Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter
Ο Νίκος Κούνδουρος στη Θεσσαλονίκη χθες
0

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 

Είναι ωραίο να τιμούνται οι μεγάλοι δημιουργοί όσο είναι εν ζωή και όχι όταν φεύγουν απ' αυτήν. Ο Νίκος Κούνδουρος έχει χορτάσει βραβεία, αφιερώματα και τιμητικές εκδηλώσεις για την, ακριβώς 60 χρόνων, προσφορά του στον ελληνικό κινηματογράφο, τούτη τη φορά όμως το αφιέρωμα που του έγινε από την Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης υπό την αιγίδα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου διέθετε αυτό που λέμε concept.

 

Στο αφιέρωμα που ξεκίνησε την περασμένη Πέμπτη 2/10 και θα διαρκέσει έως την Τετάρτη 8/10 προβάλλονται οι πρώτες ασπρόμαυρες ταινίες του Κούνδουρου (εξ ου και ο τίτλος ''Ο Νίκος Κούνδουρος σε άσπρο-μαύρο'') μαζί με κάποια ντοκιμαντέρ που έχουν γυριστεί γι' αυτόν από τον Λάκη Παπαστάθη, τον Γιάννη Σολδάτο και τον γράφοντα.

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 Αφορμή για να έρθει ο Κούνδουρος στη Θεσσαλονίκη και να συμμετάσχει αυτοπροσώπως στο αφιέρωμα προς το πρόσωπο του και την Τέχνη του, ήταν η παρουσίαση του βιβλίου του σκηνοθέτη - ποιητή Λευτέρη Ξανθόπουλου. Τιτλοφορείται ''Οι τέσσερις εποχές του Νίκου Κούνδουρου'' και κυκλοφόρησε πρόσφατα.

 

Οι προβολές γίνονται στην αίθουσα ''Παύλος Ζάννας'' μεσ'στο ''Ολύμπιον'' και συγκεντρώνουν καθημερινά κυρίως τα μέλη της δραστήριας Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης, πέραν του σινεφίλ κοινού της πόλης. 

 

Χθες βράδυ, πάντως, ο ''Παύλος Ζάννας'' γέμισε από φοιτητές που ήθελαν να δουν από κοντά τον Πατριάρχη του ελληνικού σινεμά και να του σφίξουν το χέρι! Κι αυτός, όχι μόνο αφέθηκε για μία ακόμη φορά στην αγάπη του κοινού, αλλά συζήτησε μαζί του και θέλησε να αφηγηθεί ιστορίες για πλάνα από τις ταινίες του που εναλλάσσονταν ως φόντο στην γιγαντοοθόνη: Ο Φούντας στη ''Μαγική Πόλη'', η Μαργαρίτα Παπαγεωργίου να τραγουδάει τον ''Ιλισσό'' του Χατζιδάκι στον εμβληματικό ''Δράκο'', το σεξ ως υπόνοια στις ''Μικρές Αφροδίτες'', ο Πέτρος Φυσσούν και ο Τίτος Βανδής στους ''Παράνομους'' κι ακόμη, η Χαρά Αγγελούση ως Μέδουσα στο αντεργκράουντ ''Vortex'' και ο Ανέστης Βλάχος στο ''Ποτάμι''.

 

Εικόνες μιας εγχώριας κινηματογραφίας, τόσο κλασικής πλέον, όσο και τα stills από το ''Dolce Vita'' του Φελλίνι, το ''Mama Roma'' του Παζολίνι και το ''Los Olvidados'' του Μπουνιουέλ.

 

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 

Αφορμή για να έρθει ο Κούνδουρος στη Θεσσαλονίκη και να συμμετάσχει αυτοπροσώπως στο αφιέρωμα προς το πρόσωπο του και την Τέχνη του, ήταν η παρουσίαση του βιβλίου του σκηνοθέτη - ποιητή Λευτέρη Ξανθόπουλου. Τιτλοφορείται ''Οι τέσσερις εποχές του Νίκου Κούνδουρου'' και κυκλοφόρησε πρόσφατα. Όχι μία ''στεγνή'' κουνδουρική βιογραφία, αλλά περισσότερο μία ποιητική θεώρηση του έργου του από τον Ξανθόπουλο. Άλλωστε, πριν μερικά χρόνια ο ίδιος ο Κούνδουρος κυκλοφόρησε την αυτοβιογραφία του στις εκδόσεις 'Ικαρος, ενώ υπάρχουν και οι ''Οδύσσειες σωμάτων'' του Γιάννη Σολδάτου, απ' όπου αντλήθηκε το υλικό για το δικό μου ντοκιμαντέρ το 2010.

 

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter
Λευτέρης Ξανθόπουλος

 

Γι' αυτό, εφόσον ο Ξανθόπουλος μαζί με τη δραστήρια Αργυρώ Μεσημέρη της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης μού έκαναν την τιμή να με καλέσουν να μιλήσω για το βιβλίο και για τον Κούνδουρο, προτίμησα να διαβάσω το κείμενο μου, όπως είχε δημοσιευθεί αυτούσιο στο lifo.gr

 

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 

Ο Λευτέρης Ξανθόπουλος άνοιξε τη δική του ομιλία, απαντώντας ουσιαστικά στο ερώτημα του Κούνδουρου: Τι θα πει ''Οι τέσσερις εποχές του Νίκου Κούνδουρου''; Αφορμή, λοιπόν, για τον συγγραφέα να φανερώσει με τον τρόπο του στο κοινό της αίθουσας πως στο πόνημα του η ποίηση έχει τον πρώτο λόγο δίπλα στην πληροφορία και σε ήδη γνωστά σημεία της κουνδουρικής εργογραφίας.

 

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης & το Φεστιβάλ Κινηματογράφου τίμησαν τον Νίκο Κούνδουρο Facebook Twitter

 

Αμέσως μετά το τέλος της εκδήλωσης ο Κούνδουρος δεν προλάβαινε να υπογράφει βιβλία στον κόσμο. Κρατάω τη μορφή ενός μικρού κοριτσιού που ζήτησε επίμονα να φωτογραφηθεί μαζί του, αφού η ''Μαγική Πόλη'' είναι η αγαπημένη του ελληνική ταινία, καθώς και το χιούμορ του Κούνδουρου σαν έσκυβε κάποιος και του έλεγε το όνομα του. ΑΦΜ έχεις; ρωτούσε πριν βάλει την υπογραφή του!

 

 

Το χιούμορ του Κούνδουρου έφτασε στο απόγειο του μετά, στο καθιερωμένο τραπέζι, όπου αφηγήθηκε μία απίστευτη ιστορία. Μου επιτρέπεις να τη δημοσιεύσω; τον ρώτησα. Μετά χαράς, απάντησε! Κι αυτό κάνω ευθύς αμέσως:

 

Το 1969 ο Νίκος Κούνδουρος συγκατοικούσε με τον Οδυσσέα Ελύτη, αυτοεξόριστος στο Παρίσι. Τον καιρό εκείνο ήταν της μόδας οι... παρτούζες και η γαλλική πρωτεύουσα ολόκληρη θύμιζε ρωμαϊκό όργιο. Ένα βράδυ τους καλούν σε κάποιο μεγαλοαστικό σπίτι 

 

Το 1969 ο Νίκος Κούνδουρος συγκατοικούσε με τον Οδυσσέα Ελύτη, αυτοεξόριστος στο Παρίσι. Τον καιρό εκείνο ήταν της μόδας οι...παρτούζες και η γαλλική πρωτεύουσα ολόκληρη θύμιζε ρωμαϊκό όργιο. Ένα βράδυ τους καλούν σε κάποιο μεγαλοαστικό σπίτι. Πηγαίνουν, χτυπάνε την πόρτα, ανοίγει ένα πορτάκι και τους κοιτάζουν από πάνω μέχρι κάτω ένα ζευγάρι γυναικεία μάτια. ''Είστε οι Έλληνες;'' τους ρωτάει μια φωνή. ''Ναι'' λένε και μπαίνουν στο άγνωστο σπίτι. Στο οποίο σπίτι, τεράστιο με πολυέλαιους, έβλεπες μόνο γυμνά σώματα τουλάχιστον διακοσίων ατόμων σε hard-core ερωτικές περιπτύξεις. ''Νίκο μου, να μπούμε κι εμείς'' κάνει ο Ελύτης του Κούνδουρου. ''Μπες εσύ, εγώ δεν πάω πουθενά'' απαντάει ο Κούνδουρος. Γδύνονται αμφότεροι και πάνε και χώνονται σ' ένα μπαράκι παρακολουθώντας τα τεκταινόμενα. Σε μια φάση, έρχεται ένας τύπος και λέει του Κούνδουρου στα γαλλικά: ''Οι Έλληνες, έτσι;'' ''Ο κύριος από δω, εγώ όχι'' απαντάει ο Κούνδουρος και δείχνει τον Ελύτη. ''Θέλω πολύ να γνωρίσω Έλληνα συνάδελφο, είμαι ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ''! ''Ποιος Γκοντάρ;'' λέει μέσα του ο Κούνδουρος,''ο διάσημος auteur; Και πάμε όλοι μαζί για παρτούζα με τον Γκοντάρ; Δεν είμαστε καλά...'' Τελικά ο Γκοντάρ τους αφήνει ήσυχους, αλλά πριν πασάρει στον Κούνδουρο μία νεαρή Γαλλιδούλα, τρελαμένη με την ελληνική κουλτούρα. Την έλεγαν Ζενεβιέβ, αλλά σύμφωνα με τον Κούνδουρο, ούσα Καθολική και άρα...αξύριστη, με το που γδύθηκε ομοίαζε με κουνέλι. Αυτή ήταν λοιπόν η μοναδική συνεύρεση των σπουδαίων Νίκου Κούνδουρου και Οδυσσέα Ελύτη με τον εξίσου σπουδαίο Ζαν-Λικ Γκοντάρ σε μία παρωδία παρτούζας στο Παρίσι, καθ' όλα επηρεασμένο από τον Μάη του ΄68!

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ