Γ' για 16.000 λίρες, ένα τεράστιο ποσό εκείνη την εποχή, και για πολλές δεκαετίες εκτέθηκαν στην Gemäldegalerie του Βερολίνου. Οι πίνακες που έμειναν στη Γάνδη υπέστησαν ζημιές από πυρκαγιά το 1822, και οι πίνακες του Αδάμ και της Εύας στάλθηκαν σε ένα μουσείο στις Βρυξέλλες.

Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Το Πολύπτυχο της Γάνδης στη νέα του θέση στον καθεδρικό ναό Saint Bavo. Φωτο: Tim Van de Velde/ Bressers Architecten

Κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, άλλα πάνελ αποσπάστηκαν από τον καθεδρικό ναό από τις γερμανικές δυνάμεις. Σύμφωνα με τους όρους της Συνθήκης των Βερσαλλιών και τις επακόλουθες μεταβιβάσεις αποζημιώσεων, το 1920 η Γερμανία επέστρεψε τα κλοπιμαία, μαζί με τα αρχικά πάνελ που είχε νόμιμα αγοράσει ο Solly, για να βοηθήσει στην αντιστάθμιση άλλων γερμανικών «πράξεων καταστροφής» κατά τη διάρκεια του πολέμου. Το 1934, τα πάνελ των Δίκαιων Κριτών και του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή κλάπηκαν. Το πάνελ του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή επιστράφηκε από τον κλέφτη ως χειρονομία καλής θέλησης, αλλά το πάνελ των Δίκαιων Κριτών εξακολουθεί να λείπει.

Το πάνελ που βρίσκεται στο κάτω αριστερά μέρος της σύνθεσης είναι του 1945 και αντικαταστάθηκε από τον Βέλγο αντιγραφέα Jef Van der Veken, που χρησιμοποίησε ένα ράφι ντουλάπας δύο αιώνων ως καμβά ζωγραφικής. Έκανε το αντίγραφο του πίνακα που λείπει με βάση ένα αντίγραφο που είχε δημιουργήσει ο Michiel Coxie (1499-1592) στα μέσα του δέκατου έκτου αιώνα για τον Φίλιππο Β' της Ισπανίας, το οποίο φυλάσσονταν στα Βασιλικά Μουσεία Καλών Τεχνών του Βελγίου. Ο Van der Veken υπέδειξε διακριτικά ότι το έργο του ήταν αντίγραφο δίνοντας σε έναν από τους ιππείς τα χαρακτηριστικά του προσώπου του τότε βασιλιά του Βελγίου Λεοπόλδου Γ'.

Στο μυθιστόρημα «Η πτώση» του Αλμπέρ Καμί, ο πρωταγωνιστής ισχυρίζεται ότι βρήκε τον πίνακα σε ένα μπαρ που ονομάζεται «Mexico City"» και τον έχει κρύψει.

Όμως, νωρίτερα, το 1940, όταν η Γερμανία εισέβαλε στο Βέλγιο, πάρθηκε η απόφαση να σταλεί το πολύπτυχο στο Βατικανό για να μείνει εκεί ασφαλές κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Ενώ το έργο ήταν καθ’ οδόν, η Ιταλία κήρυξε τον πόλεμο στη Γαλλία. Το έργο παρέμεινε σε ένα μουσείο στο Pau, μια γαλλική κοινότητα στα Πυρηναία, με Γάλλους, Βέλγους και Γερμανούς στρατιωτικούς εκπροσώπους να υπογράφουν μια συμφωνία που απαιτούσε τη συγκατάθεση και των τριών για να μπορέσει να μεταφερθεί το αριστούργημα.

Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Ο καθεδρικός ναός Saint Bavo. Φωτο: Tim Van de Velde/ Bressers Architecten

Το 1942, ο Αδόλφος Χίτλερ διέταξε να κατασχεθεί ο πίνακας και να μεταφερθεί στη Γερμανία για να αποθηκευτεί στο Schloss Neuschwanstein στη Βαυαρία. Όμως λόγω των αεροπορικών επιδρομών από τους συμμάχους το κάστρο ήταν επικίνδυνο και το έργο αποθηκεύτηκε στα αλατωρυχεία του Altaussee στην Αλσατία. Η αποθήκευσή του εκεί επέφερε μεγάλες καταστροφές στο χρώμα και το βερνίκι. Μετά τον πόλεμο, το 1945, το πολύπτυχο ανακτήθηκε από το πρόγραμμα των Συμμαχικών Μνημείων, Καλών Τεχνών και Αρχείων και επέστρεψε στο Βέλγιο.

Τον Οκτώβριο του 2012 ξεκίνησε η εκστρατεία αποκατάστασης του Πολύπτυχου της Γάνδης που περιελάμβανε την εκ νέου έκθεση των αρχικών στρωμάτων χρώματος από τους αδελφούς Van Eyck.

Οι δύο πρώτες φάσεις του έργου ολοκληρώθηκαν την άνοιξη του 2020. Η τελευταία φάση, που θα αφορά την αποκατάσταση των εσωτερικών πλαισίων, θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 2022 και 2025.

Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Ο καθεδρικός ναός Saint Bavo. Φωτο: Tim Van de Velde/ Bressers Architecten

Παράλληλα με την εγκατάσταση του έργου, που φυλάσσεται και σε σταθερή θερμοκρασία, ολόκληρος ο ναός ανακαινίστηκε και χτίστηκε νέο κέντρο επισκεπτών για τη βέλτιστη πρόσβαση σε όλα τα μέρη του καθεδρικού ναού. Το όλο έργο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου Leverage, αιχμή του δόρατος του προγράμματος Τουρισμού της Φλάνδρας.

Χρησιμοποιήθηκαν ξύλινα και ορειχάλκινα στοιχεία για λόγους αρμονίας με τα προϋπάρχοντα υλικά και οι διάφοροι χώροι συνδέθηκαν μεταξύ τους ενσωματώνοντας μια επαναλαμβανόμενη, ξεκάθαρη αρχιτεκτονική, που χαρακτηρίζεται από την απλότητα στη λεπτομέρεια και την απόλυτα ομοιογενή επιλογή υλικών. Στις στηρίξεις επιλέχθηκε να χρησιμοποιηθεί σκυρόδεμα που είναι ουδέτερο, δεν κυριαρχεί ποτέ αλλά πάντα στηρίζει τις ανόμοιες περιοχές, με το απαλό γκρι του σκυροδέματος να κρατά την προσοχή του επισκέπτη στα φυσικά πέτρινα στοιχεία του καθεδρικού ναού πριν φτάσει στο υποβλητικό πολύπτυχο, το μόνο και κυρίαρχο στοιχείο με πλούσια χρώματα.

Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Φωτο: Tim Van de Velde/ Bressers Architecten
Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Φωτο: Tim Van de Velde/ Bressers Architecten
Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Φωτο: Tim Van de Velde/ Bressers Architecten
Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Φωτο: Tim Van de Velde/ Bressers Architecten
Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Φωτο: Tim Van de Velde/ Bressers Architecten
Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Φωτο: Tim Van de Velde/ Bressers Architecten
Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Φωτο: Tim Van de Velde/ Bressers Architecten
Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Φωτο: Tim Van de Velde/ Bressers Architecten
Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Ένα πολύπαθο, πολύτιμο αριστούργημα βρίσκει τη θέση του σε μια προθήκη 30 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Φωτο: Tim Van de Velde/ Bressers Architecten
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πιο «κλεμμένο» έργο στον κόσμο εκτίθεται ξανά στον Καθεδρικό ναό της Γάνδης

Πολιτισμός / Το πιο «κλεμμένο» έργο στον κόσμο εκτίθεται ξανά στον Καθεδρικό ναό της Γάνδης

Αρχικά το έργο γλύτωσε από φωτιά σε ταραχές των καλβινιστών το 1566, ενώ τμήματά του αφαιρέθηκαν από Γάλλους στρατιώτες το 1794 και μεταφέρθηκαν στο Παρίσι για τον Ναπολέοντα που τα ήθελε για το Λούβρο.
THE LIFO TEAM
Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα

Design / Ο Ρέντσο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα

Με αφετηρία τα παραδοσιακά ρωσικά «σπίτια πολιτισμού», τα οποία πρωτοεμφανίστηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα και παραμένουν επίκαιρα μέχρι σήμερα, το GES-2 φιλοδοξεί να φανταστεί εκ νέου τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η τέχνη αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής εμπειρίας των ανθρώπων.
THE LIFO TEAM
Mitchell Joachim: Πώς φτιάχνεις ένα σπίτι από ζωντανά φυτά αντί τσιμέντου στη Νέα Υόρκη;

ADM The Green Issue / Mitchell Joachim: Πώς φτιάχνεις ένα σπίτι από ζωντανά φυτά αντί τσιμέντου στη Νέα Υόρκη;

Συνέντευξη με τον Mitchell Joachim, αρχιτέκτονα και αστικό σχεδιαστή, συνιδρυτή του γραφείου Terreform ONE και αναπληρωτή καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Με τη μη κερδοσκοπική ερευνητική ομάδα τέχνης, αρχιτεκτονικής και αστικού σχεδιασμού Terreform ONE (Open Network Ecology) ο Joachim προσπαθεί να καταπολεμήσει την εξαφάνιση των ειδών, μέσω πρωτοποριακών πράξεων σχεδιασμού.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ