ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

«Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Εμφύλιος πόλεμος Facebook Twitter
Η Κίρστεν Ντανστ σε σκηνή της ταινίας.
0

Κάτι ανάμεσα σε αφαιρετική επιστημονική φαντασία, ψευδοντοκιμαντέρ με τους πολεμικούς ανταποκριτές στο προσκήνιο και μυθοπλαστική εικασία, ο Εμφύλιος Πόλεμος παραλλάσσει αληθινότατα γεγονότα όπως η εισβολή στο Καπιτώλιο της 6ης Ιανουαρίου του 2021 και εμπνέεται από την επικείμενη σύρραξη ανάμεσα στις δύο ευδιάκριτα εχθρικές κουλτούρες που συμβιώνουν μετά βίας στις ΗΠΑ καθώς και από την ψευδαισθητικά επικίνδυνη ρητορική του Προέδρου της χώρας (περιττά τα ονόματα), αλλά ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης Άλεξ Γκάρλαντ επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού και επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια, την ίδια στιγμή που το περιεχόμενο της ταινίας κραυγάζει για την πολιτική σημασία μιας παρόμοιας εφιαλτικής κατάστασης.

Η άγκυρά του είναι η Κίρστεν Ντανστ, μια ηθοποιός που, αν και από μικρή έδειξε το ταλέντο της, η μεταμόρφωσή της από την «Εξουσία του Σκύλου» της Τζέιν Κάμπιον κι έπειτα φανερώνει ενηλικίωση στην έκφραση, μια ζηλευτή λιτότητα και, στην περίπτωση της Λι, μια πειθώ που καθηλώνει και κρατά την αγωνία στην καρδιά του σκότους.

Το ακρωτηριασμένο τοπίο μοιάζει με πυρετώδες όνειρο ενός σαδιστικού μυαλού, απογυμνωμένο από τη ζωή και την κοινωνία όπως τη γνωρίζουμε, με τους ένστολους να έχουν αναλάβει δράση σε αναπάντεχους σχηματισμούς και συμμαχίες. Ενώ η Καλιφόρνια και το Τέξας έχουν ταχθεί στο πλευρό των αποσχισμένων, μια ομάδα φωτορεπόρτερ αιχμής αποφασίζει να περάσει τα μπλόκα του Δυτικού Μετώπου (Western Front, με αρχικά WF, που άνετα κάνουν τον What the Fuck συνειρμό) με απώτατο σκοπό να φτάσουν στην αποκλεισμένη πρωτεύουσα, όπου ο εμφανώς ταραγμένος αρχηγός του διαλυμένου κράτους (Νικ Όφερμαν) κρύβεται στον Λευκό Οίκο και σποραδικά καθησυχάζει τους πολίτες με τηλεοπτικά διαβήματα ανεδαφικής αισιοδοξίας.

Εμφύλιος πόλεμος ***1/2 Facebook Twitter
Η Κέιλι Σπέινι υποδύεται μια φιλόδοξη νεαρή φωτορεπόρτερ.

Αρχηγός της ομάδας που ξεκινά από τη Νέα Υόρκη είναι η Λι, βραβευμένη, ψύχραιμη, με ένα βλέμμα «τα έχω δει όλα και δεν περιμένω κάτι καλύτερο» και μια εμπειρία που προκαλεί σεβασμό. Δίπλα της δύο ρεπόρτερ, ο βουτηγμένος στην αδρεναλίνη Τζόελ (Βάγκνερ Μάουρα) και ο στωικός βετεράνος Σάμι (Στίβεν Μακίνλι Χέντερσον), αντίρροπες δυνάμεις απέναντι στη φυσική αρχηγό τους.

Στην παράτολμη παρέα τρυπώνει, διπλαρώνοντας τον Τζόελ, η καλών προθέσεων και απερίσκεπτων κινήσεων νεαρή Τζέσι (Κέιλι Σπέινι, η Πρισίλα της Σοφία Κόπολα), μια φιλόδοξη φωτορεπόρτερ που θαυμάζει απεριόριστα την Λι και εύλογα αναστατώνει το coolness της, καθώς στο πρόσωπό της διακρίνει τον νεότερο εαυτό της, περιττό βάρος στην αχαρτογράφητη διαδρομή και πιθανό θύμα στη γραμμή του πυρός.

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, ο Εμφύλιος Πόλεμος δεν είναι μόνο η λιγότερο αλληγορική ταινία του Γκάρλαντ αλλά και μια ανακουφιστική παρένθεση μετα-αποκαλυπτικής δραματικής περιπέτειας όπου οι δράστες δεν είναι εξωγήινοι ή άλλοι ανεξήγητοι οργανισμοί που αναγκαστικά θα συσπειρώσουν όλους εμάς, και κυρίως τους φίλους Αμερικανούς, εναντίον τους.

Εμφύλιος πόλεμος ***1/2 Facebook Twitter

Μπορεί να μην κατονομάζει τον Τραμπ, αλλά η πανδημία του μίσους που έχει αποσυνδέσει τους μισούς από τους άλλους μισούς πρωταγωνιστεί, ανασαίνοντας βαριά στις συναντήσεις των τεσσάρων στον δρόμο τους προς την Ουάσινγκτον. Ακόμα και παραλείποντας την προέλευση και τα αίτια της ρήξης, ο Βρετανός δημιουργός γεμίζει με βία την ατμόσφαιρα και σχεδιάζει αδρά ένα ρεαλιστικό σενάριο.

Η άγκυρά του είναι η Κίρστεν Ντανστ, μια ηθοποιός που, αν και από μικρή έδειξε το ταλέντο της, η μεταμόρφωσή της από την Εξουσία του Σκύλου της Τζέιν Κάμπιον κι έπειτα φανερώνει ενηλικίωση στην έκφραση, μια ζηλευτή λιτότητα και, στην περίπτωση της Λι, μια πειθώ που καθηλώνει και κρατά την αγωνία στην καρδιά του σκότους.

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«The Power of the Dog»: Μεγάλος καμβάς, μεγάλο σινεμά

Δημήτρης Πολιτάκης / «The Power of the Dog»: Μεγάλος καμβάς, μεγάλο σινεμά

Είτε στη μεγάλη οθόνη είτε στην πλατφόρμα του Netflix δει κανείς τη νέα ταινία της Τζέιν Κάμπιον «Η εξουσία του σκύλου», θα νιώσει ότι βρίσκεται επιτέλους ενώπιον κινηματογράφου μεγάλης κλίμακας που τόσο πολύ λείπει, ανεξαρτήτως του πού μπορεί να προβάλλεται.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ