Barbie: Ένα γεμάτο αντιφάσεις, φεμινιστικό φιλμικό αξιοπερίεργο

ezgif.com-video-to-gif-1486387ed7a4642c4.gif
0

Αν και η απόφαση να ξεκινήσει η ταινία με έναν πρόλογο - παρωδία της έναρξης του κιουμπρικικού «2001» ελήφθη σε προγενέστερο δημιουργικό στάδιο, θαρρείς πως η Γκέργουιγκ ήταν πεπεισμένη για την υπέρμετρη προσμονή του κοινού για μια live-action κινηματογραφική παραγωγή με ηρωίδα την Μπάρμπι και αποφάσισε να κάνει μπάσιμο επικαλούμενη μία από τις απάτητες κορυφές του κινηματογραφικού Έβερεστ ώστε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες.

Η ταινία που τροφοδοτεί εδώ και μήνες τη σοσιαλμιντιακή σφαίρα με άπειρα memes, gifs, skins και τα συναφή καταφθάνει επιτέλους στις αίθουσες, χωρίς τον «Οπενχάιμερ», το απρόσμενο κινηματογραφικό ταίρι της, το οποίο στα μέρη μας θα κυκλοφορήσει τέλη Αυγούστου, και δίχως να περπατά πάνω στα ψηλά γοβάκια της, αλλά σέρνοντας τα…Birkenstock της.

Στο επίκεντρο της ιστορίας μας βρίσκεται η Μπάρμπι η ορθόδοξη, η ορίτζιναλ, η πατροπαράδοτη. Με τις τέλειες αναλογίες της και την αφύσικη ομορφιά της, η «στερεοτυπική» Μπάρμπι, όπως την αποκαλούν, είναι η βασίλισσα της Barbieland, μιας πλαστικής ουτοπίας όπου κάθε Μπάρμπι διαπρέπει στον κλάδο της –πρόεδρος, νομπελίστρια, δικηγόρος, γιατρός, εφευρέτρια, ό,τι μπορείτε να φανταστείτε– και όλοι οι Κεν ετεροπροσδιορίζονται, υπάρχουν για να είναι ωραίοι και να (εξ)υπηρετούν τις Μπάρμπι.

Στο επίκεντρο της ιστορίας μας βρίσκεται η Μπάρμπι η ορθόδοξη, η ορίτζιναλ, η πατροπαράδοτη. Με τις τέλειες αναλογίες της και την αφύσικη ομορφιά της, η «στερεοτυπική» Μπάρμπι, όπως την αποκαλούν, είναι η βασίλισσα της Barbieland.

Κατά κάποιο τρόπο πρόκειται για μια αντεστραμμένη εκδοχή των αμερικανικών προαστίων και της κυρίαρχης δυναμικής ανάμεσα στα δύο φύλα στα τέλη των ‘50s, όταν γεννήθηκε η διάσημη κούκλα της Mattel. Στην Barbieland κάθε μέρα είναι τέλεια, κορυφώνεται σε ένα ξέφρενο πάρτι και κλείνει με μια girls night, μέχρι που μια μέρα η Μπάρμπι ξυπνά σκεπτόμενη τον θάνατο, την πιάνει κρίση άγχους, βλέπει τις πατούσες της να… οριζοντιώνονται και η «τελειότητα» πάει περίπατο.

Είδαμε (επιτέλους) τη Barbie της Γκρέτα Γκέργουιγκ Facebook Twitter
Στην Barbieland κάθε μέρα είναι τέλεια, κορυφώνεται σε ένα ξέφρενο πάρτι και κλείνει με μια girls night, μέχρι που μια μέρα η Μπάρμπι ξυπνά σκεπτόμενη τον θάνατο, την πιάνει κρίση άγχους, βλέπει τις πατούσες της να… οριζοντιώνονται και η «τελειότητα» πάει περίπατο.

Σύμφωνα με την παντογνώστρια «παράξενη» Mπάρμπι –μια απολαυστική Κέιτ ΜακΚίνον, έστω και χωρίς ιδιαίτερη βοήθεια από το κείμενο–, η λύση στο πρόβλημά της βρίσκεται στον πραγματικό κόσμο, όπου θα ταξιδέψει παρέα με τον Κεν, σε ένα meta εύρημα που θα φέρει τη διάσημη κούκλα στα γραφεία της Mattel για ρεκτιφιέ και τον αρσενικό ακόλουθό της να διαπιστώνει πως εκεί έξω οι άντρες έχουν το πάνω χέρι, να… «χειραφετείται» και να επιστρέφει πίσω στη μητριαρχική Barbieland για να εγκαθιδρύσει την πατριαρχία.

Μέχρι αυτό το σημείο η ταινία της Γκρέτα Γκέργουιγκ έχει ευρήματα, ρυθμό και μια στρωτή αφηγηματική ροή, έστω κι αν η πραγματικά εξαιρετική σκηνογραφία, που αναπλάθει εντυπωσιακά το παστέλ σύμπαν της Mattel ενίοτε υποκαθιστά τη σκηνοθεσία. Δεν μπορεί π.χ. να έχεις μουσικοχορευτικά νούμερα, να γυρίζεις μια ταινία σε ένα στούντιο με παράδοση δεκαετιών στο είδος του μιούζικαλ και να τα στήνεις με τέτοια προχειρότητα – έπρεπε, δηλαδή, να φτάσουμε σχεδόν στο τέλος για να δούμε μια απόπειρα καλειδοσκοπικής χορογραφίας αλά Μπάσμπι Μπέρκλεϊ και μάλιστα όχι ιδιαίτερα περίτεχνη;

Από εκεί και πέρα, η ταινία παραμερίζει την αφηγηματικότητα και γίνεται μια άναρχη –προσοχή, όχι αναρχική– ανταλλαγή ιδεών, όχι πάντα σε επικοινωνία μεταξύ τους, δοσμένων με υπερβάλλουσα επεξηγηματικότητα και διαλογικότητα, σε βαθμό να αισθάνεσαι ότι βρέθηκες σε κινηματογραφημένη διάλεξη με αντικείμενο την Μπάρμπι, την επιρροή της στον γυναικείο ψυχισμό και στις διεκδικήσεις του φεμινιστικού κινήματος, η οποία διακόπτεται από κάποιο –συχνά επιτυχημένο, το πιστώνουμε αυτό στην  Γκέργουιγκ– χωρατό. Ο ρυθμός πάει περίπατο και η ταινία μετατρέπεται σε ένα (μεγαλύτερο) φιλμικό αξιοπερίεργο, γεμάτο αντιφάσεις.

Είδαμε (επιτέλους) τη Barbie της Γκρέτα Γκέργουιγκ Facebook Twitter
Έπρεπε να φτάσουμε σχεδόν στο τέλος για να δούμε μια απόπειρα καλειδοσκοπικής χορογραφίας αλά Μπάσμπι Μπέρκλεϊ και μάλιστα όχι ιδιαίτερα περίτεχνη;

Από τη μία πυροβολεί τη Mattel και τις κατά καιρούς αποφάσεις της, από την άλλη αποτελεί το τέλειο διαφημιστικό promo, αναγνωρίζοντας και κοροϊδεύοντας τα λάθη του παρελθόντος και αποκαθιστώντας έτσι το αμφιλεγόμενο προφίλ της εταιρείας, αλλά και υπερτονίζοντας τις διαφορετικές αμφιέσεις των παιχνιδιών, έστω και με την πρόφαση της κωμωδίας – αν ήμουν πιτσιρίκι, βγαίνοντας από την αίθουσα θα ήθελα να αγοράσω τα 2/3 όσων ενδυμάτων και περιφερειακών εξαρτημάτων είδα στο φιλμ. 

Από τη μία επιχειρεί να επικοινωνήσει φεμινιστικές διδαχές σε μια μερίδα του κοινού που μπορεί όντως να μην έχει έρθει σε επαφή μαζί τους, ανεξάρτητα από εκείνο που θα θέλαμε να πιστεύουμε, από την άλλη καταλήγει να εκπροσωπεί τον επονομαζόμενο girl boss φεμινισμό, παραγνωρίζοντας το οικονομικό προνόμιο, παίρνοντας ως δεδομένη τη δυνατότητα της αυτοδιάθεσης και εντοπίζοντας την καρδιά του προβλήματος στην ατομική βούληση.

Από τη μία βάζει την Μπάρμπι να επιλέγει την ανθρώπινη ιδιότητα αντί για την εκπροσώπηση μιας ιδέας, σε έναν τρυφερό επίλογο που αξιοποιεί (επιτέλους) τις υποκριτικές ικανότητες της Μάργκοτ Ρόμπι, από την άλλη η ταινία που προηγήθηκε προτάσσει τις ιδέες, αντί να εστιάσει στο ανθρώπινο στοιχείο και στο δράμα και να τους επιτρέψει να αναδειχθούν μέσα από αυτό.

Φαντάζεσαι ήδη μερίδα του κοινού να διαμαρτύρεται για τη «woke ατζέντα» της ταινίας, για εμάς πολύ κακώς, γιατί, εκτός των άλλων, υπάρχει διαλεκτική μέσα στο φιλμ κι αυτό ελπίζουμε να διαφαίνεται από όσα έχουμε ήδη γράψει – τουλάχιστον στον βαθμό που δεν θέλουμε να αποκαλύψουμε όλα τα μυστικά του έργου και να δώσουμε στον αναγνώστη μασημένη τροφή. Περισσότερο φοβόμαστε ότι θα υπάρξουν αρκετοί θεατές που θα αγανακτήσουν επειδή τους υποσχέθηκαν ένα fun πανηγύρι μετά φεμινιστικής (αυτο)κριτικής και η Γκέργουιγκ μάλλον παρέδωσε το αντίθετο.

Είδαμε (επιτέλους) τη Barbie της Γκρέτα Γκέργουιγκ Facebook Twitter
Ο αρσενικός ακόλουθός της διαπιστώνει πως εκεί έξω οι άντρες έχουν το πάνω χέρι, «χειραφετείται» και επιστρέφει πίσω στη μητριαρχική Barbieland για να εγκαθιδρύσει την πατριαρχία.

Επίσης, παρατηρώντας πόσα παραπάνω μπορεί να φέρει ένας κωμικός στο θέαμα –προσέξτε απλά τον τρόπο που τρέχει ή που προσποιείται ότι λιποθυμά ο Γουίλ Φέρελ και πώς αυτό ενισχύει την κωμικότητα της σκηνής– ίσως το αποτέλεσμα να ήταν πιο διασκεδαστικό, αν η διανομή των ρόλων είχε εστιάσει σε κωμικούς, αντί για ταλαντούχους ηθοποιούς που μπορούν να εκφέρουν αστεία μια ατάκα, όταν αυτή υπάρχει στο σενάριο, αλλά όχι απαραίτητα να δώσουν και αυτό το αυτοσχεδιαστικό «κάτι» που θα την απογειώσει, το οποίο μόνο μια υπεραναπτυγμένη κωμική στόφα μπορεί να κομίσει.

Σίγουρα τα (δυστυχώς περιστασιακά) παιχνιδιάρικα σκηνοθετικά τρικ, τα ανεβαστικά τραγουδιστικά hits, οι σπαρταριστοί ναρκισσισμοί του incel σε σώμα chad Κεν Ράιαν Γκόσλινγκ, τα easter eggs για τους γνώστες της προϊστορίας του παιχνιδιού και οι πενήντα αποχρώσεις του ροζ εντός του κάδρου διασφαλίζουν μια στοιχειώδη ευφορική διάθεση.

Αν κάνεις ένα βήμα πίσω, δε, και αναλογιστείς τις προδιαγραφές της ανάθεσης, (ίσως και να) χαίρεσαι λίγο επειδή το θέαμα δεν είναι τόσο προκατασκευασμένο – δεν γνωρίζεις ανά πάσα στιγμή πού και πώς θα σε οδηγήσει, όπως συνέβαινε π.χ. με τους πρόσφατους «Transformers», μια ταινία επίσης βασισμένη σε παιχνίδι.

Τελικά, όμως, η «Barbie» δεν είναι ούτε τόσο ψυχαγωγική, ούτε όσο σύνθετη νομίζει. Μοιραία θα ποντάρουμε τα ρέστα μας στον Οπενχάιμερ, το άλλο μέρος του essential double-bill του φετινού καλοκαιριού.

Η ταινία «Barbie» κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη 20 Ιουλίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Barbie: Η απροσδόκητη απογείωση ενός κουρασμένου brand

Οθόνες / Barbie: Η απροσδόκητη απογείωση ενός κουρασμένου brand

Η ταινία επιδιώκει να εκτοξεύσει θεαματικά στον 21ο αιώνα την πιο προβληματική κούκλα της ιστορίας και για τον σκοπό αυτό έχει εξαπολύσει εδώ και καιρό μια καμπάνια μάρκετινγκ που όμοιά της δεν έχει υπάρξει.
THE LIFO TEAM
Full Circle: Ο Σόντερμπεργκ επιστρέφει στην τηλεόραση με ένα συναρπαστικό θρίλερ 

Daily / Full Circle: Ο Σόντερμπεργκ επιστρέφει στην τηλεόραση με ένα συναρπαστικό θρίλερ 

Εξαιρετική κινηματογράφηση, έντονο σασπένς και ιδανικό καστ σε μια αυτοτελή σειρά έξι επεισοδίων που αγγίζει ζητήματα φυλής, τάξης, προκαταλήψεων και δεισιδαιμονιών στη σύγχρονη Νέα Υόρκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το αιώνιο καλοκαίρι του Ρομέρ./ Πού πήγαν τα καλοκαίρια που έμοιαζαν/Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Οπτική Γωνία / Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Δεν είναι μόνο η μαζικοποίηση του τουρισμού ούτε το άπιαστο όνειρο των διακοπών που τείνει να γίνει προνόμιο για λίγους, είναι και η ολοένα πιο δύσκολη αναζήτηση εκείνης της άχρονης στάσης απέναντι στα πράγματα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

The Review / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

O Γιάννης Βασιλείου και ο Λουκάς Κατσίκας είδαν τις «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου και αναλύουν τα επιτεύγματα, αλλά και τις αστοχίες της ταινίας. Με καλοσύνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Η προκλητική ανθολογία του Γιώργου Λάνθιμου, η νέα συμφωνία δράσης του Τζορτζ Μίλερ, μια έκπληξη από τη Γαλλία και ένα ωραιότατο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Ζούμε, ρε! / «Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τους Δημήτρη Ζάχο και Θανάση Καφετζη, τους δύο δημιουργούς του ντοκιμαντέρ «Λώξη» ενώ ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μοιράζεται την εμπειρία του από τη θεατρική ομάδα «Εν δυνάμει», μέλος της οποίας είναι και η Λωξάνδρα.
THE LIFO TEAM
Marcello Mio

Ανταπόκριση / Marcello mio: Η πιο meta ταινία του φετινού Φεστιβάλ Καννών

Διανύοντας τη δική της πορεία κάτω από τη σκιά της μητέρας της, Κατρίν Ντενέβ, και το φάντασμα του εξίσου διάσημου πατέρα της, η Κιάρα αποφασίζει να υποδυθεί τον Μαστρογιάνι και να βγει μόνη της στη σέντρα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
L'Amour Ouf

Ανταπόκριση / L'amour Ouf: Μία από τις χειρότερες ταινίες που έχουμε δει ποτέ στο διαγωνιστικό των Καννών

Αν την ταινία την είχε σκηνοθετήσει οποιοσδήποτε Αμερικανός και όχι ο Γάλλος Ζιλ Λελούς, όχι μόνο στις Κάννες δεν θα είχε ταξιδέψει αλλά δεν θα την είχε δει κανείς μας πουθενά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Parthenope

Ανταπόκριση / Parthenope: Η υπερβολή δεν είναι ποτέ αρκετή για τον Σορεντίνο

Στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του, τη Νάπολη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζία Ζάνγκε, ο εθνολόγος της κινεζικής συνείδησης

Ανταπόκριση / Τζία Ζάνγκε, ο Κινέζος εθνολόγος του σινεμά

Με το «Caught by the Tides», ο κορυφαίος σκηνοθέτης της Κίνας καταγράφει τις συντριπτικές αλλαγές στη χώρα μέσα από τον ποιητικό φακό του. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος τον συνάντησε στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ