10 εικόνες από τα Infinity Rooms της Yayoi Kusama για να τριπάρεις εντελώς Facebook Twitter

10 εικόνες από τα Infinity Rooms της Yayoi Kusama για να τριπάρεις εντελώς

0

Το παράδοξο με την περίπτωση της Yayoi Kusama είναι ότι τα έργα της μπορούν να συναρπάσουν ακόμα και τους λιγότερο μυημένους στον κόσμο των μουσείων, των εκθέσεων και γενικότερα της σύγχρονης τέχνης. Παρά το γεγονός ότι η καλλιτεχνική της πορεία εκτείνεται σε 7 δεκαετίες, η 91χρονη Γιαπωνέζα γνωρίζει μια νέα έκρηξη δημοφιλίας στη γενιά του Instagram, σε μια γενιά που πρώτα φωτογραφίζει και μετά παρατηρεί τα έργα τέχνης – και ομολογουμένως τα έργα της Kusama είναι η χαρά της φωτογράφισης για τους Instagramers που συρρέουν σε κάθε νέα έκθεση που τη φιλοξενεί.

Ed;v θα εστιάσουμε στα Infinity Mirrored Rooms της, τα ψυχεδελικά installations-δωμάτια με τους καθρέπτες στα οποία όσοι έχουν εισέλθει μιλούν για ένα ανεπανάληπτο τριπ. Η Tate πρόκειται να φιλοξενήσει για έναν χρόνο δύο από αυτά τα installations.

Η Kusama παρουσίασε το πρώτο της Infinity Room στη Νέα Υόρκη, όπου έζησε για περίπου 15 χρόνια, ακολουθώντας, στα μέσα των '50s, τη συμβουλή της Georgia O'Keeffe, της καλλιτέχνιδος που υπήρξε μοναδική πηγή έμπνευσης για την ίδια, να μετακομίσει εκεί από την Ιαπωνία, για να φέρει το έργο της στη μεγάλη αμερικανική κλίμακα. 

Έχοντας επιστρέψει στην Ιαπωνία και ζώντας από το 1977 οικειοθελώς σε ψυχιατρικό νοσοκομείο, πολύ κοντά στο στούντιό της στη Σιντζούκου του Τόκιο (εκεί όπου πλέον έχει ανοίξει και το ομώνυμο μουσείο προς τιμήν της), η Kusama εξακολουθεί να δημιουργεί τόσο τα μεγαλειώδη γλυπτά της όσο και νέα Infinity Mirrored Rooms που είτε περιοδεύουν είτε ανήκουν στις μόνιμες συλλογές πολλών μουσείων σε όλο τον κόσμο. Ειδικά γι' αυτά οι ουρές που σημειώνονται είναι συχνά τεράστιες – πρόσφατα σε γκαλερί τις Νέας Υόρκης οι επισκέπτες περίμεναν έξι ώρες για παραμονή μόλις 60 δευτερολέπτων σε μία της εγκατάσταση.

Κάποια τεράστια, ολόκληρα δωμάτια, κάποια μικρότερα –τα επονομαζόμενα Infinity Mirrored Boxes, όπου απλά μπορείς να βάλεις το κεφάλι σου σε μία οπή και να δεις τι συμβαίνει μέσα στον κόσμο της Kusama–, τα δημιουργήματα της Kusama αποτελούν ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για σύγχρονους καλλιτέχνες, διακοσμητές και για τους αναρίθμητους θαυμαστές της αισθητικής της. 

10 εικόνες από τα Infinity Rooms της Yayoi Kusama για να τριπάρεις εντελώς Facebook Twitter
«Brilliance of the Souls» - Αρχικά μέρος μιας περιοδικής έκθεσης και στη συνέχεια, ύστερα από απαίτηση του κοινού, μέρος της μόνιμης συλλογής στο Μουσείο MACAN της Τζακάρτα.
10 εικόνες από τα Infinity Rooms της Yayoi Kusama για να τριπάρεις εντελώς Facebook Twitter
«Spirits of the Pumpkins Descended into the Heavens» - Από τα πιο χαρακτηριστικά infinity rooms της Kusama, αφού περιλαμβάνει τις εμβληματικές πουά κολοκύθες της, αυτό το κίτρινο δωμάτιο εκτίθεται στη National Gallery της Αυστραλίας, στην πρωτεύουσα Καμπέρα.
10 εικόνες από τα Infinity Rooms της Yayoi Kusama για να τριπάρεις εντελώς Facebook Twitter
«The Souls of Millions of Light Years Away», The Broad, Λος Άντζελες - Από τα πιο διάσημα έργα της Kusama, έχει φιλοξενήσει μέχρι και την Adele στο βιντεοκλίπ για το τραγούδι «When We Were Young». Οι τοίχοι είναι επενδυμένοι με καθρέπτες και το δάπεδο με ένα στρώμα νερού, ενώ οι επισκέπτες στέκονται σε μια πλατφόρμα για να χαζέψουν (μόλις για 45 δευτερόλεπτα ο καθένας) τις άπειρες αντανακλάσεις από πολύχρωμα φώτα στρόμπο από το ταβάνι.
10 εικόνες από τα Infinity Rooms της Yayoi Kusama για να τριπάρεις εντελώς Facebook Twitter
«Phalli’s Field» (1965) - Το πρώτο infinity room που δημιούργησε η Kusama περιλαμβάνει ένα δάπεδο γεμάτο φαλλούς με κόκκινες βούλες, όπως υποδηλώνει και το όνομά του. Το 2010 το έργο αγοράστηκε από το Μουσείο Boijmans Van Beuningen στο Ρότερνταμ.
10 εικόνες από τα Infinity Rooms της Yayoi Kusama για να τριπάρεις εντελώς Facebook Twitter
«Love Forever» (1966/1994), από περιοδική έκθεση στο Hirshhorn Museum and Sculpture Garden της Ουάσινγκτον
10 εικόνες από τα Infinity Rooms της Yayoi Kusama για να τριπάρεις εντελώς Facebook Twitter
«Aftermath of Obliteration of Eternity» (2009), από περιοδική έκθεση στο Hirshhorn Museum and Sculpture Garden της Ουάσινγκτον
10 εικόνες από τα Infinity Rooms της Yayoi Kusama για να τριπάρεις εντελώς Facebook Twitter
«Love Transformed Into Dots» (2007) από περιοδική έκθεση στο Hirshhorn Museum and Sculpture Garden της Ουάσινγκτον
10 εικόνες από τα Infinity Rooms της Yayoi Kusama για να τριπάρεις εντελώς Facebook Twitter
«Love is Calling» - Ένα από τα μεγαλύτερα και πιο επιβλητικά δωμάτια της Kusama, με φωσφορίζοντες σχηματισμούς σαν πλοκάμια να ξεπροβάλλουν από το δάπεδο και από την οροφή, αλλάζοντας σταδιακά χρώματα. Μάλιστα, καθώς οι επισκέπτες διασχίζουν το δωμάτιο στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Τέχνης της Βοστώνης, ακούνε παράλληλα και μια ηχητική εγκατάσταση με την ίδια την Kusama να απαγγέλλει ένα από τα αγαπημένα της ποιήματα στα ιαπωνικά.
10 εικόνες από τα Infinity Rooms της Yayoi Kusama για να τριπάρεις εντελώς Facebook Twitter
«My Heart is Dancing into the Universe» - Αυτό το ψυχεδελικό δωμάτιο είναι γεμάτο βούλες και καθρέφτες, τα σφαιρικά φανάρια αλλάζουν χρώματα και το σύνολο δίνει στον επισκέπτη την ψευδαίσθηση ότι οι είναι περικυκλωμένος. Μόνο ένα ή δύο άτομα μπορούν να εισέλθουν κάθε φορά στο δωμάτιο που βρίσκεται στο Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Crystal Bridges της Μπέντονβιλ, και μόνο για 90 δευτερόλεπτα.
10 εικόνες από τα Infinity Rooms της Yayoi Kusama για να τριπάρεις εντελώς Facebook Twitter
«Let’s Survive Forever» - H Art Gallery του Τορόντο διοργάνωσε μια περιοδική έκθεση που περιλάμβανε αυτή την εγκατάσταση της Kusama. Στους τρεις μήνες διάρκειας της έκθεσης, την επισκέφθηκαν 165.000 επισκέπτες. Στη συνέχεια το μουσείο έτρεξε καμπάνια crowdfunding για να συγκεντρώσει πόρους ώστε να μπορέσει να αγοράσει το έκθεμα και τελικά τα κατάφερε, έναντι 1,3 εκ. δολαρίων που συγκεντρώθηκαν σε μόλις 30 ημέρες. Από τον Μάιο του 2019 το δωμάτιο ανήκει στη μόνιμη συλλογή του μουσείου.
Εικαστικά
0

Αλέξανδρος Διακοσάββας

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας είναι διευθυντής σύνταξης της LiFO και curator του Upfront Initiative για τη συμπερίληψη, την ισότητα, την ορατότητα και την ποικιλομορφία στον χώρο εργασίας. Γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σύντομη θητεία στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς της Πολυτεχνικής Σχολής Πάτρας και συνέχιση σπουδών στη Βιολογία του ίδιου Πανεπιστημίου τον οδήγησαν τελικά στο να θέλει να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT